Autor Wątek: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa  (Przeczytany 116832 razy)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #30 dnia: 14 Październik 2012, 07:00:10 »
Szlak Poznań Krzesiny - Poznań Starołęka z sbl SHL-12 jednoodstępową zmieniono w wrjp zapis "SS" na "PP", ale tylko w jedną stronę bez zmian z RTS. Nieświadomi dyżurni ruchu będą mieli inne oczekiwania jazdy (20km/godz na całym szlaku) niż to wykona maszynista, jadąc na podstawie Sz czy rozkaz (40km/godz. tylko do granicy posterunku skąd wyjeżdża). Poza tym w przypadku wykazywania zajętości przed wyprawieniem pociągu dla szlaków "PP" z urz. wykazywania niezajętości szlaku, dyżurny winien wydać rozkaz pierwszemu pociągowi na ograniczenie prędkości do 20km/godz. Przy rozbieżności wrjp i RT może wywołana być niepotrzebna wymiana zdań. Tego obowiązku zdaje się nie wypełniła ostatnio zatrzymana dyżurna, która sterowała posterunkiem Sprowa, wyprawiając pociąg na szlak zajęty, gdzie doszło katastrofy w marcu br. Nasuwa się tu pytanie, a co jeżeli i ten pierwszy pociąg nie doprowadzi blokadę liniową do prawidłowego działania? Wprowadzimy telefoniczne zapowiadania pociągów i jak ma jechać pociąg na SZ lub rozkaz. Maszynista nie wie, że blokada liniowa nie jest już podstawą prowadzenia ruchu na danym szlaku.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #31 dnia: 04 Listopad 2012, 11:13:49 »
Biuro Eksploatacji PKP PLK widzi podobieństwo miedzy blokadą jednoodstępową a półsamoczynną i w wrjp na rok 2012/2013 zamierza ujednolicić oznaczenia rodzaju blokad liniowych w zeszytach. Mi wydaje się, że to chyba nie jest dobry pomysł stawianie znaku równości miedzy SS jednoodstępowe a PP. Inaczej maszynista prowadzi pociąg po otrzymaniu Sz na takich szlakach, a poza tym zmiany w wrjp wymuszą chyba zmiany w RT, co chyba powinno być odwrotnie.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #32 dnia: 04 Listopad 2012, 18:41:09 »
Biuro Eksploatacji PKP PLK widzi podobieństwo miedzy blokadą jednoodstępową a półsamoczynną i w wrjp na rok 2012/2013 zamierza ujednolicić oznaczenia rodzaju blokad liniowych w zeszytach. Mi wydaje się, że to chyba nie jest dobry pomysł stawianie znaku równości miedzy SS jednoodstępowe a PP. Inaczej maszynista prowadzi pociąg po otrzymaniu Sz na takich szlakach, a poza tym zmiany w wrjp wymuszą chyba zmiany w RT, co chyba powinno być odwrotnie.

Dlaczego? Takie coś powinno być traktowane jako PP, bo jazda na widoczność nie jest tu potrzebna, skoro semafor wyjazdowy jest uzależniony z wjazdowym. Chyba że jest kilkanaście pociągów i ISDR będzie jeden po drugim puszczał na szlak....

Weźmy sytuację Kraków Bieżanów - podg Gaj, żeby wyjechać z KBn Gaj musi postawić wjazd, bo nie ma wymaganej odległości hamowania. W sumie - mogli dać wskaźnik i wyjazd np. 40 max, potem stop. Jaki tu jest sens jechania 20tką na Sz. Przykład - nie stawia się sem na gaju, to pociąg robi 2 odstępy 20tką.

Mogli tam zrobić blokadę poz+it, a zrobili Ea - niby 1 odstęp...
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #33 dnia: 04 Listopad 2012, 18:51:29 »
Chyba nie ma różnicy między wykazaniem zajętości i jazdą na szlaku jednoodstępowym a zajętością na jednym z odstępów? Jakie to przyczyny mogą wykazywać zajętość poza faktyczną obecnością pociągu na takim odstępie? Dla jednego i drugiego przypadku będą takie same, więc dlaczego mają być traktowane inaczej?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #34 dnia: 04 Listopad 2012, 19:21:29 »
Jakie to przyczyny mogą wykazywać zajętość poza faktyczną obecnością pociągu na takim odstępie?

Przełożenie łańcucha od krowy przez szyny ;) Chyba, że są liczniki...
Generalnie przepis, że mech musi robić 20tke, aż minie słup zezwalający też jest bez sensu, bo jak ma długą prostą i widzi pusty odcinek + sem, to może zacząć cisnąć. (chociaż pewno do końca nie mam racji) Podobnie jak w przypadku drogowskazowego, że cała drogę do wyjazdowego musi cisnąć ile drogowskazowy pokazuje.... też by starczyło minięcie głowicy.
« Ostatnia zmiana: 04 Listopad 2012, 19:24:40 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #35 dnia: 04 Listopad 2012, 21:05:23 »
I to odnośnie wjazdów prawdopodobnie ma się zmienić. Pożyjemy zobaczymy.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 437
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #36 dnia: 04 Listopad 2012, 22:06:10 »
Mam drobną uwagę. W układowej kontroli niezajętości toru przy pomocy liczników osi możwe być tak, że fizycznie nie będzie fragmentu toru, a semafor pójdzie na wolną.. I co wy na to?..
Paweł Piotr

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #37 dnia: 04 Listopad 2012, 23:11:26 »
Ale chyba nie przy samoczynnej blokadzie liniowej w tym jednoodstępowej?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 437
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #38 dnia: 04 Listopad 2012, 23:22:09 »
Nie ma znaczenia rodzaj blokady - piszę tylko o samym systemie kontroli niezajętości toru - a konkretnie o kontroli niezajętości toru przy pomocy liczników osi. I jest to obojętne, czy jest to tor stacyjny, czy szlakowy. Jeżeli jego zajętość jest definiowania przy pomocy l;iczników osi, to można wymontować fragment toru (np. usunąć fragment odcinka toru lub szynę toku szynowego) bez szkody dla działania układu kontrolnego, który takiego braku toru (lub fragmentu toku szynowego) nie wykaże.
Paweł Piotr

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #39 dnia: 05 Listopad 2012, 09:53:07 »
Nie ma znaczenia rodzaj blokady - piszę tylko o samym systemie kontroli niezajętości toru - a konkretnie o kontroli niezajętości toru przy pomocy liczników osi. I jest to obojętne, czy jest to tor stacyjny, czy szlakowy. Jeżeli jego zajętość jest definiowania przy pomocy l;iczników osi, to można wymontować fragment toru (np. usunąć fragment odcinka toru lub szynę toku szynowego) bez szkody dla działania układu kontrolnego, który takiego braku toru (lub fragmentu toku szynowego) nie wykaże.

Na studiach prof mówił, jak robili badania z Poli Śląskiej, zresztą potwierdził to jeden mech. Można wymontować metr szyny, ale przelecisz przez to, jak nie zmniejszysz prędkości. Drugi przypadek - ukradli 10m szyny ;) A ruch musiał być, więc wbili kołki drewniane i pociąg jakoś po tym pojechał ;) machnął 20tkę i poszedł dalej :D

Fakt, dławiki w pewien sposób również kontrolują "ciągłość" szyny, jednak EON-y, SOT-y i liczniki osi już nie.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline brian-82

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #40 dnia: 05 Listopad 2012, 12:50:22 »
Fakt, dławiki w pewien sposób również kontrolują "ciągłość" szyny, jednak EON-y, SOT-y i liczniki osi już nie.

Z tymi EON'ami i SOT'ami to się chyba zagalopowałeś trochę.
Nothing so smart was ever so simple.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #41 dnia: 05 Listopad 2012, 17:03:10 »
Fakt, dławiki w pewien sposób również kontrolują "ciągłość" szyny, jednak EON-y, SOT-y i liczniki osi już nie.

Z tymi EON'ami i SOT'ami to się chyba zagalopowałeś trochę.

No fakt, ale już nie działają w takim "zakresie" jak dławiki  8)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #42 dnia: 09 Listopad 2012, 15:54:40 »
Jeżeli liczniki stają się standardem jako urządzenia kontroli niezajętości torów to obowiązek drużyny pociągowej zwarcia toków szynowych w takim przypadku nie ma sensu i przepis ten staje się przestarzały (par63 ust.21a Ir-1). Drużyna pociągowa nie ma obowiązku znać tego rodzaju warunków technicznych obsługiwanych odcinków linii kolejowych, a poza tym nie ma takiego urządzenia na wyposażeniu. To samo chyba dotyczy przepisu o jeździe pociągu do 20km/h pomijając samoczynny semafor odstępowy aż do następnego semafora kiedy do stwierdzenia niezajętości odstępów wykorzystuje się liczniki osi? Chyba, że liczniki osi są dodatkowym urządzeniem tam gdzie obwody torowe są zawodne (awaryjne).
« Ostatnia zmiana: 09 Listopad 2012, 15:56:22 wysłana przez stanislaw57 »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 437
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #43 dnia: 10 Listopad 2012, 15:06:57 »
Po przeczytaniu powyższego postu stanisław57 (vel marzena..) muszę po raz kolejny napisać z naciskiem: powinno się wiedzieć, co się mówi (pisze), a nie mówić (pisać) co się wie. Rozumiem, że przepisy i instrukcje kolejowe są może pisane trudnym słownictwem i dla kogoś spoza branży mogą stanowić poważny problem, czasem nie do pokonania, niemniej pisane są w ogólnie znanym, jak się wydaje, języku polskim, a myślenie, jako proces, leży w zupełnie innym wymiarze, niż jakakolwiek branżowa wiedza. Ponadto kolej nie zamyka się jedynie dwiema instrukcjami, Ir-1(R-1) i Ie-1(E-1), z których można wywieść wszystko, co kolei dotyczy. Odpowiadając zatem na ten post:
stanisław57 pisze:
Jeżeli liczniki stają się standardem jako urządzenia kontroli niezajętości torów (...)
Licznikowe obwody torowe nie są żadnym standardem, są jednym ze sposobów kontroli układowej niezajętości torów i rozjazdów (WTB-E10, §32, pkt. 4), stosowanym zgodnie z założeniami projektowymi dla określonego przedsięwzięcia, jakim jest budowa nowej infrastruktury lub modernizacja istniejącej (WTB-E10, §32, pkt. 5).
stanisław57 pisze:
Chyba, że liczniki osi są dodatkowym urządzeniem tam gdzie obwody torowe są zawodne (awaryjne).
Na etapie ustalania danych do projektowania dokonuje się wyboru jednego z rodzajów sposobów układowej kontroli niezajętości torów i rozjazdów. O tym, gdzie i kiedy stosuje się licznikowe obwody torowe traktuje WTB-E10, §35, pkt. 1.
stanisław57 pisze:
obowiązek drużyny pociągowej zwarcia toków szynowych w takim przypadku nie ma sensu i przepis ten staje się przestarzały (par63 ust.21a Ir-1). Drużyna pociągowa nie ma obowiązku znać tego rodzaju warunków technicznych obsługiwanych odcinków linii kolejowych
To jest oczywista bzdura, świadcząca o kompletnej nieznajomości obowiązujących przepisów. Przytoczony przepis mówi wyraźnie o torze izolowanym, to jest o takim torze, w którym zastosowano układową kontrolę niezajętości przy pomocy izolowanych obwodów torowych. Proszę ze zrozumieniem przeczytać cały §63, który jest obowiązujący, ponadto proszę zapoznać się z następującymi przepisami:
H21, §3, pkt3:
Wszyscy pracownicy drużyn konduktorskich powinni posiadać znajomość obsługiwanych odcinków linii kolejowych i warunków techniczno - eksploatacyjnych stacji znajdujących się na tych odcinkach, jeżeli wykonywane prace podlegają wcześniejszemu planowaniu. Umożliwienie drużynom konduktorskim zaznajomienia się z w. wym. warunkami należy do obowiązków ich zwierzchnika służbowego.
Ir-1(R-1), §16, pkt.1:
Prowadzący pojazd kolejowy z napędem powinien znać warunki miejscowe szlaków, stacji i innych posterunków technicznych na których prowadzi pojazd.
Ir-1(R-1), §16, pkt.4:
Znajomość warunków miejscowych na szlakach i stacjach obowiązuje również pracowników drużyny konduktorskiej.
Ct-1(Mt-1), §7. (szczegółowy zakres znajomości szlaku przez maszynistę pojazdu trakcyjnego).
stanisław57 pisze:
To samo chyba dotyczy przepisu o jeździe pociągu do 20km/h pomijając samoczynny semafor odstępowy aż do następnego semafora kiedy do stwierdzenia niezajętości odstępów wykorzystuje się liczniki osi?
Kolejna bzdura. Przepis określający zasady postępowania w przypadku pominięcia semafora sbl wskazującego sygnał S1 nie ma nic wspólnego z rodzajem zastosowanej układowej kontroli niezajętości toru i jest jednakowo stosowany dla każdego ich rodzaju.
stanisław57 pisze:
a poza tym nie ma takiego urządzenia na wyposażeniu.
Ten cytat pozostawiam już bez komentarza..
Paweł Piotr

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« Odpowiedź #44 dnia: 10 Listopad 2012, 20:16:50 »
Należy czytać ze zrozumieniem. I jak się nie zna regulacji wewnętrznych przewoźnika, to lepiej się nie wypowiadać. H-21 już od dawna należy do historii, a WTB E-10 nie jest instrukcją obowiązującą przewoźnika. Takie wypowiedzi nic nie wnoszą i niczego nie wyjaśniają. Zmarnowany wysiłek intelektualny i czas aby komuś dokopać. Po co? Aby pokazać swoją wyższość?