Autor Wątek: Podg. Gaj (wydzielone z "Projekty stacji i pulpitów nastawczych")  (Przeczytany 27870 razy)

Offline Mechanik97

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Pozwoliłem sobie załączyć dwa "pulpity", których jestem autorem. Odwzorowane, z oryginałów. W tym jeden z czasu praktyk na PKP-PLK S.A ;) Obydwie nastawnie już nie istnieją. Pszenno kilka ładnych lat, a Gaj chyba też już nie. Ciekawostką na podg. Gaj było "zobrazowanie" blokady dwukierunkowej w kierunku Kraków Prokocim PrB i PrD, natomiast, blokada działała jako jednokierunkowa. W kierunku podg. Gaj z PrB, a od podg. Gaj do PrD.

podg. Gaj istnieje i nadal ma się dobrze :) Czeka na zakończenie robót w Węźle Krakowskim.

Offline MuNiO

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 93
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Podg. Gaj (wydzielone z "Projekty stacji i pulpitów nastawczych")
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Grudzień 2020, 23:51:34 »

podg. Gaj istnieje i nadal ma się dobrze :) Czeka na zakończenie robót w Węźle Krakowskim.

"Obydwie nastawnie już nie istnieją"  - czytanie ze zrozumieniem się kłania !

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Podg. Gaj (wydzielone z "Projekty stacji i pulpitów nastawczych")
« Odpowiedź #2 dnia: 30 Grudzień 2020, 00:25:27 »
Nastawnia podg. Gaj jeszcze istnieje, choć nie wiem czy jest jeszcze używana, z pierwotnego układu torowego posterunku nic nie zostało:

https://youtu.be/G2UpSSo3UIU?t=1543

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Podg. Gaj (wydzielone z "Projekty stacji i pulpitów nastawczych")
« Odpowiedź #3 dnia: 30 Grudzień 2020, 07:59:26 »
Wynika, ze została tylko "buda". Do podleza mają byc 4 tory? Bo widzę że on przejeżdża na tory towarowe? Które będą szły w kierunku prb/prd?

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Podg. Gaj (wydzielone z "Projekty stacji i pulpitów nastawczych")
« Odpowiedź #4 dnia: 30 Grudzień 2020, 14:44:46 »
Nastawnia może czymś jeszcze tymczasowo steruje, tego nie wiem. Przejście na tor z kierunku Prokocimia jest prowizoryczne, układ torów będzie prawie taki sam jak dotąd, tyle że połączenie torów z Prokocimia i Bieżanowa zostało zlokalizowane kawałek dalej. W stronę Podłęża 2 tory, z opcją dobudowy trzeciego w przyszłości (może przy realizacji P-P?).

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Podg. Gaj (wydzielone z "Projekty stacji i pulpitów nastawczych")
« Odpowiedź #5 dnia: 30 Grudzień 2020, 18:20:24 »
W km 9.8 do 10.00 będzie zlokalizowany przystanek osobowy Złocień, obecna buda p. odg. Gaj znajduje się na wschodnim końcu peronów tego nowego przystanku osobowego, po modernizacji głowica rozjazdowa p. odg. Gaj została przesunięta około 600 m na wschód. To, co napisał Paweł jest prawdą, przejście torowe z Prokocimia Osobowego na tor z PrB jest prowizoryczny.
Docelowo p. odg. Gaj zniknie i stanie się częścią stacji Bieżanów, semafory wjazdowe X i Y od wschodniej strony będą semaforami wjazdowymi do Bieżanowa.
Układ torowy poniżej.
« Ostatnia zmiana: 30 Grudzień 2020, 21:50:26 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Podg. Gaj (wydzielone z "Projekty stacji i pulpitów nastawczych")
« Odpowiedź #6 dnia: 30 Grudzień 2020, 20:09:18 »
Podg. Gaj miał być sterowany zdalnie już podczas budowy w 1996r. (lub 98) urządzeń OSA-H na Kraków Bieżanów. Jednak obawiano się tego rozwiązania, że w razie "w" będzie daleko do korbowania. Ponadto te murki, które widać nawet na filmie do nieukończona łącznica bezkolizyjna z Prb.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Podg. Gaj (wydzielone z "Projekty stacji i pulpitów nastawczych")
« Odpowiedź #7 dnia: 30 Grudzień 2020, 21:49:42 »
jageer pisze: Ponadto te murki, które widać nawet na filmie do nieukończona łącznica bezkolizyjna z Prb.
Otóż nie. Te betonowe przyczółki nieistniejącego dzisiaj wiaduktu to pozostałość po niemieckiej inwestycji z czasów II wojny światowej, mającej na celu przełożenie ruchu lewostronnego, jaki był od Podłęża (czasy CK Austrii) na ruch prawostronny, jaki już był od Bieżanowa w kierunku Krakowa Płaszowa i dalej. Pociąg jadący od Podłęża torem lewym (w ruchu lewostronnym) wjeżdżał na nasyp (jego ślady są do dzisiaj widoczne za budą p. odg. Gaj), następnie wjeżdżał na wiadukt, którego przyczółki są do dzisiaj widoczne, następnie zjeżdżał już na tor prawy do Bieżanowa. Po drodze był rozjazd kierujący pociągi towarowe na grupę PrD. Warto też wiedzieć, że towarową stację rozrządową Kraków Prokocim Towarowy zbudowali Niemcy i oddano ją do użytku w 1942 roku pod zarządem DRG. Po wojnie wiadukt ten, jako zupełnie nieprzydatny dla ruchu pociągów, został rozebrany.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Podg. Gaj (wydzielone z "Projekty stacji i pulpitów nastawczych")
« Odpowiedź #8 dnia: 31 Grudzień 2020, 08:38:41 »
Dzięki, bo ja miałem informacje, że Niemcy mieli zrobić zjazd bezkolizyjny na PrB.