Forum Główne > Urządzenia srk
Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
pan_kura:
--- Cytat: Paweł Piotr w 08 Lipiec 2022, 10:01:01 ---Użyłeś w tytule tekstu:
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Nie więc przypomnę te zasady:
2. Użytkownicy mogą zamieścić w wątku pulpit do oceny i dyskusji (wykonany w EPK, lub projekt pulpitu wykonany w innym programie, z zastosowaniem przyjętych w branży srk symboli), pod warunkiem że będzie on wykonany na bazie planu schematycznego srk posterunku - w przypadku pulpitu posterunku nieistniejącego w rzeczywistości należy najpierw przedstawić jego plan schematyczny, zawierający przynajmniej rozmieszczenie i oznaczenia zwrotnic, wykolejnic, torów, sygnalizatorów, przejazdów, peronów i posterunków technicznych. Pulpity dla niewiadomych stacji, a tym bardziej stacji niezgodnych z przepisami, nie będą komentowane.
3. Pulpity należy projektować zgodnie z Ie-4 oraz literaturą fachową, bez stosowania na nich rozwiazań nietypowych (np. nietypowe blokady liniowe, niezgodne z przepisami/wytycznymi symbole graficzne), chyba że zostaną dokładnie opisane i uzasadnione warunkami miejscowymi (nie należy również bez uzasadnienia powielać rozwiązań nietypowych z rzeczywistych pulpitów).
Twój ostatni wpis wraz z załącznikami tych zasad (głównie zaznaczonych pogrubioną czcionką) nie dotrzymuje, więc komentarzy merytorycznych raczej się nie spodziewaj.
--- Koniec cytatu ---
Tu się zgodzę, że nie do końca przeczytałem punkt drugi ze zrozumieniem. Jednakże można się spytać, w którym projekcie i w jakim miejscu została wykonana rzecz odchodząca od standardów Ir-4? Byłbym bardzo za to wdzięczny. W załącznikach wstawiam plany
Paweł Piotr:
Jest taka instrukacja: Instrukcja o sporządzaniu i aktualizacji planów schematycznych Ig-10 [D-27]: https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Geodezja/Ig-10_WCAG_2022.pdf
która dokładnie określa, czym jest i co musi się znaleźć na planie schematycznym posterunku ruchu.
Według tego właśnie planu schematycznego można przystąpić do planowania pulpitu kostkowego AC-20.
Nie wszystkie zamieszczone przez Ciebie rysunki spełniają wymogi instrukcji Ig-10, zatem nie mogą one być podstawą do zrobionych przez Ciebie planów pulpitów kostkowych AC-20, na których brakuje wielu podstawowych informacji - np. podziału na odcinki izolowane torowe i zwrotnicowe.
Informacja o wszystkich usrk w terenie musi znaleźć się na planie schematycznym, a w dalszej konsekwencji na pulpicie kostkowym AC-20, czego w wielu Twoich projektach brakuje... (np. oznaczenie Izt).
Paweł:
--- Cytat: pan_kura w 07 Lipiec 2022, 21:19:48 ---Trochę się nazbierało w moim folderze w folderze prac wykonanych za pomocą EPK, a żeby się nie marnowały, to po krótkim namyśle postanowiłem je o tu wystawić na światło dzienne, aby dołączyło do reszty.
--- Koniec cytatu ---
Tu trzeba zaznaczyć że większość tych rysunków to odwzorowanie wyglądu rzeczywistych pulpitów wg ich zdjęć, więc ich ocenianie pod kątem zgodności z zasadami projektowania trochę mija się z celem.
--- Cytuj ---Kabaty.png
--- Koniec cytatu ---
Dość interesujący pulpit stacji A01 Kabaty, czyli Metra Warszawskiego. Pierwsze stacje metra wyposażone były w takie pulpity, były to urządzenia typu E z kilkoma dodatkowymi funkcjami, których działania w szczegółach nie znam (zwłaszcza funkcja AZ - automatyczne zawracanie). Ten pulpit stoi na wystawie urządzeń w Parowozowni Skierniewice, jednak jest nieznacznie zmodyfikowany - na potrzeby "dydaktyczne" włożone zostały kostki przejścia zwrotnicowego 2-69 po lewej, którego w rzeczywistości nie ma.
--- Cytuj ---Poniatoski.png
--- Koniec cytatu ---
Wygląd tego pulpitu to wynik hybrydy urządzeń przekaźnikowych i mechanicznych scentralizowanych, przy pomocy których obsługiwana była część okręgu (ta gdzie brakuje szczelin torów i rozjazdów).
--- Cytuj ---Rozkówka aktualne.png
--- Koniec cytatu ---
Stan aktualny jest taki, że nic z tego posterunku nie zostało. Podobnie jak z posterunku Poniatowski, i w zasadzie z niemal całej sieci dawnych "kolei piaskowych".
ArturG:
Kłaniam się.
Popełniłem przy pomocy EPK własną wizję pulpitu z nastawni Pł, mieszczącej się w stacji sąsiadującej z Enea Elektrownią Połaniec. Sporo tu domysłów i własnej interpretacji, bo poza schematem i regulaminem bocznicy niewiele udało mi się znaleźć. Między innymi brakuje mi informacji o typie blokady liniowej pomiędzy Połańcem a p. odg. Rytwiany, sterowanym ze Staszowa. Nie mam też wiedzy na temat rzeczywistego stanu urządzeń kontroli niezajętości torów stacyjnych (w tym torów dojazdowych 51 i 52 z Ep), toru szlakowego czy uzależnienia posterunku 11 w USRK.
Załączam dwie wersje tego projektu, różnica tkwi w odwzorowaniu pierwszych rozjazdów od strony zakładu.
Kilka fragmentów regulaminu pracy bocznicy:
--- Cytuj ---Bocznica Elektrowni w Połańcu odgałęzia się od torów stacyjnych stacji PKP PLK S.A. Połaniec rozjazdem nr 35 położonym w torze nr 2 w km. 16.980 linii nr 75 Rytwiany – Połaniec i rozjazdem nr 39 położonym w torze nr 1 w km. 17.043 linii nr 75 Rytwiany – Połaniec. Tory dojazdowe do bocznicy nr 51 i 52 są przedłużeniem torów stacyjnych stacji PKP PLK S.A. Połaniec. Początkiem bocznicy jest kilometr 17.474 linii PKP PLK S.A. nr 75 Rytwiany – Połaniec, który jest jednocześnie kilometrem 0.00 bocznicy Elektrowni w Połańcu.
[...] prowadzenie ruchu pociągów pomiędzy stacją PKP PLK S.A. w Połańcu, a stacją zakładową Elektrowni po torach dojazdowych nr 51 i 52 odbywa się na podstawie telefonicznego zapowiadania przewidzianego dla linii dwutorowej.
Semafory wyjazdowe ze stacji zakładowej Elektrowni pełnią rolę tarcz ostrzegawczych dla semafora wjazdowego do stacji PKP PLK S.A. Połaniec W2.
Semafory wyjazdowe ze stacji PKP PLK S.A. Połaniec pełnią rolę tarcz ostrzegawczych dla semafora wjazdowego na stację zakładową Elektrowni B2.
Urządzenia srk na stacji zakładowej Elektrowni umożliwiają wjazd na stację zakładową z kierunku przeciwnego do zasadniczego po torze nr 52 na sygnał zezwalający na semaforze A2. Przebiegi te są zorganizowane.
--- Koniec cytatu ---
Źródło schematu to oczywiście Semaforek (semaforek.kolej.org.pl).
dawid plk:
Napisałem PW ;)
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej