Forum Główne > Urządzenia srk
Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Paweł:
--- Cytat: pan_kura w 07 Lipiec 2022, 21:19:48 ---Trochę się nazbierało w moim folderze w folderze prac wykonanych za pomocą EPK, a żeby się nie marnowały, to po krótkim namyśle postanowiłem je o tu wystawić na światło dzienne, aby dołączyło do reszty.
--- Koniec cytatu ---
Tu trzeba zaznaczyć że większość tych rysunków to odwzorowanie wyglądu rzeczywistych pulpitów wg ich zdjęć, więc ich ocenianie pod kątem zgodności z zasadami projektowania trochę mija się z celem.
--- Cytuj ---Kabaty.png
--- Koniec cytatu ---
Dość interesujący pulpit stacji A01 Kabaty, czyli Metra Warszawskiego. Pierwsze stacje metra wyposażone były w takie pulpity, były to urządzenia typu E z kilkoma dodatkowymi funkcjami, których działania w szczegółach nie znam (zwłaszcza funkcja AZ - automatyczne zawracanie). Ten pulpit stoi na wystawie urządzeń w Parowozowni Skierniewice, jednak jest nieznacznie zmodyfikowany - na potrzeby "dydaktyczne" włożone zostały kostki przejścia zwrotnicowego 2-69 po lewej, którego w rzeczywistości nie ma.
--- Cytuj ---Poniatoski.png
--- Koniec cytatu ---
Wygląd tego pulpitu to wynik hybrydy urządzeń przekaźnikowych i mechanicznych scentralizowanych, przy pomocy których obsługiwana była część okręgu (ta gdzie brakuje szczelin torów i rozjazdów).
--- Cytuj ---Rozkówka aktualne.png
--- Koniec cytatu ---
Stan aktualny jest taki, że nic z tego posterunku nie zostało. Podobnie jak z posterunku Poniatowski, i w zasadzie z niemal całej sieci dawnych "kolei piaskowych".
ArturG:
Kłaniam się.
Popełniłem przy pomocy EPK własną wizję pulpitu z nastawni Pł, mieszczącej się w stacji sąsiadującej z Enea Elektrownią Połaniec. Sporo tu domysłów i własnej interpretacji, bo poza schematem i regulaminem bocznicy niewiele udało mi się znaleźć. Między innymi brakuje mi informacji o typie blokady liniowej pomiędzy Połańcem a p. odg. Rytwiany, sterowanym ze Staszowa. Nie mam też wiedzy na temat rzeczywistego stanu urządzeń kontroli niezajętości torów stacyjnych (w tym torów dojazdowych 51 i 52 z Ep), toru szlakowego czy uzależnienia posterunku 11 w USRK.
Załączam dwie wersje tego projektu, różnica tkwi w odwzorowaniu pierwszych rozjazdów od strony zakładu.
Kilka fragmentów regulaminu pracy bocznicy:
--- Cytuj ---Bocznica Elektrowni w Połańcu odgałęzia się od torów stacyjnych stacji PKP PLK S.A. Połaniec rozjazdem nr 35 położonym w torze nr 2 w km. 16.980 linii nr 75 Rytwiany – Połaniec i rozjazdem nr 39 położonym w torze nr 1 w km. 17.043 linii nr 75 Rytwiany – Połaniec. Tory dojazdowe do bocznicy nr 51 i 52 są przedłużeniem torów stacyjnych stacji PKP PLK S.A. Połaniec. Początkiem bocznicy jest kilometr 17.474 linii PKP PLK S.A. nr 75 Rytwiany – Połaniec, który jest jednocześnie kilometrem 0.00 bocznicy Elektrowni w Połańcu.
[...] prowadzenie ruchu pociągów pomiędzy stacją PKP PLK S.A. w Połańcu, a stacją zakładową Elektrowni po torach dojazdowych nr 51 i 52 odbywa się na podstawie telefonicznego zapowiadania przewidzianego dla linii dwutorowej.
Semafory wyjazdowe ze stacji zakładowej Elektrowni pełnią rolę tarcz ostrzegawczych dla semafora wjazdowego do stacji PKP PLK S.A. Połaniec W2.
Semafory wyjazdowe ze stacji PKP PLK S.A. Połaniec pełnią rolę tarcz ostrzegawczych dla semafora wjazdowego na stację zakładową Elektrowni B2.
Urządzenia srk na stacji zakładowej Elektrowni umożliwiają wjazd na stację zakładową z kierunku przeciwnego do zasadniczego po torze nr 52 na sygnał zezwalający na semaforze A2. Przebiegi te są zorganizowane.
--- Koniec cytatu ---
Źródło schematu to oczywiście Semaforek (semaforek.kolej.org.pl).
dawid plk:
Napisałem PW ;)
Paweł:
--- Cytat: ArturG w 30 Lipiec 2022, 20:16:29 ---Załączam dwie wersje tego projektu, różnica tkwi w odwzorowaniu pierwszych rozjazdów od strony zakładu.
--- Koniec cytatu ---
Takie kostki rozjazdów stosowane są dla przejść krzyżowych, dla normalnych przejść raczej się ich nie stosuje, bo tylko niepotrzebnie wydłużają układ torowy i zmniejszają czytelność.
Paweł Piotr:
Należy zmienić opis przycisków do obsługi semaforów. Zielony przycisk (do podawania sygnału zezwalającego) oznacza się wyłącznie literą nazwy semafora, jeśli są one nazwane kolejnymi literami alfabetu (tak jest na stacji Połaniec). W tym opisie nie robi się znaczników, stosowanych w dokumentacji technicznej, oznaczających określone zmniejszenia prędkości dla sygnałów zezwalających. Opis B2 stosuje się w alfanumerycznym systemie opisu semaforów, zatem użyty przez Ciebie symbol literowy z cyfrą 2 po literze nie oznacza, że sygnał zezwalający na semaforze B jest z ograniczeniem prędkości jazdy do 40 km/h, ale oznacza on semafor B stojący przy torze nr 2, w odróżnieniu od innych semaforów B, stojących przy innych torach (np. B4, B6, B8 itp.) Dla przycisku białego do wyświetlania sygnału Ms 2 stosuje się oznaczenie nazwy semafora (patrz powyższe uwagi) z dodaniem w wykładniku potęgi literki m.
W oznaczeniach szczelin rozjazdów stosuje się elementy, jakich użyłeś na pierwszym planie, pochylenie szczelin, pokazane na drugim planie stosuje się wówczas, gdy poprzednie rozwiązanie może nastręczać kłopotów - np. gdy na stacji są stosowane równoległe drogi zwrotnicowe lub przejścia trapezowe ze skrzyżowaniem torów (krzyżowe połączenie dwóch torów równoległych) - patrz obrazek. (Paweł już odpowiedział ciut wcześniej na temat tych szczelin)...
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej