Autor Wątek: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)  (Przeczytany 33391 razy)

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 415
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #60 dnia: 31 Lipca 2022, 21:54:09 »
Nie wiemy, czy rozjazd 5 nie jest na wspólnej izolacji z rozjazdem 4, czy nie, podobnie nie wiemy, czy rozjazdy 101, 2 i 3 nie są na wspólnej izolacji, czy każdy ma osobną izolację, to samo dotyczy rozjazdów 22, 25 i 26... to są dane niezbędne do prawidłowego zbudowania prawidłowej tablicy zależności...
Paweł Piotr

Offline dominpiano@gmail.com

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Skąd: Nowa Sól
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #61 dnia: 31 Lipca 2022, 21:55:16 »
No to prawda.. postaram się zdobyć schemat i wtedy się zobaczy

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 956
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #62 dnia: 01 Sierpnia 2022, 20:33:35 »
Nie zawsze oryginalny plan ze wszystkimi szczegółami jest dostępny. Lokalizację czujników/złączy izolowanych akurat zwykle widać w terenie, więc mając dokładne zdjęcia/nagrania przejazdu, albo mając możliwość podejścia do toru czasami uda się to stwierdzić. Jeżeli nie, pozostaje samodzielnie uzupełnić plan o te rzeczy w zgodzie z Ie-4 i innymi przepisami, jednak z zastrzeżeniem, że nie będzie to już plan 100% zgodny z rzeczywistością, ale "zbliżony do rzeczywistości", ponieważ ostateczne rozwiązanie nie wynika wprost z przepisów ale zależy od projektanta.

Podobnie z tablicą zależności: jeżeli nie ma dostępu do oryginalnej, można zaprojektować zależności przebiegowe - jeżeli stacja jest prosta, znamy odległości semaforów do ukresów itd., zależności będą dość oczywiste, ale dla większych stacji będą się pojawiać rozbieżności, ponieważ sami projektanci czasami nie są zgodni jak uzależniać nietypowe przypadki ochrony bocznej (niestety w polskich przepisach projektowania nie jest to ściśle zdefiniowane, i już spotkałem się z absurdami typu zaprojektowane wykluczenia przebiegów po równoległych drogach zwrotnicowych z powodu brakujących odległości w ochronie ukresów).

Nie mniej jednak, jeżeli jest to zrobione z głową, moim zdaniem taki posterunek można nadal odwzorować w symulatorze (z zastrzeżeniem o rozbieżnościach względem stanu faktycznego) - założenie 100% zgodności każdego szczegółu powodowałoby wykluczenie niemal wszystkich interesujących posterunków z powodu braku danych/braku możliwości odwzorowania konkretnego nietypowego rozwiązania.

Offline Misiek_39

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Skąd: Lewniowa
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #63 dnia: 18 Października 2022, 17:09:12 »
Mój pulpit, stacja Lewniowa.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 956
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #64 dnia: 18 Października 2022, 21:45:07 »
Mój pulpit, stacja Lewniowa.

- w jaki sposób obsługiwane i zamykane w przebiegach są zwrotnice 4/5?
- dyżurny ruchu ze swojego stanowiska powinien mieć pokazaną stację tak jak widzi ją za oknem - teraz jest do góry nogami
- przy oznaczaniu semaforów między głowicami powinno się stosować rezerwę na rozbudowę
- dlaczego kostki blokady są zielone?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 415
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #65 dnia: 19 Października 2022, 16:07:47 »
Jeśli w lewej głowicy rozjazdowej jest rozjazd krzyżowy podwójny, to wypada go prawidłowo opisać...
Jeżeli tor 1 jest torem przebiegowym (po torze tym odbywają się zoragnizowane przebiegi pociągowe), to sprzężenie zwrotnic rozjazdów 1 i 2cd wynika wprost z konieczności zastosowania ochrony bocznej dla przebiegów pociągowych po torze 1 (paragraf 37 instrukcji Ie-4(WTB-E10). Ochrona ta polega na tym, że w czasie gdy po torze 1 odbywa się zorganizowany przebieg pociągowy (z podaniem sygnału zezwalającego na odpowiednim semaforze), zwrotnica 2cd rozjazdu krzyżowego podwójnego 2 musi kierować z torów 3 i 5 w kierunku toru 7 (położenie zwrotnicy 2ab nie ma znaczenia w omawianej sytuacji). W usrk przekaźnikowych sprzężenie takie uzyskuje się przez taką konstrukcję obwodów elektrycznych sterujących zwrotnicami 1 i 2cd, że przy pomocy jednego przycisku steruje się równocześnie położeniem zwrotnicy rozjazdu 1 i zwrotnicy rozjazdu 2cd.
Numeracja zwrotnic rozjazdów jest dokonywana zgodnie z rosnącym kilometrowaniem, na rysunkach i planach od lewej do prawej strony. Pierwsza napotkana para zwrotnic na rozjeździe krzyżowym podwójnym otrzymuje miano "ab", następna "cd". Odwzorowanie rozjazdu krzyżowego podwójnego na pulpicie kostkowym AC-20 odwraca tą kolejność. Strzałka wskazuje kierunek kilometrowania zgodnie z przyjętą zasadą.
Może teraz, z dodatkową ilustracją będzie łatwiej...
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2022, 17:40:17 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr