Forum Główne > Ruch kolejowy
Stacja Żagań i przebiegi do max. 60 km/h
maxym:
--- Cytat: Paweł Piotr w 06 Luty 2021, 19:26:51 ---Rodzaj sygnału zezwalającego na semaforze wjazdowym jest uzależniony między innymi od przyjętej długości drogi ochronnej za semaforem, pod którym kończy się przebieg wjazdowy...
--- Koniec cytatu ---
--- Cytat: Paweł w 07 Luty 2021, 18:47:21 ---https://youtu.be/LClxMqY55N4?t=3793
Przejazd z kierunku Miłkowic w kierunku Żar (F-L1-T101), układy komór zgadzają się z planem...
--- Koniec cytatu ---
Co do długości drogi ochronnej to fakt - ja głupi ::) - zapomniałem o tym w omawianym przypadku. Par. 38 ust. 3 stanowi jasno, iż:
"Długości dróg ochronnych za semaforami drogowskazowymi i wyjazdowymi wynoszą minimum:
1) 100 m - gdy prędkość wjeżdzającego pociągu jest większa od 60 km/h,
2) 50 m - gdy prędkość wjeżdżającego pociągu nie przekracza 60 km/h".
Jeżeli w przypadku semafora wyjazdowego T101 za drogę ochronną uznano odległość od semafora do ukresu rozjazdu nr 231 to - mierząc na mapach google - jest tam ok. 50 m. Zastanawia mnie tylko dlaczego nie zastosowano drogi ochronnej 100 m, aby móc wyświetlać sygnał zezwalający na wyjazd ze stacji z największą dozwoloną prędkością. Ustawiając semafor T101 100 m od ukresu rozjazdu krzyżowego nr 231 skrócono by co prawda długość użyteczną toru, jednakże z moich pomiarów wynika, że zachowana zostałaby wymagana droga hamowania, która powinna tam wynosić 1000 m między kolejnymi semaforami (zgodnie z Instrukcją Id-12 prędkość konstrukcyjna dla lk nr 14 do 120 km/h). Co do filmu KD właśnie miałem go podlinkować, dla udowodnienia, że T101 wskazuje max. 60 km/h przy wyjeździe na wprost - Poprzednik mnie ubiegł ;)
--- Cytat: Paweł w 07 Luty 2021, 18:47:21 ---https://youtu.be/LClxMqY55N4?t=3793
...Z jakiegoś powodu (uproszczenie urządzeń?) założono ograniczenie prędkości we wszystkich przebiegach (z wyjątkiem U101-U207, W), również przy wyjeździe, nie ma to związku z drogami ochronnymi ani skróconymi drogami hamowania.
--- Koniec cytatu ---
Nawiązując do tego co zostało napisane powyżej, pomiary odległości jednak wskazują, że te przebiegi do 60 km/h są związane właśnie ze skróconymi drogami ochronnymi wynoszącymi 50 m - dlaczego uważasz, że jednak nie?
Pytanie dlaczego w kilku miejscach nie zastosowano dróg ochronnych 100 m? W szczególności z uwagi na fakt, iż dla torów głównych zasadniczych nr 101 i 102 długość użyteczna nie powinna mieć istotnego znaczenia - jeżeli cokolwiek dłuższego miałby mieć postój na stacji to można wykorzystać pozostałe tory główne dodatkowe z grupy 100.
--- Cytat: jageer w 06 Luty 2021, 22:02:52 ---Tak to "nie działa". Np. Kraków Płaszów, był (bo już jest prawie przebudowany) nieco stacją jednokierunkową, nie wszędzie się dało jechać w każdym kierunku, mimo, że pozwalały na to układy torowe...
--- Koniec cytatu ---
Cytat powyżej to wątek poboczny, jednakże będę się upierał że jednak "to właśnie tak działa" - przecież wiemy, że zdecydowana większość stacji z zabudowanymi urządzeniami przekaźnikowymi (oceniam na więcej niż 90%) posiada możliwość prowadzenia ruchu po torach głównych w obu kierunkach. To co opisałeś powyżej to wyjątki, które jak wiemy na kolei zdarzają się w różnych "kategoriach" nader często :)
--- Cytat: jageer w 06 Luty 2021, 22:02:52 ---Nie zawsze na prosto równa się Vmax. (...) Zdarza się, że wjeżdżając na prosto w stacje ( a układ torowy pozwala na V120) wjeżdżamy max 40 (taki obraz na semaforze), jeżeli nie mamy podanego wyjazdu... :)
--- Koniec cytatu ---
Powyższe dla mnie jest oczywiste - co prawda w pierwszym poście napisałem, że jestem laikiem ale w aspektach technicznych automatyki, a nie w kategorii przepisów kolejowych ;)
Pozdrawiam!
Paweł Piotr:
Moja odpowiedź dotycząca ograniczenia prędkości wskazanej na semaforze wjazdowym (w ogólności) została oparta na przepisach, a nie na rysunku stacji Żagań Adriana Karwata.
Przypadek semafora wjazdowego F do stacji Żagań, którego wskazanie S 13a kończy się na semaforze L1 - nie wiemy, jak została zdefiniowana droga ochronna za semaforem L1 - o to trzeba zapytać projektanta.
Semafor wyjazdowy T101 rzeczywiście wskazuje ograniczenie prędkości wyjazdu ze stacji "na wprost" do 60 km/h, czyli oznaczenie semafora wyjazdowego T101/2/4/m na rysunku Karwata jest zgodne ze stanem faktycznym. Dlaczego tak? Dobre pytanie - ale do projektanta.
Podobne pytanie - oczywiście także do projektanta - można zadać w przypadku zmodernizowanej stacji Trzebinia: dlaczego z toru 17 w kierunku zachodnim ustawiono semafor wyjazdowy H17 z sygnałem Sz i wskaźnikiem W 24 taki, jak na załączonym obrazku, a nie semafor pięciokomorowy, jak z pozostałych torów (jakie jest tego uzasadnienie w przepisach)?
jageer:
--- Cytat: Paweł Piotr w 07 Luty 2021, 20:32:58 ---Podobne pytanie - oczywiście także do projektanta - można zadać w przypadku zmodernizowanej stacji Trzebinia: dlaczego z toru 17 w kierunku zachodnim ustawiono semafor wyjazdowy H17 z sygnałem Sz i wskaźnikiem W 24 taki, jak na załączonym obrazku, a nie semafor pięciokomorowy, jak z pozostałych torów (jakie jest tego uzasadnienie w przepisach)?[/font][/size][/size][/size]
--- Koniec cytatu ---
Na szkicu widzę "kawałek toru" linią przerywaną. Więc pewnie zabudowano, co zabudowano, a rozbuduje się w przyszłości. Lub zamawiający w programie funkcjonalno-użytkowym (PFU) tak sobie zażyczył...
Podobnie jest na stacji Poraj, gdzie urządzenia są przystosowane do zabudowy w przyszłości, a zasadzie odtworzenia rozjazdu i toru + tarczy manewrowej, jednak obecnie jej nie zabudowano.....
Jak to brzmi klasyk na odbiorach urzadzeń SRK: "zabudowano zgodnie z projektem"....
Paweł Piotr:
jageer pisze:
Na szkicu widzę "kawałek toru" linią przerywaną.
Spieszę z wyjaśnieniem.
jageer:
To może brakło miejsca na pakiety w szafie, a w nastawni miejsca na kolejną szafę urządzeń komputerowych ;) I tak zrobili....
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej