Autor Wątek: Zamykanie przejazdów  (Przeczytany 58058 razy)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Zamykanie przejazdów
« dnia: 22 Styczeń 2012, 14:25:21 »
Dróżnik przejazdowy ma zamknąć przejazd na minimum 2 min. przed czołem najeżdżającego pociągu. Jaka jest ku temu organizacja jego stanowiska w tym zakresie kiedy może on obsługiwać więcej niż jeden przejazd, a ten drugi może być znacząco oddalony? Jak to się ma do jazdy po zmienionym torze szlaku dwutorowego (z prawego na lewy lub odwrotnie), przy czynnych obu torach z blokadą dwu- lub jednokierunkową, a zmieniony tor ma większe prędkości drogowe od wyznaczonego wewnętrznym rjp? Czy pociąg może jechać szybciej niż to wyznaczone jest wrjp? Jeżeli tak, to czy dróżnik zamknie na czas przejazd obsługiwany z odległości?
« Ostatnia zmiana: 22 Styczeń 2012, 14:28:43 wysłana przez stanislaw57 »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Styczeń 2012, 15:39:10 »
Jakie pytanie :/ Raczej organizacja stanowiska jest taka, żeby dróżnik zdążył. Nawet jeżeli przejazd jest oddalony np 2 linie, pomiędzy nimi to raczej przy swojej "budce" ma pulpit do obu przejazdów.

Co do jechania torem lewym zamiast prawym tu raczej nie ma znaczenia jaka jest blokada. Zapewne dróżnik zna "przyległy" szlak. A dyżurny informuje go o wszelakich zmianach. Pociąg nie może szybciej jechać niż jest podane w rozkładzie i tyle....

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Styczeń 2012, 16:24:15 »
A ja słyszałem, że pociąg może jechać torem innym niż wyznaczony wrjp prędkością nie przekraczając prędkości drogowej dla tego toru i parametrów pociągu (pojazdów w składzie), ograniczeń w WOS , w rozkazach pisemnych. Poza tym czy dróżnik ma urządzenia sygnalizujące mu zbliżanie się pociągu? Bo słyszałem, że nie, a przejazd może być oddalony nawet o 1000m.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Styczeń 2012, 16:56:42 »
Znajdź sytuację, gdzie dróżnik "dyma" do przejazdu kilometr, żeby go zamknąć. No chyba, że chodzi o zdalny....
Po drugie: niektóre strażnice mają system i widzą na którym odcinku SBL jest pociąg/
Po trzecie: też pisałem, że jest prędkość rozkładowa i drogowa. Chyba, że jedzie torem, gdzie na jednym szlakowa jest 100, a na drugim 30.
« Ostatnia zmiana: 22 Styczeń 2012, 17:01:22 wysłana przez jageer »

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:06:43 »
Dzisiaj dróżnik może mieć urządzenia elektryczne do zamykania rogatek (z odległości), nie musi biegać, ma nawet kamery przemysłowe do obserwacji przejazdu ale czy ma urządzenia sygnalizujące zbliżanie się poc. do przejazdu aby mógł zamknąć przejazd na 2 min. przed czołem pociągu.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:13:15 »
Dzisiaj dróżnik może mieć urządzenia elektryczne do zamykania rogatek (z odległości), nie musi biegać, ma nawet kamery przemysłowe do obserwacji przejazdu ale czy ma urządzenia sygnalizujące zbliżanie się poc. do przejazdu aby mógł zamknąć przejazd na 2 min. przed czołem pociągu.

Z odległości no to raczej z nastawni się zamyka, coraz mniej dróżników ;) Tak jak pisałem, są takie urządzenia dostępne "na rynku" najczęściej przy SBL dróżnik wie, gdzie jest pociąg. Ale raczej tego 99,9% z nich nie ma. A te 2 minuty to max ;)

Podsumowując: dróżnik raczej zamyka przejazd na "wyczucie"... lata pracy robią swoje ;)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:22:50 »
Ale czy tak powinno być?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:58:02 »
Ale czy tak powinno być?

Tak jest od lat i 99% czy ileś wypadku na przejazdach powodują kierowcy. Zresztą jak mówię, zawód dróznika wymiera jest teraz popularny i chyba dość dobry "RASP". A jak wyobrażasz sobie zamknięcie idealnie 2 minuty przed? Musiałby dróżnik znać prędkość pociągu,  czy przyspiesza - jeżeli tak to jak szybko, ruch na przejeździe, super mega system by nie zamknął 2 minuty przed bo by jeszcze musiał wziąć pod uwagę ruch na przejeździe.

Często przejazd uzależniony jest od urządzeń sterowania, a najczęściej dróżnik dostanie "cynk" i zamyka, chyba że wytyczne mówią inaczej i ma jakieś opóźnienie.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Styczeń 2012, 18:09:44 »
Nie pisałem aby przejazd był zamknięty dokładnie na 2min. przed nadjeżdżającym pojazdem drogowym, a o przynajmniej na 2min przed czołem pociągu (par 83 ust.9) i stąd zapytanie o wypełnienie tego w przypadku jazdy torem "szybszym" o ile taka jazda jest dozwolona przy czynnych obu torach. Jakie jest zadanie ISDR-a i dróżnika w takich przypadkach?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Styczeń 2012, 18:14:44 »
Wydaje mi się, że dróżnik zna przybliżone czasy przejazdu, ale pewnie ISDR też w jakiś sposób informuje.

Różnie się zapowiada pociągi - czasem się dzwoni, czasem stosuje "dzwonki".
Wydaje mi się, że w przypadku szlaku, rzadko się zdarza duża różnica prędkości między torami.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Styczeń 2012, 19:11:26 »
Niestety, mogą być dwukrotnie większe prędkości, a to znaczy że mógłby być dwa razy szybciej na przejeździe. Z założenia nie projektuje się linii kolejowych z tak zróżnicowanymi prędkościami, ale ich dekapitalizacja postępuje różnie. Np. w jedną stronę (torem) jadą ciężkie pociągi w w drugą (drugim) jako powrotne lżejsze.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Styczeń 2012, 20:29:52 »
Niestety tak właśnie jest, istnieją co prawda systemy sygnalizacji zbliżania ale najczęściej dróżnik dostaje tylko telefon i jest zdany sam na siebie - żadne urządzenia nie pilnują czy wie o pociągu i czy zamknął przed nim przejazd. Jak najszybciej dróżników powinna zastąpić automatyka. A przejazdy na szlaku obsługiwane z odległości to jakieś nieporozumienie - pomijając kwestię zamykania w odpowiednim czasie, co ma zrobić dróżnik w razie usterki przejazdu? Rozdwoić się i iść kilometr żeby go zabezpieczyć?

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #12 dnia: 22 Styczeń 2012, 20:38:26 »
No właśnie. Więc czy przepisy w tym temacie nie powinny być poprawione? Są przejazdy kat. A obsługiwane przez drużynę pociągową, a w Ir-1 nic na ten temat nie ma i jednocześnie Ir-7 (R-20) nie jest instrukcja udostępniana pracownikom przewoźnika.
« Ostatnia zmiana: 22 Styczeń 2012, 20:42:49 wysłana przez stanislaw57 »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #13 dnia: 22 Styczeń 2012, 20:47:34 »
Dobrze, ile przejazdów jest obsługiwanych przez dróżników ? Ile na nich jest wypadków z powodu dróżników ? (nie mówię o pijanych), następnie ile przejazdów obsługiwanych przez dróżników jest co rok likwidowanych? Ile tych przejazdów jest bez uzależnień z urządzeniami ?

Biorąc pod uwagę montaż takich rzeczy - ok, tylko ostatnio dużo linii jest modernizowanych, więc jaki to ma sens? Zamontują, za pół roku wyrzucą?

Offline ZiomalCl

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa / Celestynów
Odp: Zamykanie przejazdów
« Odpowiedź #14 dnia: 23 Styczeń 2012, 11:09:00 »
Nie wszędzie można zastąpić ludzi automatyką. Zawsze będzie ktoś niezadowolony. Czy to dróżnik, który pracuje "na doświadczenie", czy to kierowca którego SSP za długo trzyma...