Autor Wątek: Tor lewy i cofanie  (Przeczytany 67217 razy)

Offline tm_bz

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Tor lewy i cofanie
« dnia: 24 Kwiecień 2021, 20:50:18 »
Takie dwa pytania. Wyjeżdżamy sobie na tor lewy mamy i formacje, semafor na zielono ale przy mijaniu semafora okazuje się że brak jest wskaźnika W24, zatrzymujemy się za semaforem i czy na podstawie S będzie kontynuacja jazdy dalej na tor lewy czy nie?
Cofamy pociąg na szlaku przy sbl semafory są nie ważne ignorujemy po prostu je, a na szlaku z APO pomijanie ich będzie za pomocą S?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Kwiecień 2021, 22:50:12 »
Wyjeżdżamy sobie na tor lewy mamy i formacje, semafor na zielono ale przy mijaniu semafora okazuje się że brak jest wskaźnika W24
To jest sytuacja nierealna. Jeżeli na semaforze wyjazdowym został podany sygnał zezwalający na wyjazd na tor lewy, to znaczy, że taki przebieg jest zorganizowany i przewidziany w tablicy zależności, a warunkiem koniecznym wyświetlenia sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym na wyjazd na tor lewy jest równoczesne wyświetlenie wskaźnika W 24. Jeśli np. na wskaźniku W 24 spali się żarówka, to semafora nie da się wyświetlić na sygnał zezwalający.
W takim przypadku należy postąpić zgodnie z paragrafem 54, ust. 7 instrukcji Ir-1 (R-1).
O cofaniu pociągu na szlaku proszę dokładnie przeczytać paragraf 70 wspomnianej instrukcji.
Na końcu tej instrukcji są przykłady rozkazów pisemnych, proszę zapoznać się z ich działkami - wszystko będzie jasne.
« Ostatnia zmiana: 24 Kwiecień 2021, 23:11:42 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Kwiecień 2021, 06:02:41 »
Najpierw zapala się w24 potem "wolna" jeżeli w24 nie zadziała bo się np spali żarówka to semafor się nie wyświetli.  Jeżeli semafor się wyświetli z w24 ale w miedzyczasie się spalił żarówka wskaźnika, semafor wygasi się na "stój".

Offline Psycho

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #3 dnia: 25 Kwiecień 2021, 16:06:50 »
zatrzymujemy się za semaforem i czy na podstawie S będzie kontynuacja jazdy dalej na tor lewy czy nie?

Chodzi Tobie pewnie o to czy nie powinien to być "N"... Zezwolenie dotyczy kontynuowanie jazdy, a nie zezwolenia na wyjazd na tor lewy lub prawy dlatego "S". Tyle w teorii...

Cofamy pociąg na szlaku przy sbl semafory są nie ważne ignorujemy po prostu je, a na szlaku z APO pomijanie ich będzie za pomocą S?

Oczywistym jest to, że cofanie na szlaku z APO powinno być uzgodnione z dyżurnym ruchu (5km/h nie wchodzi w grę...). Jeśli się nie mylę to powinny tam być semafory półsamoczynne, a wtedy powinien być "S" z zezwoleniem na przejechanie obok obsługiwanego semafora odstępowego...

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Kwiecień 2021, 21:24:20 »
Zezwolenie dotyczy kontynuowanie jazdy, a nie zezwolenia na wyjazd na tor lewy lub prawy dlatego "S". Tyle w teorii...
Proszę wskazać przepis, który zezwala na wyjechanie na tor lewy przy pomocy rozkazu pisemnego S, lub zezwala na "kontynuowanie" jazdy po torze lewym przy pomocy rozkazu pisemnego S. Kontynuować coś można po uprzednim zezwoleniu na to coś, nieprawdaż?
« Ostatnia zmiana: 25 Kwiecień 2021, 21:44:04 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline Psycho

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Kwiecień 2021, 11:35:02 »
Proszę wskazać przepis, który zezwala na wyjechanie na tor lewy przy pomocy rozkazu pisemnego S,

Hmm... czy nie napisałem czegoś odwrotnego... "Zezwolenie nie dotyczy zezwolenia na wyjazd na tor lewy lub prawy"

lub zezwala na "kontynuowanie" jazdy po torze lewym przy pomocy rozkazu pisemnego S. Kontynuować coś można po uprzednim zezwoleniu na to coś, nieprawdaż?

Autor napisał, że zatrzymał się za semaforem (pomijam opisaną okoliczność, ponieważ samo zatrzymanie za semaforem nie jest niczym nadzwyczajnym...), to oznacza, że uprzednio zezwolenie się pojawiło.
Uważasz, że należy rozdzielić "kontynuowanie jazdy" w zależności od kierunku wyjazdu odpowiednio na "S" i "N"? Jest przepis na "kontynuowanie jazdy" przekazane rozkazem "N"?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Kwiecień 2021, 13:15:57 »
Autor napisał:
Wyjeżdżamy sobie na tor lewy mamy i formacje, semafor na zielono ale przy mijaniu semafora okazuje się że brak jest wskaźnika W24
Zatem:
1. Informacja dyżurnego ruchu nie jest zezwoleniem.
2. Brak wskaźnika W 24 (fizyczny brak, czy brak wyświetlenia wskaźnika?).
3. Jakie było zezwolenie na wyjazd na tor lewy?
4. Jeżeli na semaforze nie ma wskaźnika W 24, to semafor ten nie jest przystosowany do podawania sygnału zezwalającego na tor lewy.
5. Jeśli na semaforze jest wskaźnik W 24, to wyświetlenie na semaforze sygnału zezwalającego dla jazdy na tor lewy jest możliwe WYŁĄCZNIE po uprzednim wyświetleniu wskaźnika W 24 (o czym pisałem poprzednio).
6. Traktując dosłownie to, co autor napisał (informacja dyż. ruchu o wyjeździe na tor lewy, semafor wyświetlony na sygnał zezwalający na jazdę, brak wskaźnika W 24) jest wystarczającym powodem do zatrzymania pociągu i wezwania komisji kolejowej z powodu źle funkcjonujących urządzeń srk.
7. Brak podstawowych informacji: czy jest zamknięcie  toru prawego, czy nie, jaki jest rodzaj blokady liniowej, jaki jest wprowadzony sposób ruchu pomiędzy stacjami, czy urządzenia srk są przystosowane do banalizacji, czy nie...
Proszę zapoznać się uważniej z paragrafem 54, ust. 7 instrukcji Ir-1 (R-1).
8. Wszystkie elementy dotyczące wyjazdu na tor lewy (zezwolenie, informacja dyż. ruchu, odpowiednie obrazy sygnałowe, odpowiednia droga przebiegu) MUSZĄ BYĆ SPÓJNE. Tutaj nie są.

« Ostatnia zmiana: 26 Kwiecień 2021, 13:36:15 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline Psycho

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Kwiecień 2021, 14:17:39 »
Temat wyświetlenia W24 została autorowi wyjaśniona więc nie ma potrzeby tego powtarzać - zakwestionowałeś rozkaz "S" dotyczący dalszego kontynuowania jazdy...

3. Jakie było zezwolenie na wyjazd na tor lewy?
7. Brak podstawowych informacji: czy jest zamknięcie  toru prawego, czy nie, jaki jest rodzaj blokady liniowej, jaki jest wprowadzony sposób ruchu pomiędzy stacjami, czy urządzenia srk są przystosowane do banalizacji, czy nie...

Czy rozkaz na "kontynuowanie jazdy" będzie wyglądał inaczej przy zamkniętym torze prawym i prowadzeniu ruchu po lewym przy zbanalizowanych urządzeniach?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Kwiecień 2021, 15:03:10 »
Proszę mi najpierw wytłumaczyć, jak to jest możliwe, że semafor jest wyświetlony na sygnał zezwalający na jazdę na lewy tor, co w informacji potwierdza dyżurny ruchu, a brak jest wskaźnika W 24 (lub nie jest wyświetlony)?
I powtarzam pytanie - Jakie było zezwolenie na wyjazd na tor lewy?
« Ostatnia zmiana: 26 Kwiecień 2021, 15:52:43 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Kwiecień 2021, 15:51:01 »
Jeszcze jest opcja, że mocne słońce albo żarówka słabo jarzy ;)
Chociaż brak wskaźnika to chyba fizycznie brak wskaźnika ;)

Offline Psycho

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #10 dnia: 26 Kwiecień 2021, 16:57:32 »
Proszę mi najpierw wytłumaczyć, jak to jest możliwe, że semafor jest wyświetlony na sygnał zezwalający na jazdę na lewy tor, co w informacji potwierdza dyżurny ruchu, a brak jest wskaźnika W 24 (lub nie jest wyświetlony)?
Temat wyświetlenia W24 została autorowi wyjaśniona, czy trzeba to powtórzyć?
warunkiem koniecznym wyświetlenia sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym na wyjazd na tor lewy jest równoczesne wyświetlenie wskaźnika W 24.

I powtarzam pytanie - Jakie było zezwolenie na wyjazd na tor lewy?

przy tak niefortunnie opisanym przykładzie widzę tutaj jedynie wyjazd na zezwalający+W24 lub Sz+W24 - który wygasł przed minięciem semafora przez czoło pociągu...

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #11 dnia: 26 Kwiecień 2021, 17:55:45 »
przy tak niefortunnie opisanym przykładzie widzę tutaj jedynie wyjazd na zezwalający+W24 lub Sz+W24 - który wygasł przed minięciem semafora przez czoło pociągu...
Czyli de facto będziemy mieć do czynienia z wygaśnięciem semafora spowodowanym wygaśnięciem W 24 lub przedwczesnym wygaśnięciem Sz, z tego samego powodu.
Ta sytuacja jest opisana w paragrafie 47, ust. 11 instrukcji Ir-1 (R-1):
W razie zatrzymania się pociągu wskutek przedwczesnego nastawienia się sygnału "Stój", pozwolenie na dalszą jazdę pociągu, należy po spełnieniu warunków niezbędnych do wyprawienia pociągu, dać za pomocą sygnału zastępczego lub rozkazu pisemnego, jeżeli urządzenia nie zezwalają na ponowne podanie sygnału zezwalającego na semaforze.
Ponieważ czoło zatrzymanego pociągu minęło semafor wyjazdowy, pozostaje danie rozkazu pisemnego. Jakiego? Takiego, jaki jest wymagany przy wyjeździe pociągu na tor lewy. Czyli wracamy do paragrafu 54, ust. 7 instrukcji Ir-1 (R-1), który opisuje warunki niezbędne do wyprawienia pociągu po torze lewym. A tam nie ma nic o rozkazie pisemnym S...
« Ostatnia zmiana: 26 Kwiecień 2021, 18:14:59 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline Psycho

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #12 dnia: 26 Kwiecień 2021, 19:41:00 »
Ciekawa koncepcja...
Cytowany ustęp odnosi się jednak do sytuacji, w której czoło pociągu zatrzymało się przed semaforem stąd "propozycja" ponownego dania zezwalającego lub Sz albo wydania rozkazu.
Podstawą do wyjazdu pociągu był sygnał zezwalającego+W24 (lub Sz+W24), a z uwagi na to że przedwcześnie wygasł i pociąg zatrzymał się za semaforem maszynista może:
  • kontynuować jazdę po otrzymaniu zgłoszenia o tym, że nie ma przeszkód do dalszej jazdy albo
  • żądać pisemnego potwierdzenia o braku przeszkód do kontynuowania jazdy przekazanego rozkazem "S" - zgodnie z przepisem

Zakładając, że dyżurny ruchu potrafi odróżnić prawidłowo nastawioną drogę przebiegu od przeszkód, które uniemożliwiają kontynuowanie dalszej jazdy pkt.1 mógłby mieć miejsce jednak przepisy zakładają w tej sytuacji zastosowanie się do pkt 2...
Wspominany §54 ust.7 instrukcji Ir-1 (R-1) należy połączyć w tym przypadku z §58 ust.4 pkt.10)

Czy dla kontynuowania wjazdu pociąg jadącego z kierunku przeciwnego do zasadniczego, którego czoło z powodu przedwczesnego nastawienia się sygnału "stój", zatrzymało się za semaforem należy Twoim zdaniem przekazać też rozkaz "N"?
« Ostatnia zmiana: 26 Kwiecień 2021, 19:43:42 wysłana przez Psycho »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #13 dnia: 26 Kwiecień 2021, 20:46:32 »
Z Ir3: (paragraf 58, ust. 4, pkt. 10 operuje tymi pojęciami):
5. Sygnałowe i przebiegowe miejsce końca pociągu.
1) sygnałowe miejsce końca pociągu ustala się tak, aby pracownik obowiązany do stwierdzenia przejazdu końca pociągu mógł stwierdzić, czy znajdują się sygnały końca pociągu, a ponadto, aby miejsce to znajdowało się co najmniej 100 m za semaforem, a dla wjazdu z toru lewego co najmniej 100 m za semaforem (sygnalizatorem) a jeśli go niema co najmniej 100 m za miejscem wyznaczającym granicę stacji.
2) przebiegowe miejsce końca pociągu ustala się za semaforem wjazdowym lub wyjazdowym tak, aby koniec pociągu minął wszystkie zwrotnice i skrzyżowania znajdujące się na drodze przebiegu oraz urządzenia oddziaływania pociągu, służące do zwalniania elektrycznie utwierdzonego przebiegu jeżeli jest takie urządzenie. W działce 32 należy wskazać konkretne miejsce na gruncie (np. ukres) , biorąc pod uwagę brak takiego urządzenia lub możliwości nieprawidłowego jego działania.
Nie wiem, jak chcesz to dopasować do pytania zadanego na samym początku...
Doczytaj też o tym, jakie informacje należy przekazać maszyniście wyjeżdżającemu na szlak na tor lewy i znajdź je w druku rozkazu pisemnego S...
« Ostatnia zmiana: 26 Kwiecień 2021, 21:08:10 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline Psycho

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Tor lewy i cofanie
« Odpowiedź #14 dnia: 27 Kwiecień 2021, 14:34:49 »
Nie wiem, jak chcesz to dopasować do pytania zadanego na samym początku...
Doczytaj też o tym, jakie informacje należy przekazać maszyniście wyjeżdżającemu na szlak na tor lewy i znajdź je w druku rozkazu pisemnego S...

Właśnie zatrzymanie się pociągu przed miejscem przebiegowym tym czynnikiem komplikującym pracę. Jeśli pociąg zatrzymałby się za miejscem przebiegowym to maszynista ewentualnie poinformowałby jedynie o zatrzymaniu pociągu, a następnie wznowieniu jego jazdy.
Twoim zdaniem na rozkazie "N" należy wypisać dz.1 i 6, a może jeszcze 4? W rozkazie "S" należy wypisać jedynie dz.4. Ostatecznie (w przypadku rozbieżności zdań w tym temacie), wydanie rozkazu "N" na kontynuowanie wyjazdu i tak zakończyłoby się na wypisaniu jedynie dz.6 więc żadne dodatkowe informację wynikające z innych działek nie będą przekazywane...