Autor Wątek: zmiana kierunku jazdy  (Przeczytany 39932 razy)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
zmiana kierunku jazdy
« dnia: 22 Styczeń 2012, 15:39:28 »
Jak brzmi żądanie i danie pozwolenia zmiany kierunku jazdy na szlakach z dwukierunkową sbl oraz telefonogramy między dyżurnym ruchu a maszynistą na odc. zpr bez uzs? Kto decyduje o wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego po jednym ( przy czynnych obu torach) lub obu torach szlaku dwutorowego. Czy jazda dwóch pociągów na takim szlaku, każdy w kierunku przeciwnym do zasadniczego jest normalna? Czy maszyniści powinni być o tym powiadomieni? Dlaczego sygnał Pc2 jest zastrzeżony tylko dla takiej jazdy na szlaku z jednokierunkową blokadą liniową?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Styczeń 2012, 15:46:05 »
Chyba normalne, że decydują dyżurni sąsiednich posterunków. Obracanie blokady SBL ? Po prostu się zwalnia, drugi posterunek włącza i ten piewszy daje pozwolenie zmiany kierunku. Jeżeli tor, którym dysponuje jest zamknięty bo np spadło na nie drzewo, albo coś, no to raczej normalne, że dogaduje się z ISDR-em obok i jeździmy po jednym. W wyjątkowych sytuacjach jakiś awarii, uszkodzeń to wnoszą np automatycy czy drogowcy o zamknięcie.

Jazda pociągów normalnie się odbywa na zasadzie SBL, chyba że blokada jest popsuta, to jeździ się pomiędzy posterunkami zapowiadawczymi.

Maszynista generalnie nie musi nic wiedzieć, że jedzie na tor lewy - blokada jest przystosowana do prowadzenia ruchu po torze w obu kierunkach.
Sygnał Pc2? Nie wiem skąd się wziął, najlepiej pytać kogoś kto się zna....
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Styczeń 2012, 16:08:52 »
Pytanie dotyczyło sytuacji przy czynnych obu torach i jak brzmią telefonogramy zmiany i dania zgody dla kierunku jazdy. Czy takowe istnieją w świetle Ir-1lub RT i czy zapisy z tym związane są poprawne? Odnośnie maszynistów, chodzi o przypadek odcinka zdalnego prowadzenia ruchu bez urz. zdalnego sterowania, gdzie bierze udział maszynista i obowiązują go telefonogramy podane tylko w RT. Ciekawy jestem jak to wygląda.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Styczeń 2012, 16:23:22 »
telefonogramy między dyżurnym ruchu a maszynistą na odc. zpr bez uzs?

Tak jak wspomniałeś, ustalane jest to w regulaminie technicznym odcinka zpr. Przykładowe radiotelefonogramy dla Miastka:

"Pociąg Nr ... czy jest wolno wjechać na mijankę ... i wyjechać w kierunku ..."
"Pociąg Nr ... zezwalam wjechać na mijankę ... i wyjechać w kierunku ..."
"Pociąg Nr ... stój na wjazd na mijankę ... "
"Pociąg Nr ... zezwalam wjechać na mijankę ... stój na wyjazd z mijanki ... krzyżowanie z pociągiem Nr ... wjeżdżasz jako ..."
"Pociąg Nr ... zezwalam wyjechać w kierunku ..."

Dlaczego sygnał Pc2 jest zastrzeżony tylko dla takiej jazdy na szlaku z jednokierunkową blokadą liniową?

Ponieważ blokada taka nie zabezpiecza przed wyprawieniem pociągu z przeciwnego kierunku.

Pytanie dotyczyło sytuacji przy czynnych obu torach i jak brzmią telefonogramy zmiany i dania zgody dla kierunku jazdy.

Stosuje się typowe telefonogramy żądania i dania pozwolenia, tak jak przy odcinku jednotorowym.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Styczeń 2012, 16:43:02 »
Paweł, czy tym samym zaprzeczasz przepisowi z Ir-1 par.55 ust.2 pkt 1, gdzie wspomina się o braku konieczności zapisu o wprowadzeniu i odwołaniu taki ruch pociągów, czy zapis w Ir-1 jest winien wyglądać inaczej?

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Styczeń 2012, 16:57:59 »
Żądanie pozwolenia na jazdę po torze lewym nie oznacza, że trzeba wprowadzić ruch dwukierunkowy osobnym telefonogramem.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:00:40 »
Przy blokadzie dwukierunkowej nie ma nawet potrzeby informowania radiowo maszynisty o wyjeździe na "lewy". Robi się to tylko i wyłącznie z grzeczności, chociaż nie ma takiej potrzeby.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:28:12 »
Chodzi o to czy zapis w Ir-1 w przedmiotowej sprawie jest poprawny. Miejmy na uwadze młodych dyżurnych ruchu a przede wszystkim kandydatów na to stanowisko, dla których Ir-1 ma być "elementarzem". Chciałbym aby w tym świetle przebiegała dyskusja.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:32:14 »
W przypadku dwukierunkowej blokady nie ma szczególnych wymogów. Regułka telefoniczna, wpisanie godziny w rubryce 4 i jazda.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:48:26 »
No właśnie, ale jaka regułka (?) -  napisał Paweł. Dzięki

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Styczeń 2012, 18:42:24 »
Nie istotne jaka. Jest. I nie jest to regułka telefonogramu zapisywana w dzienniku ruchu. :)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #11 dnia: 11 Luty 2012, 16:25:37 »
Czy to normalne kiedy dwa pociągi jadą torami lewymi w kierunkach przeciwnych do zasadniczego na szlaku dwutorowym? Kto lub co o takim ruchu pociągów decyduje? Dla blokady dwukierunkowej po każdym torze nie jest wymagana zmiana sygnałów na Pc2, co w porze nocnej budzi obawy maszynistów w przypadkach nagłego pojawienia się pociągu z przeciwnego kierunku (np. z za łuku w lesie). Czy maszyniści winni wiedzieć o takiej jeździe po torze sąsiednim?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #12 dnia: 11 Luty 2012, 17:26:43 »
Czy to normalne kiedy dwa pociągi jadą torami lewymi w kierunkach przeciwnych do zasadniczego na szlaku dwutorowym? Kto lub co o takim ruchu pociągów decyduje? Dla blokady dwukierunkowej po każdym torze nie jest wymagana zmiana sygnałów na Pc2, co w porze nocnej budzi obawy maszynistów w przypadkach nagłego pojawienia się pociągu z przeciwnego kierunku (np. z za łuku w lesie). Czy maszyniści winni wiedzieć o takiej jeździe po torze sąsiednim?

Jak się nudzi dyżurnemu ruchu to pewnie i tak.... Czemu ma budzić obawy w porze nocnej? W nocy jak nie widzi nic zza łuku dużego to w dzień pewnie ma ten sam problem... Maszynista raczej jest kumaty i wie, że jest blokada dwukierunkowa z SRJP więc nie może trząść gaciami.... dyżurni też swój rozum mają. A sygnał Pc2 co do tego ma? Jakby była taka sytuacja i poszły na czołówkę to też nie zdążą wyhamować. I to nieważne czy 1 kierunkowa czy dwu..
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #13 dnia: 11 Luty 2012, 18:07:11 »
Łatwo Ci mówić, bo nie ty stracisz życie. Jeżeli oboje dadzą w nagłe być może przeżyją nie tylko oni. Do takich przypadków dochodzi po błędach najczęściej ludzkich. Przykład wyjazdu z za łuku to wyjątkowy przypadek. Jazda na odcinku prostym nocą lub przy ograniczonej widoczności nie pozwala ocenić po którym torze jedzie pociąg z przeciwnego kierunku z sygnałem Pc1. Sygnał Pc2  jest konkretną informacją ale niestety stosowany tylko dla blokady jednokierunkowej. Przy niskich prędkościach jest czas na ocenę sytuacji i reakcję z wyprzedzeniem. Punkt widzenia zmienia się względem siedzenia ...

Offline ZiomalCl

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa / Celestynów
Odp: zmiana kierunku jazdy
« Odpowiedź #14 dnia: 11 Luty 2012, 21:29:24 »
Do takich przypadków dochodzi po błędach najczęściej ludzkich.

Ja poproszę o przypadek, gdzie oba pociągi jechały po przeciwnym do zasadniczego (prócz prowadzenia ruchu dwukierunkowego po torze lewym przy jednoczesnym cofaniu jakiegoś składu np. EZT z toru prawego z powodu jakiejś przeszkody na torze itd) i z tego tytułu coś się stało. Możliwe technicznie jest, ale jest też bez sensu - dlatego nikt tego nie robi. Co z tego, że jednemu dyżurnemu będzie się nudziło, jak drugi z posterunku obok nie da zgody na taki manewr? Daj sobie spokój z wymyślaniem dziwnych, teoretycznych przypadków.
« Ostatnia zmiana: 11 Luty 2012, 21:34:52 wysłana przez ZiomalCl »