Autor Wątek: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający  (Przeczytany 26003 razy)

kokodar

  • Gość
przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« dnia: 27 Styczeń 2012, 18:16:40 »
Witam Wszystkich Kolegów zawodowców i amatorów. Jest sytuacja: Przed semaforem wjazdowym (nazwijmy go "Z")do stacji jest peron. Dalej za semaforem wjazdowym znajduje się semafor drogowskazowy (nazwijmy go "V"). Zatrzymuje się pociąg osobowy. Na semaforze Z i V świeci sygnał zezwalający. Pociąg rusza, lecz w niewielkiej odległości od czoła semafor Z wygasa na Stój (V nadal wskazuje sygnał zezwalający).  Maszynista zatrzymuje pociąg, wywołuje dysponującą i informuje o sytuacji oraz, że stoi ok. 5 m za semaforem Z. Podanie Sz mija się z celem, więc dyktuje się rozkaz S. I tu moja propozycja: "działka 4 polecam jechać dalej do semafora drogowskazowego V". Co o tym sądzicie? Czekam na uwagi i sugestie. Pozdrawiam i życzę jak zawsze spokojnej ;-)

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
    • http://uetam.pl
  • GG: 3435358
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #1 dnia: 28 Styczeń 2012, 11:13:16 »
Witam Wszystkich Kolegów zawodowców i amatorów. Jest sytuacja: Przed semaforem wjazdowym (nazwijmy go "Z")do stacji jest peron. Dalej za semaforem wjazdowym znajduje się semafor drogowskazowy (nazwijmy go "V"). Zatrzymuje się pociąg osobowy. Na semaforze Z i V świeci sygnał zezwalający. Pociąg rusza, lecz w niewielkiej odległości od czoła semafor Z wygasa na Stój (V nadal wskazuje sygnał zezwalający).  Maszynista zatrzymuje pociąg, wywołuje dysponującą i informuje o sytuacji oraz, że stoi ok. 5 m za semaforem Z. Podanie Sz mija się z celem, więc dyktuje się rozkaz S. I tu moja propozycja: "działka 4 polecam jechać dalej do semafora drogowskazowego V". Co o tym sądzicie? Czekam na uwagi i sugestie. Pozdrawiam i życzę jak zawsze spokojnej ;-)
Albo po prostu zezwalam przejechac obok wskazujacego sygnal stoj semafora wjazdowego Z ;)

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1315
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #2 dnia: 28 Styczeń 2012, 12:24:11 »
Zależy też od mecha, niektórzy jak znają dobrze - to powiedzą, jak się im powie, że wygasili przebiciem to pojadą spokojnie dalej, inni zażądają rozkazu S.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline igor

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 24
  • dyżurny ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: ISE Warszawa Odolany
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #3 dnia: 28 Styczeń 2012, 12:37:48 »
Racja. Zazwyczaj wystarczy krzyknąć przez radio: "Można kontynuować jazdę". 

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #4 dnia: 29 Styczeń 2012, 18:50:28 »
"kokodar" pyta raczej o powszechna formułę dla opisanego przypadku. Myślę, że proponowana formuła jest dobra, ale inna do niej podobna też chyba jest do przyjęcia: "Po minięciu sygnału "Stój" na semaforze "..." (przedwczesna zmiana sygnału zezwalającego) zezwalam na dalszą jazdę w kierunku ...". Oddaje to sytuację, dla której rozkaz został wydany, a pamięć jest ulotna.

kokodar

  • Gość
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #5 dnia: 30 Styczeń 2012, 09:21:47 »
dziękuję Wszystkim Kolegom za odniesienie się do sytuacji. Pragnę nadmienić, że mechanik nie podjął dalszej jazdy na podstawie przekazanego przez radio zezwolenia w formie:" poc. nr.. można jechać", stąd konieczność wydania rozkazu S. Jeszcze raz dziękuję, pozdrawiam ze Śląska :-)

kokodar

  • Gość
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #6 dnia: 30 Styczeń 2012, 09:38:10 »
Aha, dodam jeszcze, że wydanie rozkazu S zezwalającego na minięcie sygnału Stój jest też bezcelowe, gdyż pociąg własnie to zrobił. Trochę taki pat prawny i mój głos na szacownym forum. Pozdrawiam Kolegów z kolejarskiej niedoli  ;)

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #7 dnia: 30 Styczeń 2012, 10:49:09 »
Pociąg minął semafor, ale nadal nie minął miejsca sygnałowego. Więc nadal porusza się po drodze przebiegu.
Maszynista w takiej sytuacji nie może być pewny, czy przebieg nie został rozwiązany. Dlatego zażyczył sobie "eSke".

kokodar

  • Gość
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #8 dnia: 30 Styczeń 2012, 10:57:24 »
@MaK_86 z całym szacunkiem MaK, lecz maszynista niekoniecznie musi wiedzieć gdzie jest sygnałowe miejsce przejścia (czy końca) pociągu. Liczy się fakt: minął semafor obsługiwany wskazujący pierwotnie sygnał zezwalający, a tuż przed czołem sygnał wygasł na stój. Teraz kwestia podyktowania rozsądnej i jednoznacznej treści rozkazu S. :-)\

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1315
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #9 dnia: 30 Styczeń 2012, 14:03:07 »
Uhm, jeżeli pociąg minął semafor, to jak maszynista ma wiedzieć, że wcześniej się wygasił :| Skoro już "oczy" ma za semaforem, po drugie nie musi dokładnie znać, gdzie znajduje się kolejny odcinek izolowany :| Jak mu wygasi przed minięciem to rozumiem.....
« Ostatnia zmiana: 30 Styczeń 2012, 14:05:53 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1315
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Listopad 2012, 10:05:31 »
Odgrzewam temat.

Instrukcja Ir-1 wyraźnie mówi, że w przypadku, jeżeli blokada działa prawidłowo i ustawiony jest przebieg z podanym semaforem, w przypadku wygaszenia (oczywiście nie mówię tutaj o rozwiązaniu drogi) pierwszy pociąg w tym kierunku wyprawiamy na Szta lub Ske. Blokadę obsługujemy i po krzyku.

Pytanie: Kiedy zlikwidowano przepis o wprowadzaniu TZP... ? Bo wielu "starych wyjadaczy", ale również młodych, którzy uczą się twierdzi, że ma być TZP....
To świadczy o tym, że starzy nie czytają nowych przepisów i źle uczą młodych adeptów sztuki.

Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Andrev

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #11 dnia: 02 Listopad 2012, 11:59:12 »
Pytanie: Kiedy zlikwidowano przepis o wprowadzaniu TZP... ? Bo wielu "starych wyjadaczy", ale również młodych, którzy uczą się twierdzi, że ma być TZP....
To świadczy o tym, że starzy nie czytają nowych przepisów i źle uczą młodych adeptów sztuki.

Na pewno w nowej Ir1 tego już nie było (jest paragraf, że jeśli zezwalający zostanie wygaszony to można wyprawić na Sz bez wprowadzania. No i kolejna kwestia odnośnie interpretacji tego paragrafu. Załóżmy że mamy jakieś przebicie na izolacji i za każdym razem nam semafor wygasi się, np. kilkanaście razy z rzędu (dla kolejnych pociągów). Czy w takim wypadku też nie należy wprowadzać TZP?


Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #12 dnia: 02 Listopad 2012, 14:30:27 »
TZP w takim przypadku nie zaszkodzi. W paragrafie tym można domniemać, że chodzi o wygaszenie sygnału zezwalającego ze znanych przyczyn leżących na tym samym posterunku. A co w przypadku wygaszenia sygnału zezwalającego z powodu zajęcia toru przez pociąg z przeciwnej strony (Szczekociny).  ISDR musi się upewnić co jest tego przyczyną i w przypadku usterek srk półsamoczynnej blokady liniowej z urządzeniami kontroli niezajętości torów ma obowiązek wprowadzić TZP i pierwszemu pociągowi wydać rozkaz na ograniczenie prędkości do 20km/godz. Jak stan blokady liniowej nie zostanie doprowadzony do stanu zasadniczego TZP będzie dalej obowiązywało. Takiej też zmiany chyba należy spodziewać się na wniosek PKBWK.
« Ostatnia zmiana: 02 Listopad 2012, 15:03:22 wysłana przez stanislaw57 »

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1315
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #13 dnia: 02 Listopad 2012, 18:04:27 »
TZP w takim przypadku nie zaszkodzi. W paragrafie tym można domniemać, że chodzi o wygaszenie sygnału zezwalającego ze znanych przyczyn leżących na tym samym posterunku. A co w przypadku wygaszenia sygnału zezwalającego z powodu zajęcia toru przez pociąg z przeciwnej strony (Szczekociny).  ISDR musi się upewnić co jest tego przyczyną i w przypadku usterek srk półsamoczynnej blokady liniowej z urządzeniami kontroli niezajętości torów ma obowiązek wprowadzić TZP i pierwszemu pociągowi wydać rozkaz na ograniczenie prędkości do 20km/godz. Jak stan blokady liniowej nie zostanie doprowadzony do stanu zasadniczego TZP będzie dalej obowiązywało. Takiej też zmiany chyba należy spodziewać się na wniosek PKBWK.

Po jaką cholerę, jak mam blokadę np. C, pociąg stoi w stacji to raczej pociąg z naprzeciwka nie wygasi semafora. Chyba, że wjedzie w stację. Blokada dobrze działa, więc TZP jest zbędne.

Prowadzenie TZP w zależności od blokady i jej usterek to osobny paragraf. W przypadku kontroli niezajętości to co innego. Jeżeli by mi ISDR, ze stacji obok potwierdził, że nic nie wyjechało, a wskazuje zajętość resetuję liczniki i jadę normalnie... - fakt to jest zdradliwe, właśnie niby dyżurny ze Starzyn powiedział, że wyprawił prawidłowo, dlatego dyżurna mrugnęła Szta, bo była pewna, że to usterka SRK.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 286
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #14 dnia: 02 Listopad 2012, 18:38:21 »
Jageer pisze:
Jeżeli by mi ISDR, ze stacji obok potwierdził, że nic nie wyjechało, a wskazuje zajętość resetuję liczniki i jadę normalnie...
Otóż nieprawda. Wyzerowanie liczników nie resetuje wykazanej zajętości, przygotowuje jedynie układ licznikowy do nowej rejestracji. Wyzerowanie liczników służy do resetowania pamięci układu, a nie usunięcia występującej zajętości. Po wyzerowaniu liczników semafora nie da się postawić na sygnał zezwalający i jechać można tylko na Sz.
« Ostatnia zmiana: 02 Listopad 2012, 18:40:07 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr