Forum Główne > Urządzenia srk
Sygnał S3 a SBL
uetam:
Ostatnio zacząłem się zastanawiać dlaczego przy czterostawnej blokadzie SBL w przerazajacej wiekszosci przypadkow przy wskazywaniu przez semafor wjazdowy sygnału S5 ostatni semafor SBL wskazuje sygnał S3 zamiast S2 tak jak przewiduje to instrukcja więc wprowadza maszynistę w błąd co do sygnału na semaforze wjazdowym (w rzeczywistości brak ograniczenia do 100km/h)
--- Kod: ---Sygnał S 3 zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu i danego odcinka linii kolejowej. Sygnał S 3 nadawany przez:
a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny blokady liniowej informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h,
b) semafor samoczynny blokady liniowej lub semafor wyjazdowy na szlak wyposażony w samoczynną blokadę liniową informuje, że dwa kolejne odstępy blokowe za tym semaforem są wolne, maszynista powinien tak regulować prędkość jazdy, aby mógł zatrzymać pociąg przed semaforem wskazującym sygnał "Stój"; dotyczy to także semafora wjazdowego posterunku odgałęźnego bez semafora wyjazdowego.
--- Koniec kodu ---
brian-82:
Dlaczego tak jest ? Nie wiem. Co do wprowadzaniu w błąd jest to błąd "bezpieczny". Poza tym pamiętaj, że w ogóle sygnały na SBL wskazują raczej stan zajętości odcinka a nie wskazaną prędkość (choć przepisy precyzują).
Gdyby zamiast wjazdowego, był następny SBL to byłoby wsio ok, nieprawdaż?
Hmmm, a może przyczyny takich wskazań upatrywać w możliwości ustawienia sygnalizatorów w obrębie stacji na samoczynność? Wtedy utrzymana jest konsekwentność wskazań.
Ha, idąc Twoim tokiem rozumowania to w ogóle wskazania na SBL'ach czterostawnych są bez sensu. Nieprawdaż?
uetam:
--- Cytat: brian-82 w 02 Luty 2012, 09:54:45 ---Dlaczego tak jest ? Nie wiem. Co do wprowadzaniu w błąd jest to błąd "bezpieczny". Poza tym pamiętaj, że w ogóle sygnały na SBL wskazują raczej stan zajętości odcinka a nie wskazaną prędkość (choć przepisy precyzują).
Gdyby zamiast wjazdowego, był następny SBL to byłoby wsio ok, nieprawdaż?
--- Koniec cytatu ---
Ale ja sie zastanawiam nad sytuacja ostatni semafor SBL -> semafor wjazdowy tak jak jest sprecyzowane we wskazanym fragmencie instrukcji Ie-1:
--- Cytuj ---a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny blokady liniowej informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h,
--- Koniec cytatu ---
Ostatni semafor SBL jak pewnie dobrze wiesz jest przede wszystkim tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego a dopiero pozniej semaforem blokady liniowej wiec z racji pelnionej przez siebie funkcji moze wskazywac wieksza pule sygnalow (S1,S2,S3,S4,S5) niz zwykly sygnalizator czterostawnej SBL (S1,S2,S3,S5)
--- Cytuj ---Hmmm, a może przyczyny takich wskazań upatrywać w możliwości ustawienia sygnalizatorów w obrębie stacji na samoczynność? Wtedy utrzymana jest konsekwentność wskazań.
--- Koniec cytatu ---
Tutaj sie moge zgodzic ale w przepisach nigdzie nie mamy opisanego tego przypadku. Gdyby w sluzbowym rozkladzie jazdy przy stacji zastosowac jakas nowa pozycje ktora informuje o tym ze semafory polsamoczynne w obrebie posterunku dzialac moga na zasadzie blokady czterostawnej to bym sie o to nie czepial.
--- Cytuj ---Ha, idąc Twoim tokiem rozumowania to w ogóle wskazania na SBL'ach czterostawnych są bez sensu. Nieprawdaż?
--- Koniec cytatu ---
Nie są bez sensu. Bez sensu są jedynie wskazania ostatniego semafora który informuje o ograniczeniu do 100km/h którego w rzeczywistości na gruncie nie ma ;)
A wystarczyłoby po prostu zmienić zapis w Ie-1 na taki:
--- Cytuj ---Sygnał S 3 zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu i danego odcinka linii kolejowej. Sygnał S 3 nadawany przez:
a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny trzystawnej blokady liniowej informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h,
b) semafor samoczynny czterostawnej blokady liniowej lub semafor wyjazdowy na szlak wyposażony w czterostawną samoczynną blokadę liniową informuje, że dwa kolejne odstępy blokowe za tym semaforem są wolne, maszynista powinien tak regulować prędkość jazdy, aby mógł zatrzymać pociąg przed semaforem wskazującym sygnał "Stój"; dotyczy to także semafora wjazdowego posterunku odgałęźnego bez semafora wyjazdowego.
--- Koniec cytatu ---
Do tego wrzucić do rozkładów jazdy oznaczenia SS3 i SS4.
EDIT: Tylko przy moim rozwiazaniu pojawia sie problem przy sytuacji:
-czterostawna SBL
-semafor wjazdowy wskazuje 100km/h
W teorii i praktyce mamy wolne 2 odstępy blokowe z przodu ale semafor sam w sobie ogranicza predkosc (np jazda przez rozjazd krzyzowy)
stanislaw57:
Widziałem projekt zmiany właśnie dot. sygnału S3. Propozycja zmiany polegała na zmianie w nagłówku sygnału "a przy nastepnym semaforze z prędkością nie większą niż 100km/h" na "albo przy następnym ..." itd bez zmian.
Arkady_1:
Odświeżę trochę lutowy temat włączając się do dyskusji... ;)
--- Cytat: mateu w 01 Luty 2012, 14:48:59 ---Ostatnio zacząłem się zastanawiać dlaczego przy czterostawnej blokadzie SBL w przerazajacej wiekszosci przypadkow przy wskazywaniu przez semafor wjazdowy sygnału S5 ostatni semafor SBL wskazuje sygnał S3 zamiast S2 tak jak przewiduje to instrukcja więc wprowadza maszynistę w błąd co do sygnału na semaforze wjazdowym (w rzeczywistości brak ograniczenia do 100km/h)
--- Koniec cytatu ---
Jeśli dobrze zrozumiałem, to może chodzi o to, że między wspomnianym semaforem wjazdowym z S5 a następnym semaforem z S1 może nie być (i zapewne nie jest) zachowana droga hamowania z prędkości 160 km/h do 0 km/h.
Co więcej, są sytuacje że wjazd wskazuje S10 (40km/h), ostatni SBL wskazuje S4, a przedostatni wskazuje S3. Powód - zapewne brak drogi hamowania z prędkości 160km/h do 40km/h.
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej