Forum Główne > Urządzenia srk

Sygnał S3 a SBL

<< < (2/10) > >>

Kalach:

--- Cytat: mateu w 01 Luty 2012, 14:48:59 ---Ostatnio zacząłem się zastanawiać dlaczego przy czterostawnej blokadzie SBL w przerazajacej wiekszosci przypadkow przy wskazywaniu przez semafor wjazdowy sygnału S5 ostatni semafor SBL wskazuje sygnał S3 zamiast S2 tak jak przewiduje to instrukcja więc wprowadza maszynistę w błąd co do sygnału na semaforze wjazdowym (w rzeczywistości brak ograniczenia do 100km/h)
--- Koniec cytatu ---

To się wzieło z dawnych pięknych czasów, gdy planowano wykorzystać - i wykorzystywano (choć tylko na CMK) - podstawową cechę blokady czterostawnej - czyli możliwość hamowania na 2 odstępy i znacznego zmniejszenia długości odstępów. Umożliwiło to wtedy kursowanie wagonów ze zwykłymi hamulcami klockowymi z prędkością do 160 km/h przy drodze hamowania 2600 metrów - właśnie na dwóch odstępach.

Obecnie załącznik do regulaminu jazd po CMK wyrzucono ze stosowania i pozostawiono istniejące drogi hamowania, co pozwala na kursowanie z prędkością 160 km/h tylko pociągom z hamulcami tarczowymi (droga hamowania 1300 metrów).

Co ciekawe, w projekcie modernizacji SBL na linii średnicowej planowane jest zagęszczenie odstepów tak, aby właśnie w pełni wykorzystać blokadę czterostawną.

stanislaw57:
Pierwszy raz czytam o drodze hamowania 2600m. Instrukcja WTB-E10 nie przewidywała i nie przewiduje takiej drogi hamowania a pociągi z wagonami wyposażonymi w hamulce klockowe dalej jeżdżą przy odstępach krótszych, lecz droga hamowania (wg Ir-1 i Dod. 1- max. 1300m) jest rozłożona na 3 odstępy na blokadzie czterostawnej, gdzie odstęp nie jest krótszy niż połowa drogi hamowania. Więc z zapasem. Widoczność wskazań semaforów odstępowych przy prędkości 160km/h to ok. 533m wg wzoru (10*V)/3. W Ie-1 zapis o sygnale "S3" jest jaki jest, mógłby być inny, ale czy wprowadza w błąd, nie powiedziałbym. Zapis informuje (uprzedza) maszynistę jak ma jechać co go nie zwalnia z obserwacji i zezwala na jazdę na pamięć podobnie, jeżeli dyżurny ruchu informuje go o obrazie na semaforze, czy o zmianie toru wjazdowego.

Arkady_1:

--- Cytat: Kalach w 23 Marzec 2012, 07:14:07 ---Co ciekawe, w projekcie modernizacji SBL na linii średnicowej planowane jest zagęszczenie odstepów tak, aby właśnie w pełni wykorzystać blokadę czterostawną.

--- Koniec cytatu ---

Odnoszę wrażenie, że urządzenia SBL na średnicy już są przystosowane do czterostawności, ale zamiast zielonego migającego pojawia się zielone ciągle. Widać to podczas ruchu pociągów poza szczytem przewozowym. Zmiana świateł, w miarę oddalania się pociągu, następuje: czerwone, pomarańczowe, zielone, następnie następuje mignięcie semafora jak przy zmianie sygnału i znowu jest zielone. Tak więc mój osobisty wniosek jest taki, że urządzenia są przygotowane, ale (być może) jest zmostkowany przerywacz zielonego. Jednakże nie jestem zabezpieczeniowcem, w szafy tam nie zaglądałem, więc nie będę się upierał jeśli ktoś stwierdzi że jest inaczej.
Zagęszczenie odstępów by się przydało, tak jak zwiększenie prędkości do, przynajmniej, 80 km/h.

Paweł:
Możliwe że jest to spowodowane przełączeniem obwodów kontrolnych na następnym posterunku. Ale SBL typu Eac (a taka jest na średnicy) jest tak zbudowana, że bardzo prosto zmienić jej stawność. Wersja trzystawna różni się od czterostawnej właśnie brakiem migacza oraz modyfikacją nadajników wyłączającą nadawanie kryterium "Ia + Id" (conajmniej trzy odstępy blokowe wolne) - reszta wyposażenia jest identyczna.

Kalach:

--- Cytat: stanislaw57 w 24 Marzec 2012, 06:57:02 ---Pierwszy raz czytam o drodze hamowania 2600m. Instrukcja WTB-E10 nie przewidywała i nie przewiduje takiej drogi hamowania a pociągi z wagonami wyposażonymi w hamulce klockowe dalej jeżdżą przy odstępach krótszych, lecz droga hamowania (wg Ir-1 i Dod. 1- max. 1300m) jest rozłożona na 3 odstępy na blokadzie czterostawnej, gdzie odstęp nie jest krótszy niż połowa drogi hamowania. Więc z zapasem. Widoczność wskazań semaforów odstępowych przy prędkości 160km/h to ok. 533m wg wzoru (10*V)/3. W Ie-1 zapis o sygnale "S3" jest jaki jest, mógłby być inny, ale czy wprowadza w błąd, nie powiedziałbym. Zapis informuje (uprzedza) maszynistę jak ma jechać co go nie zwalnia z obserwacji i zezwala na jazdę na pamięć podobnie, jeżeli dyżurny ruchu informuje go o obrazie na semaforze, czy o zmianie toru wjazdowego.

--- Koniec cytatu ---

Chodziło mi o dawny załącznik do rozkładu jazdy pociągów po CMK, który przewidywał wymagany procent masy hamującej dla pociągów = 110%, co przy najkrótszych odstępach na CMK i hamowaniu na dwa odstępy dawało drogę hamowania 2x1300m=2600m. Obecnie wszystkie pociągi kursujące 160 km/h po CMK mają wymagane 150% masy hamującej, co pozwala na wyhamowanie pociągu na jednym odstępie. W związku z tym pociągi z hamulcami klockowymi, z uwagi na brak wymaganego % masy hamującej mają obniżoną prędkość do 150 km/h.

W rezultacie blokada czterostawna przy pełnowymiarowych odstępach spełnia w praktyce wyłącznie rolę informacyjną.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej