Forum Główne > Urządzenia srk

Zmiana kierunku SBL

<< < (2/8) > >>

ZiomalCl:
I tak powinno się dać obrócić blokadę.

stanislaw57:
Czy na liniach z sbl dwukierunkową można prowadzić ruch lewostronny? Choć urządzenia na to pozwalają, to czy w świetle Ir-1 par. 22 jest na to przyzwolenie bez zarządzenia Zarządu PLK S.A. Przecież zasadniczo obowiązuje ruch prawostronny a wyprawienie pociągu torem lewym to chyba nie to samo co ruch lewostronny? Jeśli tak, to prowadzenie ruchu lewostronnego w dni nieparzyste a prawostronnego w dni parzyste nie jest złamaniem przepisów. Z pewnością przesadzam, ale z punktu widzenia maszynisty, kiedy nie jest on informowany o wprowadzeniu takiego ruchu, nawet nie jest informowany, że tor sąsiedni jest zamknięty i znajduje się tam pociąg np. sieciowy z sygnałami Pc1, to nie jest w porządku. Jak ma się zachować maszynista w porze ciemnej kiedy widzi z naprzeciwka sygnały Pc1, jadąc torem lewym beż żadnej informacji, mając na uwadze zasadniczy ruch prawostronny? Dyżurni mogą prowadzić taki ruch lewostronny nawet kiedy blokada dwukierunkowa nie jest już podstawą prowadzenia ruchu, również prowadzić ruch dwukierunkowy po każdym torze na linii nieprzystosowanej do takiego ruchu, ale tu przynajmniej obowiązuje go informowanie maszynistów rozkazem pisemnym. Par. 52 ust 19 Ir-1 zezwala na przywrócenie ruchu dwutorowego dopiero po zwolnieniu toru lewego (zjazdu pociągów jadących w kierunku przeciwnym do zasadniczego). To chyba potwierdza zasadę prawostronności ruchu i zakazuje ruch lewostronny jednocześnie? Ale tak nie jest. Dziwne w tym jest również ograniczenie stosowania sygnału Pc2 i sygnały Pc1 na torze zamkniętym na liniach dwutorowych.

jageer:
Blokada 2 kierunkowa jest robiona po to, żeby prowadzić "swobodnie" ruch po każdym torze, w każdym kierunku. Nie raz, nie dwa, ale zdarza się, w Szczecinie, że dwa pociągi jadą sobie równolegle do Portu z SG. Jak są opóźnienia na KG, to też jadą równolegle w stronę KGZ... żeby nie blokować i nie czekać....

Ruch lewostronny, bądź dwukierunkowy po torze jednym to się prowadzi jak blokada jest 1 kierunkowa. Po co więc przy blokadzie 2 kierunkowej o ile jest sprawna dawać rozkazy itp itd, skoro  jest zabezpieczenie przed czołowym? (oczywiście jeżeli się myśli i jeździ na podstawie blokady...).

Nie przywołuj tutaj niedawnej katastrofy kolejowej, bo błędu jaki popełnił tam dyżurny nic nie jest w stanie zabezpieczyć. Gdyby były tam klucze, albo pędnie (czyli starsze urządzenia) to by nie doszło do takiej sytuacji...

stanislaw57:
Jageer, chyba nie rozumiesz, że ruch lewostronny to znaczy dwa pociągi jadą w kierunku przeciwnym do zasadniczego po obu torach, a nie jazda pociągu torem lewym przy czynnym lub nie torze sąsiednim. Nie mówię o jeździe równoległej, bo to niemal codzienność. Zanim wydano Ir-1 maszynista był informowany o zamknięciu jednego z torów szlaku dwutorowego również z blokadą dwukierunkową. Oczywiste jest, że nie ma potrzeby informowania o wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego, bo taki zapis jest w zeszytach. Wydawane były ponadto Tymczasowe regulaminy prowadzenia ruchu pociągów w czasie robót torowych, z którymi musieli zapoznać się również maszyniści. Taki regulamin stanowił załącznik do wyciągu RT.  Rozporządzenie MI 1444 z lipca 2008r ws. ogólnych zasad prowadzenia ruchu i sygnalizacji nie mówi o nieinformowaniu maszynisty o zamkniętym torze szlaku dwutorowego. Poza tym pozwala na ruch lewostronny ale Ir-1 par 52 ust. 19 pkt 3 to wyklucza. Natomiast par 55 ust. 1 pkt 2 zezwala na ruch dwukierunkowy po każdym torze nawet na szlakach nieprzystosowanych do takiego ruchu, lecz ust. 2 mówi o ruchu dwukierunkowym po jednym torze przy czynnych obu torach, o ile jest taka konieczność. Więc to zależy z której strony zaszła taka konieczność a przystosowanie każdego toru do ruchu dwukierunkowego ma to umożliwić, ale nie jednocześnie. Nigdzie nie ma w sposób jednoznaczny zapisu o ruchu lewostronnym jednocześnie, a jest to stosowane. Jeden z torów jest wolniejszy więc odpowiednio można regulować ruch pociągów, ale par 50 tego nie uwzględnia, tzn. dyspozytor ma zadanie regulować ruch opóźnionych pociągów z wykorzystaniem przepustowości linii, czyżby więc do  niego należała decyzja? Na blokadzie dwukierunkowej jazda dwóch takich pociągów w porze nocnej budzi duże wątpliwości.

jageer:
No tak, źle Cię zrozumiałem... Generalnie nie sypię paragrafami, jak ty z rękawa... póki co, może niedługo to się zmieni... Niestety, ale często jest tak, że znajdziemy zapis odnoszący się do czegoś, a inny go "kasuje".

Z drugiej strony, czasem jest coś wymagane, a dyżurny lub mech mają to w d.... A jak jest pracownik sumienny, to często mimo, że nie należy to do jego kompetencji porozmawia sobie...

Nie raz, nie dwa zdarzyły się przypadki, że mech stał pod wjazdem i nawet nie odezwał się na radiu...
Co do pory nocnej to wiadomo, że nie ma takiego "rozpoznania" jak w dzień, odnośnie danego punktu, jednak nie wiem, bo jak sam stwierdziłeś, co w dzień może być oczywiste, w nocy jest trudne do rozpoznania... więc zmiana przepisów pewno się należy, ale chyba już bez rozróżnień na porę dzienną i "po zmroku"...

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej