Autor Wątek: Zmiana kierunku SBL  (Przeczytany 53129 razy)

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Zmiana kierunku SBL
« dnia: 02 Luty 2012, 14:56:41 »
Mam kolejne dziwne pytanie, ale muszę się upewnić jeszcze, czy tak faktycznie jest.

Mamy posterunek A-B-C pomiędzy nimi jest blokada Eac.

Sytuacja: jazda odbywa się normalnie tj po torach prawych na szlaku. Oczywiście blokada 2 kierunkowa, 2 tory szlakowe.

Posterunek A chce wyprawić na post B pociąg. Jednak rezygnuje - na posterunku B był już podany wjazd. Dyżurny wygasza wjazd i zrywa drogę przebiegu (tzn rozwiązuje). Następnie jest potrzeba przejechania z posterunku C do B torem lewym i tu jest "problem" - nie można obrócić blokady, bo mimo wygaszenia i zerwania drogi nic nie przejechało "właściwie" z B-C (w końcu pociąg był "odwołany") i nie można obrócić blokady. Jazda z post B do A ewentualnie by była po właściwym.

Ktoś się z czymś takim gdzieś spotkał ?
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline ZiomalCl

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa / Celestynów
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Luty 2012, 17:58:51 »
Powinno się móc obrócić blokadę.
« Ostatnia zmiana: 02 Luty 2012, 18:03:08 wysłana przez ZiomalCl »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #2 dnia: 03 Luty 2012, 19:01:57 »
Dokładnie, bo nie ma czegoś w stylu "Pwl", między posterunkami jest 5 odstępów. Chyba, że dyżurny coś namieszał. Musze się dokładniej dowiedzieć, czy to prawda...
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #3 dnia: 03 Luty 2012, 20:06:05 »
Jest coś w stylu Pwl i nazywa się Uml. Blokuje możliwość zwolnienia blokady od czasu zwolnienia utwierdzenia przebiegu wyjazdowego do czasu zjechania taboru na pierwszy odstęp i zwolnienia odcinka za ostatnią zwrotnicą. Może jest jakiś błąd w obwodach tego przekaźnika.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #4 dnia: 04 Luty 2012, 12:18:09 »
To jest na podg, więc może dlatego? No bo tam nie ma wjazdu/wyjazdu tylko jest przejazd :D?
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline ZiomalCl

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa / Celestynów
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #5 dnia: 04 Luty 2012, 14:08:06 »
I tak powinno się dać obrócić blokadę.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Marzec 2012, 07:16:48 »
Czy na liniach z sbl dwukierunkową można prowadzić ruch lewostronny? Choć urządzenia na to pozwalają, to czy w świetle Ir-1 par. 22 jest na to przyzwolenie bez zarządzenia Zarządu PLK S.A. Przecież zasadniczo obowiązuje ruch prawostronny a wyprawienie pociągu torem lewym to chyba nie to samo co ruch lewostronny? Jeśli tak, to prowadzenie ruchu lewostronnego w dni nieparzyste a prawostronnego w dni parzyste nie jest złamaniem przepisów. Z pewnością przesadzam, ale z punktu widzenia maszynisty, kiedy nie jest on informowany o wprowadzeniu takiego ruchu, nawet nie jest informowany, że tor sąsiedni jest zamknięty i znajduje się tam pociąg np. sieciowy z sygnałami Pc1, to nie jest w porządku. Jak ma się zachować maszynista w porze ciemnej kiedy widzi z naprzeciwka sygnały Pc1, jadąc torem lewym beż żadnej informacji, mając na uwadze zasadniczy ruch prawostronny? Dyżurni mogą prowadzić taki ruch lewostronny nawet kiedy blokada dwukierunkowa nie jest już podstawą prowadzenia ruchu, również prowadzić ruch dwukierunkowy po każdym torze na linii nieprzystosowanej do takiego ruchu, ale tu przynajmniej obowiązuje go informowanie maszynistów rozkazem pisemnym. Par. 52 ust 19 Ir-1 zezwala na przywrócenie ruchu dwutorowego dopiero po zwolnieniu toru lewego (zjazdu pociągów jadących w kierunku przeciwnym do zasadniczego). To chyba potwierdza zasadę prawostronności ruchu i zakazuje ruch lewostronny jednocześnie? Ale tak nie jest. Dziwne w tym jest również ograniczenie stosowania sygnału Pc2 i sygnały Pc1 na torze zamkniętym na liniach dwutorowych.
« Ostatnia zmiana: 24 Marzec 2012, 19:36:12 wysłana przez stanislaw57 »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Marzec 2012, 11:40:10 »
Blokada 2 kierunkowa jest robiona po to, żeby prowadzić "swobodnie" ruch po każdym torze, w każdym kierunku. Nie raz, nie dwa, ale zdarza się, w Szczecinie, że dwa pociągi jadą sobie równolegle do Portu z SG. Jak są opóźnienia na KG, to też jadą równolegle w stronę KGZ... żeby nie blokować i nie czekać....

Ruch lewostronny, bądź dwukierunkowy po torze jednym to się prowadzi jak blokada jest 1 kierunkowa. Po co więc przy blokadzie 2 kierunkowej o ile jest sprawna dawać rozkazy itp itd, skoro  jest zabezpieczenie przed czołowym? (oczywiście jeżeli się myśli i jeździ na podstawie blokady...).

Nie przywołuj tutaj niedawnej katastrofy kolejowej, bo błędu jaki popełnił tam dyżurny nic nie jest w stanie zabezpieczyć. Gdyby były tam klucze, albo pędnie (czyli starsze urządzenia) to by nie doszło do takiej sytuacji...
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Marzec 2012, 19:33:48 »
Jageer, chyba nie rozumiesz, że ruch lewostronny to znaczy dwa pociągi jadą w kierunku przeciwnym do zasadniczego po obu torach, a nie jazda pociągu torem lewym przy czynnym lub nie torze sąsiednim. Nie mówię o jeździe równoległej, bo to niemal codzienność. Zanim wydano Ir-1 maszynista był informowany o zamknięciu jednego z torów szlaku dwutorowego również z blokadą dwukierunkową. Oczywiste jest, że nie ma potrzeby informowania o wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego, bo taki zapis jest w zeszytach. Wydawane były ponadto Tymczasowe regulaminy prowadzenia ruchu pociągów w czasie robót torowych, z którymi musieli zapoznać się również maszyniści. Taki regulamin stanowił załącznik do wyciągu RT.  Rozporządzenie MI 1444 z lipca 2008r ws. ogólnych zasad prowadzenia ruchu i sygnalizacji nie mówi o nieinformowaniu maszynisty o zamkniętym torze szlaku dwutorowego. Poza tym pozwala na ruch lewostronny ale Ir-1 par 52 ust. 19 pkt 3 to wyklucza. Natomiast par 55 ust. 1 pkt 2 zezwala na ruch dwukierunkowy po każdym torze nawet na szlakach nieprzystosowanych do takiego ruchu, lecz ust. 2 mówi o ruchu dwukierunkowym po jednym torze przy czynnych obu torach, o ile jest taka konieczność. Więc to zależy z której strony zaszła taka konieczność a przystosowanie każdego toru do ruchu dwukierunkowego ma to umożliwić, ale nie jednocześnie. Nigdzie nie ma w sposób jednoznaczny zapisu o ruchu lewostronnym jednocześnie, a jest to stosowane. Jeden z torów jest wolniejszy więc odpowiednio można regulować ruch pociągów, ale par 50 tego nie uwzględnia, tzn. dyspozytor ma zadanie regulować ruch opóźnionych pociągów z wykorzystaniem przepustowości linii, czyżby więc do  niego należała decyzja? Na blokadzie dwukierunkowej jazda dwóch takich pociągów w porze nocnej budzi duże wątpliwości.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Marzec 2012, 20:28:15 »
No tak, źle Cię zrozumiałem... Generalnie nie sypię paragrafami, jak ty z rękawa... póki co, może niedługo to się zmieni... Niestety, ale często jest tak, że znajdziemy zapis odnoszący się do czegoś, a inny go "kasuje".

Z drugiej strony, czasem jest coś wymagane, a dyżurny lub mech mają to w d.... A jak jest pracownik sumienny, to często mimo, że nie należy to do jego kompetencji porozmawia sobie...

Nie raz, nie dwa zdarzyły się przypadki, że mech stał pod wjazdem i nawet nie odezwał się na radiu...
Co do pory nocnej to wiadomo, że nie ma takiego "rozpoznania" jak w dzień, odnośnie danego punktu, jednak nie wiem, bo jak sam stwierdziłeś, co w dzień może być oczywiste, w nocy jest trudne do rozpoznania... więc zmiana przepisów pewno się należy, ale chyba już bez rozróżnień na porę dzienną i "po zmroku"...
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #10 dnia: 03 Kwiecień 2012, 16:10:17 »
Nie raz, nie dwa zdarzyły się przypadki, że mech stał pod wjazdem i nawet nie odezwał się na radiu...
Pomyślmy dlaczego... Może miał już dość tego, że przez ostatni miesiąc zatrzymywał się pod semaforem (niekoniecznie właśnie tym pod którym teraz stoi), wołał dyżurnego i był zlewany przez kolejnych pięć wywołań? Patrz chociażby Warszawa Zachodnia, której się dowołać nie można. Ot chociażby 1 kwietnia wołał maszynista i wołał i nic. Jak w końcu w eter powiedział że stoi na, jeśli dobrze pamiętam, czwartym kilometrze bo przejechał człowieka to się dyżurna od razu znalazła...
To tak trochę nie w temacie treści wątku, ale w odpowiedzi na to milczenie mecha...  ;) aczkolwiek we wspomnianych przez Ciebie przypadkach może po prostu liczył na nadgodziny  ;D Kiedyś (dawne lata) było takie powiedzenie: "jak się o czasie jedzie, to dzieci głodne chodzą"...
Pozdrawiam
Arkady

Offline igor

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 24
  • dyżurny ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: ISE Warszawa Odolany
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Kwiecień 2012, 22:49:30 »
(...), wołał dyżurnego i był zlewany przez kolejnych pięć wywołań? Patrz chociażby Warszawa Zachodnia, której się dowołać nie można. Ot chociażby 1 kwietnia wołał maszynista i wołał i nic. Jak w końcu w eter powiedział że stoi na, jeśli dobrze pamiętam, czwartym kilometrze bo przejechał człowieka to się dyżurna od razu znalazła...

Panie Mechaniku, Arkady szanowny!

Podwarszawski LCS. 14 pociagów na odcinku. Wołają mnie jednocześnie 3 - nie słyszą się wzajemnie, bo każdego dzieli kilkanaście kilometrów. Ja słyszę wszystkich. Poza tym słyszę:
- radio manewrowe: manewry na stacji,
- radio drogowe:
słyszę drogowców na kolejnej stacji,
zwrotniczych na dwóch następnych - tych dodatkowo muszę ostrzegać o nadjeżdżających pociągach.
W tym samym radiu słyszę rozmowy z posterunków odległych o kilkadziesiąt kilometrów.
Do tego na radiu pociągowym - wysłuchuję dyskusji na stacji towarowej - bo nikomu nie przyszło do głowy, aby praca na tam odbywała się na innym kanale.

Jakby tego było mało: prowadzę ruch pociągów, podaję pociągi na przejazdy, jak trzeba - ogłaszam opóźnione pociągi i robię sto tysięcy innych rzeczy.

A mechanik ma pretensje, że nie zgłaszam się od razu. Nie zgłaszam się bo:
- nie wyłowiłem wezwania spośród innych głosów
- bo jednak muszę dokonać wyboru co/kto najpierw, a co musi poczekać.

I pewnie też od razu bym się zgłosił słysząc o człowieku pod pociągiem - vide powody wyżej.

Nie chcę aby to był kolejny głos w odwiecznej wojnie ISRD vs mechanicy, ale czasem warto wiedzieć, jak to wygląda z drugiej strony...

Serdeczności!

ps. sorry, że kontynuuję dyskusję nie w temacie wątku.

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #12 dnia: 04 Kwiecień 2012, 21:37:59 »
Nie chcę aby to był kolejny głos w odwiecznej wojnie ISRD vs mechanicy, ale czasem warto wiedzieć, jak to wygląda z drugiej strony...
Panie Szanowny Dyżurny Ruchu Igorze.
Ja akurat wiem jak to wygląda również z drugiej strony (rodzina na nastawni), a małolatem będąc bawiłem się urządzeniami elektromechanicznymi scentralizowanymi, czy jak je tam zwał, i nawet po TK niejedną służbę przesiedziałem przy pulpicie kostkowym w okolicy Warszawy (koleżanka tam pracowała). Ja to wszystko rozumiem (łącznie z tym, że Wam "dowalili" pracy) i sam widzę (słyszę) ten tłok na łączach. Jednakże stoję 800m od nastawni, stacja prawie pusta, cisza w eterze a dyżurna przepadała, semafor czerwony, ja mam już 10 minut w plecy i kolejne cztery stoję u niej pod wjazdem. I to nie jest LCS obsługujący 20km linii w każdą stronę. I jak Pan myśli Panie dyżurny, kogo pasażerowie za to opóźnienie obwiniają i do kogo pretensje mają?
I naprawdę nie traktuję tego jak"odwiecznej wojny ISRD vs mechanicy", bo sam takowej nie prowadzę, ale zaczynam rozumieć maszynistów mówiących "nie wołaj dyżurnego - ma pulpit pokazujący wszystko, to chyba wie gdzie jesteśmy".

PS. odbiegliśmy znacznie od tematu i ja również przepraszam, że kontynuuję dyskusję nie w temacie wątku.
Pozdrawiam
Arkady

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #13 dnia: 05 Kwiecień 2012, 02:21:48 »
Jednakże stoję 800m od nastawni, stacja prawie pusta, cisza w eterze a dyżurna przepadała, semafor czerwony, ja mam już 10 minut w plecy i kolejne cztery stoję u niej pod wjazdem. I to nie jest LCS obsługujący 20km linii w każdą stronę.
Raport napisz ;-)

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Zmiana kierunku SBL
« Odpowiedź #14 dnia: 05 Kwiecień 2012, 19:29:49 »
Raport napisz ;-)
:o :) :D ;D ;D ;D ;D ;D :'( uśmiałem się do łez... Poza tym to nie chodzi o to żeby się zwalczać, ale o wzajemną współpracę. To takie coś, co coraz bardziej zanika od czasu podziału kolei...
Pozdrawiam
Arkady