Autor Wątek: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami  (Przeczytany 160530 razy)

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 329
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #60 dnia: 10 Październik 2012, 17:01:20 »
A ja powiem tak: komputery na kolei  :-\
Ja rozumiem PLK na przód nowe rozwiązania itd., ale żeby mieć nastawnie komputerowe i to do zdalnego sterowania trzeba mieć przede wszystkim doskonale przygotowaną infrastrukturę i wyszkolonych ISDR-ów, a w Polsce robi się to na zasadzie "żeby jak najtaniej to zrobić".

Cytuj
na skutek błędów transmisji ciągle się pojawiały fałszywe zajętości to...
ISDR doszła do wniosku: "co będę słuchała komputera".

Offline MK

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #61 dnia: 10 Październik 2012, 18:00:02 »
Wystarczy, żeby ci co organizują przetargi oprócz ceny, znajomości i "prowizji" egzekwowali:
- odpowiednią dokumentację, w tym szczegółowe instrukcje dla ISDR
- właściwą jakość montażu
- dostępność, cenę i czas sprowadzania części zamiennych
- szkolenie automatyków w utrzymaniu ruchu tych urządzeń

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #62 dnia: 10 Październik 2012, 19:10:25 »
Cytuj
na skutek błędów transmisji ciągle się pojawiały fałszywe zajętości to...
ISDR doszła do wniosku: "co będę słuchała komputera".

Ale moment, czy ktoś w ogóle powiedział że liczniki osi na szlaku Starzyny - Sprowa działały nieprawidłowo? Nie wiem jakie tam są liczniki, ale np. z Frauscherem jest podobno dużo mniej problemów niż z klasycznymi obwodami torowymi czy SOT-ami.

Niestety u nas dyżurni są do usterek przyzwyczajani stanem infrastruktury wynikającym z niedofinansowania/nieudolności kolei, i zamiast trzy razy się zastanowić co robią, traktują Sz jako coś zupełnie normalnego (tzw. "kultura bezpieczeństwa") - co nie zmienia faktu, że w razie tego typu katastrofy ponoszą główną odpowiedzialność.

Wystarczy, żeby ci co organizują przetargi oprócz ceny, znajomości i "prowizji" egzekwowali:
- odpowiednią dokumentację, w tym szczegółowe instrukcje dla ISDR
- właściwą jakość montażu
- dostępność, cenę i czas sprowadzania części zamiennych
- szkolenie automatyków w utrzymaniu ruchu tych urządzeń

Przeprowadzanie przetargów na zasadzie "byle taniej" i bez właściwej weryfikacji wykonawców to problem nie tylko branży kolejowej.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 437
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #63 dnia: 10 Październik 2012, 20:26:39 »
Oto wielokrotnie zamieszczany w prasie i internecie komputerowy zapis pracy urządzeń srk. Proszę zwrócić uwagę na zapis w ramce. Jest to zapis sytuacji, gdy dla pociągu 31100/1 wygasł semafor wjazdowy A. Wygaśnięcie semafora zostało spowodowane zajęciem toru szlakowego nr 1 pomiędzy Sprową a Starzynami przez pociąg 13126/7, który wjechał na ten tor od strony Starzyn, błędnie wyprawiony przez ten posterunek.
OZNACZA TO, ŻE WYGAŚNIĘCIE SEMAFORA BYŁO EFEKTEM POPRAWNIE DZIAŁAJĄCYCH URZĄDZEŃ SRK, KTÓRE WYKRYŁY ZAJĘCIE TORU SZLAKOWEGO Z PRZECIWNEGO KIERUNKU (DLA BŁĘDNIE SKIEROWANEGO POCIĄGU 13126/7 I WYGASIŁY SEMAFOR A, KTÓRY BYŁ WYŚWIETLONY NA SYGNAŁ ZEZWALAJĄCY DLA POCIĄGU 31100/1.
Zapis komputerowy brzmi: Usterka urządzeń srk...
Tego komputer nie wymyślił – to zaprojektował człowiek, który to konkretne wygaszenie semafora nazwał usterką. Jeśli więc poprawne działanie urządzeń srk jest nazywane usterką, to dalej trudno jest dyskutować..
Paweł Piotr

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #64 dnia: 10 Październik 2012, 21:17:18 »
Tak czy inaczej dyżurna popełnia błąd. Pierwszy pociąg w takiej sytuacji winien od niej otrzymać rozkaz pisemny na ograniczenie prędkości do 20km/godz. Ale czy dyktowanie rozkazu usłyszał by pociąg już jadący na tym szlaku jest pod znakiem zapytania. Prawdopodobnie rozkłady jazdy pociągu IR i TLK miały wykazane inne kanały radiołączności pociągowej dla tego szlaku. Poza tym dyżurna nie była świadoma usterki która towarzyszyła w podaniu Sz, tzn. wyświetlany był również W24, a błąd ten prawdopodobnie był już od paru dni i był tolerowany i ignorowany przez maszynistów. Nieprawidłowości było tyle, że prędzej czy później musiało do tego dojść a ludzie są tego ofiarami.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #65 dnia: 10 Październik 2012, 21:58:10 »
Oto wielokrotnie zamieszczany w prasie i internecie komputerowy zapis pracy urządzeń srk. Proszę zwrócić uwagę na zapis w ramce. Jest to zapis sytuacji,

Nie jest to zapis działania urządzeń!
W komputerowych systemach sterowania urządzeniami SRK, zajętość toru stacyjnego, lub szlakowego nie jest sygnalizowana nigdy "usterką".

Prawdopodobnie rozkłady jazdy pociągu IR i TLK miały wykazane inne kanały radiołączności pociągowej dla tego szlaku.

Tak. Oczywiście. Ile torów szlakowych, tyle kanałów radiołączności... o_O

Poza tym dyżurna nie była świadoma usterki która towarzyszyła w podaniu Sz, tzn. wyświetlany był również W24, a błąd ten prawdopodobnie był już od paru dni i był tolerowany i ignorowany przez maszynistów. Nieprawidłowości było tyle, że prędzej czy później musiało do tego dojść a ludzie są tego ofiarami.

A te rewelacje to od Miętka słyszałeś? Dyżurna (czyli Sprowa) wyjechała na prawy tor... coś się Tobie pomieszało.
A w ogóle, to dróżnik źle zamknął szlaban i maszynista musiał skręcić na zły tor...
« Ostatnia zmiana: 10 Październik 2012, 22:01:50 wysłana przez MaK_86 »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 437
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #66 dnia: 10 Październik 2012, 22:17:52 »
Nie jest to zapis działania urządzeń!
Zgoda - w takim razie co to jest? I dlaczego w opisie jest : usterka urządzeń SRK?
Paweł Piotr

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #67 dnia: 11 Październik 2012, 06:46:39 »
Co to jest, powiedzieć nie mogę.
Ale zapewniam Ciebie, że nie jest to zapis działania USRK.

Offline brian-82

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #68 dnia: 11 Październik 2012, 10:37:34 »
Mam pytanie.
Dotyczy zatrzymania dyżurnej ruchu ze Sprowej. Podobno na początku dyżurnej nie postawiono zarzutów, gdyż stwierdzono, że po wygaśnięciu semafora zadzwoniła do Starzyn i dostała odpowiedź, że pociąg został wyprawiony poprawnie. Ponoć nawet zostało to nagrane.
Pytanie, czy rzeczywiście rozmowy między posterunkami są rejestrowane i jeśli wszystko co wyżej napisałem to prawda, to o co się mogli do niej przyczepić, jakich dokładnie procedur nie zachowała (przepisy, itp.). Czy te przepisy są jasne dla wszystkich z was dyżurnych?
Nothing so smart was ever so simple.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #69 dnia: 11 Październik 2012, 13:21:02 »
Zgoda - w takim razie co to jest? I dlaczego w opisie jest : usterka urządzeń SRK?

Zrzut ekranu przedstawia prawdopodobnie jakiś rejestr zdarzeń w SEPE wprowadzanych i opisywanych przez operatora (dyspozytora? dyżurnych?), a nie automatycznie - zwróć uwagę, że dotyczy nie tylko Sprowy i nie tylko działania urządzeń srk. W opisie jest "usterka" zapewne dlatego, że tak zdarzenie zgłosiła ISDR Sprowa.

Zapisy rejestratorów działania komputerowych urządzeń srk wyglądają inaczej - tam wykazywane są wszystkie zmiany w stanie urządzeń i na pewno zajęcie odcinka w drodze przebiegu nie jest zapisywane jako usterka. Swoją drogą przydały by się takie dla starych urządzeń, które jeszcze trochę podziałają - kontrolujące przynajmniej najważniejsze rzeczy. Obecnie "czarna skrzynka" w starszych urządzeniach sprowadza się do zerwanych plomb, stanów liczników i wpisów w książce.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #70 dnia: 11 Październik 2012, 20:25:55 »
Mam pytanie.
Dotyczy zatrzymania dyżurnej ruchu ze Sprowej. Podobno na początku dyżurnej nie postawiono zarzutów, gdyż stwierdzono, że po wygaśnięciu semafora zadzwoniła do Starzyn i dostała odpowiedź, że pociąg został wyprawiony poprawnie. Ponoć nawet zostało to nagrane.
Pytanie, czy rzeczywiście rozmowy między posterunkami są rejestrowane i jeśli wszystko co wyżej napisałem to prawda, to o co się mogli do niej przyczepić, jakich dokładnie procedur nie zachowała (przepisy, itp.). Czy te przepisy są jasne dla wszystkich z was dyżurnych?

Brian-82. Krótko i na temat powiem :)
http://kolej.krb.com.pl/ir1/rozdz9.html
§62, ust 6, pkt 20


Ograniczenia prędkości jazdy określone są w postanowieniach niniejszej instrukcji i instrukcji sygnalizacji [...]
gdy powtarzacz izolacji toru szlakowego półsamoczynnej blokady liniowej z blokiem pozwolenia i izolowanym torem szlakowym wskazuje zajętość pomimo przybycia wcześniej wyprawionego pociągu do jednej ze stacji przyległych do szlaku, pierwszy wyprawiony pociąg   20 km/h

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #71 dnia: 11 Październik 2012, 20:33:18 »
gdy powtarzacz izolacji toru szlakowego półsamoczynnej blokady liniowej z blokiem pozwolenia i izolowanym torem szlakowym wskazuje zajętość pomimo przybycia wcześniej wyprawionego pociągu do jednej ze stacji przyległych do szlaku, pierwszy wyprawiony pociąg   20 km/h

Piszesz o blokadzie C bez bloku początkowego i końcowego, jedynie z blokiem pozwolenia i prowadzenia ruchu na podstawie zwolnienia odcinka IT, a jak sprawa ma się na blokadzie "klasycznej" z izolacją toru?
« Ostatnia zmiana: 11 Październik 2012, 20:35:26 wysłana przez Zacha »
Sz na Tm

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #72 dnia: 11 Październik 2012, 21:06:07 »
toru szlakowego półsamoczynnej blokady liniowej z blokiem pozwolenia

To pasuje pod C, jak i EAP.

Offline brian-82

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #73 dnia: 12 Październik 2012, 08:57:36 »
toru szlakowego półsamoczynnej blokady liniowej z blokiem pozwolenia

To pasuje pod C, jak i EAP.
Pasuje, ale nie jest precyzyjne. W przepisach powinno być chyba napisane, że chodzi o blokadę półsamoczynną przystosowaną do prowadzenia ruchu dwukierunkowego. A tak to się przywołuje na myśl archaiczne rozwiązania.
Nie bronię Sprowy, bo jak się człowiek zastanowi to będzie ostrożny i się będzie stosował do wspomnianego przepisu.
Dzięki za wskazanie przepisu.
Nothing so smart was ever so simple.

Offline Andrev

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami
« Odpowiedź #74 dnia: 12 Październik 2012, 20:52:41 »
toru szlakowego półsamoczynnej blokady liniowej z blokiem pozwolenia

To pasuje pod C, jak i EAP.

A co jeśli wcześniej było tam wprowadzone TZP?   ;)

Chyba, że skądś wiecie, że nie było?