Lokomotywy luzem są traktowane tak samo jak normalny pociąg. O ile instrukcja R-1 z roku 1970 zawiera takie zagadnienie jak "Prowadzenie ruchu pojazdów trakcyjnych luzem", w którym nie ma mowy o tym, że nie zgłaszamy jazdy lokomotywy luzem na SKP, o tyle w instrukcji Ir-1 z 2007 roku zapis o tym został usunięty. Jedynie par. 23 "Zasady zapowiadania pociągów" pkt. 8: "8. Przy zapowiadaniu pociągów podaje się ich numer, a w przypadku pojazdów trakcyjnych jadących luzem, pociągów gospodarczych, roboczych, ratunkowych, próbnych i doświadczalnych, inspekcyjnych, specjalnego znaczenia itp., należy określić również ich rodzaj.
"W przypadku kursowania lokomotyw luzem, przy zapowiadaniu należy podać oprócz ich numeru pociągu, liczbę jadących pojazdów sprzęgniętych ze sobą. Jeżeli w pociągu znajdują się przesyłki: z towarami niebezpiecznymi, z TWR, z przekroczoną skrajnią lub wyjątkowo ciężkie itp., to w telefonogramach zapowiadawczych, zawierających żądanie i danie pozwolenia na wyprawienie pociągu, po numerze pociągu należy dodać właściwe określenie dotyczące przesyłki w pociągu, w następujący sposób: "z towarami niebezpiecznymi", "z TWR", "z przekroczoną skrajnią" itd."
Z tego wszystkiego wynika, że lokomotywy luzem zgłaszamy na post. SKP i musimy uzyskać potwierdzenie o jej / ich wjeździe.