Ale piszesz o mechanicznych, a "zastawka" w przekaźnikowych ma tyle wspólnego z zastawką w mechanicznych, że pełni tą samą funkcję i mówi się na nią "zastawka" (faktycznie to jest przekaźnik). Do tego w mechanicznych zwykle do zwalniania jest EON, a w przekaźnikowych odcinki izolowane.
Według opisów na
www.automatyk.prv.pl działanie "zastawki nad Ko" przekaźnikowej blokady C wygląda w skrócie tak:
Po zajęciu odcinka za semaforem wjazdowym w czasie, gdy semafor wyświetla sygnał zezwalający wzbudza się przekaźnik W, a po zajęciu drugiego i zwolnieniu pierwszego odcinka, gdy wzbudzony jest przekaźnik W - wzbudza się przekaźnik Z, czyli następuje "zwolnienie zastawki".
Przekaźnik W jest zastosowany po to, aby zwolnienie nie nastąpiło np. przez manewr. Ale dochodzi tu do wyścigu - zaraz po zajęciu pierwszego odcinka obwód sygnałowy normalnie został by przerwany przekaźnikiem torowym i sygnał by wygasł, a warunkiem wzbudzenia W jest jednocześnie zajęcie odcinka i wyświetlanie sygnału (chyba że użyto dKo - wtedy samo zajęcie). Dlatego też obwód sygnałowy semafora wjazdowego rozwiązany jest tak, że zestyk pierwszego odcinka torowego jest bocznikowany zestykiem przekaźnika sygnałowego, a do obwodu włączony jest dodatkowo zestyk przekaźnika W - dzięki temu nie podamy sygnału przy zajętym odcinku, ale zajęcie odcinka nie spowoduje bezpośrednio wygaszenia sygnału, dając czas na wzbudzenie się przekaźnika W, i dopiero jego wzbudzenie przerwie obwód sygnałowy. I tu jest właśnie to uzależnienie możliwości podania sygnału na wjazdowym od stanu zastawki (od stanu przekaźnika W). Efekt uboczny jest taki, że przy niezadziałaniu zastawki (gdy blok pozwolenia jest odblokowany) semafor zgaśnie dopiero po zajęciu odcinka zwrotnicowego.
Nie daję jednak głowy że wszędzie to działa w ten sposób. A jeżeli działa inaczej, to z obserwacji pulpitu praktycznie nie da się odgadnąć co siedzi w środku, więc pewnie będę trzymał się tej wersji, chyba że różnice będą istotne i będzie wiadomo jak wyglądają obwody. Analogicznie np. z obwodami nastawczymi zwrotnic - jest kilka różnych ich odmian różniących się nieco działaniem (różnice mogą być np. w sygnalizacji rozpruć), ale patrząc na pulpit nie bardzo da się je rozpoznać, więc w symulatorze przewidziana jest jedna, uproszczona, uniwersalna wersja z pewnymi możliwościami "personalizacji".