Autor Wątek: Różności  (Przeczytany 143852 razy)

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Różności
« Odpowiedź #45 dnia: 02 Styczeń 2011, 13:50:42 »
Wiesz Paweł, u mnie działa ładowanie rozkładu, ale już godziny od której chce nie :D

Wiem, tam było wymuszenie startu od 6:00, żeby nie próbował ładować pliku startowego, który powodował by błąd. Ale mówimy o wersji podstawowej, a nie o przeróbkach.

fotolokomotyw

  • Gość
Odp: Różności
« Odpowiedź #46 dnia: 11 Styczeń 2011, 15:34:06 »
Mam takie pytanie. W natłoku zdarzeń nie poinformowałem SKP o wjeździe pociągu no i oczywiście nie mogę podać bloku końcowego więc jest nie fajnie.
Co w tej sytuacji powinienem zrobić? (Czy w ogóle da się coś z tym zrobić?)

Bloku końcowego też nie mogę podać jak wjedzie mi 675098 ze Zbyszek i posterunek SKP informuje mnie, że pociąg nie ma sygnałów końcowych. Jak to rozwiązać?

Offline Daniel

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 56
    • Zobacz profil
Odp: Różności
« Odpowiedź #47 dnia: 11 Styczeń 2011, 16:13:39 »
Musisz wprowadzić telefoniczne zapowiadanie do sąsiedniego post. zapowiadawczego, jeżeli nie poinformowałeś SKP, wtedy Fabryczne wypuści pociąg na Sz, Ty przyjmujesz też na Sz wracasz blok, zgłaszasz potwierdzenie przyj. pociągu i odwołujesz telef. zapowiadanie.
A w tym drugim przypadku to postępowanie jest długie sprawdzanie ostatniego wagonu, czy jest taki jak w wykazie itd, ale w Testowie to trzeba pewnie jakoś obejść, najlepiej tak jak wyżej napisałem ;)

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Różności
« Odpowiedź #48 dnia: 11 Styczeń 2011, 16:21:55 »
Mam takie pytanie. W natłoku zdarzeń nie poinformowałem SKP o wjeździe pociągu no i oczywiście nie mogę podać bloku końcowego więc jest nie fajnie.
Co w tej sytuacji powinienem zrobić? (Czy w ogóle da się coś z tym zrobić?)

Do zwrócenia bloku Ko w przypadku gdy post. SKP nie potwierdził końcówek (lub gdy uniemożliwia to usterka) służy przycisk pmSKP - wciskasz Ko przy wyciągniętym przycisku pmSKP (tu jest błąd - przycisk powinien być wciskany, a wyciągnięcie powinno zgasić lampkę SKP).

Bloku końcowego też nie mogę podać jak wjedzie mi 675098 ze Zbyszek i posterunek SKP informuje mnie, że pociąg nie ma sygnałów końcowych. Jak to rozwiązać?

Można rozwiązać jak wyżej, ale dlaczego nie ma sygnałów końcowych? Wpuściłeś go zezwalając na jazdę manewrową za semafor wjazdowy?

fotolokomotyw

  • Gość
Odp: Różności
« Odpowiedź #49 dnia: 11 Styczeń 2011, 16:55:25 »
Nie normalnie jak już słyszałem SSP podałem wjazd semafor wskazał S5 pociąg wjechał i za moment SKP poinformowało mnie, że pociąg nie ma sygnałów końcowych. Otworzyłem podgląd terenu i faktycznie przód normalnie, a tył nic. W żadnych ustawieniach nic nie ruszałem.

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Różności
« Odpowiedź #50 dnia: 11 Styczeń 2011, 18:30:41 »
Ty przyjmujesz też na Sz
Nie żebym miał wątpliwości co do pracy Pana dyżurnego, ale w takim wypadku jeśli jest możliwe podanie semafora to należy go podać jeśli urządzenia na to pozwalają. Zastawka jest już i tak zwolniona więc żadna to różnica czy na Sz czy na zielono. W mojej okolicy na mechanicznych dosyć czesto zdarza się, że nie zwolni zastawka Ko. Wtedy robi się nawet po cichu bez wprowadzania tzp.
EDIT: Akurat w TW przy zwolnionej zastawce nie da się podać ponownie semafora. Nie wiem czy tak jest na wszystkich E1, gdyż na co dzień nie mam z nimi do czynienia. W każdym bądź razie na mechanicznych przy zwolnionej można podawać ile się chce :)
« Ostatnia zmiana: 11 Styczeń 2011, 18:38:57 wysłana przez Zacha_SW »
Sz na Tm

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Różności
« Odpowiedź #51 dnia: 11 Styczeń 2011, 19:09:34 »
EDIT: Akurat w TW przy zwolnionej zastawce nie da się podać ponownie semafora. Nie wiem czy tak jest na wszystkich E1, gdyż na co dzień nie mam z nimi do czynienia. W każdym bądź razie na mechanicznych przy zwolnionej można podawać ile się chce :)
W E1 i PB się nie da się ;p

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Różności
« Odpowiedź #52 dnia: 11 Styczeń 2011, 19:56:07 »
EDIT: Akurat w TW przy zwolnionej zastawce nie da się podać ponownie semafora. Nie wiem czy tak jest na wszystkich E1, gdyż na co dzień nie mam z nimi do czynienia. W każdym bądź razie na mechanicznych przy zwolnionej można podawać ile się chce :)
W E1 i PB się nie da się ;p

A od kiedy w przekaźnikowych są zastawki:P Generalnie co do Szta w takim przypadku to jeden grzyb, czasem Sz ta stosuje się też do innych sztuczek  8)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Różności
« Odpowiedź #53 dnia: 12 Styczeń 2011, 10:56:27 »
EDIT: Akurat w TW przy zwolnionej zastawce nie da się podać ponownie semafora. Nie wiem czy tak jest na wszystkich E1, gdyż na co dzień nie mam z nimi do czynienia. W każdym bądź razie na mechanicznych przy zwolnionej można podawać ile się chce :)

Zauważyłem, że budowa USRK różni się bardzo w różnych rejonach polski z tego co ttaj piszecie.

U nas (zach-pom) jest tak, że wjazdowy można podawać ile się chcę. Oczywiście po rozwiązaniu drogi przebiegu i zwróceniu bloku dania zgody na wykonawczą (mechaniczne).
Ogólnie stan zastawki nad Ko (Dko) nie ma wpływu na podanie zezwalającego.
Inaczej wygląda sytuacja z wyjazdowym. Pełne uzależnienie od stanu zastawki nad blokiem początkowym (w E1 pwl). Raz podany już więcej się nie poda, chyba, że się przeblokuje szlak...

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Różności
« Odpowiedź #54 dnia: 12 Styczeń 2011, 12:57:41 »
Ale piszesz o mechanicznych, a "zastawka" w przekaźnikowych ma tyle wspólnego z zastawką w mechanicznych, że pełni tą samą funkcję i mówi się na nią "zastawka" (faktycznie to jest przekaźnik). Do tego w mechanicznych zwykle do zwalniania jest EON, a w przekaźnikowych odcinki izolowane.

Według opisów na www.automatyk.prv.pl działanie "zastawki nad Ko" przekaźnikowej blokady C wygląda w skrócie tak:

Po zajęciu odcinka za semaforem wjazdowym w czasie, gdy semafor wyświetla sygnał zezwalający wzbudza się przekaźnik W, a po zajęciu drugiego i zwolnieniu pierwszego odcinka, gdy wzbudzony jest przekaźnik W - wzbudza się przekaźnik Z, czyli następuje "zwolnienie zastawki".

Przekaźnik W jest zastosowany po to, aby zwolnienie nie nastąpiło np. przez manewr. Ale dochodzi tu do wyścigu - zaraz po zajęciu pierwszego odcinka obwód sygnałowy normalnie został by przerwany przekaźnikiem torowym i sygnał by wygasł, a warunkiem wzbudzenia W jest jednocześnie zajęcie odcinka i wyświetlanie sygnału (chyba że użyto dKo - wtedy samo zajęcie). Dlatego też obwód sygnałowy semafora wjazdowego rozwiązany jest tak, że zestyk pierwszego odcinka torowego jest bocznikowany zestykiem przekaźnika sygnałowego, a do obwodu włączony jest dodatkowo zestyk przekaźnika W - dzięki temu nie podamy sygnału przy zajętym odcinku, ale zajęcie odcinka nie spowoduje bezpośrednio wygaszenia sygnału, dając czas na wzbudzenie się przekaźnika W, i dopiero jego wzbudzenie przerwie obwód sygnałowy. I tu jest właśnie to uzależnienie możliwości podania sygnału na wjazdowym od stanu zastawki (od stanu przekaźnika W). Efekt uboczny jest taki, że przy niezadziałaniu zastawki (gdy blok pozwolenia jest odblokowany) semafor zgaśnie dopiero po zajęciu odcinka zwrotnicowego.

Nie daję jednak głowy że wszędzie to działa w ten sposób. A jeżeli działa inaczej, to z obserwacji pulpitu praktycznie nie da się odgadnąć co siedzi w środku, więc pewnie będę trzymał się tej wersji, chyba że różnice będą istotne i będzie wiadomo jak wyglądają obwody. Analogicznie np. z obwodami nastawczymi zwrotnic - jest kilka różnych ich odmian różniących się nieco działaniem (różnice mogą być np. w sygnalizacji rozpruć), ale patrząc na pulpit nie bardzo da się je rozpoznać, więc w symulatorze przewidziana jest jedna, uproszczona, uniwersalna wersja z pewnymi możliwościami "personalizacji".
« Ostatnia zmiana: 14 Październik 2011, 21:19:01 wysłana przez Paweł »

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Różności
« Odpowiedź #55 dnia: 15 Luty 2011, 10:41:40 »
Jako że temat "różności", to pozwolę sobie dopisać się z moim pytaniem tutaj.
Czy przedstawiona w symulatorze blokada liniowa od TW do TZ to "półsamoczynna blokada liniowa z blokiem pozwolenia i izolowanym torem szlakowym"?
Pytanie może i dziwne, ale nurtuje mnie to, czy właściwie wyprawiam pociąg przy telefonicznym zapowiadaniu...
Pozdrawiam
Arkady

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Różności
« Odpowiedź #56 dnia: 15 Luty 2011, 11:16:21 »
Nie, to jest blokada Eap bez izolacji torowej.  ;D
Jeśli blokada działa prawidłowo, to tzp nie jest potrzebne.
Sz na Tm

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Różności
« Odpowiedź #57 dnia: 15 Luty 2011, 12:45:14 »
Zastanowiło mnie to, że pociąg sam zajmuje odcinek, tak jak na SBL, i jakoś wspomniana wcześniej definicja zaczęła mi pasować do sytuacji.
Jako że nie jestem dyżurnym, więc nazwa Eap nic mi nie mówi :(

Tak z innej beczki i do Autora.
Stacyjka TW wygląda bardzo sympatycznie. Nie widać na niej żadnych niebezpiecznych haczyków (łuków itp). Znaczy warunki miejscowe idealne (no może teren górzysty).
Czemu zatem Autor ograniczył prędkość wykonywania manewrów do 20 km/h, zamiast 25 km/h?
Znaczy, ja rozumiem że tu chodzi o symulację pracy dyżurnego ruchu, ale...
« Ostatnia zmiana: 15 Luty 2011, 13:02:38 wysłana przez Arkady_1 »
Pozdrawiam
Arkady

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Różności
« Odpowiedź #58 dnia: 15 Luty 2011, 13:09:42 »
Zastanowiło mnie to, że pociąg sam zajmuje odcinek, tak jak na SBL, i jakoś wspomniana wcześniej definicja zaczęła mi pasować do sytuacji.
Jako że nie jestem dyżurnym, więc nazwa Eap nic mi nie mówi :(
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_blokp.php

Cytuj
Tak z innej beczki i do Autora.
Stacyjka TW wygląda bardzo sympatycznie. Nie widać na niej żadnych niebezpiecznych haczyków (łuków itp). Znaczy warunki miejscowe idealne (no może teren górzysty).
Czemu zatem Autor ograniczył prędkość wykonywania manewrów do 20 km/h, zamiast 25 km/h?
Znaczy, ja rozumiem że tu chodzi o symulację pracy dyżurnego ruchu, ale...
Zeby nie utrudniac zycia AI ktore co chwile musialoby zmieniac predkosc przy manewrach (przejscia, przejazdy, rozjazdy) itd.

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Różności
« Odpowiedź #59 dnia: 15 Luty 2011, 13:44:52 »
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_blokp.php
Dziękuję. Zaraz poczytam.

Zeby nie utrudniac zycia AI ktore co chwile musialoby zmieniac predkosc przy manewrach (przejscia, przejazdy, rozjazdy) itd.
Ano też prawda... Do tego jeszcze manewry "na kiwanego" z ludźmi, z towarami niebezpiecznymi itp.
Co prawda Autor mógłby dodać (ot moja skromna opinia) w panelu połączenia RT opcje:
1. manewr po torze wolnym - wówczas maszynista mógłby (zakładając ze nie pcha wagonów) pojechać po torze stacyjnym 40km/h.
2. zatrzymać się za semaforem/tarczą - chodzi mi o sytuację gdy na przykład manewruję z toru 4a na 6, następnie za Tm2. Zazwyczaj dyżurny mówi żeby się zatrzymać za semaforem i będziemy wracać. Tu można by "krzyknąć" przez RT zatrzymać się za H. Wówczas nie trzeba by manewrować aż do semafora L. Znaczy można krzyknąć Stój, ale w rozwiązaniu z zatrzymać się za H nie trzeba pilnować manewrującego. Maszynista zatrzyma się sam, albo powie mu o tym manewrowy/ustawiacz. Przy małej stacji, jak TW nie jest to wielki problem, ale tworząc symulator większej stacji może być już ciężko. Ot chociażby jakieś Katowice, Kraków, Warszawa. Tam są duże stacje i nie tak łatwo będzie pilnować wszystkiego co po torach manewruje. Zmiana kierunku pod semaforem (w SM42) to mniej niż jedna minuta, ale już turlać się przez całą stację w obie strony to znacznie dłużej.
3. przychodzące (w centralce) połączenie jest sygnalizowane dzwonieniem. Czy można dodać jakiś "trzask" dobywający się z RT podczas wywołania dyżurnego? Wystarczy w momencie gdy otwarta jest karta łączności. W każdym innym momencie wyskakuje okienko powiadamiające, ale rozmawiając z TF o pozwoleniu na wyprawienie pociągu, można przeoczyć że "woła" nas pociąg sprawdzający łączność jadąc z TZ.
« Ostatnia zmiana: 15 Luty 2011, 13:46:29 wysłana przez Arkady_1 »
Pozdrawiam
Arkady