Autor Wątek: Różności  (Przeczytany 151289 razy)

robert051

  • Gość
Odp: Różności
« Odpowiedź #60 dnia: 15 Luty 2011, 14:02:46 »
Co do zatrzymać za sygnalizatorem. To dobrze jest jak jest. Opisywaną metodą trzabyło by dodać informację ile za tego semka wyjedzamy.
1.Bardziej potrzebne było by polecenie przygotowania się.
Czyli że było by: "Panie Mechaniku przygotuje się pan do jazdy do mnie" wtedy maszynista by przechodził do odpowiedniej kabiny itp. ale nie ruszał. Ruszył by dopiero po podaniu sygnału  do mnie.
2.Polecenie na radiu odpięcia się od składu. To myślę że wystarczyło by w wersji okrojonej czyli że maszynista złącza/rozłącza wagony do lokomotywy ew. 2 ezety. Już bez zabawy w doczepianie/odczepianie grup wagonów.

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Różności
« Odpowiedź #61 dnia: 15 Luty 2011, 14:50:31 »
Co do zatrzymać za sygnalizatorem. To dobrze jest jak jest. Opisywaną metodą trzabyło by dodać informację ile za tego semka wyjedzamy.
Niekoniecznie. Wjeżdżamy tyle, żeby cały skład się schował. O ile się nie mylę, na takiej zasadzie odbywa się w TW manewrowanie za Tm22 i Tm23, oraz za przejazd od strony Tm1 i Tm2. Tylko że tu maszynista już wie, że dalej jechać nie musi. To akurat wydaje się uciążliwe gdy muszę tam zmieścić na przykład dwie rozprzęgnięte lokomotywy jednocześnie.
1.Bardziej potrzebne było by polecenie przygotowania się.
Ma to sens, ale idąc tym tropem mogłoby być też tak:
- wjeżdża pociąg z TZ na tor 3b (mieści się akurat).
- planowo ma wracać do TZ, więc zmienia numer (wyskakuje okienko "pociąg zmienił numer") i tu miejmy do wyboru OK albo manewry.
- jeśli OK, to ustawia kabinę zgodnie z właściwym kierunkiem jazdy, jeśli manewry to gasi przednią lampkę (do tylnych nie chce mu się biec) i manewrujemy go na tor 7.
Tu pragnę wspomnieć że przed odjazdem pociągu, po zmianie kabiny, rozpięciu pociągu itp. należy wykonać próbę hamulca (co najmniej uproszczoną) więc w rozkładzie należałoby na to zabezpieczyć czas (mogło by to być w tle słyszalne przez radio, a maszynista/kierownik mógłby zgłosić gotowość dyżurnemu, co potwierdzimy OK, jak przy zmianie numeru).
2.Polecenie na radiu odpięcia się od składu. To myślę że wystarczyło by w wersji okrojonej czyli że maszynista złącza/rozłącza wagony do lokomotywy ew. 2 ezety. Już bez zabawy w doczepianie/odczepianie grup wagonów.
Ciekawa opcja :) Nie trzeba wówczas pilnować aż się zatrzyma i "na gruncie" kazać mu się odpiąć. Mając też na uwadze powstanie symulatorów większych stacji, może dodać w rozkładzie jazdy opcję "odpięcie lokomotywy" z podaniem na jakich torach jest to obowiązujące. Na przykład w TW na torach 3a, 3b, 4, 6 (bez głównych zasadniczych), albo przed konkretnym semaforem. Coś jak pole semaforów na których należy ignorować sygnał odjazdu aż do czasu rozkładowego. Pociąg dojeżdża do semafora i maszynista odpina lokomotywę.

I tak to pewnie co kolejny nowy użytkownik (jak ja) to coraz więcej pomysłów. Nie wiem czy Autor dałby radę to wszystko wprowadzić w życie... ;)
W każdym razie gratulacje za taki symulator! Normalnie podziwiam wiedzę, wytrwałość i cierpliwość :)

EDYCJA żeby nie pisać jedno pod drugim.
Taka sytuacja w TW:
1. Pociąg z TF został przyjęty na tor 4 i został odpięty elektrowóz.
2. Manewruję lokomotywę spalinową z toru 5 pod tarczę Tm21.
3. Podaję na G jazdę manewrową na tor 4a.
4. Podaję Tm20 do jazdy na tor 4.
5. Elektrowóz z toru 4 jedzie na 4a, ale spalinówka zatrzymuje się przed podaną tarczą Tm20 czekając na rozwiązanie przebiegu od sem. G na tor 4a.
Dlaczego ona tam czeka? Przecież maszynista nie wie że jest utwierdzona droga przebiegu od semafora G. Mógłby co najwyżej widzieć że na semaforze świeci się białe, ale to też nie powód aby stać i czekać... :(
« Ostatnia zmiana: 15 Luty 2011, 16:27:31 wysłana przez Arkady_1 »
Pozdrawiam
Arkady

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Różności
« Odpowiedź #62 dnia: 15 Luty 2011, 16:30:03 »
Czemu zatem Autor ograniczył prędkość wykonywania manewrów do 20 km/h, zamiast 25 km/h?
Znaczy, ja rozumiem że tu chodzi o symulację pracy dyżurnego ruchu, ale...
Zeby nie utrudniac zycia AI ktore co chwile musialoby zmieniac predkosc przy manewrach (przejscia, przejazdy, rozjazdy) itd.

Stałe 20 km/h przyjęte jest właśnie żeby nie robić zamieszania w sytuacjach gdy przepisy wymagają ograniczenia. Można sobie pomóc poleceniem "Nakaz jazdy" - wtedy zacznie jechać 40 km/h, tylko trzeba uważać żeby nie uciekł ze stacji :P

2. zatrzymać się za semaforem/tarczą - chodzi mi o sytuację gdy na przykład manewruję z toru 4a na 6, następnie za Tm2. Zazwyczaj dyżurny mówi żeby się zatrzymać za semaforem i będziemy wracać.

Pomyślę nad tym. Co do jazd w kierunku wjazdowych, tam jest to "zaprogramowane" wskaźnikiem W5. W razie potrzeby wepchnięcia tam np. dwóch lokomotyw wystarczy podać tej pierwszej "ode mnie", wtedy podciągnie do wskaźnika.

3. przychodzące (w centralce) połączenie jest sygnalizowane dzwonieniem. Czy można dodać jakiś "trzask" dobywający się z RT podczas wywołania dyżurnego?

Mogę dodać.

1.Bardziej potrzebne było by polecenie przygotowania się.

Nie sądzę, "przygotowanie się" trwa raptem 10-20 sekund, plus kilkusekundowe opóźnienie reakcji na sygnał (które występuje zawsze). W przypadku składów pasażerskich skład sam przygotowuje się do jazdy gdy zbliża się jego godzina odjazdu.

2.Polecenie na radiu odpięcia się od składu. To myślę że wystarczyło by w wersji okrojonej czyli że maszynista złącza/rozłącza wagony do lokomotywy ew. 2 ezety.

Pomyślę nad tym - w sumie i tak większość operacji łączenia/rozłączania jest z udziałem dwóch grup.

Tu pragnę wspomnieć że przed odjazdem pociągu, po zmianie kabiny, rozpięciu pociągu itp. należy wykonać próbę hamulca (co najmniej uproszczoną) więc w rozkładzie należałoby na to zabezpieczyć czas (mogło by to być w tle słyszalne przez radio, a maszynista/kierownik mógłby zgłosić gotowość dyżurnemu, co potwierdzimy OK, jak przy zmianie numeru).

To jest w uproszczeniu już odwzorowane - przed ruszeniem pociąg który zmieniał skład musi chwilę postać (co prawda dosyć krótko, ale zawsze to coś).

I tak to pewnie co kolejny nowy użytkownik (jak ja) to coraz więcej pomysłów. Nie wiem czy Autor dałby radę to wszystko wprowadzić w życie... ;)

No właśnie... Zawsze znajdzie się coś do dodania/poprawki. A czasu niestety trochę brak.

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Różności
« Odpowiedź #63 dnia: 15 Luty 2011, 16:55:46 »
Tu pragnę wspomnieć że przed odjazdem pociągu, po zmianie kabiny, rozpięciu pociągu itp. należy wykonać próbę hamulca (co najmniej uproszczoną) więc w rozkładzie należałoby na to zabezpieczyć czas (mogło by to być w tle słyszalne przez radio, a maszynista/kierownik mógłby zgłosić gotowość dyżurnemu, co potwierdzimy OK, jak przy zmianie numeru).

To jest w uproszczeniu już odwzorowane - przed ruszeniem pociąg który zmieniał skład musi chwilę postać (co prawda dosyć krótko, ale zawsze to coś).
To ja bym jeszcze namieszał trochę...
Zasadniczo każdy pociąg zaczynający bieg z TW (zmiana kabiny, zmiana kierunku jazdy) powinien wykonać na szlaku hamowanie kontrolne (nie dotyczy jednokabinowych lokomotyw gdy nie był rozpinany przewód hamulcowy). Zatem rozpędza się do prędkości nie większej niż 60 km/h (jeśli rozkładowa jest niższa, to do rozkładowej) i wykonuje hamowanie służbowe ograniczając prędkość o 50%.
Ot taki drobiazg, bez którego maszynista żegna się z premią :(

wystarczy podać tej pierwszej "ode mnie", wtedy podciągnie do wskaźnika.
Hmm... nie do końca to tak u mnie działa :( Na ode mnie podciąga za Tm1 do wysokości 2 hektometra w połowie lokomotywy. Dalej nie chce jechać mimo że grzecznie mu macham ode mnie :( Podciągnął dalej jak mu kazałem za W5 jechać - pojechał.
Pozdrawiam
Arkady

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Różności
« Odpowiedź #64 dnia: 15 Luty 2011, 17:52:01 »
To ja bym jeszcze namieszał trochę...
Zasadniczo każdy pociąg zaczynający bieg z TW (zmiana kabiny, zmiana kierunku jazdy) powinien wykonać na szlaku hamowanie kontrolne (nie dotyczy jednokabinowych lokomotyw gdy nie był rozpinany przewód hamulcowy). Zatem rozpędza się do prędkości nie większej niż 60 km/h (jeśli rozkładowa jest niższa, to do rozkładowej) i wykonuje hamowanie służbowe ograniczając prędkość o 50%.

Zobaczymy, może uda się to prosto dorobić. Ale wtedy pewnie i tak będzie się zdarzało że nie zrobi hamowania kontrolnego wtedy kiedy trzeba.

Hmm... nie do końca to tak u mnie działa :( Na ode mnie podciąga za Tm1 do wysokości 2 hektometra w połowie lokomotywy. Dalej nie chce jechać mimo że grzecznie mu macham ode mnie :( Podciągnął dalej jak mu kazałem za W5 jechać - pojechał.

Faktycznie. Nawet nie wiem od kiedy to nie działa... AI w symulatorze jest jak wielka budowla z klocków - zmieniam jedną rzecz, a w międzyczasie 10 innych przestaje działać. Dlatego jestem raczej sceptycznie nastawiony na dalsze mieszanie w tym.

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Różności
« Odpowiedź #65 dnia: 15 Luty 2011, 23:25:01 »
AI w symulatorze jest jak wielka budowla z klocków - zmieniam jedną rzecz, a w międzyczasie 10 innych przestaje działać.
Ano niestety. Kiedyś, wieki temu, pisałem sobie symulator w Turbo Pascal'u. Jak mi się tych linijek namnożyło, to też każde wprowadzenie zmiany skutkowało dziwnymi efektami   :o

Jeszcze bym poruszył wspomniany wcześniej (w edycji) temat, bo chyba umknął.
Taka sytuacja w TW:
1. Pociąg z TF został przyjęty na tor 4 i został odpięty elektrowóz.
2. Manewruję lokomotywę spalinową z toru 6 pod tarczę Tm21.
3. Podaję na G jazdę manewrową na tor 4a.
4. Podaję Tm20 do jazdy na tor 4.
5. Elektrowóz z toru 4 jedzie na 4a, ale spalinówka zatrzymuje się przed podaną tarczą Tm20 czekając na rozwiązanie przebiegu od semafora G na tor 4a.
Dlaczego ona tam czeka? ??? Przecież maszynista nie wie że jest utwierdzona droga przebiegu od semafora G. Mógłby co najwyżej widzieć że na semaforze świeci się białe, ale to też nie powód aby stać i czekać... :(
Pozdrawiam
Arkady

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Różności
« Odpowiedź #66 dnia: 16 Luty 2011, 00:10:51 »
AI nie pojedzie za podany sygnalizator, jeżeli "zobaczy" coś innego, oddalającego się za tym sygnalizatorem - chodzi o to, żeby w sytuacji gdy na torze stoi kilka składów, na dany sygnał wyjeżdżał tylko jeden z nich. Trzeba będzie "doprecyzować".

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Różności
« Odpowiedź #67 dnia: 16 Luty 2011, 12:33:06 »
Zawsze możesz, gdy elektryk minie ci semafor wygasić go i manewrowa powinna ruszyć.
Sz na Tm

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Różności
« Odpowiedź #68 dnia: 16 Luty 2011, 13:22:00 »
Nie wiem jak to zrobiles, ale u mnie nie ma takiego problemu ;)

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Różności
« Odpowiedź #69 dnia: 19 Luty 2011, 17:38:34 »
Nie wiem jak to zrobiles, ale u mnie nie ma takiego problemu ;)
W sensie, że ja? No jakoś tak normalnie... Podałem semafor i tarczę, a diesel'ek obrócił się pod Tm21 i zatrzymał pod Tm20...
Czy taki ładny obrazek, z którego na pewno coś wywnioskować się da ;) to jakoś mogę samodzielnie zrobić?
Pozdrawiam
Arkady

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Różności
« Odpowiedź #70 dnia: 19 Luty 2011, 17:55:13 »
Jasne, włącz w Debugowaniu tryb TSRK. Na podglądzie terenu pod każdym pojazdem pojawią się takie napisy.
Sz na Tm

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Różności
« Odpowiedź #71 dnia: 19 Luty 2011, 22:06:01 »
Nie wiem jak to zrobiles, ale u mnie nie ma takiego problemu ;)

Sprawdzałem, u mnie to też występuje. Pewnie lok po prawej ruszył "za wcześnie".

włącz w Debugowaniu tryb TSRK.

Tryb debugowania TSRK konkretnie, samo TSRK to nazwa głównego modułu (engine) symulatora, który odpowiada za ruch pociągów i rysowanie schematu.

Offline MK

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
Odp: Różności
« Odpowiedź #72 dnia: 20 Maj 2011, 23:47:51 »
Witam wszystkich
Mam pytanie dotyczące Testowa Wschód i rozkładu jazdy: co należy zrobić z poszczególnymi grupami wagonów pociągu 88771 (przyjazd 13.40). Nie mogę w rozkładzie znaleźć zdawczych 871 i 891, ponadto nie wiem skąd wziąć dla nich lokomotywy oraz gdzie (i czym) wysłać podmienioną grupę wagonów z torów ładunkowych
P.S. Nie chciałem zakładać na takie pytanie nowego wątku, dlatego tutaj post wsadziłem

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Różności
« Odpowiedź #73 dnia: 21 Maj 2011, 00:11:27 »
A czy ty w ogóle rozumiesz na czym polega praca manewrowa? Na grupach wagonów jest jasno napisane "do TF" i "do TZ". Grałeś kiedykolwiek w legendarnego kolejarza, wiesz, jakim koniem prowadzimy prace manewrowe na stacji i wysyłamy nim zdawcze?
Sz na Tm

Offline MK

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
Odp: Różności
« Odpowiedź #74 dnia: 21 Maj 2011, 11:51:22 »
A czy ty w ogóle rozumiesz na czym polega praca manewrowa?

Nie rozumiem, dlaczego od razu na mnie naskakujesz?!
Chodzi mi o to, jak postępować zgodnie z konwencją przyjętą w symulatorze "Testowo" - czy mam sobie ściągnąć wcześniej lokomotywę manewrową, czy używać tej, która przyjechała w trakcji podwójnej z pociągiem (wtedy jeden z pociągów zdawczych musiałby pójść z ET22), czy stworzyć rozkład dla dodatkowych pociągów zdawczych (bo nie ma ich wypisanych w rozkładzie jazdy) itp.

Przy okazji gratuluję Autorom symulatorów "Testowo Wschód" i "Testowo Fabryczne" doskonałego pomysłu i jeszcze lepszej realizacji! Mam nadzieję, że będzie się to wszystko dalej rozwijać w tym kierunku.