Temat jest dość obszerny.
Semafory (rozjazdy poza tym także) nazywa się zgodnie z kilometrażem rosnącym.
Ponad to, nazywa się od lewej. Czyli wjazdowy z lewego to A a z prawego B.
Patrząc na semafory wyjazdowe kontynuuje się tę nazewnictwo od lewej. Czyli C, D, E, F, G... itd.
Od niedawna zezwala się na nazewnictwo grupowe.
Czyli nazywanie jedną, tą samą literą wszystkich semaforów + dodanie cyfry toru przy którym on się znajduje.
Czyli wjazdowe A1, A2. Wyjazdowe C1, C2, C4, C6 itd...
Należy pamiętać, że nie istnieje przy nazewnictwie semaforów rozróżnienie litery I oraz J. Jest to forma zabezpieczenia, bo różnie ludzie piszą I i J, co mogłoby spowodować zagrożenie przy dyktowaniu, lub wypisywaniu rozkazu pisemnego.
Kolejną zasadą jest oznaczenie
1,
2 lub
1/2Np. nazwa semafora A
1/2, lub C12
2.
Oznacza to, że semafor jest przystosowany do wyświetlenia sygnału:
1 - wolna droga V max
2 - wolna droga ze zmniejszoną prędkością
1/2 - semafor może wyświetlić sygnał Vmax oraz ze zmniejszoną prędkością.
Jest to pozostałość po semaforach kształtowych i oznaczało to jedno, dwa ramienia podniesione.
Co do tematu odchylenia na lewo, prawo lub bez odchylenia nie orientuje się dokładnie. Ale zapewne ma to coś do sprawy wchodzenia głowicy semafora w skrajnie.