Forum Główne > Urządzenia srk

Nastawnica elektryczna przekaźnikowa a elektryczna suwakowa

(1/2) > >>

axtomek:
Ostatnio spotkałem się z nowym pojęciem nastawnicy elektrycznej suwakowej. Czym różni się ona od znanych mi urządzeń elektrycznych przekaźnikowych?
Dzięki.

Zacha:
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_elmech.php

Przyjemnej lektury.

axtomek:
Dzięki za odpowiedź. Ostatnio trochę się dopiero zacząłem podciągać w kwestiach urządzeń srk. Wciągający temat. Nie chciałbym może zaczynać kolejnego wątku, więc może zadam kolejne pytanie tu i ew. pozostawię pod rozwagę administratorowi strony, czy temat całego wątku powinien zostać zmieniony, czy pozostać taki, jaki jest.

Moje pytanie dotyczy różnic pomiędzy urządzeniami mechanicznymi, suwakowymi a przekaźnikowymi. W przypadku urządzeń mechanicznych i elektromechanicznych suwakowych podstawowe urządzenia srk (tj. m.in. napędy zwrotnicowe) napędzane są pędniami. Jak jest w przypadku stacji wyposażonych w urządzenia przekaźnikowe? Czy stosuje się np. napędy zwrotnicowe obsługiwane pędniami? Czy może napędy zwrotnicowe są wyposażone w silnik elektryczny? a może na różnych stacjach stosuje się różne rozwiązania (zarówno jedne, jak i drugie)?

Droznik:
Mechaniczne czyli jak sama nazwa wskazuje działa mechanika, a więc pędnia bądź bambuła (jeśli pędnia urwana)
Przekaźnikowe czyli elektryczne a tam w napędach są zamontowane silniki elektryczne. Jeśli występują problemy z przełożeniem rozjazdu bierze się korbę i ręcznie przekłada się rozjazd. Ot cała filozofia. Nie ma możliwości aby na urządzeniach mechanicznych był zamontowany napęd elektryczny, tj przekładasz wajchę a tam leci pędnia do napędu który uruchamia silniki, i odwrót.

Paweł:

--- Cytat: Droznik w 04 Grudzień 2013, 17:26:29 ---Nie ma możliwości aby na urządzeniach mechanicznych był zamontowany napęd elektryczny, tj przekładasz wajchę a tam leci pędnia do napędu który uruchamia silniki, i odwrót.
--- Koniec cytatu ---

W urządzeniach mechanicznych przy modernizacjach/przebudowach stosuje się napędy elektryczne - wówczas na ławie dźwigniowej zwykłe dźwignie zwrotnicowe zastępuje się małymi dźwigienkami, które zamykane są elektrycznie (lub zamkami kluczowymi, których klucze uzależniane są w oddzielnych zamkach elektromagnetycznych) lub nastawia się je z pulpitu nastawczego i są uzależniane elektrycznie w obwodach zastawek, obwodach sygnałowych itp.

W urządzeniach elektrycznych natomiast stosuje się uzależnienie zwrotnic nastawianych ręcznie i zamykanych na klucz - wówczas klucz utwierdzany jest w zamku elektromagnetycznym. Rozwiązanie takie spotykane jest przy bocznicach szlakowych, niekiedy także w torach stacyjnych.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej