Autor Wątek: Trochę o sygnalizacji kształtowej.  (Przeczytany 22444 razy)

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #15 dnia: 08 Marzec 2011, 21:29:16 »
Według Ie-1 tarcza, jeśli dwustawna, przy Sr3 powinna być położona.
Sz na Tm

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 740
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #16 dnia: 08 Marzec 2011, 22:03:42 »
Sygnał Od2 (tarcza dwustawna) to nie to samo co Ot2 (tarcza trzystawna) - przy Ot2 występuje dodatkowo strzała (ustawiona pionowo).

"Sygnał Od2: Semafor wskazuje sygnał Sr2 lub Sr3 zezwalający na jazdę"
"Sygnał Ot2: Semafor wskazuje sygnał Sr2 Wolna droga"

Metaloplastyk

  • Gość
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #17 dnia: 08 Marzec 2011, 22:12:07 »
Ok, Ok, co nie zmienia faktu, że przed trójstawnymi semaforami zdarzają się tarcze dwustawne i podanie, czy też "położenie" tarczy w takiej sytuacji powoduje pewne niebezpieczeństwo, zwłaszcza przy kiepskich warunkach widoczności... Moim zdaniem (skromnym, żeby nie było, że się kłócę :D jeżeli byłaby taka możliwość, bezpieczniejszą alternatywą byłoby niepodawanie tarczy w ogóle.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #18 dnia: 08 Marzec 2011, 22:28:44 »
tak. Ale tarcze dwustawne stosowało się na liniach ze specyficznymi warunkami technicznymi. Np... Stałe WOSy itp.
Zapewne wszystko na ten temat zawarte jest w RTS-ach takich posterunków technicznych.

Na liniach na których prędkości były większe i faktycznie takie zastosowanie o jakim mówisz niosłoby pewne zagrożenie, stosowało się tarcze trzystawne.

Rzadkość ich stosowania była zależna od ich złożonej budowy. M.in. od komory lustrzanej o ktorej już pisał wcześniej Paweł.
Lepiej było zastosować tarcze dwustawną. Nie jestem pewny, jak było w starej R-1 i E-1, ale w/g nich chyba był zapis o właśnie stosowaniu sygnału Ot1 przy Sr3. Ale głowy nie dam.

Metaloplastyk

  • Gość
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #19 dnia: 08 Marzec 2011, 22:38:42 »
No właśnie nie wiem, czy ten zapis znajdował się w jakimś bardzo starym R1, czy też znajomy widział go w regulaminie technicznym. Jako ciekawostkę podam sytuację z rodzinnego Lublina, gdzie sygnalizacja w większości przypadków jest już świetlna, natomiast na części towarowej semafory wyjazdowe poprzedzone są drogowskazowymi. Co ciekawe gdy wyjazdowy wyświetla S10 poprzedzający go drogowskazowy podaje S13, a nie S12, ale myślę, że wynika to z faktu, że gdy omawiane sygnalizatory montowano, światła migające jeszcze nie były stosowane...   

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #20 dnia: 07 Kwiecień 2011, 13:33:52 »
Dziękuję za tak duży odzew w sprawi "kształtówki".
Co do tarcz dwustawnych:
E1 wydane w roku 1965 (pomarańczowa okładka):
§5 ust. 4.
  • Tarcze ostrzegawcze dwustawne w położeniu na sygnał Od2 wskazują, że semafor, do którego się odnoszą, jest ustawiony na sygnał zezwalający bez bliższego określenia tego sygnału, tarcze zaś ostrzegawcze trzystawne w położeniu na sygnał Ot2 albo Ot3 wskazują oprócz tego, czy semafor jest nastawiony na sygnał "Wolna droga", czy też "Wolna droga ze zmniejszoną szybkością".

Sygnały kolejowe z roku 1953 (oliwkowa okładka) [numery rysunków przedstawionych w książce]:
  • Tarcza dwustawna w położeniu poziomym - sygnał Od2 (rys. 35 i 36) wskazuje, że semafor, do którego tarcza się odnosi, jest nastawiony na sygnał "Wolna droga". Z rysunków 35 i 36 widać, że sygnały na tarczy ostrzegawczej dwustawnej nie dają jeszcze dokładnej informacji o tym, jaki jest sygnał "Wolna droga" na semaforze, tj. czy jest S2, czy S3.
  • Tarcza ostrzegawcza trzystawna w położeniu poziomym (sygnał Ot2 rys. 37 i 38, albo Ot3 rys 39 i 40) wskazuje prócz tego, czy semafor jest nastawiony na sygnał S2 "Wolna droga", czy też S3 lub S4 "Wolna droga ze zmniejszoną szybkością".
Tak więc co najmniej od 1953 roku tak było, że tarcza dwustawna nie określała jaki dokładnie sygnał widnieje na semaforze.
Skąd zatem maszynista wie, ile ramion ma semafor? Ze znajomości szlaku ;) i stąd wie czego się spodziewać.

Co ciekawe gdy wyjazdowy wyświetla S10 poprzedzający go drogowskazowy podaje S13, a nie S12, ale myślę, że wynika to z faktu, że gdy omawiane sygnalizatory montowano, światła migające jeszcze nie były stosowane...   

Może semafory drogowskazowe nie posiadają uzależnienia od wyjazdowych?
« Ostatnia zmiana: 07 Kwiecień 2011, 13:39:28 wysłana przez Arkady_1 »
Pozdrawiam
Arkady

Metaloplastyk

  • Gość
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #21 dnia: 09 Kwiecień 2011, 11:51:34 »

Może semafory drogowskazowe nie posiadają uzależnienia od wyjazdowych?

Istotnie! Sprawdziłem sytuację u źródeł. Semafory drogowskazowe podaje nastawnia wykonawcza LbA1, a wyjazdowe dysponująca LbA (gdzie schodzą się grupy; towarowa i pasażerska). Na LbA1 pozostały jeszcze suwaki, więc budowanie jakichkolwiek zależności z resztą stacji (przekaźnikowe) było dość skomplikowane, dlatego ograniczono się do niezbędnego i uzależniono jedynie blokadę stacyjną. Zauważmy jednak że semafory wyjazdowe i tak podają sygnał bezpieczniejszy, tak na wszelki wypadek, nawet gdyby następny semafor zezwalał na jazdę.
Tak więc odeszliśmy (przynajmniej ja odszedłem) znacząco od tematu, za co kolegów przepraszam  :) 

maximilianus

  • Gość
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #22 dnia: 23 Styczeń 2013, 23:32:09 »
Mało widziałeś.
Tarcze manewrowe kształtowe stosuje się wszędzie. Tylko nie przed rozjazdami od strony szlaku.

Oj Ty też nie wszystko widziałeś. Proszę, oto stacja Radoszki: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Radoszki , na której to tarcza manewrowa ustawiona jest przed rozjazdami od strony szlaku.

Offline kacu

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Skąd: Irlandia
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #23 dnia: 06 Sierpień 2017, 21:03:12 »
Będzie złota łopata :P

Jeśli nie ma semafora manewrowego przed pierwszym rozjazdem to semafor kształtowy wjazdowy jest w odległości 100m od zwrotnicy czy między zwrotnicą a semaforem znajduje się W5?

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 580
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #24 dnia: 07 Sierpień 2017, 13:41:27 »
Jeśli nie ma semafora manewrowego
chyba chodzi tarczę manewrową kształtową
przed pierwszym rozjazdem to semafor kształtowy wjazdowy jest w odległości 100m od zwrotnicy czy między zwrotnicą a semaforem znajduje się W5?
Semafor wjazdowy ustawia się w odległości co najmniej 100m od miejsca niebezpiecznego w tym od wskaźnika W5. Więc jeżeli takowy jest to, najmniej 100m, liczy się od tego wskaźnika.

Offline kacu

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Skąd: Irlandia
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #25 dnia: 07 Sierpień 2017, 21:13:04 »
No to tak jak myślałem. Dzięki.

A jeszcze dwa pytania o poprawność sytuacji:
1. Jest semafor wjazdowy A z tarczą przelotową ToB odnoszącą się do semafora drogowskazowego B, z kolei przy którym stoi tarcza przelotowa ToC odnosząca się do semafora wyjazdowego C? Wszystko oczywiście na jednym torze głównym zasadniczym na przelocie z prędkością 100km/h na wprost przez stację.

2. Tor przyperonowy z prędkością 100km/h z semaforem drogowskazowym A. Następnie głowica "zbierająca" tory z peronów, jazda tylko z ostrza. Za głowicą semafor wyjazdowy B. Następnie kolejna głowica z możliwością jazdy na wprost z prędkością 100km/h i na bok z prędkością 60km/h. Przy semaforze drogowskazowym A przy peronie stoi tarcza przelotowa ToB semafora wyjazdowego B.

Stosuje się takie coś? Czy to raczej głupoty co napisałem?

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 580
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #26 dnia: 07 Sierpień 2017, 23:04:50 »
No to tak jak myślałem. Dzięki.

A jeszcze dwa pytania o poprawność sytuacji:
1. Jest semafor wjazdowy A z tarczą przelotową ToB odnoszącą się do semafora drogowskazowego B, z kolei przy którym stoi tarcza przelotowa ToC odnosząca się do semafora wyjazdowego C? Wszystko oczywiście na jednym torze głównym zasadniczym na przelocie z prędkością 100km/h na wprost przez stację.
Namieszałeś trochę. Jeżeli jest sem A i przy nim To do następnego sem. drogowskazowego, to na pewno to nie będzie ToB, najmniej ToD. Po za tym to nie tarcza przelotowa, a nadal "ostrzegawcza". Przy następnym sem. D może być tarcza ostrzegawcza do sem. wyjazdowego i też nie będzie to "ToC". Ale tak, jak najbardziej taka sytuacja może mieć miejsce, mało tego było to stosowane na większych stacjach.
2. Tor przyperonowy z prędkością 100km/h z semaforem drogowskazowym A. Następnie głowica "zbierająca" tory z peronów, jazda tylko z ostrza. Za głowicą semafor wyjazdowy B. Następnie kolejna głowica z możliwością jazdy na wprost z prędkością 100km/h i na bok z prędkością 60km/h. Przy semaforze drogowskazowym A przy peronie stoi tarcza przelotowa ToB semafora wyjazdowego B.

Stosuje się takie coś? Czy to raczej głupoty co napisałem?

Hmm, jeżeli za krawędzią jest sem drogowskazowy, czyli jest jeszcze do pokonania jedna głowica.
 Za głowicą rozjazdową, jeżeli już nie ma innej nie stawia się sem, chyba że jest to SBL lub odstępowy, ale chyba nie o to chodzi. Piszę to, bowiem, jeżeli głowica tylko 'zbiera" tory, to pozostają na końcu tylko dwa (przy szlaku dwutorowym) lub jeden szlakowy.
 W takim razie musiały by być gdzieś z boku jeszcze tory grupy towarowej, by parametry stacji były zachowane, bo następna głowica, była by po prostu następną stacją i tam stałby już sem wjazdowy, a nie wyjazdowy.

Offline kacu

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Skąd: Irlandia
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #27 dnia: 07 Sierpień 2017, 23:53:24 »
Tak, dokładnie, chodzi mi o głowicę włączającą tory z grupy towarowej która po prostu ze względu na długość składów jest dłuższa, co wymusiło zastosowanie dwu głowic następujących po sobie po jednej stronie stacji. Kolejnym względem jest brak miejsca "na długość", dla tego stacja jest rozbudowana na szerokość w przeciwieństwie do sporej ilości naszych stacji, gdzie jest grupa osobowa z "tranzytem" towarowym, głowica i grupa towarowa z równoległymi torami do "tranzytu" osobowego.
Mam nadzieję, że ktoś jeszcze rozumie mój słowotok ;)

Offline Rocky777

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Skąd: Bydgoszcz
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #28 dnia: 15 Sierpień 2017, 16:28:06 »
- czy znajdująca się przy kształtowym semaforze wjazdowym, tarcza ostrzegawcza odnosząca się do semafora wyjazdowego, jest oświetlona (Os1/Od1/Ot1/On) gdy semafor wjazdowy wskazuje sygnał Sr1 "stój"?
hey czytałem z zapartym tchem ten wątek a odpowiedz jest jedna
Instrukcja Ie-1 (E-1) Rozdział II Paragraf 5 Punkt 11 Na To nieruchomej, której dysk jest odblaskowy, nie stosuje się sygnału nocnego.
Odświeżam nieco temat.
pozdrawiam

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 176
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Trochę o sygnalizacji kształtowej.
« Odpowiedź #29 dnia: 23 Sierpień 2017, 13:05:09 »
- czy znajdująca się przy kształtowym semaforze wjazdowym, tarcza ostrzegawcza odnosząca się do semafora wyjazdowego, jest oświetlona (Os1/Od1/Ot1/On) gdy semafor wjazdowy wskazuje sygnał Sr1 "stój"?
hey czytałem z zapartym tchem ten wątek a odpowiedz jest jedna
Instrukcja Ie-1 (E-1) Rozdział II Paragraf 5 Punkt 11 Na To nieruchomej, której dysk jest odblaskowy, nie stosuje się sygnału nocnego.
Odświeżam nieco temat.
pozdrawiam
Odświeżając temat kolega odpowiada "nie na temat" niestety. Pytanie o oświetlenie tarczy ostrzegawczej przelotowej, choć nieprecyzyjnie zadane, jest łatwe do odczytania, bo kolega wyszczególnił sygnały tej tarczy, mieszając przy okazji ze sobą sygnalizację świetlną i sygnalizację kształtową. Sygnał Os1 jest sygnałem na świetlnej tarczy ostrzegawczej, sygnał Od1/Ot1 jest sygnałem na dwustawnej i trzystawnej kształtowej tarczy ostrzegawczej, sygnał On jest sygnałem na nieruchomej (kształtowej) tarczy ostrzegawczej.
Odpowiedź zatem musi dotyczyć zarówno tarcz ostrzegawczych przelotowych świetlnych jak i tarcz ostrzegawczych przelotowych kształtowych.
Jeżeli tarcza ostrzegawcza przelotowa jest tarczą kształtową, jej oświetlenie podlega tym samym zasadom, jakie obowiązują dla tarczy ostrzegawczej semaforowej.
Jeżeli tarcza ostrzegawcza przelotowa jest tarczą świetlną, wówczas jej oświetlenie jest uzależnione od podawanego sygnału na semaforze, obok którego została umieszczona. Jeżeli semafor wskazuje sygnał Sr1, wówczas świetlna tarcza ostrzegawcza przelotowa przy nim umieszczona jest ciemna. Jeżeli semafor wskazuje sygnał Sr2 lub Sr3, to umieszczona przy nim świetlna tarcza ostrzegawcza przelotowa wskazuje sygnał adekwatny do wskazań tego semafora, do którego się odnosi.
Paweł Piotr