Forum Główne > Ruch kolejowy
Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
Andrev:
W zeszytach służbowych rozkładów jazdy tego nie ma? Nie mam obecnie dostępu, ale wydaje mi się że na którejś z pierwszych stron tegoż były objaśnienia kategorii pociągów i ich skrótów.
Paweł:
Tak, były objaśnienia rodzajów (nie wiem jak w aktualnych, bo też nie mam), jednak mi chodzi o numerację.
Droznik:
Obecnie w zeszytach służbowych wytłumaczone masz tylko skąd się biorą środkowe cyfry numeru 6 cyfrowego, czyli kod przewoźnika. Pozostałe czyli stare zasady ujęte są w poradniku dyżurnego ruchu prof. Nowosielskiego.
Poszukaj jego publikacji a trochę tego jest i może dokładniej znajdziesz to co Cię interesuje. Szkoda że nowe wydawnictwo Leksykon Terminów Kolejowych tego nie uwzględnia
Paweł:
Udało mi się ustalić, że zasady podane w pierwszym poście dotyczą systemu SKRJ, który został wprowadzony w 2010 r i obecnie dotyczy indywidualnych rozkładów jazdy (docelowo również rocznych - wobec tego może się to za jakiś czas zmienić). Numeracja w rozkładach rocznych jest generalnie oparta na starych zasadach, o których poniżej.
--- Cytat: Droznik w 18 Styczeń 2013, 13:13:37 ---Pozostałe czyli stare zasady ujęte są w poradniku dyżurnego ruchu prof. Nowosielskiego.
--- Koniec cytatu ---
Wspomniany "Poradnik dyżurnego ruchu" mam, ale jest to wydanie z 1974 r. Od tego czasu zasady nieco się zmieniły. W skrócie z "Poradnika" (numery 4- i 5-cyfrowe):
- dwie pierwsze cyfry - numery obszarów (dawnych dyrekcji okręgowych) uruchomienia i rozwiązania (bez zmian),
- trzecia cyfra dla numerów 5-cyfrowych - umożliwia zwiększenie puli numerów, może także oznaczać odcinek, relację, kierunek jazdy (oidp "cyfra relacyjna"),
- dwie ostatnie cyfry - kolejne numery dla pociągów w dobie, z zakresów zależnych od rodzaju pociągu:
01-10: ekspresowe, pospieszne,
11-49: osobowe,
50-54: osobowo-towarowe,
55-59: towarowo-osobowe,
60-64: towarowe przesyłkowo-ekspresowe,
65-69: towarowe pospieszne,
70-79: towarowe zbiorowe,
80-99: towarowe pozostałe.
Jaką numerację miały pociągi utrzymaniowe, gospodarcze, puste składy, lokomotywy luzem? Czy stosowano wtedy numery 3-, 6-cyfrowe?
Tu: http://www.gwardak.com/kolej_5.htm podane zasady są nieco inne, różnią się zakresy dwóch ostatnich cyfr, a trzecia cyfra numerów 5-cyfrowych precyzuje rodzaj pociągu, jednak zasady te dotyczą pociągów pasażerskich. Domyślam się, że zostały zaczerpnięte z SRJ - z którego to może być roku? Kiedy się zmieniły? Czy obowiązują nadal?
Za to dla pociągów towarowych zasady numeracji opisuje dodatek 4B do WRJP (posiadam dla 2004/05 r) - również są zbliżone do zasad opisanych w "Poradniku", ale występują pewne różnice (podobne, ale nieco inne zakresy dla różnych rodzajów pociągów, cyfry 0 i 9 na pierwszych dwóch miejscach w niektórych przypadkach). Opisane są numery 3-, 4- i 5-cyfrowe. Czy od tego czasu coś się zmieniło? W tym samym dodatku pojawiają się też numery 6-cyfrowe, np. dla pociągów TN i TX, które nie pasują do opisu.
--- Cytat: Droznik w 18 Styczeń 2013, 13:13:37 ---Obecnie w zeszytach służbowych wytłumaczone masz tylko skąd się biorą środkowe cyfry numeru 6 cyfrowego, czyli kod przewoźnika.
--- Koniec cytatu ---
Czy w takim przypadku pozostałe cyfry są takie same, jak dla numerów 4- i 5-cyfrowych?
Byłbym wdzięczny, jeżeli ktoś by wrzucił w miarę aktualne skany z SRJ z opisami zasad numeracji dla pociągów pasażerskich oraz wspomniane kody przewoźników, z zaznaczeniem z jakiego zeszytu i z którego roku pochodzą.
Droznik:
Od początku zawsze 2 pierwsze cyfry w pociągach dalekobieżnych niezależnie czy to towarowe czy to pasażerskie oznaczyły z i do jakiej dyrekcji kursują. Tak już wspominano i może już widziałeś że nawet osobowe kursujące na granicy obszarów mają początki numerów 12, 87,34 itd. Trzecia cyfra kiedyś to oznaczenie kategorii i kursowania pociągów, np kolnie 6, sezonowe 5, sztywne 0 bądź 1, nocne 2 (reszty nie pamiętam), a ostatnie cyfry to jak już wiadomo rodzaje pociągów 00-10 EX 11-20 Posp 21-40 osob itd.
Obecnie przy pociągach towarowych kursujących na katalog numery są z góry ustalone i niezależenie od relacji, np towarowy relacji Zbąszynek - Karlino jednego dnia ma 783000 a drugiego dnia ma 783004, ponieważ tamten numer zajął już towar Zbąszynek - Szczecinek. Nie ma już ogólnej zasady numeracji, i wszystko zależy od katalogu i przewoźnika. Jedynie co zostało to jeśli towar jedzie po swoim okręgu to ma tą samą cyfrę 1 i 2 np 8830xx
Jeszcze co mi wiadomo teraz się numeracje tworzy w ciągu dnia czyli w kolejności zgłoszeń na kursowanie pociągów z danego okręgu w danym dniu, czyli jak opisałem wyżej jednego dnia jedzie taki a drugiego jedzie już z innym numerem. Co do SRJP nie ma żadnej różnicy bo cyfry są od lat te same. Jedynie firmy co upadają to robią vacat, ale potem jakaś inna firma zajmuję je miejsce.
Dla przykładu PKP Cargo towarowe 30
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej