Autor Wątek: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów  (Przeczytany 93619 razy)

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« dnia: 01 Marzec 2011, 06:57:02 »
1.Numery 4-cyfrowe - dla następujących rodzajów pociągów pasażerskich:

Euro City - ECE, ECJ, ECS, ECM
EuroNight - ENE, ENS
Ekspresowych Intercity - EIE, EIJ, EIS, EIM
Dwie ostatnie cyfry z zakresu :
00 - 39 (EC, EN)
40 - 99 (EI)

2.Numery 5-cyfrowe - dla następujących rodzajów pociągów pasażerskich:

Międzynarodowych pośpiesznych - MME, MMJ, MMS, MMM
Międzywojewódzkich pośpiesznych typu hotelowego - MHE, MHS
Międzywojewódzkich pośpiesznych - MPE, MPJ, MPS, MPM
Międzywojewódzkich osobowych - MOE, MOJ, MOS, MOM
Międzywojewódzkich osobowych autobusów szynowych - MAJ, MAM
Regionalnych międzynarodowych - RMP, RME, RMJ, RMS, RMM
Regionalnych międzynarodowych autobusów szynowych - AMJ, AMM
Regionalnych krajowych pospiesznych - RPP, RPE, RPJ, RPS, RPM
Regionalnych krajowych osobowych - ROP, ROE, ROJ, ROS, ROM
Regionalnych krajowych osobowych autobusów szynowych - APJ, APM
Trzy ostatnie cyfry numeru 5-cyfrowego przypisuje się :
000 - 099 dla pociągów międzynarodowych i międzywojewódzkich
pośpiesznych typu
hotelowego (MM, MH)
100 - 199 dla pociągów międzywojewódzkich pośpiesznych (MP)
200 - 999 dla pociągów regionalnych (MO, MA, R, A)

3.Numery 6-cyfrowe - dla pozostałych pociągów
Trzy ostatnie cyfry z zakresu: 000 - 999
Na rodzaj pociągu wskazywać będzie trzecia cyfra w numerze 6-cyfrowym:
0 - pociągi towarowe w ruchu międzynarodowym
TAE, TAS - do priorytetowych przewozów międzynarodowych
TCE, TCS - do międzynarodowych całopociągowych przewozów
intermodalnych
TGE, TGS - do międzynarodowych przewozów masowych i granicznych
TRE, TRS - do międzynarodowych przewozów rozproszonych
1 - pociągi towarowe w ruchu krajowym - priorytetowe
TBE, TBS - do przewozów priorytetowych
TDE, TDS - do całopociągowych przewozów intermodalnych
TPE, TPS - pośpieszny o podwyższonym standardzie szybkości technicznej
do przewozu
ładunków w pojedynczych wagonach i grupach wagonów
2 - pociągi towarowe w ruchu krajowym
TNE, TNS - do przewozów niemasowych w pojedynczych wagonach i grupach
wagonów
TLE, TLS - liniowy do przewozu ładunków w pojedynczych wagonach i
grupach wagonów
TKE, TKS - zdawcze do obsługi stacji i bocznic w rejonie ciążenia
stacji manewrowej
3 - pociągi towarowe masowe w ruchu krajowym - TME, TMS
4 - próżne składy do i od pociągów pasażerskich - PWP, PWE, PWJ, PWS,
PWM
5 - pozostałe próżne pociągi pasażerskie
PCE, PCJ, PCS, PCM - próbne
PXE, PXJ, PXS, PXM - do i z naprawy
6 - pozostałe pociągi towarowe w ruchu krajowym
TTE, TTS - próżne wagony do i z naprawy
TSE, TSS - próbne oraz inne pociągi
7 - pociągi utrzymaniowo - naprawcze
ZGE, ZGJ, ZGS, ZGM - ratunkowe
ZNE, ZNJ, ZNS, ZNM - inspekcyjny
ZXE, ZXS, ZXM - gospodarczy
8 - lokomotywy luzem do i od pociągów
LPP, LPE, LPS - do i od pociągów pasażerskich
LTE, LTS - do i od pociągów towarowych
9 - pozostałe lokomotywy luzem
LME, LMS - do i od prac manewrowych
LSE, LSS - pozostałe lokomotywy luzem, pojazdy kolejowe oraz pojazdy
pomocnicze
zaliczane do taboru specjalnego
LZE, LZS od i do pociągów utrzymaniowo-naprawczych

Znaczenie dwóch pierwszych cyfr w numerach 4, 5 i 6 cyfrowych:
w ruchu międzyobszarowym pierwsza cyfra oznacza numer obszaru
konstrukcyjnego, w którym pociąg rozpoczyna jazdę, druga natomiast
numer obszaru w którym pociąg kończy jazdę - niezależnie od rodzaju
pociągu

Oznaczenie numeryczne obszarów konstrukcyjnych:
1 - Warszawa
2 - Lublin
3 - Kraków
4 - Katowice
5 - Gdańsk
6 - Wrocław
7 - Poznań
8 - Szczecin

dla pociągów rozpoczynających i kończących jazdę w granicach jednego
obszaru konstrukcyjnego przypisuje się następujące cyfry na dwóch
pierwszych pozycjach -
niezależnie od rodzaju pociągu:
11, 10, 19, 91 - Warszawa
22, 20, 29, 92 - Lublin
33, 30, 39, 93 - Kraków
44, 40, 49, 94, 90, 99 - Katowice
55, 50, 59, 95 - Gdańsk
66, 60, 69, 96 - Wrocław
77, 70, 79, 97 - Poznań
88, 80, 89, 98 - Szczecin

Offline dp116

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 138
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Październik 2011, 14:58:00 »
Czy te skróty można wprowadzać do edytora?

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Październik 2011, 19:40:19 »
Nawet trzeba, żeby rozkład prawidłowo się wyświetlał :P
Sz na Tm

Offline dp116

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 138
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« Odpowiedź #3 dnia: 31 Październik 2011, 16:03:45 »
Dobra, dzięki. Trochę mi pomogłeś. :-)

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Styczeń 2013, 16:40:09 »
Czy potrafi ktoś wskazać źródło (np. dokument PLK, rozkład jazdy) dla powyższych, lub innych, aktualnych zasad numeracji pociągów? Chodzi o to, żeby mieć jakieś podparcie, bo zasady te (zamieszczone również w dokumentacji symulatora) właściwie nie wiadomo skąd się wzięły. Mniejsza o to, że nie dla wszystkich numerów są one stosowane. Znalazłem jedynie objaśnienie rodzajów pociągów i przewoźników w "Regulaminie przydzielania tras...".

Offline Andrev

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« Odpowiedź #5 dnia: 17 Styczeń 2013, 20:30:12 »
W zeszytach służbowych rozkładów jazdy tego nie ma? Nie mam obecnie dostępu, ale wydaje mi się że na którejś z pierwszych stron tegoż były objaśnienia kategorii pociągów i ich skrótów.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« Odpowiedź #6 dnia: 17 Styczeń 2013, 22:53:22 »
Tak, były objaśnienia rodzajów (nie wiem jak w aktualnych, bo też nie mam), jednak mi chodzi o numerację.

Offline Droznik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pandionowo
Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Styczeń 2013, 13:13:37 »
Obecnie w zeszytach służbowych wytłumaczone masz tylko skąd się biorą środkowe cyfry numeru 6 cyfrowego, czyli kod przewoźnika. Pozostałe czyli stare zasady ujęte są w poradniku dyżurnego ruchu prof. Nowosielskiego.
Poszukaj jego publikacji a trochę tego jest i może dokładniej znajdziesz to co Cię interesuje. Szkoda że nowe wydawnictwo Leksykon Terminów Kolejowych tego nie uwzględnia
Pracuję w firmie, która wstydzi się swoich pracowników.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« Odpowiedź #8 dnia: 18 Styczeń 2013, 16:59:43 »
Udało mi się ustalić, że zasady podane w pierwszym poście dotyczą systemu SKRJ, który został wprowadzony w 2010 r i obecnie dotyczy indywidualnych rozkładów jazdy (docelowo również rocznych - wobec tego może się to za jakiś czas zmienić). Numeracja w rozkładach rocznych jest generalnie oparta na starych zasadach, o których poniżej.

Pozostałe czyli stare zasady ujęte są w poradniku dyżurnego ruchu prof. Nowosielskiego.

Wspomniany "Poradnik dyżurnego ruchu" mam, ale jest to wydanie z 1974 r. Od tego czasu zasady nieco się zmieniły. W skrócie z "Poradnika" (numery 4- i 5-cyfrowe):

- dwie pierwsze cyfry - numery obszarów (dawnych dyrekcji okręgowych) uruchomienia i rozwiązania (bez zmian),
- trzecia cyfra dla numerów 5-cyfrowych - umożliwia zwiększenie puli numerów, może także oznaczać odcinek, relację, kierunek jazdy (oidp "cyfra relacyjna"),
- dwie ostatnie cyfry - kolejne numery dla pociągów w dobie, z zakresów zależnych od rodzaju pociągu:

01-10: ekspresowe, pospieszne,
11-49: osobowe,
50-54: osobowo-towarowe,
55-59: towarowo-osobowe,
60-64: towarowe przesyłkowo-ekspresowe,
65-69: towarowe pospieszne,
70-79: towarowe zbiorowe,
80-99: towarowe pozostałe.

Jaką numerację miały pociągi utrzymaniowe, gospodarcze, puste składy, lokomotywy luzem? Czy stosowano wtedy numery 3-, 6-cyfrowe?

Tu: http://www.gwardak.com/kolej_5.htm podane zasady są nieco inne, różnią się zakresy dwóch ostatnich cyfr, a trzecia cyfra numerów 5-cyfrowych precyzuje rodzaj pociągu, jednak zasady te dotyczą pociągów pasażerskich. Domyślam się, że zostały zaczerpnięte z SRJ - z którego to może być roku? Kiedy się zmieniły? Czy obowiązują nadal?

Za to dla pociągów towarowych zasady numeracji opisuje dodatek 4B do WRJP (posiadam dla 2004/05 r) - również są zbliżone do zasad opisanych w "Poradniku", ale występują pewne różnice (podobne, ale nieco inne zakresy dla różnych rodzajów pociągów, cyfry 0 i 9 na pierwszych dwóch miejscach w niektórych przypadkach). Opisane są numery 3-, 4- i 5-cyfrowe. Czy od tego czasu coś się zmieniło? W tym samym dodatku pojawiają się też numery 6-cyfrowe, np. dla pociągów TN i TX, które nie pasują do opisu.

Obecnie w zeszytach służbowych wytłumaczone masz tylko skąd się biorą środkowe cyfry numeru 6 cyfrowego, czyli kod przewoźnika.

Czy w takim przypadku pozostałe cyfry są takie same, jak dla numerów 4- i 5-cyfrowych?

Byłbym wdzięczny, jeżeli ktoś by wrzucił w miarę aktualne skany z SRJ z opisami zasad numeracji dla pociągów pasażerskich oraz wspomniane kody przewoźników, z zaznaczeniem z jakiego zeszytu i z którego roku pochodzą.

Offline Droznik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pandionowo
Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« Odpowiedź #9 dnia: 19 Styczeń 2013, 12:29:55 »
Od początku zawsze 2 pierwsze cyfry w pociągach dalekobieżnych niezależnie czy to towarowe czy to pasażerskie oznaczyły z i do jakiej dyrekcji kursują.  Tak już wspominano i może już widziałeś że nawet osobowe kursujące na granicy obszarów mają początki numerów 12, 87,34 itd. Trzecia cyfra kiedyś to oznaczenie kategorii i kursowania pociągów, np kolnie 6, sezonowe 5, sztywne 0 bądź 1, nocne 2 (reszty nie pamiętam), a ostatnie cyfry to jak już wiadomo rodzaje pociągów 00-10 EX 11-20 Posp 21-40 osob itd.
Obecnie przy pociągach towarowych kursujących na katalog numery są z góry ustalone i niezależenie od relacji, np towarowy relacji Zbąszynek - Karlino jednego dnia ma 783000 a drugiego dnia ma 783004, ponieważ tamten numer zajął już towar Zbąszynek - Szczecinek. Nie ma już ogólnej zasady numeracji, i wszystko zależy od katalogu i przewoźnika. Jedynie co zostało to jeśli towar jedzie po swoim okręgu to ma tą samą cyfrę 1 i 2 np 8830xx
Jeszcze co mi wiadomo teraz się numeracje tworzy w ciągu dnia czyli w kolejności zgłoszeń na kursowanie pociągów z danego okręgu w danym dniu, czyli jak opisałem wyżej jednego dnia jedzie taki a drugiego jedzie już z innym numerem. Co do SRJP nie ma żadnej różnicy bo cyfry są od lat te same. Jedynie firmy co upadają to robią vacat, ale potem jakaś inna firma zajmuję je miejsce.
Dla przykładu PKP Cargo towarowe 30
Pracuję w firmie, która wstydzi się swoich pracowników.

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 770
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Lipiec 2014, 12:35:31 »
Jeżeli do niedawna przy poc. pośpiesznych trzymano się jeszcze starej zasady przydziału numerów to widzę, że teraz już z niej przy tych poc. się rezygnuje, bo np. wprowadzono poc. 38266 relacji Przemyśl - Świnoujście, gdzie jeszcze trzy pierwsze cyfry się zgadzają, ale końcówka jest z towarowego pośpiesznego.Oprócz niego jest 48255 (towarowo-osobowy) Ka-ce - Świnoujście. Jeszcze trochę i dwie pierwsze cyfry też pomieszają.
« Ostatnia zmiana: 03 Lipiec 2014, 14:58:06 wysłana przez EN57-002 »