Autor Wątek: Dawna sygnalizacja kolejowa  (Przeczytany 28724 razy)

Offline TKt48

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Dawna sygnalizacja kolejowa
« dnia: 21 Kwiecień 2014, 20:55:20 »
Interesuję się sygnalizacją świetlną z lat 60 (z semaforami sześciokomorowymi). Szukam informacji o sygnalizatorach powtarzających. Były trójkomorowe ze światłami od góry p-b-z. Wyświetlały Sp1: p-b, Sp2: b-z oraz Sp3: p-b-z. W obecnej Ie-1 znajduje się Sp3 jako stosowany do odwołania, Sp1 identyczny jest jak obecny. Nie ma natomiast nic o Sp2 - nie jest on przecież taki jak współczesny. Na planach stacyjnych widziałem jednak sygnalizatory powtarzające o układzie komór p-p-z-b (bez świateł migających). Moje pytanie zatem brzmi: czy powtarzacze trójkomorowe stosowane były wyłącznie przed semaforami podającymi jazdę ze zmniejszoną prędkością, a czterokomorowe przed tymi podającymi sygnał zarówno z jak i bez ograniczenia prędkości? Oczywiście jest możliwość, że te czterokomorowe sygnalizatory mają głowicę "z odzysku". Czy posiada ktoś skany E-1 z podanego okresu? Byłbym wdzięczny.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Kwiecień 2014, 19:11:21 »

Offline TKt48

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Kwiecień 2014, 20:44:21 »
Mówiłem o latach '60, nie '50. Przed 1956 czy 1959 była jeszcze inna sygnalizacja. Tę stronę akurat znam, tekst E1 z 1951 też mam.

Argument, który przemawia za tym, że sygnalizatory są z epoki jest sposób montażu odchylonych głowic. W tamtym czasie maszt kończył się zaraz za wysięgnikiem, na którym mocowana jest głowica dla sygnalizatorów do czterech komór włącznie. Obecnie odchylone czterokomorowe semafory mają przedłużony maszt, do którego głowica jest montowana u góry. Ponadto ilość takich sygnalizatorów na linii nr 7 jest dość duża.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Kwiecień 2014, 20:50:40 »
Owego czasu poszukiwałem wzorów wskaźników z tamtych czasów i znalazłem tylko to, co podałem, oraz instrukcje z późnych lat '70-tych.
Nic więcej nie mam.

Jak znajdziesz coś, to wdzięczny będę, za podzielenie się.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Kwiecień 2014, 20:58:38 »
Również poszukuję instrukcji Ie-1 z 1958 r. Brak dawnego Sp2 może być po prostu niedopatrzeniem albo takiego sygnału faktycznie się już nigdzie nie używa. O sygnalizatorze z układem p-p-z-b nie słyszałem, na pewno nie jest typowy, gdzie taki stoi?

Czy gdzieś w sieci można znaleźć spis stacji, na których funkcjonuje stara sygnalizacja bądź pozostałości po niej (np. sześciokomorowe semafory, trzykomorowe To, nietypowe układy komór na semaforach pięciokomorowych)? Jeżeli nie, można by spróbować zrobić takie zestawienie w tym wątku.

Offline TKt48

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Kwiecień 2014, 21:43:31 »
Taki sygnalizator jest w Pilawie, kilka jest w Skierniewicach (mają jednak nieczynną drugą komorę od góry, bez świateł migających). Obie stacje mają semafory sześciokomorowe. Na linii 7 jest trochę takich sygnalizatorów, jednak przerobionych na współczesne sygnały. Ciekawe są powtarzacze w Życzynie sem. C do F. Dwa cztero- i dwa trójkomorowe, gdzie wystarczyłyby trój- i dwukomorowe. Wg planów ze strony http://semaforek.kolej.org.pl

Stara sygnalizacja: Pilawa, Tarnów, Skierniewice, Rozprza, Pilawa-Otwock (stara SBL, Zabieżki i Celestynów mają jedynie wymienione dolne soczewki wyjazdowych na pomarańczowe - czyli niemal "stara" sygnalizacja na linii, Otwock już nowy, jednak ostatni SBL od strony Pilawy podaje dawny sygnał).
Czechowice-Dziedzice: dwa sześciokomorowe (od góry) p-c-z-p-b-z+dwie trójkomorowe tarcze ostrzegawcze, Czechowice-Dziedzice Południowe: wyjazdowe przebudowane, dwa wjazdowe p-c-p-z-b i dwie trójkomorowe tarcze ostrzegawcze.

Jeśli spotka się wjazdowy p-c-p-z-b to wiadomo, że z dawnych czasów - obecne mają zielone na górze. Tak samo tarcza ostrzegawcza p-z.
« Ostatnia zmiana: 22 Kwiecień 2014, 23:02:39 wysłana przez TKt48 »

Offline axtomek

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 110
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z-Nienacka
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #6 dnia: 23 Kwiecień 2014, 11:38:56 »
Semafor na WSP nr K21 http://www.transportszynowy.pl/kolsem6komor1.html, ale przerobiony, szósta komora chyba ciemna.

Ciekawy opis historycznej sygnalizacji jest tu http://pl.wikipedia.org/wiki/Dawne_sygna%C5%82y_na_semaforach_w_Polsce

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 770
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Kwiecień 2014, 16:04:20 »
Instrukcję E1 z 1958 mam, jedną bez poprawek, drugą z naniesionymi poprawkami, w ogóle chyba wszystkie od 1946 mam. Z góry jednak napiszę, że z braku czasu, ewentualne skanowanie może przeciągnąć się w czasie. Opisanie czegoś z intstrukcji już prędzej. Przydatne przy sygnalizacji mogą okazać się Albumy rysunków konstrukcyjnych urządzeń zab.ruchu poc. Były wydane w różnych grupach. Odnośnie semaforów 6 komorowych w tym roku stały jeszcze w Tarnowie zdjęcia w załączeniu.

Offline piotrek_wiedenka

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 71
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z kątowni.
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #8 dnia: 23 Kwiecień 2014, 16:37:35 »
Semafory 6-cio komorowe są jeszcze w Piotrkowie Trybunalskim, możliwe że niektóre zostaną wymienione podczas rewitalizacji tej części linii nr 1.
-Mechaniku jazda na Sz.
-Dobrze.
-Podałam, świeci?
-Świeci, nie świeci, świeci, nie świeci, świeci, nie świeci.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Kwiecień 2014, 09:09:33 »
Ja koledze pisałem, ze mam taką instrukcję i mogę wysłać, ale coś na PW nie odpisuje...
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline TKt48

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #10 dnia: 27 Kwiecień 2014, 23:47:35 »
Semafory sześciokomorowe są także we Wrześni oraz Kutnie, jednak mają zdaje się "zmodernizowany" układ komór. Na stacji Herby stare powinien być sześciokomorowiec i tarcza ostrzegawcza trójkomorowa (przynajmniej po 1 sztuce). Kozuby - kilka nieczynnych i przerobionych sześciokomorowców.
« Ostatnia zmiana: 28 Kwiecień 2014, 00:01:10 wysłana przez TKt48 »

Offline dp116

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 138
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #11 dnia: 28 Kwiecień 2014, 18:30:38 »
Na odgałęźnym Warszawa Włochy, przy wyjeździe po podmiejskich na Pruszków też mamy 6 komór.

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 770
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #12 dnia: 28 Kwiecień 2014, 19:45:12 »
Skoro już tak wyliczamy gdzie 6-cio komorowe to wjazdowy w Gliwicach Łabędach O1/2 z linii 137 też jest taki.

Offline TKt48

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Dawna sygnalizacja kolejowa
« Odpowiedź #13 dnia: 01 Maj 2014, 11:25:19 »
Dwa nieczynne sześciokomorowce w Łodzi Kaliskiej. Czterokomorowy powtarzacz - Lublinek. Wszystkie te czterokomorowe powtarzacze zdają się występować na liniach zelektryfikowanych w drugiej połowie lat '60.

Dwa sem. sześciokokomorowe, dwie tarcze ost. trójkomorowe i sem wjazdowy pięciokomorowy ze starym układem świateł: Kraków Batowice, sygnalizacja przerobiona na współczesne sygnały.

Podg. Skierniewka - stara sygnalizacja z sześciokomorowcem. Dodatkowo dwa powtarzacze z głowicami czterokomorowymi.

« Ostatnia zmiana: 03 Maj 2014, 12:53:06 wysłana przez TKt48 »