Autor Wątek: Dialogi.  (Przeczytany 96926 razy)

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #15 dnia: 08 Marzec 2011, 21:21:36 »
Kodeks drogowy pozostaw kierowcom i policjantom. A co jak maszynista musi wyjść z kabiny i się urwać/podczepić? A papierki na punkcie kontrolnym?

Offline Patrykos

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 18
    • Zobacz profil
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #16 dnia: 08 Marzec 2011, 21:29:18 »
Wchodzą jeszcze do tego sytuacje ekstremalne, typu zamknięcie otwartych drzwi w węglarce, rozerwanie składu czy otwarcie kurka w ostatnim wagonie, kiedy trzeba wyjść z lokomotywy.

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #17 dnia: 08 Marzec 2011, 21:42:25 »
Kodeks drogowy pozostaw kierowcom i policjantom. A co jak maszynista musi wyjść z kabiny i się urwać/podczepić? A papierki na punkcie kontrolnym?
Od doreczania rozkazu jest dyzurny bo to jego obowiazkiem jest informowanie maszynisty o zaistnialych obostrzeniach i tyle w temacie :P

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #18 dnia: 07 Kwiecień 2011, 12:21:44 »
Witam.
Odświeżę trochę temat...

Raczej nigdzie nie ma wzmianki o tym, że maszyniście nie wolno opuścić choć na chwilę czynnego pojazdu trakcyjnego.
No spierał się nie będę, ale pozostawianie maszyny ot tak sobie jest nieco nieodpowiedzialne.
(...)

Owszem mówi się o tym w wewnętrznych instrukcjach przewoźników.
Przed wyjściem z pt (pojazdu trakcyjnego) należy pt i pociąg zahamować hamulcem podstawowym i dodatkowo pt hamulcem postojowym, wyłączyć pt i zamknąć tak aby osoby niepowołane nie miały do niego dostępu. W przypadku wyjścia na dłużej, albo konieczności odpięcia pojazdu z napędem - zahamować hamulcami postojowymi wymagany procent masy pociągu zależnie od profilu linii (jak nie wiadomo ile, to zahamować całość).
Tyle teoria, a praktyka... każdy się może domyślić.
Przy dwuosobowej obsadzie trakcyjnej, pomocnik/maszynista może opuścić pt, bez wykonania powyższych czynności, jeżeli w pt pozostaje maszynista/pomocnik dozorując pracę urządzeń. Czasem w EZT itp zostawia się w kabinie kierownika pociągu "siedź tu i nie ruszaj się stąd".

Co do samego tematu prowadzenia ruchu po torze zamkniętym.
  • Wyjazd na tor zamknięty - oczekiwałbym doręczenia rozkazu pisemnego S z określeniem:
    • numeru pociągu zgodnego z kierunkiem jazdy (parzysty 2, nieparzysty 1 jeśli na torze zamkniętym nie ma innych pociągów roboczych);
    • na który tor zamknięty wyjeżdżam (prawy/lewy w kierunku przeciwnym do zasadniczego);
    • czy po sąsiednim torze prowadzony jest ruch pociągów czy też jest zamknięty;
    • określenie posterunków ruchu (odstępowych) nie biorących udziału w prowadzeniu ruchu pociągów po torze zamkniętym;
    • czy tor jest wolny czy zajęty (wyjazd tylko na rozkaz S);
    • prędkość jazdy pociągu (gdy tor zajęty to Vmax=30km/h);
    • ograniczenia prędkości na trasie pociągu (gdy są poniżej prędkości określonej w poprzednim punkcie);
    • miejsce (kilometr) zatrzymania pojazdu i wykonania prac;
    • czy za moim pociągiem zostanie wyprawiony kolejny pociąg;
    • czy z sąsiedniego przyległego posterunku zostanie wyprawiony inny pociąg (jeśli tak, to do jakiego kilometra);
    • kierunek zjazdu pociągu (jeśli wracam na posterunek wyprawienia to wyjazd tylko na rozkaz S).
  • Wjazd z toru zamkniętego na podstawie jednego z poniższych:
    • rozkaz pisemny S;
    • Sz;
    • sygnał zezwalający na semaforze (jeśli USRK na to pozwalają).
Dodam jeszcze, że rozkaz może być podyktowany przez urządzenia radiołączności, jeżeli na posterunku ruchu znajduje się urządzenie rejestrujące rozmowy, o czym maszynista jest powiadomiony w wewnętrznym rozkładzie jazdy.

Co zaś się tyczy:

Mam właśnie zrobić pracę domową z przedmiotów zawodowych. Chodzi o to że mam przyjąć pociąg o nr 203. Wydać mu rozkaz.  Wyprawić na szlak jako pociąg roboczy. Ponownie go przyjąć ze szlaku i wyprawić jako pociąg o nr 204 dalej w drogę. (...)

to jak poszła praca domowa?
« Ostatnia zmiana: 07 Kwiecień 2011, 12:29:25 wysłana przez Arkady_1 »

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #19 dnia: 07 Kwiecień 2011, 16:30:26 »
Co do samego tematu prowadzenia ruchu po torze zamkniętym.
  • Wyjazd na tor zamknięty - oczekiwałbym doręczenia rozkazu pisemnego S z określeniem:
    • numeru pociągu zgodnego z kierunkiem jazdy (parzysty 2, nieparzysty 1 jeśli na torze zamkniętym nie ma innych pociągów roboczych);
    • na który tor zamknięty wyjeżdżam (prawy/lewy w kierunku przeciwnym do zasadniczego);
    • czy po sąsiednim torze prowadzony jest ruch pociągów czy też jest zamknięty;
    • określenie posterunków ruchu (odstępowych) nie biorących udziału w prowadzeniu ruchu pociągów po torze zamkniętym;
    • czy tor jest wolny czy zajęty (wyjazd tylko na rozkaz S);
    • prędkość jazdy pociągu (gdy tor zajęty to Vmax=30km/h);
    • ograniczenia prędkości na trasie pociągu (gdy są poniżej prędkości określonej w poprzednim punkcie);
    • miejsce (kilometr) zatrzymania pojazdu i wykonania prac;
    • czy za moim pociągiem zostanie wyprawiony kolejny pociąg;
    • czy z sąsiedniego przyległego posterunku zostanie wyprawiony inny pociąg (jeśli tak, to do jakiego kilometra);
    • kierunek zjazdu pociągu (jeśli wracam na posterunek wyprawienia to wyjazd tylko na rozkaz S).
  • Wjazd z toru zamkniętego na podstawie jednego z poniższych:
    • rozkaz pisemny S;
    • Sz;
    • sygnał zezwalający na semaforze (jeśli USRK na to pozwalają).
Dodam jeszcze, że rozkaz może być podyktowany przez urządzenia radiołączności, jeżeli na posterunku ruchu znajduje się urządzenie rejestrujące rozmowy, o czym maszynista jest powiadomiony w wewnętrznym rozkładzie jazdy.

To chyba kartka A4 by Ci była potrzebna zamiast tej malutkiej rubryki inne aby to wszystko jednocześnie wpisać :P

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #20 dnia: 07 Kwiecień 2011, 16:40:21 »
Heh  ;D nikt nie powiedział, że będzie łatwo ;D
Na szczęście nie zawsze wszystkie informacje będą potrzebne. Linia jednotorowa na ten przykład, tor zajęty a prędkości nie trzeba ograniczać poniżej 30 km/h, za pociągiem nie będzie wyprawiony inny, z przyległego posterunku też nic nie wyjedzie i już kilka pozycji odpadło :)
Podobno w PLK jest tendencja do pozostawienia tylko jednego wzoru rozkazu pisemnego zawierającego wszystkie dane z O, S, N i Nrob. Znaczy tak słyszałem, ale nie wiem czy to prawda... Wówczas pewnie rubryka "inne" będzie jeszcze mniejsza :D

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #21 dnia: 07 Kwiecień 2011, 18:33:10 »
Heh  ;D nikt nie powiedział, że będzie łatwo ;D
Na szczęście nie zawsze wszystkie informacje będą potrzebne. Linia jednotorowa na ten przykład, tor zajęty a prędkości nie trzeba ograniczać poniżej 30 km/h, za pociągiem nie będzie wyprawiony inny, z przyległego posterunku też nic nie wyjedzie i już kilka pozycji odpadło :)
Podobno w PLK jest tendencja do pozostawienia tylko jednego wzoru rozkazu pisemnego zawierającego wszystkie dane z O, S, N i Nrob. Znaczy tak słyszałem, ale nie wiem czy to prawda... Wówczas pewnie rubryka "inne" będzie jeszcze mniejsza :D
Nie wiem o co chodzi z tym jednym wzorem (może R307 wydawany na stacjach wyznaczonych któy może w sobie zawierać informacje z rozkazów O, S i Nrob?)

Cytuj
Dodam jeszcze, że rozkaz może być podyktowany przez urządzenia radiołączności, jeżeli na posterunku ruchu znajduje się urządzenie rejestrujące rozmowy, o czym maszynista jest powiadomiony w wewnętrznym rozkładzie jazdy.
Akurat to kompletna bzdura.
Zapis w Ir-1 odnosi się do sytuacji w której obsada jest dwuosobowa i dyktuje się rozkaz pisemny bez zatrzymania pociągu. W takiej sytuacji owszem można podyktować rozkaz podczas jazdy ale tylko gdy posterunek posiada właśnie to urządzenie rejestrujące rozmowy ;) Dla zwykłego dyktowania z zatrzymaniem nie ma takiego obostrzenia.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #22 dnia: 08 Kwiecień 2011, 15:57:30 »
Nie wiem o co chodzi z tym jednym wzorem (może R307 wydawany na stacjach wyznaczonych któy może w sobie zawierać informacje z rozkazów O, S i Nrob?)

o_O
Wyobrażasz sobie minę kontrolera, który wchodzi na posterunek i widzi wyprawionego roba na zamknięty na rozkaz "O"?

Bynajmniej nie spotkałem się z taką sytuacją. Może chodzi wam o wystawienie pozkazu O + Nrob przez system "serwo". W którym to może być zawarta informacja o zamknięciu jednego ze szlaku i wyjeździe na tor w kierunku przeciwnym do zasadniczego (bez przystosowanej blokady liniowej) na sygnał Sz?
Wtedy, tylko podaje się Sz-ta i jedzie na lewy z Pc2.

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #23 dnia: 08 Kwiecień 2011, 16:45:17 »
Nie wiem o co chodzi z tym jednym wzorem (może R307 wydawany na stacjach wyznaczonych któy może w sobie zawierać informacje z rozkazów O, S i Nrob?)

o_O
Wyobrażasz sobie minę kontrolera, który wchodzi na posterunek i widzi wyprawionego roba na zamknięty na rozkaz "O"?

Bynajmniej nie spotkałem się z taką sytuacją. Może chodzi wam o wystawienie pozkazu O + Nrob przez system "serwo". W którym to może być zawarta informacja o zamknięciu jednego ze szlaku i wyjeździe na tor w kierunku przeciwnym do zasadniczego (bez przystosowanej blokady liniowej) na sygnał Sz?
Wtedy, tylko podaje się Sz-ta i jedzie na lewy z Pc2.
No o tym wlasnie mowie :)
Informacja o zamknieciu posterunku ruchu i inne takie bzdety tez sie tam pojawiaja.

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #24 dnia: 09 Kwiecień 2011, 17:17:40 »
Podobno w PLK jest tendencja do pozostawienia tylko jednego wzoru rozkazu pisemnego zawierającego wszystkie dane z O, S, N i Nrob. Znaczy tak słyszałem, ale nie wiem czy to prawda... Wówczas pewnie rubryka "inne" będzie jeszcze mniejsza :D
Nie wiem o co chodzi z tym jednym wzorem (może R307 wydawany na stacjach wyznaczonych któy może w sobie zawierać informacje z rozkazów O, S i Nrob?)
Nie twierdzę, że to obowiązuje, ale że podobno PLK do tego dążą. Informacja zasłyszana od kontrolera z PLK, który był ostatnio u nas na szkoleniach.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #25 dnia: 10 Kwiecień 2011, 06:31:02 »
Może inaczej. Dla przykładu podam tutaj Deutsche Bahn. Tam obowiązuje jeden rozkaz ''na wszystko''. Poprostu wypełnia sie odpowiednie rbryki i wsio.

Ja od dawna słyszę o uproszczeniu rozkazów pisemnych. O wprowadzeniu większych blankietów, na których ma być niemożliwe wypisanie głuot, jak to nie którzy potrafią.

Ale słyszy się o tym od bardzo dawna. Może faktycznie coś tam jest w planach...

mirekbrnosim

  • Gość
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #26 dnia: 21 Kwiecień 2011, 11:30:56 »
Jestem tym hrabią co jeździ karetą po torach kolejowych z młotkiem rewidenta w ręku, z gwizdkiem ustawiacza i kierownika pociągu w gębie, z kajecikiem spisywacza i odprawcy pociągów. Mam pytanie czy ktoś z Was wie co to jest instrukcja R-1, bo mam wrażenie, że chyba nie.
Panowie nie tędy droga. Każdy z nas ma swoje obowiązki związane z wykonywaniem swojego zawodu. I nie uczcie się, że ktoś jest hrabią i ktoś komuś robi łaskę. Ten kto wydaje dokument jest zobligowany do doręczenia go.

Instrukcja R-1 z 2008 roku stanowi:
§57 Rozkazy pisemne, warto by się z nimi zaznajomić, jeżeli ktoś z Was wykonuje zawód dyżurnego ruchu, powinien  znać to na pamięć.
§57 ust.9
Rozkaz pisemny wypełnia, podpisuje i doręcza lub w przypadkach określonych w niniejszej instrukcji przekazuje jego treść za pomocą urządzeń
łączności (telefon, radiotelefon) drużynie pociągowej dyżurny ruchu.
Dalej poczytajcie sami. R-1 jest dostępne na necie. I potem możecie się wypowiadać a nie wymyślać legendy. To jest KOLEJ a nie prywatne
podwórko. Jeżeli chodzi o wyjazd pociągu na tor zamknięty to wszystko na temat znajdziesz w R-1 rozdział VI, VIII.
Z życia wzięte:
Sytuacja 1
Maszynista ma wyjechać ze stacji na szlak jednotorowy, wyjazd ze stacji ma odbyć się na rozkaz szczególny S zezwalający na przejechanie
obok semafora wyjazdowego wskazującego sygnał stój. Nastawnia jest w połowie stacji. Maszynista zatrzymuje się na wysokości nastawni
i dyżurna wychodzi z nastawni i wręcz mu rozkaz S. I cała sytuacja jest w porządku nie ma zagrożenia. Pociąg nie miał w tej stacji planowego
postoju. Wcześniej wjazd odbył się normalnie na semafor.
Sytuacja 2
Maszynista z takiego czy innego powodu ma dostać rozkaz szczególny do łapy aby wyjechać ze stacji z pominięciem semafora wyjazdowego
wskazującego sygnał stój. Nastawnia jest dość daleko za semaforem wyjazdowym. Dyżurny prosi mechanika o podjechanie i zatrzymanie się na  wysokości nastawni w celu wręczenia mu rozkazu szczególnego. Maszynista rusza i zatrzymuje się na wysokości nastawni. Dyżurny wręcza
mu rozkaz szczególny. Maszynista stracił pracę a dyżurny zawieszony w czynnościach, każdy otrzymał karę finansową. Całe zdarzenie
obserwował kontroler z UTK, który kontrolował w tym czasie maszynistę na innym pociągu i widział całą sytuację.
Szanujmy się na wzajem, ale z przepisami obowiązującymi na PLK. Rewolucja na koleji spowodowana prywatyzacja zbiera już smutne plony.

« Ostatnia zmiana: 21 Kwiecień 2011, 12:06:53 wysłana przez mirekbrnosim »

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #27 dnia: 21 Kwiecień 2011, 14:17:49 »
... nie za bardzo kumam do czego to przytknąć :/

BTW... z tego co się orientuję, to instrukcja R-1 z 2008 roku nie obowiązuje. :>
« Ostatnia zmiana: 21 Kwiecień 2011, 14:26:10 wysłana przez MaK_86 »

mirekbrnosim

  • Gość
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #28 dnia: 22 Kwiecień 2011, 08:26:01 »
Ir-1
Tekst jednolity przyjęty uchwałą Nr 176/2008 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 2 kwietnia 2008r.,uwzględniający:
   1)tekst instrukcji przyjętej zarządzeniem Nr 18/2007 Zarządu PKP Polskie linie Kolejowe S.A. z dnia 17 lipca 2007r.
   1)zmiany wynikające z uchwały Nr 157/2008 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 19 marca 2008r.

Od 01.06.2011r. będzie obowiązywać:
Ir-1
Tekst ujednolicony uwzględniający:
1)tekst jednolity przyjęty uchwałą Nr 176/2008 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 2 kwietnia 2008r.,uwzględniający:
  a)tekst instrukcji przyjętej zarządzeniem Nr 18/2007 Zarządu PKP Polskie linie Kolejowe S.A. z dnia 17 lipca 2007r.
  b)zmiany wynikające z uchwały Nr 157/2008 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 19 marca 2008r.
2)zmiany wynikające z zarządzenia Nr 3/2011 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 24 stycznia 2011r.
Wystarczy?

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dialogi.
« Odpowiedź #29 dnia: 22 Kwiecień 2011, 08:45:57 »
ojej... Jak ja uwielbiam zagłębiać się w takie prawne bzdury...
Dobrze już, dobrze. Skończmy tą dyskusję o poszkodowanych maszynistach, z powodu dyżurnych co przepisów nie znają...

EOT