Forum Główne > Ruch kolejowy
polecanie i zgłaszanie
jageer:
--- Cytat: IZKR w 17 Maj 2014, 11:14:32 ---Kiedyś dla elektromechanicznej (i półsamoczynnej Eap) blokady liniowej blok pozwolenia pozwalał na stałe ustalić kierunek ruchu. Zawsze na jednej stacji pozwolenie było na biało a na drugiej na czerwono. Jasna sprawa. Teraz przy blokadach dla których każdorazowo żąda się pozwolenia na wyprawienie pociągu (występuje blokada w stanie neutralnym) nie jest to już takie pewne.
--- Koniec cytatu ---
Automatyczne "załączanie" się blokady EAP jest uzależnione od konstrukcji jej obsługi na pulpicie (mam na myśli np kostkowy). Jeżeli jest przycisk niestabilny wciśnięty i przekręcony, to automatycznie będziemy dawać poz, a sąsiad żądał WBL. Czasami trzeba włączać za każdym razem.
Blokada "automatyczna" to inna bajka. To taka, w której koniec jest stwierdzany przez SRK. I to jest np EAP w odmianie EAP_05 - tam koniec jest zwracany automatycznie, jeżeli liczniki zliczą i zwolnią szlak. Tam nie obsługujemy 'KO". Podobnie nie ingerujemy w "C" z poz + it.
stanislaw57:
..."Jest jeszcze sprawa "włączenia kierunku ruchu" a raczej zmiana tego kierunku. Jak wyżej - jak blok pozwolenia ustalony to zmiana kierunku ruchu po tym torze wpisywana jest w rubrykę 4 dziennika ruchu (tak jak wolna droga). i dla takiego zapisu może przejechać kilka pociągów po czym następuje zmian kierunku ruchu, wpisujemy w rubrykę 4 czas tej zmiany i znowu kilka pociągów... Ale jak to ma się dla blokady, która ma stan neutralny i na każdy pociąg trzeba ustawiać kierunek? "
Czy zasada prowadzenia ruchu po torze prawym nie ma tu znaczenia? Jazda po torze lewym (w kierunku przeciwnym do zasadniczego) może mieć miejsce w przypadkach określonych w §22. Blokada dwukierunkowa nie upoważnia dyżurnego ruchu do wyprawienia pociągu po dowolnym torze. Zmiana kierunku jazdy dla toru lewego i rejestracja w rubryce 4 dziennika ruchu ma sens. Powrót do ruchu prawostronnego również.
Zacha:
Jeżeli na Eap mamy tak, jak w Liskowie, tzn. przycisk Poz wciśnięty i przekręcony, oraz sposób prowadzenia ruchu na tej blokadzie jest omówiony w RTS-ie, to po prostu stosujemy się do niego. Gdzie nigdzie jest wymagana wolna droga, gdzie indziej nie. Znam przypadek, gdzie na Eap na szlaku dwutorowym Poz nie jest wciśnięty i wolną drogę pisze się tylko przy jeździe po lewym (choć tutaj może @MaKu się wypowie więcej ode mnie). Co do zwykłej C z Poz na szlaku dwutorowym uważam, że o wolną powinno się pytać każdorazowo przy jeździe na lewy, nie ważne od stanu bloku.
Paweł:
--- Cytat: Zacha w 20 Maj 2014, 11:42:11 ---Co do zwykłej C z Poz na szlaku dwutorowym uważam, że o wolną powinno się pytać każdorazowo przy jeździe na lewy, nie ważne od stanu bloku.
--- Koniec cytatu ---
Skoro jest jazda na lewy, to na torze obowiązuje ruch dwukierunkowy, zatem wymagane jest żądanie i danie pozwolenia.
MaKu:
--- Cytat: Zacha w 20 Maj 2014, 11:42:11 ---@MaKu się wypowie więcej ode mnie
--- Koniec cytatu ---
Skoro zostałem wywołany do tablicy, to przy EAP wciska się tylko "wbl" i jedzie do przodu oznajmiając odjazd.
Przy szlakach dwutorowych może wystąpić konieczność zapytania o wolną drogę z przyczyn techniczno - ruchowych.
Ale, jak wspomniałem w innym poście. Zgodnie z przepisami, postępowanie z blokadą EAP jest identyczne jak z blokadą C.
Nawigacja
Idź do wersji pełnej