Nie pytasz o wolną, jeżeli jedziesz po "swoim" torze, a nie jest wprowadzony ruch dwukierunkowy.
Założenie wstępne w temacie było: "mam TZP..."
A jak jest TZP to podstawą prowadzenia ruchu jest TZP. I tu pojawia się coś czego nie do końca można rozgryźć w zgodzie z instrukcja Ir-1.
Mianowicie sytuacja gdy ruch prowadzimy po szlaku dwutorowym z dwukierunkową blokadą po jednym lub po obu torach. Normalnie na szlaku jednotorowym obowiązują cztery telefonogramy:
1. czy droga dla pociągu jest wolna?
2. droga jest wolna godz.... min....
3. pociąg odjechał (godz... min...)
4. pociąg przybył (godz... min...)
Ale dla szlaku dwutorowego przy TZP stosuje się tylko dwa telefonogramy odpowiednio 3 i 4
Ale jak blokada jest przystosowana to tak jakby były dwa szlaki jednotorowe - i teraz spróbuje wyjaśnić dlaczego....
Kiedyś dla elektromechanicznej (i półsamoczynnej Eap) blokady liniowej blok pozwolenia pozwalał na stałe ustalić kierunek ruchu. Zawsze na jednej stacji pozwolenie było na biało a na drugiej na czerwono. Jasna sprawa. Teraz przy blokadach dla których każdorazowo żąda się pozwolenia na wyprawienie pociągu (występuje blokada w stanie neutralnym) nie jest to już takie pewne. Do tego dochodzi rozkład jazdy, w którym są pociągi, które należy przeprowadzić po lewym... No to jest konflikt.
Wg mnie dla takiego szlaku dwutorowego z blokadą dwukierunkową po każdym lub jednym torze powinno się stosować cztery telefonogramy.
Jest jeszcze sprawa "włączenia kierunku ruchu" a raczej zmiana tego kierunku. Jak wyżej - jak blok pozwolenia ustalony to zmiana kierunku ruchu po tym torze wpisywana jest w rubrykę 4 dziennika ruchu (tak jak wolna droga). i dla takiego zapisu może przejechać kilka pociągów po czym następuje zmian kierunku ruchu, wpisujemy w rubrykę 4 czas tej zmiany i znowu kilka pociągów... Ale jak to ma się dla blokady, która ma stan neutralny i na każdy pociąg trzeba ustawiać kierunek?
Par 55 ust. 2 pkt. 1 instrukcji Ir-1...