Autor Wątek: Zwrotnice nierozpruwalne  (Przeczytany 43286 razy)

Offline axtomek

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 110
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z-Nienacka
Zwrotnice nierozpruwalne
« dnia: 05 Maj 2014, 10:06:58 »
Jako laik mam pytanie. Trafiłem na ciekawą informację na stronie http://transportszynowy.pl/kolsrknastscentralizowane.php, lecz nie ma szerszego opisu.
Cytuj
Zwrotnice zaryglowane są nierozpruwalne.
Co zatem dzieje się, gdy zestaw kołowy wkleszcza się pomiędzy iglicę dolegającą a opornicę, gdy zwrotnica jest zaryglowana, a pociąg wyjeżdża po nieustawionej dla niego drodze?

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Maj 2014, 11:57:50 »
Rygiel "staje dęba". W dosłownym znaczeniu tego słowa. Czyli, rozwalone urządzenia.

Offline IZKR

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 93
  • Kiedyś pracowałem jako ISDR...
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Maj 2014, 20:04:26 »
Dochodzi wtedy do całkowitej dewastacji tarcz ryglowych, pogięcia suwaków kontrolnych i co tam jeszcze da się zniszczyć...

Offline Andrev

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #3 dnia: 05 Maj 2014, 21:13:46 »
Co zatem dzieje się, gdy zestaw kołowy wkleszcza się pomiędzy iglicę dolegającą a opornicę, gdy zwrotnica jest zaryglowana, a pociąg wyjeżdża po nieustawionej dla niego drodze?

Ogólnie to nie musi być zwrotnica zaryglowana. Są posterunki na których napędy elektryczne są nierozpruwalne i wtedy też jest niezła chryja, jak ktoś rozpruje...

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #4 dnia: 05 Maj 2014, 21:15:46 »
Idąc tym tokiem myślenia, ręczne z trzepieniowymi też nie są rozpruwalne  ;D

Natomiast elektryki nierozpruwalne, są łatwiejsze w utrzymaniu i lepiej zamknięcie trzyma.

Hedonista

  • Gość
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #5 dnia: 12 Maj 2014, 18:28:34 »
dlatego dobrze że rygle są głównie dla jazd pociągowych, wtedy jest mniejsze prawdopodobieństwo rozprucia

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #6 dnia: 12 Maj 2014, 18:35:47 »
dlatego dobrze że rygle są głównie dla jazd pociągowych, wtedy jest mniejsze prawdopodobieństwo rozprucia

Jeżeli mówimy o SRK "ręcznych" to OIDP rozjazdy podczas manewrów powinny być "otwarte" ;-) Najgorzej jak jest zamykanie w jedyn położeniu, a klucz zamiast w skrzyni leży pod papierami i się mówi "z wyciągowego można"  ;)

Hedonista

  • Gość
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #7 dnia: 12 Maj 2014, 18:54:32 »
i tutaj zastanawiam się dlaczego uznano że dla manewrów nie trzeba takich samych zabezpieczeń jak dla jazd pociągowych- a tyle rozjazdów mogło do dziś "żyć"   :'( wystarczyłby klucz w skrzyni :)

______________________________
Stosuj proszę język polski.
Zdania z dużej litery, przecinki w środku i kropka na końcu zdania.
MaKu
« Ostatnia zmiana: 12 Maj 2014, 19:42:27 wysłana przez MaKu »

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #8 dnia: 12 Maj 2014, 19:33:40 »
dlatego dobrze że rygle są głównie dla jazd pociągowych, wtedy jest mniejsze prawdopodobieństwo rozprucia

Bynajmniej. Stosowane są w urządzeniach mechanicznych scentralizowanych do ryglowania rozjazdów dla jazd pociągów w przebiegach "pasażerskich", dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych.

i tutaj zastanawiam się dlaczego uznano że dla manewrów nie trzeba takich samych zabezpieczeń jak dla jazd pociągowych- a tyle rozjazdów mogło do dziś "żyć"   :'( wystarczyłby klucz w skrzyni :)

Ryglowanie rozjazdu stosuje się dla jazd ze zwiększoną prędkością, by dodatkowo zabezpieczyć iglice dolegające. Jakoś nie widzę potrzeby ryglowania kilkudziesięciu tysięcy rozjazdów w Polsce, by wykonać manewry, często z prędkością około 20-tu km/h.
« Ostatnia zmiana: 12 Maj 2014, 19:40:45 wysłana przez MaKu »

Hedonista

  • Gość
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #9 dnia: 12 Maj 2014, 20:21:56 »
Ryglowanie rozjazdu stosuje się dla jazd ze zwiększoną prędkością, by dodatkowo zabezpieczyć iglice dolegające. Jakoś nie widzę potrzeby ryglowania kilkudziesięciu tysięcy rozjazdów w Polsce, by wykonać manewry, często z prędkością około 20-tu km/h.

Może nie koniecznie ryglować ale utwierdzenie to tarczy tak jak to jest przy semaforach nie stwarzałoby większego problemu, można powiedzieć że jest drążek przebiegowy, który pomaga przy manewrach ale w praktyce jakoś nie po drodze jest z niego korzystać...

Offline IZKR

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 93
  • Kiedyś pracowałem jako ISDR...
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #10 dnia: 12 Maj 2014, 20:55:11 »
Przy urządzeniach mechanicznych w większości tarcze manewrowe nie są uzależnione w przebiegach. Oprócz wykolejnic. Wynika z tego, ze rozpruwalność musi być.... no dobra, nie wymaga się ryglowania.
Dla jazd pociągowych z szybkością większą od 40 km/h oraz dla wszystkich jazd pociągów pasażerskich rozjazdy muszą być ryglowane, z kontrolą położenia iglic itd.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Maj 2014, 09:20:20 »
Hedonista - generalnie po rozpruciu to jest do wymiany zamek trzpieniowy.
Co do rygli - wystepują też z urządzeniami ręcznymi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Zwrotnice nierozpruwalne
« Odpowiedź #12 dnia: 13 Maj 2014, 11:48:36 »
i tutaj zastanawiam się dlaczego uznano że dla manewrów nie trzeba takich samych zabezpieczeń jak dla jazd pociągowych

Jak wspomniano, prędkości jak i konsekwencje ewentualnego błędu są mniejsze, a drugim istotnym powodem jest konieczność rozbudowy w takim przypadku urządzeń zależnościowych - gdyby chcieć uzależnić wszystkie przebiegi manewrowe w urządzeniach mechanicznych, to nastawnica/skrzynia kluczowa rozrosła by się kilkakrotnie. Dlatego zorganizowane przebiegi manewrowe na szerszą skalę wprowadzone zostały dopiero w urządzeniach przekaźnikowych.