Autor Wątek: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie  (Przeczytany 25416 razy)

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« dnia: 18 Wrzesień 2014, 19:07:46 »
Witam,
,,Tworzę" (może za dużo powiedziane, składam) makietę kolejową która (w przyszłości) ma odwzorowywać prowadzenie ruchu z wykorzystaniem kolejowych uskr. Makieta stanęła teraz w momencie, w którym trzeba by było wykonać jakieś pierwsze próby wykorzystania kolejowych urządzeń do prowadzenia ruchu... Żeby nie robić tego ,,na wariata" wydzieliliśmy z średniej wielkości stacji dwa tory, które mają odwzorowywać prywatną stację - przeładownie. Wygląda to tak, jak na zdj. w załączniku... (coś nie działa, link niżej)

Zdjęcie  jest tutaj: https://www.dropbox.com/s/z7jh8qrw8icm1jy/x.jpg?dl=0
Czerw. ramka - stacja prywatna, strzałka, wjazd do ,,ogólnej stacji"

W grę wchodzi, albo zrobienie wjazdów/wyjazdów na semafor, albo na tarczę... Jeśli na semafor, to do zastosowania jest też blokada a'la Lisków - Lisków Miasto... Które rozwiązanie będzie wg Was bardziej zgodne z przepisami, no i realiami? W zasadzie, największą wątpliwością dla mnie jest to czy semafor wyjazdowy może być jednocześnie wjazdowym?

« Ostatnia zmiana: 18 Wrzesień 2014, 19:44:05 wysłana przez TaKeT »

Offline Andrev

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Wrzesień 2014, 19:46:13 »
W zasadzie, największą wątpliwością dla mnie jest to czy semafor wyjazdowy może być jednocześnie wjazdowym?

Oczywiście że może i z autopsji znam taki przypadek. Ponadto jazda pomiędzy 2 stacjami odbywa się na zasadach blokady stacyjnej. Ty po ułożeniu drogi przebiegu w swoim okręgu "Dajesz zgodę" (Tobie przebieg się utwierdza) ISDRowi drugiej stacji który po ułożeniu drogi przebiegu w swoim okręgu wyświetla sygnał zezwalający (oczywiście bez otrzymania Twojej zgody nie może go wyświetlić). Ponadto osobne przyciski zlecenia jazd na sygnały zastępcze/rozkazy pisemne oraz zgód na jazdy manewrowe. Jeszcze dodam, że na tej zasadzie współpracuje bocznia z kilkunastoma torami i stacja z kilkoma torami głównymi dwóch zarządców.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Wrzesień 2014, 19:50:24 »
O! No to mam światełko w tunelu (a może to pociąg...).  Dzięki za informację ;)

Offline marek_n0

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 46
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wołów
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Wrzesień 2014, 21:16:56 »
Przy stacji Brzeg Dolny jest bocznica PCC Rokita i na tej bocznicy jest blok obsługiwany przez pracownika kolei. Jeżeli jakiś np. zwrotniczy znajduje się na stacji w Brzegu, to on idzie na tą bocznicę dać pozwolenie i pociąg może wjechać na Rokitę na sygnał zezwalający (nie manewrowy) na jazdę. Ale jeżeli nie ma nikogo, kto mógłby pobiec tam to pociągi wjeżdżają na sygnał manewrowy. Czyli pociągi wjeżdżają na sygnał zezwalający nie manewrowy lub na sygnał manewrowy. Oczywiście ruchem na bocznicy rokity steruje dyżurny ruchu ze stacji Brzeg Dolny.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Wrzesień 2014, 21:39:41 »
No to jeszcze ciekawiej ;) Tutaj nie będzie problemu, stacja prywatna będzie obsadzona... Jeszcze jedno pytanie, w razie potrzeby kto zrywa taki przebieg z jednej stacji do drugiej? Domyślam się że podający go, tak?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #5 dnia: 19 Wrzesień 2014, 12:30:55 »
Oczywiście że może i z autopsji znam taki przypadek. Ponadto jazda pomiędzy 2 stacjami odbywa się na zasadach blokady stacyjnej.

Ciekawe. Jak dla mnie jazda pomiędzy dwoma stacjami odbywa się na zasadzie blokady liniowej (wszelakiego typu) lub TZP. Blokada stacyjna, jak sama nazwa mówi działa w obrębie jednej stacji, chociaż okręgów nastawczych może być 100. Co do dawania zleceń na SZ itp to jest typowy przykład nastawnia wykonawcza + dysponująca... Nie kojarzę sytuacji aby ISDR stacji A dawał ISDR-owi stacji B zgode na SZ-ta...

W zasadzie, największą wątpliwością dla mnie jest to czy semafor wyjazdowy może być jednocześnie wjazdowym?

Nie. Wyobrażasz sobie sytuację, że jeden semafor jest wyjazdowym z jednej stacji i wjazdowym na drugiej? Kto go obsługuje? Dwóch dyżurnych jednocześnie? To tak, jakby semafor odstępowy był wjazdowym.

Jeżeli mówimy o "prawdziwych" jazdach między dwoma stacjami PLK-prywaciarz, to jest po prostu blokada liniowa i zapowiadanie standardowe. Np. podg Paruszowiec (Kotlarnia), a Leszczyny. Czy chociażby wjazdy z Nowej Huty (chyba NHD), na stacje Zdawczą i Surowcową - przy czym tam nie ma szlaku typowego, są tylko jazdy manewrowe i blokada z it + poz.
Ja bym tu nie stosował nic. Jeżeli w stacji jest po prostu jakiś tor z ładownią, gdzie jakaś prywatna firma coś ładuje, dlaczego dyżurny "kolejowy" nie może tego obsługiwać?

No chyba, że zrobić jakby "drugi okręg/pseudo wykonawcza" i szafę, gdzie jest jakieś zwalnianie kluczy ;) Opcji jest dużo, bardzo dużo. U mnie jest tak, że kręcę zgodę z aparatu, a na bocznicy zwalnia się klucz pod blokiem i mogą obrócić wajchy. Jak wjadą, prostują rozjazdu i zwracają mi zgodę.

Co do zerwania przebiegu - jeżeli pociąg jedzie ode mnie na "bocznice" czy tam stacje, (jeżeli będzie druga stacja, musi być szlak) to wiadomo, że wyprawiający. Nie może być sytuacji, że ktoś ma u siebie zwalniacze przebiegów, którymi ja dysponuje.
« Ostatnia zmiana: 19 Wrzesień 2014, 12:54:02 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #6 dnia: 19 Wrzesień 2014, 14:00:10 »
@ jager
Ostatecznie będzie to zrobione na  blokadzie liniowej...  Co do semafora to zastanawiam się jeszcze czy nie lepiej będzie zrobić tarcze zaporowe + zbiorowy wjazd na stacje ogólną...
« Ostatnia zmiana: 19 Wrzesień 2014, 22:37:55 wysłana przez TaKeT »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #7 dnia: 19 Wrzesień 2014, 14:17:46 »
Spoko. Ja na obecnym etapie nie widzę koncepcji wydzielenia 2 torów z rampą na wielkiej stacji, robić osobnej nastawni do tego itp  ;) Chyba, że tam jest jakiś szlak dłuższy, to tak, ale obecne foto nie pokazuje dokładniej co i jak  :D
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #8 dnia: 19 Wrzesień 2014, 14:28:09 »
Ciekawe. Jak dla mnie jazda pomiędzy dwoma stacjami odbywa się na zasadzie blokady liniowej (wszelakiego typu) lub TZP. Blokada stacyjna, jak sama nazwa mówi działa w obrębie jednej stacji, chociaż okręgów nastawczych może być 100.

Sytuacja jest podobna do dwóch okręgów zapowiadawczych na stacji, pomiędzy którymi działa blokada stacyjna, tyle że okręgi są różnymi stacjami różnych zarządców.

Co do dawania zleceń na SZ itp to jest typowy przykład nastawnia wykonawcza + dysponująca... Nie kojarzę sytuacji aby ISDR stacji A dawał ISDR-owi stacji B zgode na SZ-ta...

Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia: zgody między okręgami również na Sz, choć pewnie wpływają jedynie na wyświetlenie wskaźników W26. Ich zastosowanie prawdopodobnie wynika to z tego, że granica okręgów przebiega przez środek przebiegu i dyżurny przyjmujący musi przygotować u siebie drogę, zanim drugi poda Sz.

W zasadzie, największą wątpliwością dla mnie jest to czy semafor wyjazdowy może być jednocześnie wjazdowym?

Semafor stojący w jednym okręgu może sygnalizować jazdy do drugiego okręgu lub przez drugi okręg, a czy to semafor wjazdowy, wyjazdowy czy może drogowskazowy, to zależy od jego ustawienia (może być np. wyjazd przez drugi okręg bezpośrednio na szlak). Wyświetlenie sygnału uzależnione będzie od zgody otrzymanej po przygotowaniu części drogi przebiegu po stronie drugiej nastawni.

Jeżeli mówimy o "prawdziwych" jazdach między dwoma stacjami PLK-prywaciarz, to jest po prostu blokada liniowa i zapowiadanie standardowe.

O ile dobrze pamiętam Zabrze Biskupice ma blokadę stacyjną pomiędzy okręgiem PLK i piaskowym.

Co do zerwania przebiegu - jeżeli pociąg jedzie ode mnie na "bocznice" czy tam stacje, (jeżeli będzie druga stacja, musi być szlak) to wiadomo, że wyprawiający. Nie może być sytuacji, że ktoś ma u siebie zwalniacze przebiegów, którymi ja dysponuje.

Nie wiem czy poza doraźnym zwolnieniem przebiegu nie trzeba dodatkowo doraźnie zwolnić zgody, co odpowiada zwolnieniu przebiegu po stronie nastawni dającej zgodę.

Offline Andrev

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #9 dnia: 19 Wrzesień 2014, 14:49:51 »
Oczywiście że może i z autopsji znam taki przypadek. Ponadto jazda pomiędzy 2 stacjami odbywa się na zasadach blokady stacyjnej.

Ciekawe. Jak dla mnie jazda pomiędzy dwoma stacjami odbywa się na zasadzie blokady liniowej (wszelakiego typu) lub TZP. Blokada stacyjna, jak sama nazwa mówi działa w obrębie jednej stacji, chociaż okręgów nastawczych może być 100. Co do dawania zleceń na SZ itp to jest typowy przykład nastawnia wykonawcza + dysponująca... Nie kojarzę sytuacji aby ISDR stacji A dawał ISDR-owi stacji B zgode na SZ-ta...

Tam odbywa się na zasadach blokady stacyjnej, mówię o zasadach nie o tym jak to faktycznie się nazywa w regulaminie prowadzenia ruchu pomiędzy różnymi zarządcami. Jako ciekawostkę dodam, że z drugą stacją prowadzisz nie dziennik ruchu tylko książkę przebiegów. Co do zastępczych to tam jest jeszcze ciekawiej w przypadku jazdy bocznica - PLK Ty dajesz zlecenia na zastępcze obsługując odpowiedni przycisk, jeśli to Ty masz wyjechać ze stacji PLK na Sz to już takich "udogodnień" nie ma. Tak przewidział to projektant urządzeń. Żeby było jeszcze ciekawiej na Twoim pulpicie masz powtarzacze sygnałów zezwalających i zastępczych z bocznicy.
W zasadzie, największą wątpliwością dla mnie jest to czy semafor wyjazdowy może być jednocześnie wjazdowym?

Nie. Wyobrażasz sobie sytuację, że jeden semafor jest wyjazdowym z jednej stacji i wjazdowym na drugiej? Kto go obsługuje? Dwóch dyżurnych jednocześnie? To tak, jakby semafor odstępowy był wjazdowym.

Może być, w przypadku bocznic jak najbardziej, tylko zasady takich jazd musisz mieć szczegółowo określone w regulaminie obsługi bocznicy, czy tam prowadzenia ruchu z obcym zarządcą. Mój pierwszy post w tym wątku mniej więcej to tłumaczy. Dodam jeszcze że urządzenia są oczywiście przekaźnikowe. Dyżurny nr 1 po ułożeniu drogi przebiegu w swoim okręgu obsługuje przycisk dania zgody, przebieg w jego okręgu się utwierdza. Następnie dyżurny nr 2 po ułożeniu drogi przebiegu u siebie obsługuje przycisk odpowiedniego semafora - czyli tutaj już normalnie. Jeśli nie otrzymał zgody to mimo że drogę ma przygotowaną sygn. zezwalającego nie wyświetli.

Nie wiem czy poza doraźnym zwolnieniem przebiegu nie trzeba dodatkowo doraźnie zwolnić zgody, co odpowiada zwolnieniu przebiegu po stronie nastawni dającej zgodę.

W przypadku opisywanym przeze mnie nie ma osobnych zwalniaczy przebiegów wjazdowych. Plombowany przycisk odwołania dania zgody jest równocześnie doraźnym zwalniaczem przebiegów. Gdyby były na osobnych przyciskach to mogłoby to prowadzić do sytuacji pozornie niebezpiecznych - że zgoda została udzielona przy nieprzygotowanej drodze przebiegu.
« Ostatnia zmiana: 19 Wrzesień 2014, 14:59:52 wysłana przez Andrev »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #10 dnia: 19 Wrzesień 2014, 14:53:18 »
Sytuacja jest podobna do dwóch okręgów zapowiadawczych na stacji, pomiędzy którymi działa blokada stacyjna, tyle że okręgi są różnymi stacjami różnych zarządców.

Ok, ale to są 2 okręgi, jedna stacja! A Andrev napisał:

Oczywiście że może i z autopsji znam taki przypadek. Ponadto jazda pomiędzy 2 stacjami odbywa się na zasadach blokady stacyjnej.....

Przykład, który przytoczyłeś dotyczy np szybu Pułaski, KMO itp itd. Więc, tutaj sytuacja jest podobna jak na stacji z kilkoma okręgami. Przy czym jeden obsługuje jeden podmiot, drugi drugi. Więc, tu może wystąpić sytuacja z blokadą stacyjną.

Co do "SZtów" to WZ, mimo posiadania "trzech pulpitów" nadal jest jedną stacją ;)

A co do Zabrza Biskupic i PLK, to te posterunki "górne" Kotlarniane, nie mają już blokad. Po zbudowaniu nowego Michała, złodzieje nigdy nie pozwolili na uruchomienie blokad, a Biskupice-KMO, to już historia, ponieważ na szlaku jest most, który "ukończy" 100 lat i szlak będzie zwinięty  ;)

Dodam jeszcze że urządzenia są oczywiście przekaźnikowe. Dyżurny nr 1 po ułożeniu drogi przebiegu w swoim okręgu obsługuje przycisk dania zgody, przebieg w jego okręgu się utwierdza. Następnie dyżurny nr 2 po ułożeniu drogi przebiegu u siebie obsługuje przycisk odpowiedniego semafora - czyli tutaj już normalnie. Jeśli nie otrzymał zgody to mimo że drogę ma przygotowaną sygn. zezwalającego nie wyświetli.

No to jak CS. Tam wyk obraca wajchy i świeci manewry. Natomiast jazdy pociągowe, to układa drogę, daje zgode i dyżurny świeci jazde pociągową.
« Ostatnia zmiana: 19 Wrzesień 2014, 14:58:09 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #11 dnia: 19 Wrzesień 2014, 18:23:25 »
Po lekturze nowych informacji chyba jednak wykonam tą "stacje" jako po prostu osobny okręg manewrowy nastawiany z innej nastawni... Wyjazd z takiego okręgu obsługiwanego przez nastawnie manewrową powinien odbywać się na blokadzie stacyjnej? Czy tylko telefon do dysponującej i "podaj tarcze bo chce wyjechać "?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #12 dnia: 19 Wrzesień 2014, 19:35:40 »
Po lekturze nowych informacji chyba jednak wykonam tą "stacje" jako po prostu osobny okręg manewrowy nastawiany z innej nastawni... Wyjazd z takiego okręgu obsługiwanego przez nastawnie manewrową powinien odbywać się na blokadzie stacyjnej? Czy tylko telefon do dysponującej i "podaj tarcze bo chce wyjechać "?

Przykład: Kraków Płaszów. Nastawnia manewrowa ma swój okręg, osłonięty wykolejnicą. Z dysponującej daje się grupę zgód i wtedy wyk może otworzyć wykolejnicę i sobie sterować grupą rozjazdów, domyślnie sterowanych z dysponującej. Fajnie wygląda to, jak się siedzi za pulpitem, a wajchy się "same" obracają i stawiają TM-y  :D
Ewentualnie możesz zrobić tam jakiś posterunek manewrowy. I też zrobić jakieś żeberko lub zgodę na otwarcie Wk np i podanie TM-a. Tylko tam, są w sumie 2 wajchy.... Więc bym robił coś bardziej w stylu "elektrozamków".
« Ostatnia zmiana: 19 Wrzesień 2014, 19:38:50 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #13 dnia: 19 Wrzesień 2014, 19:46:01 »
Tutaj to będzie bardziej tak że dysponująca wpuści manewr (po zgodzie manewrowej) manewrowa zrobi swoje i będzie chciała wypuścić manewr to zapyta o pozw. dysponująca, podciągnie manewr pod tarczę dysp. i tyle... ;)

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zasady ruchu na styku stacja PLK-prywatna i odwzor. na makiecie
« Odpowiedź #14 dnia: 19 Wrzesień 2014, 21:31:40 »
Jeszcze jest kwestia, która mi się przypomniała. Elektrownia Skawina i stacja Podbory Skawińskie. Na elektrowni, są ręczne SRK, bez Tm itp, ISDR obsługuje tylko WK. Jak otworzy WK, to dyżurny z nastawni PLK-owej, może podać TM do elektrowni od siebie i wjazd z elektrowni do siebie. To też jest sposób ;)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.