Forum Główne > Inne
Nastawniczy - dyskusja o zawodzie
Andrev:
--- Cytat: lack3r w 08 Grudzień 2014, 15:10:52 ---Drodzy koledzy, zwracam się do was z prośba o pomoc w powolnym przygotowaniu do egzaminu.
--- Koniec cytatu ---
Czytać instrukcje, czytać instrukcje, czytać instrukcje. Ponadto przyda Ci się norma - czyli symbole stosowane na PKP w planach schematycznych i tablicach zależności - jako nastawniczy przede wszystkim symbole dot. urządzeń mechanicznych. Na szkoleniu pewnie będą Cię uczyć o przyczynach telefonicznego zapowiadania, telefonicznego polecania ogólnie w pracy to zawsze ISDR będzie o tym myślał.
Nie wiem jak teraz wygląda egzamin na stanowisko ruchowe, ale jak ja zdawałem na ISDRa kilka lat temu to była część pisemna - teoria + zadanie praktyczne (czyli uzupełnianie dokumentacji oraz malowanie uproszczonych schematów stacji) do zadanej sytuacji oraz część ustna czyli odpowiadanie na pytania kontrolerów z każdej branż: ruch, automatyka i drogówka. W części ustnej kontrolerzy lubili zadawać podchwytliwe pytania, w zależności co dla którego było "konikiem". U mnie dość mocno kosili z tablicy zależności. Na egzaminie to pamiętałem i znałem symbol każdej zawórki w aparacie blokowym, potem gdzieś to uleciało... ;)
Mam gdzieś jeszcze jakieś materiały, jak uda mi się to znaleźć to poskanuję.
lack3r:
Panowie,
Może ktoś tutaj napisać mi z czego składa się zamknięcie nastawcze suwakowe, oraz hakowe?
jageer:
http://www.transportszynowy.pl/kolrozjazdybudowa.php#zamk
Tylko mi nie mów, że na kursie nie było. To trzeba znać śpiewająco, tak samo jak minimalną droge oporową.
lack3r:
Witam ponownie,
Panowie jestem już po kursie, przed egzaminem i nurtuję mnie kilka pytań.
Otóż gdy rozjazdu nie da się zaryglować, i po sprawdzeniu pędni itd, dalej nie można, to odłączamy rygiel od rozjazdu, i zabezpieczamy zamkniem trzpieniowym, i gdy zachodzi taka potrzeba także sponą. Otóż nurtuję mnie jedna rzecz, czy po podniesieniu naprężaczy i przestawieniu dźwigni ryglowej w położenie (-) (zaryglowane), możemy nastawić na semaforze sygnał zezwalający na jazdę? (Oczywiście gdy IESDR informuję mechanika o koniecznośći zmniejszenia prędkośći do 40km/h), czy zachodzi zawszę konieczność jazdy na SZ?
I drugie podobne pytanie, gdy zerwię się nam pędnia, podniesiemy naprężacze, zabezpieczymy rozjazd, oraz przełożemy dźwignie zwrotnicowe w zamierzane położenie, po uprzednim utwierdzeniu drążkiem i blokiem przebiegowo-utwierdzającym możemy podać sygnał wolna droga? Gdzieś czytałem w IE-8, że musi być założona przeciwwaga, by móc podać sygnał wolna droga?
Proszę o odpowiedzi, bo im człowiek więcej wie, tym bardziej się gubi
jageer:
Po to się podnosi naprężacze, żeby "machać na sucho wajchą" na ławie i jeździć na semafor, czyli uniknięcię "SZ", czy rozkazu "S". Oczywiście, zamek trzpieniowy nie zabezpieczy rozjazdu, jak ryglowy, więc Vmax=40 km/h, tak jak napisałeś.
Założenie przeciwwagi pozwoli Ci na przekładanie rozjazdu na gruncie. Oczywiście musi być założona spona/zamek. Niestety, nie każda nastawnia mechaniczna posiada w razie "W" przeciwwagi, a przy wskaźniku zwrotnicowym "pręt" do założenia :) Tak na prawdę "prawidłowe" zamknięcie rozjazdu "gwarantuje" zamknięcie nastawcze (hakowe/suwakowe) sprawne, oraz zamek/spona. Jeżeli instrukcja wymaga założenia przeciwwagi, no to nie mamy innego wyjścia.
Co do typowego ryglowania. Hmm, nie wiem, czy jest sens odpinać rygiel, czy nie lepiej wystawić rozkaz na "40tkę" i mrugnąć Sz, albo na "S" podyktować na pomijanie :) Wtedy spona nie jest potrzebna. Bo jak ją już założysz i "ryglujesz na sucho" to fajnie, że podasz semafor, ale przy przekładaniu wajchy musisz biegać "przekładać" sponę. Chyba, że zamek zamontujesz, to już niby lepsza opcja.
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej