Autor Wątek: Pulpity fikcyjnych stacji  (Przeczytany 384218 razy)

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #150 dnia: 18 Luty 2019, 11:19:57 »
Niestety, nie jest. Zakładając, że plan torowy stacji jest prawdziwy (na drugim rysunku), plan pulpitu jest z nim niezgodny - pomiędzy rozjazdami 2 i 4 nie ma toru 4a, a tor 6 pełni rolę żeberka ochronnego, tory 4 i 3 są torami bocznymi, na których nie stosuje się kontroli zajętości (izolacje), zatem użycie kostek z podświetlanymi szczelinami jest błędne, zwrotnic umieszczonych w torach bocznych nie obsługuje się z pulpitu (5), przyciski sygnałów zastępczych na semaforach oraz przyciski zwolnienia przebiegów pociągowych umieszcza się po tej samej stronie pulpitu, po której są umieszczone ich powtarzacze i przyciski ich obsługi (z prawej strony pulpitu), przyciski dPo i dKo są plombowane, przyciski Kr i Iż umieszcza się nad schematem układu torowego, przyciski zwolnienia przebiegów manewrowych umieszcza się na dole pulpitu pod schematem układu torowego...
W pierwszej kolejności należy dokładnie przygotować (rozrysować) plan schematyczny urządzeń srk na stacji (m. in. sygnalizatory, odcinki izolowane) oraz należy zdefiniować rodzaj zastosowanych urządzeń przekaźnikowych -  i do takiego planu można dopiero konstruować pulpit.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #151 dnia: 18 Luty 2019, 15:58:45 »
Tm31 i Tm32 powinny być jako semafory o układzie czerwone-białe......

tory 4 i 3 są torami bocznymi, na których nie stosuje się kontroli zajętości (izolacje), zatem użycie kostek z podświetlanymi szczelinami jest błędne, zwrotnic umieszczonych w torach bocznych nie obsługuje się z pulpitu (5)

Obecnie na posterunku ZZ2 (st. Zabrze) jest dołożony pulpit kostkowy w celu "stawiania semaforów" i pokazywania zajętości oraz szczeliny do rozjazdów elektrycznych, a co ciekawe - dla rozjazdów sterowanych mechanicznie zastosowano szczeliny podświetlone !! Nieważne, czy wajcha jest prosto, czy w bok świeci zawsze tak samo...... - rozjazdy "sterowane pędniami"...........

To tak dla ciekawości ;)
« Ostatnia zmiana: 18 Luty 2019, 16:01:16 wysłana przez jageer »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #152 dnia: 18 Luty 2019, 20:54:22 »
Kochany Mr jageer - to, o czym piszesz, to niestety prawda, bo tak koszmarnie wyglądają tzw. doróbki - ni w pięć, ni w dziewięć, na wielu posterunkach znajduje się totalne pomieszanie urządzeń ręcznych, mechanicznych i przekaźnikowych (nie wspomnę o obwieszaniu nastawni przekaźnikowej monitorami dostawianych urządzeń komputerowych, monitorami z przejazdów kolejowych, monitorami z przystanków osobowych, no i monitorami do stwierdzania końca pociągu) - nastawnie przypominać zaczynają studia telewizyjne... Przykre jest to, że takie dziadostwo jest tolerowane przez UTK i inne organy kolejowe - oczywiście do czasu pierwszej katastrofy...
Tm 32 i Tm33 powinny być zastąpione semaforami (obecnie - drogowskazowymi) z czerwonym i białym światłem jako sygnalizatory kończące przebiegi wjazdowe do stacji na tor 1 i 2 - dlatego napisałem, że najpierw trzeba zrobić projekt usrk, a dopiero potem - do tego projektu - przymierzać plan pulpitu.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #153 dnia: 19 Luty 2019, 16:44:18 »
Kochany Mr jageer - to, o czym piszesz, to niestety prawda, bo tak koszmarnie wyglądają tzw. doróbki - ni w pięć, ni w dziewięć, na wielu posterunkach znajduje się totalne pomieszanie urządzeń ręcznych, mechanicznych i przekaźnikowych (

Kończąc temat - na nastawni ZZ2 (albo już ZZ1, mniejsza z tym), są urządzenia mechaniczne, do tego rozjazdy elektryczne sterowane UZE-2 na ławie nastawczej, pulpit kostkowy do obsługi semaforów i blokady SBL w kierunku Gliwic GLC. Do tego kilka "wajch" z pędniami. A dodatkowo obok ławy zabudowano zamki UZE-1, bo w aparacie nie było miejsca na przebiegi / blokadę stacyjną na tor nr 4. W związku z czym po otrzymaniu nakazu z nastawni ZZ, nastawniczy wyciąga (zwalnia) klucz z zamka UZE-1, wkłada go do zamka stawidłowego (zerowego) na ławie nastawczej..... Także tam jest pełen miks i poligon dla automatyków do nauki zawodu .....

Offline centarail

  • Moderowani
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 32
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #154 dnia: 30 Maj 2019, 14:50:06 »
Jakich kostek użyć aby utworzyć takie oto skrzyżowanie torów?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #155 dnia: 31 Maj 2019, 12:23:37 »
Proszę sobie obejrzeć fotografie (ze strony https://www.bsk.isdr.pl/usrk.php) - w załącznikach.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #156 dnia: 31 Maj 2019, 19:19:35 »
Jakich kostek użyć aby utworzyć takie oto skrzyżowanie torów?

Takie same jak do rozjazdów, tylko trzeba potem "wygrawerować" to kreskowanie.


Offline Szybki Wiewiór

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Skąd: Nasielsk
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #157 dnia: 10 Czerwiec 2019, 15:55:08 »
Witam serdecznie!

Jest to mój pierwszy post oraz pierwszy pulpit jaki sobie stworzyłem z nudów. Przedstawiłem na nim istniejącą stacje Nasielsk, którą sobie zobrazowałem na pulpit kostkowy. Nie znalazłem działu i wątku z pulpitami realnych stacji. Myślę, że pulpit nie jest najgorszy. W związku z tym, że chciałem odzwierciedlić faktyczny stan, to wstawiłem taką samą ilość odstępów blokowych i rozciągnąłem w pionie tak jak ma to miejsce na elektronicznych pulpitach. Raczej wielkiego grzechu nie popełniłem.

Pozdrawiam.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #158 dnia: 10 Czerwiec 2019, 16:21:11 »
Nie jest źle. Co do powtarzania odstępów, pokazuje się 3 ostatnie, a jedna kostka jako kTor jest ogólna i jeżeli jakikolwiek odstęp nie powtarzany indywidualnie jest zajęty, to świeci na czerwono.

I wykolejnice są źle zobrazowane (odwrotnie)

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #159 dnia: 10 Czerwiec 2019, 17:10:35 »
Co do powtarzania odstępów, pokazuje się 3 ostatnie,

Są też takie pulpity gdzie pokazuje się wszystkie odstępy ;p

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #160 dnia: 10 Czerwiec 2019, 23:16:24 »
Błędne zobrazowanie kostek (rząd-kolumna):
07-16 (Wk13); 10-16(Wk8); 12-26(zw.25); 03-21(Wk20); 03-31(Wk52); 07-35(Wk63); 03-30(zw.51); semafor wjazdowy Z ma sygnalizator powtarzający - brak jego powtarzacza na pulpicie (to tak na szybko...).
« Ostatnia zmiana: 10 Czerwiec 2019, 23:26:14 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline Szybki Wiewiór

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Skąd: Nasielsk
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #161 dnia: 11 Czerwiec 2019, 15:41:15 »
Wykolejnice poprawiłem, za bardzo nie wiem jaki błąd popełniłem w zobrazowaniu zwrotnic (pewnie chodzi o położenie zasadnicze), a o powtarzaczu to faktycznie zapomniałem i pewnie bym nie zobaczył. Dzięki.
« Ostatnia zmiana: 11 Czerwiec 2019, 16:09:02 wysłana przez Szybki Wiewiór »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #162 dnia: 11 Czerwiec 2019, 20:13:38 »
1) kostka 12-26: zwrotnica 25 nie posiada sterowania z nastawni, jest zwrotnicą nastawianą ręcznie w terenie, zatem nie będzie posiadała szczelin podświetlanych swego położenia (jest to nieistotne dla usrk, bowiem na niej została zabudowana wykolejnica podwójna);
2) Stosując kostki zwrotnicowe do zobrazowania wykolejnic, trzeba dobrać taką kostkę, która swym zasadniczym położeniem (odpowiednią szczeliną) wskazuje kierunek wykolejania taboru przez wykolejnicę);
3) zwrotnica rozjazdu krzyżowego podwójnego 51ab jest sprzężona z rozjazdem 56 i jej położenie jest kontrolowane podświetlanymi szczelinami, natomiast zwrotnica 51 cd jest ręczna i nie ma podświetlanych szczelin na pulpicie;
4) powtarzacz tarczy manewrowej Tm20 winien znaleźć się w kostce 02-30, bowiem jej wskazania dotyczą dwóch torów: 29 i 31.

Offline Szybki Wiewiór

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Skąd: Nasielsk
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #163 dnia: 14 Czerwiec 2019, 20:57:40 »
Dzięki za wskazane błędy i wskazówki, i teraz już raczej będzie dobrze :)

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #164 dnia: 15 Czerwiec 2019, 12:25:56 »
Właśnie o to chodziło.  :)