Autor Wątek: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK  (Przeczytany 69568 razy)

Offline marcinw

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Skąd: Dunedin/Poznań/Toruń
Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« dnia: 21 Maj 2015, 14:07:08 »
Hej :)

Robimy taki półhobbystyczny symulator, którego jednym z głównych elementów jest prowadzenie ruchu na niezbyt wielkich stacjach ze scentralizowanymi mechanicznymi urządzeniami SRK. Średnio się orientuję w temacie prowadzenia ruchu, niemniej chciałbym, aby miało to przysłowiowe ręce i nogi i było w miarę możliwości zgodne z rzeczywistością, więc miałbym parę pytań do kolegów fachowców.

Tutaj od razu chciałbym podziękować koledze Pawłowi, którego strona jest świetną pomocą i to właśnie między innymi dzięki informacjom na niej udało się zacząć projekt.

Krótki filmik z działania tego, co już jest:
https://www.youtube.com/watch?v=OayEzX4G78w

Na razie mam obsługę dźwigni zwrotnicowych i sygnałowych. Aktualnie uzależnione są od siebie tak, że sygnał na semaforze można podać tylko wtedy, kiedy zwrotnice są ułożone w jakiś sensowny przebieg, tzn. przejazd nie spowoduje rozprucia czy też nie wpuszczą nas na żeberko (jeszcze nie mamy tarcz manewrowych). Czy takie uzależnienia są w rzeczywistych nastawniach?

Prowadzenie manewrów. Z tego co wyczytałem, mechaniczne tarcze manewrowe nie są wszędzie stosowane. Jak się prowadzi manewry na stacjach, gdzie ich nie ma? Dyżurny po prostu przekazuje polecenia maszyniście, gdzie ma jechać? Planuję na dniach zaimplementować komunikację tekstową pomiędzy dyżurnym a maszynistami (w przyszłości można pomyśleć o zintegrowaniu z jakimś darmowym systemem komunikacji głosowej), więc nie byłoby to problemem.

Zapowiadanie (dobre określenie?) pociągów. Na początek wystarczyłoby zasymulowanie zapowiadania telefonicznego, bez zabawy w blokadę liniową typu C?

To na początek tyle, ale na pewno pytań będzie więcej w miarę tworzenia. Tym bardziej, że jeśli projekt się powiedzie, chciałbym go rozwijać o dodatkowe elementy.
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2015, 10:16:48 wysłana przez uetam »

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 308
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #1 dnia: 21 Maj 2015, 15:50:35 »
Cytuj
Prowadzenie manewrów. Z tego co wyczytałem, mechaniczne tarcze manewrowe nie są wszędzie stosowane. Jak się prowadzi manewry na stacjach, gdzie ich nie ma? Dyżurny po prostu przekazuje polecenia maszyniście, gdzie ma jechać? Planuję na dniach zaimplementować komunikację tekstową pomiędzy dyżurnym a maszynistami (w przyszłości można pomyśleć o zintegrowaniu z jakimś darmowym systemem komunikacji głosowej), więc nie byłoby to problemem.
- sygnały dźwiękowe
- sygnały "ręczne"
- rozmowa przez radiotelefon
- rozmowa tak po prostu
Uzależnienia chyba nie ma, gdy nie ma tarcz. CHYBA.

Cytuj
Czy takie uzależnienia są w rzeczywistych nastawniach?
Wajchy to tylko jedna strona medalu. Drugą jest skrzynia. I to ona jest głównym urządzeniem. Tam są drążki przebiegowe, które można nastawić tylko gdy ustawione są dobrze rozjazdy. Dopiero wtedy można podać semafor.
Uzależnienie było już nawet w urządzeniach kluczowych... Na tym (jakby nie było) głównie opiera się bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

Odeślę tutaj: http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_scentr.php
A jak już to czytałeś to polecam jeszcze raz.

Swoją drogą? Do ilu skoczy teraz cena tej APKi? Jak już na poziomie 1.7 kosztuje 5 zł?

Offline marcinw

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Skąd: Dunedin/Poznań/Toruń
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #2 dnia: 21 Maj 2015, 16:27:39 »
Dzięki :)

Orientujesz się może, czy drążki przebiegowe są zawsze stosowane, nawet na małych stacjach? A w czymś mniejszym, np. posterunek odgałęźny? W sumie to nie problem dorobić, trzeba tylko pomyśleć, aby nauka obsługi dla nowych użytkowników była przyjazna.

O właśnie, tu nasuwa się kolejne pytanie. Jak by tu najlepiej zorganizować 'szkolenie' świeżego użytkownika? Dać mu do obsługi stopniowo coraz to bardziej skomplikowane układy?


Nad ceną się nie zastanawiałem, niemniej może sobie zostać taka sama, a cenę starej wersji się obniży do jakiejś symbolicznej. W końcu technika idzie do przodu, więc za to samo powinno się z czasem więcej dostać.

Nie mniej jeśli masz pomysł, jaka cena powinna być, to daj znać. Biznesowo projekt nie ma jakiegoś wielkiego sensu, nie mniej fajnie by było, jakby chociaż trochę na siebie zarobił, bo wtedy możnaby lepiej rozwinąć.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1145
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #3 dnia: 21 Maj 2015, 17:45:51 »
Oczywiście, często drążkami przebiegowymi podaje się tarcze manewrowe, zamykając przebieg. Daje nam to "pewność" ułożenia prawidłowej drogi. Chyba, że mamy pędnie, a do tego zamki pod wajchami i zazulaka, to wtedy mamy pod aparatem zamki podblokowe.

A jakieś demo, tego można pobrać? Za konsultacje darmowa wersja  :P

Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline marcinw

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Skąd: Dunedin/Poznań/Toruń
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Maj 2015, 18:24:19 »
Planuję w przyszłym tygodniu zrobić publiczne testy, gdzie będzie można pojeździć lub pokierować ruchem (co kto woli), aby sprawdzić, jak się będzie zachowywać w normalnym działaniu i przy okazji zebrać feedback, co można poprawić. Oczywiście za nic płacić nie trzeba będzie, w końcu to tylko testy.

Mogę dać znać, kiedy dokładnie, nawet w tym wątku, chociaż nie chciałbym zaśmiecać tego forum sprawami nie do końca związanymi z tematyką...

No i oczywiście każdy, kto w widoczny sposób przyczyni się do usprawnienia symka (np. fachowo podpowie co zrobić, aby było lepiej/realniej), dostanie gratisową wersje na wszelkie platformy, na które wypuścimy :)

Ja generalnie jestem otwarty na wszelką współpracę, więc jeśli ktoś ma jakiś pomysł, to walcie śmiało do mnie, pogadamy :)

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 308
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Maj 2015, 18:49:09 »
Cytuj
Oczywiście, często drążkami przebiegowymi podaje się tarcze manewrowe,

Ale my tutaj mówimy o sytuacji, w której nie ma tarcz manewrowych. Na małych stacjach z reguły nie były one stosowane.


Realniej?
Pojazd:
Ustawianie kierunku jazdy.
Podnoszenie pantografów.
Nowe dźwięki do jednostek EN57 - szczególnie drzwi i brzęczyka (o ile będą w v2; mogę podesłać dźwięki własnej "produkcji")
Sieć trakcyjna widzę, że już ma druty.
Słupki hektometrowe by dodały uroku.

Sterowanie ruchem:
Szafa
Ten widok na stację powinien nie być "z góry", lecz (najlepiej byłoby) jakby był on ukazywany z czegoś w rodzaju nastawni. W rzeczywistości dyżurny nie ma podglądu "z góry" (chyba, że nastawnie są dość wysokie, aby uzyskać taki efekt, ale nawet "grzybki" nie są takie wysokie).

A co do ceny... To szczerze nie mogę zakupić nawet wersji 1.7, bo te wszystkie sklepy z APKami nie dają mi takiej możliwości przy moim koncie.

EDIT: A jeszcze propos EN57. Przydałaby się lekka zmiana sposobu hamowania. Jak jechałem u kolegi na komórce to nie pasowało mi to. http://pl.wikipedia.org/wiki/Oerlikon_FVel6
« Ostatnia zmiana: 21 Maj 2015, 18:54:30 wysłana przez Pr1 »

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1145
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Maj 2015, 18:52:30 »
Mówię, oprócz przypadku, gdzie mamy "wajchy", a uzależnienie kluczowe, nie znam przypadku, żeby nie było drążków. Zresztą drążek + blok, to musi razem współdziałać :)
Ja mogę pomóc merytorycznie, ba nawet z ciekawości bym pobawił się z tym i chętnię, trochę dowiedział, z jakiego "engine" to korzysta, bo mnie to interesuje, ale pod innym kątem :)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 308
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Maj 2015, 18:55:48 »
Ty to chyba na co dzień się tym "bawisz", co? Macie tam na tej bocznicy mechaniczne scentralizowane?  ;D

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1145
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Maj 2015, 20:11:36 »
Ty to chyba na co dzień się tym "bawisz", co? Macie tam na tej bocznicy mechaniczne scentralizowane?  ;D

Komputerowe. To po pierwsze. Po drugie, już od pewnego czasu to nie moja działka ;) Ale, najlepiej na tych urządzeniach kiedyś mi się pracowało.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 145
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Maj 2015, 00:20:45 »
Polecam lekturę książki Antoniego Mikulskiego "Mechaniczne urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego" w kwestii symulowanych urządzeń srk (dźwignie zwrotnicowe, ryglowe, drążki przebiegowe, bloki blokady stacyjnej i liniowej, bloki przebiegowo-utwierdzające, dźwignie sygnałowe), ponadto polecam lekturę Ie-1(E-1) oraz Ie-4 (WTB-E10) w kwestii przedstawianych na symulacji sygnałów i wskaźników - już jest widoczny błąd w ustawieniu wskaźnika W4, oznaczającego miejsce zatrzymania czoła pociągu (patrz rysunek).
Paweł Piotr

Offline marcinw

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Skąd: Dunedin/Poznań/Toruń
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Maj 2015, 02:23:10 »
Realniej?
Pojazd:
Ustawianie kierunku jazdy.
Podnoszenie pantografów.
Nowe dźwięki do jednostek EN57 - szczególnie drzwi i brzęczyka (o ile będą w v2; mogę podesłać dźwięki własnej "produkcji")
Sieć trakcyjna widzę, że już ma druty.
Słupki hektometrowe by dodały uroku.
Jak najbardziej te elementy będą.

W wersji 2 skupiam się na eu07, nie mniej chciałbym też wrzucić en57, aby mieć coś łatwiejszego w prowadzeniu. Jeśli możesz lepsze dźwięki podesłać to byłbym wdzięczny (mój mail to marcin.eu@gmail.com). Z przyczyn, hmm, logistycznych, nagrać sam to mogę co najwyżej jakiegoś DJ3107, więc za wszelką pomoc przy dźwiękach będę zobowiązany... :)

Szafa
Ten widok na stację powinien nie być "z góry", lecz (najlepiej byłoby) jakby był on ukazywany z czegoś w rodzaju nastawni. W rzeczywistości dyżurny nie ma podglądu "z góry" (chyba, że nastawnie są dość wysokie, aby uzyskać taki efekt, ale nawet "grzybki" nie są takie wysokie).
Dla wersji desktopowej myślałem, aby dać widok z wnętrza nastawni, gdzie po prostu sobie po niej łazisz w widoku pierwszoosobowym i przestawiasz co trzeba.

Hmm, w sumie to od tego to już byłyby dwa kroki do umożliwienia biegania po całej stacji i wykonywania obowiązków ustawiacza/rewidenta taboru... W przypadku większych stacji, być może dobrym rozwiązaniem byłoby umożliwienie kilku osobom jednoczesną ich obsługę? Wtedy jeden by siedział na nastawni, reszta by chodziła w terenie i obsługiwała manewry. Jak myślicie, taka zabawa mogłaby być fajna? Bo technicznie jak najbardziej realne do zrealizowania :)

A co do ceny... To szczerze nie mogę zakupić nawet wersji 1.7, bo te wszystkie sklepy z APKami nie dają mi takiej możliwości przy moim koncie.
Hmm, Google Play Store powinien umożliwić bezproblemowo. Jak się nie da, to zawsze można ściągnąć pirata (dam głowę, że już dawno na jakimś chomiku jest), skopiować od kolegi, albo ze mną współpracować w tworzeniu, wtedy sam będę podsyłał za darmo :)

EDIT: A jeszcze propos EN57. Przydałaby się lekka zmiana sposobu hamowania. Jak jechałem u kolegi na komórce to nie pasowało mi to. http://pl.wikipedia.org/wiki/Oerlikon_FVel6
Faktycznie, hamowanie trochę skopałem, postaram się zrobić sensownie w 2.0. W MaSzynie jest to dobrze rozwiązane? Planuję zrobić na podstawie tego, zresztą fizyka eu07 właśnie na MaSzynie bazuje.


Mówię, oprócz przypadku, gdzie mamy "wajchy", a uzależnienie kluczowe, nie znam przypadku, żeby nie było drążków. Zresztą drążek + blok, to musi razem współdziałać :)
W takim razie trzeba będzie dorobić. Chociaż szczerze mówiąc to myślałem, że na mechanicznych jest podobnie, jak w przypadku kostkowego, że nie ma żadnego wybierania przebiegów, tylko po prostu ustawiasz drogę i jak jest prawidłowa, to semafor da radę podać, a jak jest coś nie tak, to podać się nie da.

Ja mogę pomóc merytorycznie, ba nawet z ciekawości bym pobawił się z tym i chętnie, trochę dowiedział, z jakiego "engine" to korzysta, bo mnie to interesuje, ale pod innym kątem :)
Super :) Korzystam z unity, bardzo fajne narzędzie, wszystko co potrzebne ma, podstawowa wersja jest darmowa i na początek całkowicie wystarcza. Do czego chciałbyś użyć? Może jakiś kolejny kolejowy projekcik? Jak będę miał możliwość, to chętnie pomogę :)

Paweł Piotr:
Dzięki za sugestię i wychwycenie błędu. Czy dobrze rozumuje, że jeśli semafor z różnych względów jest za blisko krawędzi peronu (chociażby jak ten mały semaforek przy wyjeździe z Torunia Wschodniego), to W4 się nie stawia?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 145
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Maj 2015, 09:04:20 »
Wskaźnik W4 określa miejsce, gdzie powinno zatrzymać się czoło pociągu psażerskiego, mającego planowy postój w stacji. Jeżeli miejsce to jest odległe od semafora 25 m lub więcej, należy je oznaczyć wskaźnikeim W4, jeżeli jest bliżej niż 25 m od semafora, wskaźnika się nie ustawia, bowiem to właśnie semafor staje się tym miejscem. Odległość 25 m została przyjęta dla uśrednionej długości lokomotywy pociągowej.
Przygotowanie drogi przebiegu pociągowego (mech. scentralizowane usrk).
1. Jeśli jest wymagane tablicą zależności – otrzymanie nakazu lub zgody na określony przebieg z nastawni współpracującej (aparat blokowy).
2. Przygotowanie drogi przebiegu wraz z drogą ochronną: przełożenie odpowiednich dźwigni zwrotnicowych, wykolejnicowych i ryglowych do położenia wymaganego tablicą zależności dla określonego przebiegu (ława dźwigniowa).
3. Przełożenie drążka przebiegowego, zamykającego ustawioną drogę przebiegu i drogę ochronną (zamknięcie przebiegu).
4. Zablokowanie bloku przebiegowo-utwierdzającego (Pu) - aparat blokowy (utwierdzenie przebiegu).
5. Przełożenie dźwigni sygnałowej (podanie sygnału zezwalającego na jazdę na właściwym semaforze).
Zależność poszczególnych urządzeń oraz czynności jest następująca:
1. Czynność z pkt. 3 można wykonać dopiero po prawidłowej realizacji czynności z pkt. 1 i pkt. 2.
2. Czynność z pkt. 4 można wykonać dopiero po prawidłowej realizacji czynności z pkt. 3.
3. Czynność  pkt. 5 można wykonać dopiero po prawidłowej realizacji czynności z pkt. 4.
Oznacza to, że jeśli nie jest prawidłowo ułożona droga przebiegu i droga ochronna i jeśli jest brak wymaganej zgody lub nakazu z nastawni współpracującej, nie da się przełożyć drążka przebiegowego do położenia krańcowego, a tym samym nie jest możliwe zablokowanie bloku Pu, co w konsekwencji uniemożliwia przełożenie dźwigni sygnałowej i podanie sygnału zezwalającego na semaforze na jazdę.
Przełożona dźwignia sygnałowa (podany sygnał zezwalający na semaforze) oznacza, że przebieg został prawidłowo ustawiony i jest on utwierdzony (nie da się zmienić stanu położenia żadnego urządzenia, biorącego udział w przebiegu, do momentu jego zwolnienia przez pociąg, lub doraźnie przez pracownika).
Zatem wizualizacja urządzeń na nastawni powinna uwzględniać wszystkie te elementy (nastawnica mechaniczna).

Paweł Piotr

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 725
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #12 dnia: 22 Maj 2015, 15:06:19 »
Możesz nieco przybliżyć założenia projektu? Przewidujesz jakąś zgodność formatu infrastruktury, modeli z Maszyną? Ta nastawnia ma być pomocniczym dodatkiem do symulacji jazdy, czy czymś więcej? Jeżeli spełnione będą pewne warunki funkcjonalne dotyczące działania urządzeń wykonawczych (działanie czujników, obwodów torowych, sterowanie i kontrola zwrotnic, sygnałów), można kiedyś pomyśleć nad integracją z ISDR. Ja mam nieco inną koncepcję interfejsu - wydaje mi się, że wygodniej jest obsługiwać takie coś podstawowo w 2D, z 3D jako opcjonalnym rozszerzeniem. Choć przy urządzeniach mechanicznych tak czy inaczej potrzebny jest jakiś widok na stację.

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 308
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #13 dnia: 22 Maj 2015, 18:39:16 »
Cytuj
Jak się nie da, to zawsze można ściągnąć pirata (dam głowę, że już dawno na jakimś chomiku jest)
A właśnie, że nie ma. I to jest problem.  ;D

Cytuj
W MaSzynie jest to dobrze rozwiązane?
Hamulec EU07 - tak.
Ale hamulcowi ep (elektropneumatycznemu) w EN57 coś jest. Nie można w MaSzynie hamować hamulcem pneumatycznym na EN57. Chyba, że ja nie umiem ustawić go, ale po nastawieniu kranu w pozycję jazda na pneumatycznym i załączeniu napięcia na nastawnik - załącza się hamowanie ep... 

Cytuj
coś łatwiejszego w prowadzeniu
Z mojego - technicznego punktu widzenia to EU07 jest prostszą konstrukcją niż EN57. I tak samo jest prostszy do prowadzenia (ma się większą kontrolę nad rozruchem oporowym).   

Propos rozruchu oporowego. Można by jeszcze zasymulować przegrzanie się/spalenie obwodu głównego w lokomotywach/jednostkach, bo jak wiadomo - dłuższa jazda niż ok. 1-2 min na oporach może do tego doprowadzić. 

Dźwięki wyślę jak tylko siądę do innego komputera.

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 440
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #14 dnia: 23 Maj 2015, 07:47:40 »

Ale hamulcowi ep (elektropneumatycznemu) w EN57 coś jest. Nie można w MaSzynie hamować hamulcem pneumatycznym na EN57. Chyba, że ja nie umiem ustawić go, ale po nastawieniu kranu w pozycję jazda na pneumatycznym i załączeniu napięcia na nastawnik - załącza się hamowanie ep... 
I tak powinno być :) Aby używać hamowania pneumatycznego w EN57 należy ustawić nastawnik kierunkowy w pozycję 0, lub wyłączyć "wisa" pod pulpitem.
Propos rozruchu oporowego. Można by jeszcze zasymulować przegrzanie się/spalenie obwodu głównego w lokomotywach/jednostkach, bo jak wiadomo - dłuższa jazda niż ok. 1-2 min na oporach może do tego doprowadzić.
Na jednostce na pozycji P bardziej... Na lokomotywach typu EU07/ET22 itp. opory są trwalsze, niż się wydaje ;)
Sz na Tm