Forum Główne > Urządzenia srk

Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK

<< < (5/31) > >>

Paweł:
Raczej miałem na myśli ogólną zgodność formatu układu torów (głównie zastosowanie krzywych Beziera 3-go stopnia), która pozwoli na łatwą konwersję scenerii, niż pełną kompatybilność.

Zasady wyznaczania przebiegów, i ogólnie zasady działania urządzeń srk i logiki zależnościowej to obszerny temat, ciężko będzie wszystko wyjaśnić w kilku postach. Warto na początek zapoznać się z wytycznymi Ie-4, książką Mikulskiego, dobre pojęcie o podstawach da też książka Podstawy srk - M. D. Bajon. Same przebiegi to akurat dane ładowane przez symulator, które powinny być edytowalne dla każdej stacji (ja dla urządzeń mechanicznych przewiduję zapis w formie tablicy zależności). Pytanie jeszcze, co oznacza że ma to być zrobione "porządnie". Czy przewidujesz symulację bloków elektromechanicznych i blokady stacyjnej (współpraca różnych nastawni na stacji), blokady liniowej (współpraca stacji) zawórek, zastawek? Wspominałeś o sbl - jak widzisz interfejs nastawnicy mechanicznej do sbl?

Współpracę nastawni z symulatorem ruchu przerabiałem już wstępnie w Maszynie, zostało tam zaimplementowane zdalne wykonywanie eventów i odsyłanie potwierdzeń ich wykonania, na bazie tego można już zrobić coś sensownego. Symulator ruchu powinien obsługiwać obiekty związane z srk, takie jak:

- zwrotnice i wykolejnice,
- sygnalizatory,
- obwody torowe - po kilka określonych odcinków/zwrotnic stanowi obwód torowy, którego niezajętość można kontrolować (niezbędne dla większości typów urządzeń),
- ew. inne, zależnie od tego, co chcemy symulować: przejazdy jako całość lub oddzielnie rogatki i sygnalizatory, czujniki torowe (oddziaływanie punktowe osi, z wykryciem kierunku; głównie dla przejazdów, ale też do zwalniania utwierdzenia przebiegów w urządzeniach mechanicznych - choć to można rozwiązać obwodami torowymi), balisy (ETCS) itd.

Przesyłane komunikaty - z nastawni do symulatora ruchu przyjmę nazwę rozkazy, w drugą stronę - meldunki.

Dla zwrotnic i wykolejnic:

- rozkaz przestawienia do plus/minus (dla wykolejnic może być zamknięcie/otwarcie albo też plus/minus, z tym że plus może być położeniem otwartym),
- meldunek położenia plus/minus (lub zamknięta/otwarta); ewentualnie potwierdzenie wykonania rozkazu, jeżeli założymy, że zawsze zostanie przestawiona - tak jest w Maszynie (potwierdzenie wykonania eventu),
- meldunek utraty kontroli wskutek rozprucia, ew. z innego powodu (np. ktoś zaczął korbować napęd),
- może być meldunek utraty kontroli przy rozpoczęciu przestawiania, ale można też założyć po prostu że wraz z wysłaniem rozkazu ginie kontrola (tak to rozwiązałem dla Maszyny),

Dla zwrotnic i wykolejnic sterowanych lokalnie:

- jeżeli zwrotnica jest ręczna bez uzależnień, np. na bocznicy - może być sterowana niezależnie od nastawni,
- jeżeli zwrotnica jest sterowana centralnie i oddawana do sterowania lokalnego z nastawni, proponuję wysłanie meldunku żądania przestawienia do nastawni, a nastawnia decyduje czy można zwrotnicę przestawić (tzn. czy jest zezwolenie na pracę lokalną).

Dla sygnalizatorów:

- rozkaz ustawienia konkretnego sygnału, przy czym Sz powinien być sterowany niezależnie - czyli gdy na semaforze świeci się zezwalający, to Sz nie powinien powodować wyświetlenia stój + Sz, dodatkowo wskaźniki - minimum W24, który również powinien być sterowany niezależnie; w ostateczności może być wszystko razem (bez stanów kombinowanych),
- meldunek o kontroli sygnału, ewentualnie potwierdzenie wykonania wysłanego rozkazu,
- dodatkowa sprawa - przy utracie komunikacji wszystkie semafory powinny wrócić na "Stój",

Dla obwodów torowych:

- meldunek o zajęciu/zwolnieniu obwodu torowego,
- w sytuacjach awaryjnych może się przydać również rozkaz wysłania meldunków stanu wszystkich obwodów torowych,

Dla przejazdów:

- rozkaz zamykaj/otwieraj,
- meldunek zamknięty/otwarty (wskazane, aby był wysyłany po faktycznym zamknięciu/otwarciu),
- ewentualnie rozkazy i meldunki dla poszczególnych rogatek i sygnalizatorów,

Dla czujników:

- meldunek - przejazd osi w kierunku 1, 2, ewentualnie + prędkość; głównym zastosowaniem czujników będzie sterowanie przejazdami samoczynnymi - logika po stronie nastawni (wraz z odwzorowaniem powtarzaczy i ewentualnych uzależnień w przebiegach),

Dla balis ETCS:

- rozkaz - ustawienie komunikatu do wysłania do pojazdu, jednak tu trzeba by dokładniej pomyśleć jak symulować ETCS; w Maszynie w tym momencie teoretycznie można to zrobić, jako osobną aplikację współpracującą z nastawnią, z DMI w dodatkowym okienku.

Kolejna sprawa to nazwy obiektów (unikalne, do sterowania - te pokazywane na tabliczkach czy napędach mogą być oczywiście inne) - muszą być nadawane według jakiejś konwencji, żeby nie robił się bałagan i nie trzeba było robić jakichś tablic z przyporządkowaniami nazw po stronie symulatora i po stronie nastawni. Proponuję coś takiego:

- urządzenia na danym posterunku - "<skrót>_<nazwa>", gdzie <skrót> to unikalny (przynajmniej w skali scenerii) skrót posterunku, <nazwa> to unikalna na danym posterunku, w obrębie typu urządzenia nazwa (czyli dopuszczalne jest, aby urządzenia różnych typów - np. zwrotnica i sygnalizator - miały taką samą nazwę - choć to raczej nie będzie się zdarzać).
- urządzenia na szlaku (głównie semafory sbl, obwody torowe - To/Sp semaforów wjazdowych powinny podlegać pod posterunek) - "<skrót1>_<skrót2>_<nazwa>", przy czym skróty posterunków ograniczających szlak podane w kolejności zgodnej z kierunkiem wzrostu kilometrażu.

Nazwy urządzeń zgodnie z nazewnictwem w rzeczywistości, czyli np. zwrotnice 1, 2, 3ab, 4cd... wykolejnice Wk1, Wk2, obwody torowe It1, Iz1, it10, sygnalizatory A, ToA, SpA, Tm1 itd. Przejazdy i związane z nimi czujniki można nazywać od kilometrażu przejazdu, np. przejazd 10123, czujniki 10123c1/2/3. Balisy przed semaforami od nazw semaforów, dla ETCS L2 prawdę mówiąc nie wiem jak to wygląda - to u nas dość nowy temat i nie ma wiele publikacji.

Jeszcze jedna istotna rzecz to blokada liniowa/stacyjna. Dla stacyjnej i liniowej półsamoczynnej sprawa jest dość prosta, wystarczy przesyłanie komunikatów specyficznych dla typu blokady między posterunkami - tylko one są z nią powiązane. Dla blokady liniowej z semaforami odstępowymi trzeba zapewnić rozkazy/meldunki między systemem blokady a urządzeniami na szlaku (semafory i obwody torowe odstępów).

Ogólnie blokada liniowa składa się z modułów stacyjnych, które powinny być umieszczona razem z modułami urządzeń stacyjnych ponieważ jest z nimi dość mocno powiązana, oraz modułów posterunków odstępowych, o ile mamy podział na odstępy. Moduły posterunków odstępowych mogą być symulowane: na jednej ze stacji (wtedy ta stacja kontroluje urządzenia blokady całego szlaku), częściowo na jednej a częściowo na drugiej (wtedy każda stacja obsługuje +- połowę szlaku), albo na serwerze.

marcinw:
Dużo tego, trzeba będzie jakoś przypisać priorytety... :) Na razie skupię się na zrobieniu drążków przebiegowych oraz Pu, aby mieć komplet. Myślę, że korzystając z tego, co już mi podpowiedzieliście, dam radę je zaimplementować prawidłowo. Zresztą jak będą gotowe to sami ocenicie i jakby coś było nie tak, to się poprawi. O blokadzie liniowej, stacyjnej i innych rzeczach pomyślimy później, jak już projekt porządnie wystartuje.

Kurcze, szukam w necie jakiegoś filmiku, na którym byłoby pokazane działanie drążków przebiegowych i Pu, najlepiej z dobrej jakości dzwiękami, ale nie mogę znaleźć. Nie macie może czegoś takiego nagranego?


Co do kompatybilności to aktualnie nie mam krzywych Beziera (na razie działam na łukach i prostych), niemniej to nie problem dorobić (pewnie mniej, niż 1 dzień roboty) kiedy będą potrzebne.


Specyfikacja protokołu wygląda świetnie i postaram się do niej stosować, aby nie było problemu ze współpracą. Zastanawiam się tylko, czy meldunki o stanie zwrotnicy/semafora nie są trochę nadmiarowe? W końcu to nastawnia tym rządzi i symek ruchu nie ma tu nic do gadania, co najwyżej może nam wysłać uprzejmą prośbę, że właśnie minął to coś od resetowania stanu semafora i grzecznie poprosić o jego zresetowanie.

Pr1:
Utwierdzenie przebiegu jakby nie było to część blokady liniowej. Jedno oddziałuje na drugie. Ale zawsze można prowadzić ruch na telefoniczne zapowiadania. Do tego potrzebna jest (jak nic) rozmowa pomiędzy posterunkami.
Tutaj trochę gadki: https://www.youtube.com/watch?v=FgvX_IfLq5M

jageer:

--- Cytat: Pr1 w 24 Maj 2015, 13:04:37 ---Utwierdzenie przebiegu jakby nie było to część blokady liniowej.

--- Koniec cytatu ---

Nie. Urządzenia liniowe i stacyjne to "osobne bajki"... chociaż domyslam się, że masz na myśli pwl i zastawki.

Paweł Piotr:

--- Cytat: marcinw w 24 Maj 2015, 10:54:51 ---Kurcze, szukam w necie jakiegoś filmiku, na którym byłoby pokazane działanie drążków przebiegowych i Pu, najlepiej z dobrej jakości dzwiękami, ale nie mogę znaleźć. Nie macie może czegoś takiego nagranego?

--- Koniec cytatu ---
Na polskich stronach rzeczywiście ciężko coś znaleźć, za to na niemieckich owszem.
https://www.youtube.com/watch?v=0L1ZB-P9Eqo
2:45 przekładanie drążków przebiegowych
W tym linku mamy urządzenia mechaniczne nieznormalizowane (inny typ, niż powszechnie stosowane, tu austriackie), ale akurat drążki przebiegowe (patrz zdjęcie w załączniku) są takie same, jak w urządzeniach znormalizowanych. Dobrze słychać pracę blokowanych w nastawni bloków na prąd zmienny przez naciśnięcie klawisza blokowego i pokręcenie korbą induktora, oraz blokowanie bloków z innej nastawni, gdzie obserwujemy na skrzyni blokowej zmianę koloru tarczki bloku.
https://www.youtube.com/watch?v=9o74rv90Hjk
3:57 blok przebiegowo-utwierdzający
W tym linku mamy już urządzenia mechaniczne znormalizowane, gdzie w czasie 3:57 widać blokowanie bloku przebiegowo-utwierdzającego (jest to blok na prąd stały i jego blokowanie polega tylko na naciśnięciu klawisza blokowego). Również tutaj mamy demonstrację zamknięcia ułożonej drogi przebiegu przez przełożenie drążka przebiegowego, który zamyka przełożone dźwignie zwrotnicowe. Po zablokowaniu bloku przebiegowo-utwierdzającego następuje utwierdzenie przebiegu i zamknięcie drążka przebiegowego w przełożonym położeniu - o czym pisałem wcześniej.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej