Autor Wątek: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK  (Przeczytany 246979 razy)

Offline taper

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 123
    • Zobacz profil
  • Skąd: D29-26 43km
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #45 dnia: 29 Maj 2015, 21:49:38 »
Wsie ravno ;]. Jestem ciekaw jak cholerka, ale mam wątpliwości ciut innego typu. Co z przerżnięciem S1, czy też wykolejeniem? W końcu to multiplayer, a ludzie są różni. Nie zawsze się da alarmem zatrzymać, czy będzie to powodować wywalenie całego multi?

Offline DamDam

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 128
    • Zobacz profil
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #46 dnia: 29 Maj 2015, 21:55:54 »
Taper: ja właśnie chcę być takim człowiekiem ;P W maszynie można wywołać radio stop, ale takie zabezpieczenie przed idiotami powinno być też na nastawni. A jak będzie z komunikacją? Jakiś chat?

Offline taper

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 123
    • Zobacz profil
  • Skąd: D29-26 43km
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #47 dnia: 29 Maj 2015, 22:00:33 »
Moge załatwić ts3. Na nastawnie to Panie trza mieć uprawnienia, rok stażu na www.isdr.pl  8).

Offline marcinw

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Skąd: Dunedin/Poznań/Toruń
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #48 dnia: 30 Maj 2015, 07:26:56 »
Super, dzięki za odzew. Sam jestem ciekawy, co z tego wyjdzie :)

Każdy powinien mieć okazję do pobawienia się, czym będzie chciał. W przyszłości planuję, aby dyżurny miał możliwość wyrzucania tudzież banowania użytkowników ze swojej sesji, tak więc wielkiego problemu z trollami być nie powinno. Zastanawiam się też nad zrobieniem trybu szkoleniowego, wtedy gra wpuszczałaby do danego trybu multiplayera tylko wtedy, jeśli bezbłędnie przejdziemy odpowiedni tutorial :)

Teamspeak by się bardzo przydał, może zapodajcie namiary tu w wątku, to każdy będzie mógł się podłączyć. W symku jest prosty czat tekstowy, ale coś zewnętrznego się przyda na wypadek problemów z połączeniem.

Tu będzie przykładowy filmik z działania nastawni, jak się wgra:
http://youtu.be/k-92n_u5tsc

Tu można zobaczyć badziewny pseudo plan stacyjki (screenshot z góry), niemniej powinno się dać wyczytać z niego oznaczenie semaforów i zwrotnic.
https://www.dropbox.com/s/p1ou11aqg8h7ciq/plan.png?dl=0
Swoją drogą to wydaje mi się, że ta stacja ma masę błędów projektowych, ale na razie nic lepszego nie mam, a do testów wystarczy :)

Tu widok na nastawnicę ze wstępnymi modelami wszystkiego.
https://www.dropbox.com/s/s9wsoz3s68jn5el/nastawnia.png?dl=0

Nie ma jeszcze porządnej obsługi klawiatury, to co jest aktualnie:
  • spacja - Czuwak
  • ` - Otwarcie/zamkniecie okienka z czatem
  • enter - Czat w trybie dyżurnego. Aby powrócić do sterowanie trzeba kliknąć gdzieś myszką.
  • w s a d - Poruszanie się po nastawni w trybie dyżurnego (standardowe w stylu fps)
W kabinie eu07 możemy się obracać trzymając prawy przycisk myszy, zaś przesuwać w lewo/prawo jeśli trzymamy środkowy.
Lokomotywę trzeba obsługiwać suwakami, w kabinie klikalny jest tylko przycisk czuwaka, nadmiarowy i rp1.
Ciakwostka - suwak nastaw kranu głównego ma w sobie wskaźnik ciśnienia w cylindrze lokomotywy oraz ostatniego wagonu - przydatne aby sprawdzić, czy hamulce działają sensownie (pewnie nie, więc za wszelkie info, jak zrobić, aby było lepiej, będę wdzięczny).

Aktualnie są następujące uproszczenia, o których wiem i planuję usunąć w najbliższym czasie:
  • Każdy blok(?) obsługuje 1 przebieg. Trzeba pomyśleć, jak to skompresować :)
  • Każdy semafor ma tylko jedną wajchę. Wajcha aktualnie jest sprytniejsza, niż w realu, bo automatycznie nastawi odpowiedni sygnał (S2 lub S3), niemniej chcę to ostatecznie rozdzielić na dwie.
  • Tarcze ostrzegawcze ustawiają się automatycznie (no i model mam tylko dwustawnej). Nie jestem pewny, czy tak powinno być, czy też powinny mieć one osobne wajchy odpowiednio uzależnione?
  • Przebiegi się wzajemnie wykluczają tylko wtedy, kiedy mają wspólne zwrotnice lub semafory, tak więc aktualnie można jednocześnie ustawić przebieg spod C4 i D4, co raczej prawidłowe nie jest...
  • W razie potrzeby (np. ustawimy zły przebieg, albo pociąg, dla którego go ustawiliśmy, się rozłączy z serwerem) Pu możemy zresetować, trzymając klawisz blokowy przez 5 sekund. Jak to powinno być zrobione, aby było bardziej zgodne z rzeczywistością?
  • Aktualnie program wpuszcza ludzi na naszą scenerię z danego kierunku automatycznie, jeśli semafor wjazdowy nie jest zablokowany jakimś przebiegiem oraz szlak przed semaforem wjazdowym jest wolny. Wydaje mi się, że docelowo powinienem dać dyżurnemu możliwość odmówienia zgodny na wjazd na naszą scenerię (coś w stylu blokady liniowej czy też telefonicznego zapowiadania), bo teraz to można się łatwo przyblokować, np. jeśli ktoś nam się pojawi od strony D4, a my właśnie kogoś wpuszczamy na tor 4 z przeciwnego kierunku...
  • Samo prowadzenie eu07 to takie trochę minimum, tzn jest kran główny, nastawnik, bocznik, reset czuwaka oraz nadmiarowego, rp1 i to w sumie na razie wszystko (nie ma nawet nawrotnika) (yay, już jest, taka namiastka manewrów). Fizyka jest na podstawie starej MaSzynowej, więc pewnie wymaga poprawek.
  • Nie ma jeszcze wielu sensownych dźwięków z wnętrza, no i wcale nie słychać pojazdów innych, niż nasz. Tu jak ktoś coś ma albo wie, jak zdobyć, to dajcie znać :)
  • Jeśli dyżurny nam się rozłączy z sesją, to dla aktualnie podłączonych jest to katastrofa, bo nikt nie będzie mógł nic przestawić. Najlepiej wtedy po prostu uruchomić symka ponownie, to podłączy nas do nowej, aktywnej sesji, jak tylko ją znajdzie.
  • Detekcji kolizji jeszcze nie ma, więc rozbić ani wykoleić się jeszcze nie da :)
Pewnie jeszcze będę jeszcze dopisywał :)
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2015, 10:50:37 wysłana przez marcinw »

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Prowadzenie ruchu na małej stacji z urządzeniami mechanicznymi
« Odpowiedź #49 dnia: 30 Maj 2015, 10:02:53 »
Adres serwera teamspeak którego będziemy używali przy testach:
nastawnia.cf:42407
http://www.teamspeak.com/?page=downloads a tutaj można pobrać klienta.

Offline DamDam

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 128
    • Zobacz profil
Odp: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« Odpowiedź #50 dnia: 30 Maj 2015, 14:07:43 »
Można później zapodać jakąś wideorelacje z testów na youtubie? Wyszło tak, że dziś na noc ściągają mnie do roboty :c

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« Odpowiedź #51 dnia: 30 Maj 2015, 14:39:38 »
Kilka uwag poza aktualnym stanem projektu.
Ad 1) Jeden blok przebiegowo-utwierdzający może obsługiwać kilka przebiegów wzajemnie ze sobą sprzecznych (takich, spośród których równocześnie może odbywać się jeden z nich), a więc jednym blokiem Pu utwierdza się wszystkie przebiegi wjazdowe do stacji z jednego toru szlakowego (spod jednego semafora wjazdowego) oraz jednym blokiem Pu utwierdza się wszystkie przebiegi wyjazdowe ze stacji w kierunku jednego toru szlakowego.
Ad 2) W urządzenia mechanicznych scentralizowanych semafory dwuramienne z ramionami rozprzężonymi (podającymi sygnały Sr1, Sr2 i Sr3) są nastawiane dwiema sprzężonymi ze sobą dźwigniami, które poruszają tą samą pędnię do semafora, ale w odwrotnych kierunkach. Ruch pędni w jednym kierunku powoduje uniesienie jednego ramienia semafora, ruch pędni w drugim kierunku powoduje uniesienie dwóch ramion semafora. Po przygotowaniu drogi przebiegu dźwigniami zwrotnicowymi, obsłużenie odpowiedniego drążka przebiegowego spowoduje zamknięcie przebiegu (zamknięcie wszystkich przełożonych dla danego przebiegu dźwigni zwrotnicowych oraz tych nie przełożonych, których przełożenie w trakcie trwającego przebiegu jest niewskazane) oraz przygotuje możliwość zablokowania odpowiedniego bloku Pu, po którego zablokowaniu (czyli utwierdzeniu przebiegu) zostanie uwolniona jedna z dwóch, właściwa dla przygotowanego przebiegu dźwignia sygnałowa.
Ad 3) Napędy tarcz ostrzegawczych do semaforów wjazdowych są poruszane tą samą pędnią (co za tym idzie – tą samą dźwignią), którą poruszany jest semafor wjazdowy. Rodzaj tarczy ostrzegawczej zależy od kategorii linii: na liniach magistralnych i pierwszorzędnych należy stosować trzystawne tarcze ostrzegawcze do semaforów wjazdowych (jeżeli semafor podaje sygnały Sr2 i Sr3), na pozostałych liniach mogą być stosowane dwustawne kształtowe tarcze ostrzegawcze, bez względu na ilość wskazań semafora wjazdowego.
W sygnalizacji kształtowej, stosowanej na liniach magistralnych i pierwszorzędnych, gdy przez stację odbywają się przebiegi bez zatrzymania, należy stosować tarcze ostrzegawcze przelotowe, ustawiane przy semaforach wjazdowych, które informują o sygnale na semaforze wyjazdowym. Takie tarcze posiadają swoją własną dźwignię nastawczą, którą można przełożyć po spełnieniu określonych przepisami warunków.
Ad 4) Ogólnie – przebieg sprzeczny to taki, który ze względów bezpieczeństwa nie może odbywać się równocześnie z innym przebiegiem. Powodów sprzeczności może być kilka: ten sam semafor, ta sama lub pokrywające się chociaż w części drogi przebiegów, ta sama, lub pokrywające się chociaż w części drogi ochronne, odmienne położenie zwrotnic, wykluczenie specjalne. Z tego tytułu przebiegi C4 i D4 są sprzeczne (ta sama droga przebiegu – jej kierunek nie ma znaczenia).
Ad 5) Blok Pu w normalnej eksploatacji może zostać zablokowany tylko wtedy, gdy jest przełożony odpowiedni dla przebiegu drążek przebiegowy. Blok Pu blokuje się przez zdecydowane naciśnięcie klawisza blokowego do końca skoku tego klawisza (ponowne naciśnięcie klawisza blokowego po jego puszczeniu nie jest możliwe), natomiast jego zwolnienie (odblokowanie) następuje samoczynnie pod wpływem przejeżdżającego pociągu. W przypadku przeszkód w prawidłowym działaniu urządzeń lub błędów obsługi, blok Pu może być zwolniony doraźnie przy pomocy specjalnego zwalniacza w skrzyni blokowej, umieszczonego obok jego okienka blokowego. Ponieważ doraźne zwalnianie bloku Pu może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu, przycisk ręcznego zwolnienia bloku jest plombowany i każdorazowe zerwanie plomby musi być odnotowane w dokumentacji nastawni (książka E1758) i zgłoszone monterowi automatyki.
Ad 6) Ruch na szlaku może być prowadzony na podstawie telefonicznego zapowiadania pociągów, wówczas podstawą prowadzenia ruchu są odpowiednie zapisy w dziennikach ruchu R146 i R147 sąsiednich posterunków ruchu lub przy pomocy blokady liniowej, gdzie podstawą prowadzenia ruchu jest stan  bloków liniowych.
Kilka uwag związanych z projektem.
1. W sygnalizacji kształtowej nie stosowano semaforów wjazdowych z torów niewłaściwych (przeciwnych do kierunku zasadniczego).
2. W sygnalizacji kształtowej z zasady stosowano jednokierunkowe tory główne zasadnicze, będące przedłużeniem torów szlakowych.
3. W sygnalizacji kształtowej nie było zorganizowanych przebiegów wyjazdowych ( na wskazania semaforowe) na tory szlakowe niewłaściwe (przeciwne do kierunku zasadniczego).
4. Projekt przedstawia w rzeczywistości posterunek odgalęźny z przystankiem osobowym – proponowany układ torowy nie spełnia kryteriów pojęcia stacji, co wcale nie oznacza, że nie może służyć symulatorowi i zabawie.
5. W pierwszej kolejności po ustaleniu układu torowego, należy prawidłowo rozmieścić sygnalizację, następnie sporządzić tablicę zależności dla tego posterunku ruchu. Z tej tablicy zależności wynikną przebiegi sprzeczne i niesprzeczne oraz odpowiednia ilość i jakość urządzeń srk (dźwignie zwrotnicowe, ryglowe, sygnałowe, drążki przebiegowe, bloki przebiegowo-utwierdzające, ewentualnie bloki blokady liniowej).
« Ostatnia zmiana: 02 Czerwiec 2015, 11:48:13 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline taper

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 123
    • Zobacz profil
  • Skąd: D29-26 43km
Odp: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« Odpowiedź #52 dnia: 30 Maj 2015, 14:46:17 »
Co do trolli. Można by zrobić ala vatsim czyli do 10 jazd uzytkownik by mial ograniczenia, lub tez oznaczenie przy niku.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« Odpowiedź #53 dnia: 30 Maj 2015, 16:00:06 »
To, co dziś się coś dzieje wieczorem? :)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline taper

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 123
    • Zobacz profil
  • Skąd: D29-26 43km
Odp: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« Odpowiedź #54 dnia: 30 Maj 2015, 16:02:20 »
Jak nie usnę to będę. A przewidziana jest funkcja instruktora na nastawni? Ts juz mam.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« Odpowiedź #55 dnia: 30 Maj 2015, 17:38:40 »
A po co instruktor na budzie? Żeby stresować isdra?
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline DamDam

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 128
    • Zobacz profil
Odp: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« Odpowiedź #56 dnia: 30 Maj 2015, 20:04:41 »
Możecie nagrać mi te testy? Z teamspeakiem okej?

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 329
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« Odpowiedź #57 dnia: 30 Maj 2015, 20:06:21 »
Tylko jakby co to ja nie mam mikrofonu.  :(

Offline marcinw

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Skąd: Dunedin/Poznań/Toruń
Odp: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« Odpowiedź #58 dnia: 30 Maj 2015, 21:06:18 »
Ja nagrać nie dam rady, ale jak ktoś może to czemu nie :)

Ok, ja już jestem na TS.

Klienta można pobrać stąd:
http://marcinw.eu/td2/eu07.7z

W menu wpiszcie jakiegoś sensownego nicka a potem wybierzcie tryb, w jakim chcecie zacząć zabawę. Jak chcecie ustawić rozdzielczość albo czy ma się w oknie uruchamiać, program uruchomcie z wciśniętym shiftem. Jak wybierzecie maszynistę, to program ustawi was przed wjazdowym i będzie starał się podłączyć pod wolną sesję. Jak dyżurnego, to trzeba poczekać aż ktoś się podłączy.

Grafika jest jeszcze niezbyt zoptymalizowana i np u mnie na jakimś badziewnym laptopie domyślne speedtresowe drzewa strasznie przycinają z jakiegoś powodu, ale ciągle jest grywalne. Na normalnym kompie problemów nie mam.

« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2015, 21:30:25 wysłana przez marcinw »

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 329
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK
« Odpowiedź #59 dnia: 30 Maj 2015, 21:23:38 »
Dlaczego nie mogę uruchomić tego *.exe
Pisze (Windows 8 ), że "Ta aplikacja nie będzie działać na Twoim komputerze"
A na Windows 7, że aplikacja jest niezgodna.