Autor Wątek: MaSzyna - ile toru przed semaforem  (Przeczytany 14249 razy)

Offline Ra

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
MaSzyna - ile toru przed semaforem
« dnia: 10 Listopad 2015, 07:10:29 »
Jako że wprowadzam zmiany pod kątem sterowania ruchem i ustandaryzowałem już nazwy torów na zgodne z nazwą semafora (do wstawiania składów), chciałbym pójść z tym dalej i zrobić jakąś standardową odległość pomiędzy początkiem toru przy semaforze a semaforem. Myślę, że dla Tm będzie wystarczająca odległość 1m. Ale czy dla semaforów też tak przyjąć? Czy może jakaś inna odległość (np. 10m) będzie bardziej odpowiednia? A może również 10m dla Tm?

Chcę również to ujednolicić dla wskaźników W4. W tym przypadku nazwa toru będzie taka, jak nazwa stacji (nie może być skrót, ze względu na zgodność z rozkładem), natomiast po pół roku rozmyślań uważam, że po znaku # najlepiej wpisać nazwę semafora, np. Kochanowice#L (chyba że semafora nie ma, wtedy sprawa się komplikuje — w prostych przypadkach można wpisać 1 albo 2 dla podania kierunku, a jeśli torów jest więcej, to np. Stacja#2t11, gdzie po literze t jest numer toru).

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: MaSzyna - ile toru przed semaforem
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Listopad 2015, 15:09:10 »
Masz na myśli wymagane długości do ukresów itp? Czy izolacje bardziej?
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Ra

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: MaSzyna - ile toru przed semaforem
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Listopad 2015, 15:38:00 »
Mam na myśli (chyba) najczęściej spotykaną odległość czoła składu od semafora.

Offline greg86

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 133
    • Zobacz profil
  • Skąd: Największe miasto bez kolei pasażerskiej w Europie
Odp: MaSzyna - ile toru przed semaforem
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Listopad 2015, 16:32:06 »
Chyba ciężko o jakiś standard zatrzymania składu przed semaforem?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: MaSzyna - ile toru przed semaforem
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Listopad 2015, 16:46:06 »
Jeżeli chodzi o to, to zależy od składu itp :) Może narysuj, co masz na myśli.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: MaSzyna - ile toru przed semaforem
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Listopad 2015, 19:05:30 »
Na potrzeby ISDR przyjąłem pewne reguły nazywania obiektów związanych z srk - w załączniku. Napisz czy masz do nich jakieś uwagi. Przyjęcie ich w EU07 (w wersji dla wielu posterunków, z prefiksami) uprości przyszłościowe powiązanie obu symulatorów - aktualnie pracuję nad modułami urządzeń stacyjnych którym będzie wszystko jedno czym sterują, przynajmniej w podstawowym zakresie, w którym nie są potrzebne nietypowe funkcje urządzeń wykonawczych.

Zastosowane zostały tam skróty nazw posterunków ruchu. Możnaby się zastanowić nad ustaleniem jakichś skrótów dla różnych posterunków PKP PLK, które by znalazły zastosowanie w ISDR i EU07; przyjęcie wprost skrótów stosowanych na nastawniach nie jest możliwe, bo niektóre się powtarzają lub mają polskie znaki diakrytyczne, których wolałbym tu unikać.

Rozkład jazdy w ISDR będzie (jest) oparty również o skróty. Przystankami osobowymi raczej nie będę się zajmował, zakładając, że pociąg zatrzymuje się tam np. na pół minuty (zależnie od kategorii pociągu i kategorii przystanku) i jedzie dalej. Jeżeli potrzebna będzie kompabytilność rozkładów, zrobi się przyporządkowanie skrótów do pełnych nazw.

Co do tytułowego pytania, ja zakładam 10 m dla każdego sygnalizatora. Ewentualne wyjątki dla krótkich torów bocznych. Przy braku semafora stosowałbym nazwy <numertoru>p/n, dla kierunku parzystego/nieparzystego. Przy W4 weź pod uwagę to, że pociąg pasażerski powinien zastosować się do rozkładu jazdy na stacji pasażerskiej niezależnie od tego, czy zostanie wpuszczony na tor z peronem i W4, czy na tor zasadniczo nieprzeznaczony do ruchu pasażerskiego.

Offline Ra

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: MaSzyna - ile toru przed semaforem
« Odpowiedź #6 dnia: 11 Listopad 2015, 10:05:20 »
@jageer:
Rysunek w załączeniu. Czerwonymi kropkami są oznaczone semafory (oraz wyjątkowo Tm na torach, które się nie kończą semaforem). Od czerwonych kropek są białe linie, wskazujące odcinek toru z odczytem. Odcinek taki ma tę samą nazwę jak semafor, co ułatwia wstawianie taboru. Po lewej stronie jest np. semafor Lis_F, a odpowiadający mu odcinek toru jest podświetlony na zielono i ma końce oznaczone cyframi 1 i 2 na zielonym tle. Rozstaw torów jest 6m, więc od Lis_F do punktu 1 odcinka toru jest około 4m. Zupełnie inaczej to wygląda w przypadku Lis_D, Lis_G, Lis_Tm5 — tam odległość od sygnalizatora do punktu 1 odcinka toru jest rzędu 50m. Chodzi o to, że wstawiając tabor przy uruchamianiu scenerii, punktem orientacyjnym jest punkt 1 odcinka toru, którego położenie względem sygnalizatora jest obecnie przypadkowe. Można by to jakoś unormować, żeby nie trzeba było w każdym przypadku sprawdzać, jak się nam wstawi skład. Oczywiście będą takie przypadki, w których nie będzie prostego rozwiązania, bo np. w jednym miejscu jest W4, rezonator i semafor, co póki co wymaga trzech odcinków toru (a z kolei nie ma sensu przegrzebywać całej symulacji dla kilku takich przypadków).

@Paweł:
Aktualnie wprowadziłem takie nazewnictwo sygnalizatorów i rozjazdów od Stradomia do Ozimka. Aczkolwiek znalazłem pewne niekonsekwencje i nie wiem, co z nimi zrobić: w Lublińcu z jednej strony jest sygnalizator oznaczony na schemacie jako "2D", który nazwałeś Lbc_Sz2D, natomiast z drugiej strony jest "USz", który nazwałeś Lbc_U. Dla odmiany w Herbach Nowych jest sygnalizator oznaczony na schemacie jako "SzAn".

Co do nazw posterunków, to pierwotnie myślałem nad tym, żeby pierwsze dwie litery brać z kodu komórki. Czyli np. skoro dla obszaru obejmującego Herby Nowe oraz Stare nazwa komórki to HRB, to odpowiednio by było: HRS — Herby Stare, HRN — Herby Nowe, HRL — Liswarta, HRK — Kalina. Ale jak zobaczyłem Fo_ oraz Ok_, to teraz nie wiem, jak sobie z tym poradzić (obecnie dałem HrS_, HrN_, Lsw_ i Kln_). Wstępnie przyjąłem też CzS_ dla Częstochowy Stradom i CzO_ dla Osobowej (zamiast CS i CO). Zmienić nie jest problem, tylko żeby zmiana miała jakieś uzasadnienie — nie wystarczy z góry założyć, że coś ma być jakieś, bo potem w praktyce wychodzi, że lepiej by było zrobić inaczej. Przykładowo, przerabiając Quarka nie miałem żadnej koncepcji na nazewnictwo i tam co stacja, to ma inny schemat nazw — nie wiem, czy warto jeszcze do niego wracać, skoro tam trzeba by raczej zacząć od racjonalizacji głowic.

Obsługę rozkładów w EU07.EXE w obecnym stanie uważam za prowizoryczną. Są problemy z czasem postoju składów wagonowych, otwieraniem drzwi, przypisywaniem nowych rozkładów itp., a ekipa, która uznała moje dalsze prace za zbędne i wzięła na siebie rozwój kodu jakoś w ogóle nie wykazuje się wdrażaniem czegokolwiek. Obecnie W4 musi być nazwane tak, jak "stacja" w rozkładzie z dodanym przyrostkiem gwarantującym unikalność (co jest potrzebne do obliczania odległości). Użycie nazwy semafora wydało mi się najprostsze, ale być może lepiej by było używać wszędzie numeru toru i kierunku? Chciałbym ponazywać tory analogicznie jak przy semaforach, pod kątem wstawiania taboru przy peronie (a nie tylko przed semaforami). Teraz takie tory mają mocno "przypadkowe" nazwy, jak np. "kibel_tg_ai", "hn_kibello1", "stradom_ezt_1".

Do pozostałego nazewnictwa (w szczególności przejazdów) odniosę się jeszcze później. Na razie przejazdy ponazywałem np. "L61-p125640", a rezonatory np. "Gn_rToA". Mam też wstępne nazewnictwo dla W5 typu "PL-D29-61#Kwc-B" — nie wiem jeszcze, czy takie informacje się do czegoś przydadzą dla AI, do tego myślę jeszcze nad uzupełnieniem tej informacji o kierunek kilometrażu (np. "+" zamiast "-", jeśli kilometraż rośnie za wskaźnikiem).
« Ostatnia zmiana: 11 Listopad 2015, 10:16:43 wysłana przez Ra »