Forum Główne > Ruch kolejowy

AI dyżurnego

(1/3) > >>

Ra:
Chciałbym na potrzeby sterowania linią 61 od Stradomia (Częstochowy Osobowej) do Fosowskich (i dalej do Opola) zrobić jakieś automatyczne zarządzanie stacjami. Zakładam, że wszystkie pociągi będą jeździć z rozkładami, więc na podstawie numeru pociągu powinno się dać ustalić, jak ma być układany przejazd i czy jest postój. Na początek chcę się skupić na prostych stacjach (nie węzłowych: Gnaszyn, Blachownia, Liswarta, Lisów, Kochanowice, Pawonków, Pludry, Ozimek). Chciałbym zapytać, jakie istotne rzeczy powinienem uwzględnić. Wstępnie planuję tak:

1. Przeloty torami głównymi zasadniczymi bez zatrzymania.
2. Przeloty torami głównymi zasadniczymi z zatrzymaniem przy peronie.
3. Przejazd przez stację innym torem, jeśli tor na wprost jest zajęty/zamknięty.
4. Wyjazd na tor lewy, jeśli tor prawy jest zamknięty.
5. Wyprzedzanie pociągu towarowego przez osobowy.
6. Sygnały podawane z pewną losowością, tzn. sporadycznie będzie Sz.

Zakładam, że blokada liniowa będzie uproszczona, tzn. nie będzie miała usterek. Czekam na uwagi i propozycje. Na ile wcześniej stacja powinna być informowana o nadjeżdżającym pociągu?

jageer:

--- Cytat: Ra w 10 Luty 2016, 01:02:59 ---Czekam na uwagi i propozycje. Na ile wcześniej stacja powinna być informowana o nadjeżdżającym pociągu?

--- Koniec cytatu ---

Jest to szeroki temat, zależy co mamy na myśli "o nadjeżdżającym pociągu". Jeżeli dobrze kojarzę, to tam, są jednotorówki? No to, pierwszą informacją, że będzie jechał "interesujący nas pociąg" to jest telefonogram z pytaniem "o wolną", jeżeli trzeba to obsługa bloku "poz", następnie odjazd "od sąsiada" to zmiana stanu blokady liniowej - zablokowanie Po lub świecenie czerwonej strzałki (blokada "C" i "Eap" odpowiednio). Znając rozkładowy czas jazdy wiemy +/- za ile mechanik będzie wołał "wjazd na stój". Jeżeli szlak jest krótki, to podaje się przypuszczalny czas odjazdu z odpowiednim wyprzedzeniem (do 5 minut).
Często też Regulamin Techniczny Stacji w swoich działkach zawiera informacje, że np należy powiadomić wcześniej itp itd.... Czas przerwania manewrów, przed "przelotem/wjazdem/wyjazdem", to najczęściej 5 minut <- więc mamy już jedną odpowiedź.

I najważniejsze - kwestia SRK. bo jeżeli jest stacja, gdzie ma X ręcznych do obrócenia, to wiadomo, że troszkę wcześniej też musi wiedzieć ;)

Jeżeli jest sytuacja, gdzie mamy linię jednotorową i np stacja-podg-podg-stacja, to te 2 podg, muszą wiedzieć wcześniej, ustalić ze stacjami i dopiero można jechać z przelotem przez 3 posterunki. Tak samo, gdyby skład był dłuższy i nie mógł zostać wykrzyżowany na posterunku po drodze.

EN57-002:

--- Cytat: Ra w 10 Luty 2016, 01:02:59 ---Chciałbym na potrzeby sterowania linią 61 od Stradomia (Częstochowy Osobowej) do Fosowskich (i dalej do Opola) zrobić jakieś automatyczne zarządzanie stacjami.

--- Koniec cytatu ---
W tytule jest AI ISDR. To jedna osoba ma sterować przelotem przez wszystkie stacje, czy jak obecnie jest w EU07, poc. jadący sam inicjuje działanie urządzeń, a nasze odpowiedzi mają dot. na ile wcześniej w torach przed stacją umiejscowić skrypt, który zainicjuje działanie?


--- Cytat: Ra w 10 Luty 2016, 01:02:59 ---Zakładam, że blokada liniowa będzie uproszczona, tzn. nie będzie miała usterek. Czekam na uwagi i propozycje. Na ile wcześniej stacja powinna być informowana o nadjeżdżającym pociągu?

--- Koniec cytatu ---
W zasadzie to najprościej, to uproszczona blokada informuje o odjeździe poc. z tylnej stacji jazdy składu oraz powiadomienie telefoniczne o nr poc.
Chcesz ujednolicić rodzaj blokady na całej linii, czy odwzorować to co stosuje się (stosowało) na szlakach? Z tego wynika również informacja o jeździe poc. Po za tym Na odcinku Stradom-Lubliniec dwutorówka - inna blokada; Lubliniec-Fosowskie jednotorówka, też inna blokada

Ra:
Chcę wstawić potrzebne pociągi osobowe z rozkładami wziętymi z Hafasa na całą dobę i żeby to jeździło sobie samo. Do tego wstawiam pociągi towarowe i jeśli mogą jechać, to jadą, a jak nie mogą, to są brane na bok i przepuszczają osobowe w pierwszej kolejności. Jeśli na którymś osobowym zrobi się opóźnienie, to poprzez skomunikowania ma się przenieść na inne i też to ma jeździć, a towarowe się mają dostosować.

Wstępnie myślałem o tym, że dana stacja powinna mieć listę spodziewanych pociągów na około godzinę do przodu. Tzn. może zmieniać priorytety innym pociągom, jeśli dojdzie informacja, że pociąg, który ma być za tę godzinę, będzie opóźniony. Ale nie mam żadnej praktyki w zakresie ruchu pociągów i być może o czymś nie wiem, co jeszcze trzeba by uwzględnić. Na pewno na szlaku jednotorowym albo w przypadku zamknięcia jednego z torów musi być brane pod uwagę unikanie zatkania, czyli stacja musi aktywnie odmawiać wysyłania do niej kolejnych pociągów, jeśli nie ma ich gdzie odstawiać, albo potrzebuje dwa tory na mijankę.

Nie jest moim celem symulowanie poszczególnych typów urządzeń, a jedynie operacji wykonywanych z ich użyciem. Parę lat temu zrobiłem taki ruch na Quarku, ale wyszedł wtedy problem z priorytetowaniem pociągów (no i ogólnie układy torowe oraz rozkłady były od czapy).

jageer:
Jeżeli by się "zaczęło korkorkować", to zrobić "stójkę" np. dla towarów, a prowadzić ruch pasażerski. Tak jak piszesz priorytet to 1 pasażerskie 2 towarowe. Jeżeli masz rozkład dla pasażerów to zrobić je "na cacy", ewentualnie jakieś tam opóźnienia itp. A algorytm, że jeżeli towarowy wyrobi się (czas rozruchu + jazdy + jakaś tam luka) no to go puszczać, chyba, że jest np 1 tor wolny, no to wiadomo, że ruch pasażerski dalej :)

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej