Forum Główne > Ruch kolejowy
AI dyżurnego
Paweł:
"AI dyżurnego ruchu" stosowane jest w praktyce jako automatyczne nastawianie przebiegów (automatic route setting, ARS). Problem "korkowania", a dokładniej zakleszczenia (deadlock) jest dość złożony i można znaleźć na ten temat kilka publikacji naukowych. Zaawansowane systemy ARS stosowane są w Wielkiej Brytanii, o ile mi wiadomo opierają się na optymalizacji kolejności pociągów ze względu na ważone opóźnienia (różne pociągi mają różne priorytety).
Przy braku większych opóźnień w symulatorze powinno wystarczyć proste automatyczne nastawianie według rozkładu jazdy (oczywiście z uwzględnieniem położenia pociągów i dostępności przebiegów), z dodatkowymi warunkami dla mijanek, minimalizującymi ryzyko zakleszczenia - np. zakaz wyjazdu w stronę mijanki, na której nie ma wolnych torów ani torów zajętych przez pociągi, które mogą wyjechać w stronę drugiego szlaku (może to jednak powodować niepotrzebne opóźnienia). Coś podobnego testowałem już kiedyś w SCS, planuję wrócić do tego tematu. Jednak jeżeli całość ma sprawnie działać przy opóźnieniach, algorytm musi brać pod uwagę sytuację na całej sieci i prognozować co będzie się działo dalej, a nie tylko ustawiać przebiegi według lokalnych warunków.
EN57-002:
Co do priorytetyzacji pociągów, to obecnie w tym symulatorze mamy 6 kategorii. Skrypt rozróżnia je po numerach choć niektóre towarowe AI wysyła mi jak osobowe. Opieranie się na dwu (1-pasażery, 2-towary) już na wstępie należało by przerobić, bo co jak program przepuści osobówkę, a pośpiecha będzie trzymał na boku? (wiem, dyspozytor mógł polecić)
Ra:
Na optymalizowanie opóźnienia na całej sieci to póki co nie mam ambicji. Będę zadowolony, jeśli w razie opóźnienia jakiegoś osobowego da się wepchnąć jakiś towarowy. Co do priorytetów:
1. Pociąg kończy bieg na danej stacji.
2. Pociąg specjalny o wysokim priorytecie.
3. Pociąg pośpieszny osobowy.
4. Pociąg osobowy o długiej trasie, pośpieszny towarowy.
5. Pociąg osobowy.
6. Reszta.
EN57-002:
W tym założeniu, które napisałeś priorytetyzacja będzie musiała wyglądać odwrotnie jak DNS w internecie. Tzn. pod danym numerem poc. widnieć winna nazwa, która enumeratywnie będzie wymieniona w katalogu. Jak system rozróżni poc. 44118 od 44120, który kończy bieg na danej stacji? I jeszcze co też istotne, RJ z którego roku będzie brany na warsztat? Założenia numeracji poc. w PLK okresowo się zmieniają, a i natężenie ruchu w różnych latach wyglądało inaczej.
Poc. kończący bieg na danej stacji - czasem może to być towarowy.
jageer:
Zawsze można nadać po 2 cechy. I - kończy/nie kończy bieg na danej stacji. II - 1 pośpiechy 2 towary itp itd....
Tak to zrobić i zrobić jakiś współczynnik, który "mnoży" obie rzeczy i z większą wartością ma pierwszeństwo :)
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej