Autor Wątek: Perony boczne  (Przeczytany 20655 razy)

Offline axtomek

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 110
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z-Nienacka
Perony boczne
« dnia: 24 Marzec 2017, 15:01:23 »
Witam,
Jak nam wszystkim wiadomo, jako jeden z najbardziej klasycznych podziałów peronów to na boczne i wyspowe. Są przystanki na szlakach dwutorowych, gdzie perony boczne są położone naprzemiennie, a są takie, gdzie są vis'a'vis siebie po dwóch stronach torów.
Gdzieś spotkałem się z informacją, że aktualnie budowane/przebudowywane przystanki powinny mieć perony umieszczane naprzemiennie. Czy to jest usankcjonowane jakimiś konkretnymi przepisami, czy bardziej traktowane ze względów bezpieczeństwa, jako coś w rodzaju "dobrej praktyki"?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Perony boczne
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Marzec 2017, 16:04:21 »

Offline axtomek

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 110
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z-Nienacka
Odp: Perony boczne
« Odpowiedź #2 dnia: 28 Marzec 2017, 14:00:19 »
Przeglądam to rozporządzenie z 1998 roku i nie widzę tam zapisu o położeniu peronów w układzie naprzemiennym. Są opisane warunki usytuowania przy torach zasadniczych i dodatkowych, na łuku, na pochyleniu, pomiędzy torami... Ani słowa o sytuowaniu peronów w układzie naprzemiennym. Czy coś przeoczyłem, czy nie ma formalnie takiego zapisu?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Perony boczne
« Odpowiedź #3 dnia: 28 Marzec 2017, 16:17:03 »
W skrócie to się stosuje dla linii >120 km/h taka była idea.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1047
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Perony boczne
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Marzec 2017, 17:33:36 »
Nie mogę znaleźć w literaturze żadnego porównania obu rozwiązań, ale korzyściami podłużnego (naprzemiennego) układu zewnętrznych peronów na przystanku może być ograniczenie ryzyka przechodzenia z peronu na peron przez tory w niedozwolonych miejscach (i tak trzeba dojść do końca peronu, gdzie jest wyznaczone przejście), czy też - przy semaforach odstępowych między peronami - możliwość oczekiwania pociągu na sygnał na semaforze odstępowym każdego kierunku przy peronie (o ile jazda torem prawym), bez potrzeby rozsuwania semaforów obu torów względem siebie.