Forum Główne > Ruch kolejowy

Czy na każdej stacji pociagi mogą mieć możliwość zmiany kierunku jazdy?

(1/5) > >>

IZKR IZ:
Wg Ir-1 właśnie po to jest stacja i jej definicja wyraźnie mówi o tym ze tak, ale mamy jeszcze mijanki.
Mijanka jest stacją i tak naprawdę zmianę kierunku jazdy można wykluczyć przez warunki ruchowe (oba tory zajęte do wykonania oblotu). Instrukcja mówi że jeśli można tylko krzyzowac  i wyprzedzać wtedy taka stacja jest mijanka.
Dla mnie tu jedno wyklucza drugie troszkę ,ale Wy jak uważacie?

Pr1:
Jest stacją, bo nie może być posterunkiem odgałęźnym, a jednocześnie jest posterunkiem zapowiadawczym.

"Stacja, na której układ torowy umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką."
Magiczne słowo: jedynie. Tak napisali - tak jest.

Jakby się uprzeć... To biorę jakiś szynobus, EZT czy inne PushPull i nie muszę pudeł oblatywać. Zmieniam kabinę i mam zmianę kierunku jazdy.

Paweł:
Definicja stacji i mijanki z Ir-1 jest nie do końca logiczna. Nie dzieli ona stacji na "prawdziwe" stacje i mijanki, a stwierdza że na stacji można rozpoczynać i kończyć bieg, zmieniać skład i kierunek jazdy, następnie zalicza mijanki do stacji - wynika z tego, że na mijance też można. Jednocześnie definicja stwierdza, że układ torowy mijanki umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów.

Ale pomijając sposób sformułowania definicji, w jaki sposób najprostszy układ torów mijanki, z jednym torem głównym zasadniczym i jednym dodatkowym, miałby uniemożliwiać rozpoczynanie i kończenie biegu, zmianę składu i kierunku jazdy? Rozpocząć, kończyć bieg, zmienić kierunek jazdy można nawet na przystanku osobowym (np. Rabka Zdrój, Wieliczka Rynek-Kopalnia). Na mijance dodatkowo jest możliwość oblotu. Zmiana składu, np. wyłączenie wagonu i odstawienie go na tor dodatkowy również przy dwóch torach powinna się udać. Nie biorę przy tym pod uwagę warunków ruchowych czy regulaminu posterunku, który może to wykluczać, bo definicja nie mówi o tym, a tylko o układzie torów.

Jest jeszcze jedna drobna nieścisłość w definicji stacji - co w przypadku, gdy posterunek umożliwia rozpoczynanie, kończenie biegu, zmianę kierunku jazdy, ale nie pozwala na wyprzedzanie pociągów? Trudno jest mi wyobrazić sobie wyprzedzanie pociągów np. na Warszawie Wileńskiej...

EN57-002:

--- Cytat: Pr1 w 14 Sierpień 2017, 21:59:07 ---Jest stacją, bo nie może być posterunkiem odgałęźnym, a jednocześnie jest posterunkiem zapowiadawczym.

--- Koniec cytatu ---
Posterunkiem zapowiadawczym jest zarówno stacja (mijanka) jak i Posterunek odgałęźny. Natomiast oba są posterunkami następczymi wraz z posterunkiem odstępowym.

--- Cytat: Pr1 w 14 Sierpień 2017, 21:59:07 ---"Stacja, na której układ torowy umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką."

--- Koniec cytatu ---
Tu bardziej chodzi o to, że stacja dokonuje także czynności handlowe związane z np. wymianą pasażerów, naładunkiem i wyładunkiem przesyłek drobnych i wagonowych, przyjmowaniem (rozwiązywaniem) i wyprawianiem (zestawianiem) pociągów.

IZKR IZ:
Mówimy o ruchu, nie o obsłudze podróżnych.


Paweł racja. Nie wiem jak miaoby wyglądać stacja gdzie da się tylko wyprzedzać i krzyzowac a nie można robić obrotów przez układ gotowy.
Czyli zaprzecza to jedno drugiemi. Stacja jest po to by robić robić pociągiem co się chce a definicja stacji (mijanki) zaprzecza.

Pr1 no żeby nie było tak prosto to masz lok i skład.

Gdyby kogoś interesowało to pytanie to jest to z pytań okresowych dla dyżurnych.
odpowiedź może być tak lub nie.
Pytanie o co chodziło autorowi pytania.
Chyba ze zaszła pomyłka i zamiast stacji miało być posterunek wtedy wszystko byłoby jasne.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej