Autor Wątek: Pędnia drutowa.  (Przeczytany 377 razy)

Offline kacu

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Skąd: Irlandia
Pędnia drutowa.
« dnia: 29 Sierpień 2017, 20:17:20 »
Cześć.
Jako, że zajmuję się projektem mechanicznych USRK do pewnego symulatora chciałbym zadać Wam kilka pytań dotyczących w/w urządzeń jako osobom na pewno więcej w tym temacie oczytanym niż ja.
Otóż jest ktoś mi w stanie powiedzieć jak wygląd wyjście pędni z nastawni bramowej? Wrzeszcz i Pyskowice są na tyle stare, że na pewno zaczynały od takiej sygnalizacji. Gdzie się znajduje i czy w ogóle jest zwrotnia główna? I podejrzewam, że w tym przypadku stosowane są naprężacze zewnętrzne.
I jeszcze jedno - czy na pędni idącej od semafora wjazdowego do jego To znajduje się naprężacz?
I na koniec - ma ktoś może rysunek techniczny napędu zwrotnika d zwrotnicy/wykolejnicy mechanicznej? Bo nigdzie nie mogę znaleźć a stoję z modelowaniem rozjazdów.
Wiem, że w moim poście nie chodzi o symulator ISDR, ale widzę, że sporo ludzi posiada tutaj dość spora wiedzę na temat starej sygnalizacji, więc nieśmiało pozwoliłem sobie zapytać.
Z góry dziękuje za wszelakie odpowiedzi.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 156
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pędnia drutowa.
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Sierpień 2017, 22:40:07 »
1. Nastawnie bramowe to typowe nastawnie z urządzeniami srk suwakowymi - z nastawni takiej nigdy nie wychodziły żadne pędnie, bowiem w urządzeniach suwakowych zwrotnice oraz sygnalizatory kształtowe posiadały napędy elektryczne. Zatem przy urządzeniach suwakowych nie ma żadnych pędni drutowych ani związanych z nimi naprężaczy.
2. Pędnia drutowa do semafora wjazdowego (który posiadał napęd pośredni) oraz dalej do jego tarczy ostrzegawczej (która posiadała napęd końcowy) była wyposażona w jeden naprężacz (zewnętrzny lub wewnętrzny). W przypadku naprężacza wewnętrznego, znajdował się on na parterze nastawni, w przypadku naprężacza zewnętrznego znajdował się na przebiegu pędni pomiędzy nastawnią a napędem pośrednim semafora - patrz rysunek.
3. Napęd zwrotnika (a dokładnie latarni zwrotnicowej) był realizowany poprzez wyprowadzenie od pręta nastawczego zwrotnicy osobnego pręta nastawczego, skierowanego do zwrotnika, w zależności od tego, z której strony się on znajdował (czy po stronie napędu zwrotnicowego czy po przeciwnej stronie) - patrz rysunek.
Dotyczy to napędów ręcznych, mechanicznych i elektrycznych.
« Ostatnia zmiana: 29 Sierpień 2017, 22:50:38 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline kacu

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Skąd: Irlandia
Odp: Pędnia drutowa.
« Odpowiedź #2 dnia: 30 Sierpień 2017, 00:18:54 »
1. Dzięki bardzo, w sumie sprowadzenie ich na dół byłoby dość problematyczne i wymagało by kilku załomów.
2. Tu również rozwiałeś moje wątpliwości, dzięki. Po prostu ja troszkę inaczej wyobraziłem sobie napęd pośredni i nie wiedziałem za bardzo jak pędnia do tarczy, która może być nawet kilometr dalej, jest napinana.
3. Tutaj moja wina, źle sprecyzowałem pytanie - album z którego pochodzi zdjęcie napędów zwrotnicowych mam, z niego tworze modele. Bardziej chodziło mi o samą podstawkę latarni zwrotnicowej, nigdzie nie mogę dorwać do niej planów. W tych albumach są 2-3 dobre zdjęcia ale bez jakichkolwiek wymiarów.

Jak widać moje "skąd", do najbliższych kształtów mam 2000 km. A jeszcze zapytam o jedną rzecz - rogatkę mechaniczną. Jej napęd (korba) znajdowała się też na górze w nastawni jeśli przejazd jest blisko budynku? I jej pędnia wydostawała się zwrotnią główną idąc wraz z innymi w kanałach/na słupkach? Czy raczej była w jakiś sposób odizolowana?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 156
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pędnia drutowa.
« Odpowiedź #3 dnia: 30 Sierpień 2017, 20:21:23 »
Rogatka mechaniczna obsługiwana z nastawni (najczęściej piętrowej) posiadała także klasyczną pędnię drutową, wyprowadzoną z nastawni poprzez zwrotnię główną do napędu rogatkowego - z tą różnicą, że ta pędnia do napędu rogatkowego nie posiadała naprężacza. Urządzenie na nastawni do zamykania rogatki nazywało się windą rogatkową, napęd rogatki znajdował się bezpośrednio przy szlabanach.
Paweł Piotr