Forum Główne > Ruch kolejowy

Wjazd / wyjazd z toru zamknietego

(1/4) > >>

maria1:
Chciałam się upewnić, czy dobrze rozumiem. Pociąg roboczy na tor zamknięty wjeżdża zawsze na rozkaz S - jeżeli ma dojechać do następnej stacji/ zjazd po skończonych pracach/. Natomiast wyjazd/ wjazd  z zamkniętego może odbyć się na rozkaz S, sygnał zastępczy lub na sygnał zezwalajacy jeżeli blokada jest przystosowana?

jageer:
Polecam uważać przy blokadzie typu "C". Jeżeli wjedziemy na semafor zwolni się "zastawka", co spowoduje, że w przypadku wyprawienia pociągu od sąsiada do nas możemy od razu zwrócić blok końcowy, czyli zwolnić szlak, jak będzie zajęty :) W tym wypadku, nie powinno się stosować wjazdu na zezwalający.

Paweł Piotr:

--- Cytat: jageer w 24 Październik 2017, 19:04:44 ---Polecam uważać przy blokadzie typu "C". Jeżeli wjedziemy na semafor zwolni się "zastawka", co spowoduje, że w przypadku wyprawienia pociągu od sąsiada do nas możemy od razu zwrócić blok końcowy, czyli zwolnić szlak, jak będzie zajęty :) W tym wypadku, nie powinno się stosować wjazdu na zezwalający.

--- Koniec cytatu ---
Wjazd do stacji z toru zamkniętego można zrealizować w dowolny sposób, jeśli usrk zezwalają, może być na sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym (zapewniający maksimum bezpieczeństwa ruchu), natomiast zwrot bloku końcowego może nastąpić dopiero po otwarciu toru, czyli po stwierdzeniu przez dyżurnych ruchu sąsiednich posterunków ruchu, że wszystkie pociągi robocze zjechały do stacji (jednej lub drugiej) i szlak jest wolny. Tak długo, jak tor szlakowy jest zamknięty, mimo, że w międzyczasie mogło nastąpić zwolnienie zastawki nad blokiem końcowym, związane z ruchem pociągów roboczych, nie wolno obsługiwać blokady liniowej, której klawisze lub przyciski powinny być zabezpieczone zamknięciami pomocniczymi (podpórki pod klawisze blokowe lub kapturki na przyciskach). Wyjazdy pociągów roboczych na tor zamknięty odbywają się bez obsługiwania blokady liniowej. Przed zamknięciem toru szlakowego można tak ustawić stan blokady liniowej, by zachować maksymalne bezpieczeństwo i wyeliminować możliwość wyświetlenia sygnału zezwalającego na wyjazd w kierunku toru zamkniętego.

maria1:
Obu panom bardzo dziękuję za jasne, zrozumiałe odpowiedzi. Dopiero raczkuję jeżeli chodzi o prowadzenie ruchu a niestety Ir 1 nie zawsze jest zrozumiałe dla początkującego.....

Paweł Piotr:
Przygotowanie stanu urządzeń srk do planowanego zamknięcia toru szlakowego od stacji A do stacji B – ostatni przed zamknięciem toru szlakowego pociąg jedzie od stacji A do Stacji B.
(patrz rysunek w załaczniku)
Stacja A po wyprawieniu pociągu w kierunku stacji B blokuje blok początkowy Po (w stacji B nastąpi blokowanie bloku Ko).
Po przybyciu pociągu do stacji B, dyżurny ruchu tej stacji zgłasza telefonicznie do stacji A przybycie tegoż pociągu z sygnałami końcowymi do stacji B i nie zwracając bloku końcowego Ko prosi o zamknięcie toru szlakowego.
Dyżurny ruchu stacji A, posiadający w danym momencie dyspozycję do wyprawiania pociągów w kierunku stacji B (odblokowany blok Poz) zamyka tor szlakowy dla ruchu pociągów.
Po zamknięciu toru szlakowego dyżurny ruchu stacji B wkłada podpórką klawisza blokowego pod blok Ko (zamknięcie pomocnicze).
W dalszej kolejności dyżurni ruchu uzgadniają miedzy sobą wyjazdy pociągów roboczych na tor zamknięty.
Jak widać z załączonej ilustracji, stan blokady liniowej pomiędzy stacjami A i B uniemożliwia jednej jak i drugiej stacji wyprawienie na zamknięty szlak pociągu na sygnał zezwalający.
Stan taki winien trwać do czasu wzajemnego uzgodnienia, że wszystkie pociągi robocze, jakie pracowały na zamkniętym szlaku, zjechały do stacji (jednej, drugiej lub obydwu) i stwierdzeniu, że szlak jest wolny.
Po wzajemnym uzgodnieniu, że szlak jest wolny, dyżurny ruchu stacji A (który zamknął tor) otwiera tor szlakowy, Dopiero wówczas dyżurny ruchu stacji B wyjmuje podpórkę blokową spod bloku Ko i blokuje go.
W następnej kolejności – w zależności od aktualnej potrzeby – dyżurny ruchu stacji A zwraca pozwolenie na wyprawianie pociągów na szlak przez zablokowanie bloku Po.
W podobny sposób należy postępować w przypadku szlaku dwutorowego - chodzi o to, by wyeliminować możliwość podania sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym w kierunku toru zamkniętego.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej