Forum Główne > Ruch kolejowy
Wjazd / wyjazd z toru zamknietego
IZKR IZ:
Oczywiście!
Lepiej zabezpieczyć się :P
Paweł Piotr:
--- Cytat: jageer w 24 Październik 2017, 19:04:44 ---Polecam uważać przy blokadzie typu "C". Jeżeli wjedziemy na semafor zwolni się "zastawka", co spowoduje, że w przypadku wyprawienia pociągu od sąsiada do nas możemy od razu zwrócić blok końcowy, czyli zwolnić szlak, jak będzie zajęty :) W tym wypadku, nie powinno się stosować wjazdu na zezwalający.
--- Koniec cytatu ---
Z całym szacunkiem - muszę wprowadzić poprawkę do swojego pisania. Rzeczywiście - zastawka zatrzaskowa liniowa nad blokiem końcowym jest aktywowana przez fakt podania sygnału zezwalającego na semaforze wjazdowym. Po wjeździe pociągu i minięciu przepisowego przebiegowego miejsca końca pociągu nastąpi zwolnienie zastawki - bez względu na to, czy blok końcowy jest zablokowany czy odblokowany. W przypadku jazdy pociągu na tzp (bez obsługi blokady liniowej) po wjeździe pociągu pociągu na semafor otrzymujemy zwolniona zastawkę - jest to można powiedzieć stan na zapas, bowiem w przypadku kolejnego pociągu, jadącego w tym samym kierunku, ale już z obsługą blokady liniowej, stan zwolniony zastawki umożliwia zablokowanie bloku końcowego w dowolnym momencie, niezależnie od miejsca znajdowania się pociągu... Jest to ewidentna "luka w oprogramowaniu", ale ponoć inaczej się nie da... Zatem wracam honor, mister jageer - swoją drogą nigdy bym nie przypuszczał, że automatyka jest jednak w pewnych kwestiach ułomna... ;D
Paweł:
--- Cytat: Paweł Piotr w 26 Październik 2017, 10:41:23 ---Jest to ewidentna "luka w oprogramowaniu", ale ponoć inaczej się nie da...
--- Koniec cytatu ---
Uzależnienie zwolnienia zastawki od odblokowania bloku Ko było początkowo stosowane, ale zostało usunięte z innego powodu: na krótkich szlakach zdarzało się, że pociąg zdążył dojechać do drugiej stacji zanim pierwsza zablokowała blok Po, czego skutkiem był brak zwolnienia zastawki i konieczność wprowadzenia tzp.
Sytuacja taka zdarzała się częściej niż jazdy do kilometra i z powrotem i prawdopodobnie to jest powód przyjęcia rozwiązania bez uzależnienia, mimo że brak możliwości zablokowania bloku Ko po wjeździe pociągu jest raczej bezpieczniejszą "usterką" niż możliwość zablokowania go przy pociągu na szlaku. Na pewno jednak dało by się ten problem rozwiązać inaczej - np. wprowadzając uzależnioną w przebiegach i obwodach blokady (w tym uniemożliwiającą zwolnienie zastawki) funkcję zamknięcia toru szlakowego, coś podobnego do NO/NP lub STOP blokady Eac.
Zwolnienie zastawki powinno być natomiast uzależnione od stanu bloku Poz i następować tylko wtedy, gdy blok ten jest zablokowany. Wówczas po wyprawieniu pociągu do kilometra na rozkaz pisemny jego wjazd na sygnał zezwalający przy odblokowanym bloku Poz nie powoduje zmian w stanie blokady. Takie uzależnienie widzę w obwodach z blokami przekaźnikowymi, nie jestem pewny czy było zawsze stosowane, zwłaszcza że @jageer pisze o przypadku zwolnienia zastawki mimo odblokowanego bloku Poz (o ile dobrze zrozumiałem).
Paweł Piotr:
--- Cytat: jageer w 25 Październik 2017, 16:38:40 ---Paweł Piotr, ale znam z życia sytuację, że dyżurna wjeżdżała na zezwalający, bo poz był po jej stronie (drezyna wracała do niej z kilometra), wiadomo sąsiad Po nie obsłużył, więc ona nie mogła Ko, ale "zastawka" się zwolniła i dopatrzył się tego instruktor i miał do tego duże zastrzeżenia ......
Tu akurat mówię o przykładzie jazdy do km i powrót. Wiadomo, jak jedzie po zamkniętym z A do B, to blokadę można "legalnie" obsłużyć.
pozdrawiam
--- Koniec cytatu ---
Tu właśnie wystąpiła sytuacja, że zastawka liniowa nad blokiem Ko została zwolniona i ten stan był jakby na zapas. Podejrzewam, że instruktor miał zastrzeżenia nie do tego, co dyżurna ruchu zrobiła (podała sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym dla drezyny wracającej z km), ale do tego, czego nie zrobiła (w takiej sytuacji po przybyciu drezyny, przy otwieraniu toru powinna wprowadzić tzp, bo blokada liniowa przestała być podstawą bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów po szlaku) - dopiero po przejściu pociągu i powrocie stanu bloków do położenia zasadniczego - zastawka liniowa nad blokiem Ko zostanie przywrócona do swego stanu normalnego po obsłudze bloku Ko.
Dziękuję także Pawłowi za cenne uwagi, są jeszcze jednak na sieci stacje, gdzie nie ma powiązania zastawki liniowej nad blokiem Ko ze stanem blokady liniowej (powiązanie z blokiem Poz lub układ bocznikujący zastawkę) - zastosowanie takich urządzeń wraz z zasadą ich obsługi winno być wyszczególnione w każdym RTS, a generalny sposób obsługi urządzeń srk w przypadku jazdy do km i powrotu, reguluje zapis Ir-1, który mówi, że wjazd do stacji może odbyć się na sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym tylko wówczas, jeśli nie zakłóci to działania urządzeń srk - zwolniona zastawka liniowa nad blokiem Ko przy równoczesnym zablokowanym bloku Ko (białe okienko blokowe) jest właśnie takim zakłóceniem. :)
zolwik:
"Usterkę" o której się tutaj rozpisuje występuje nie tylko w blokadzie C, spotkać ją można również w blokadzie Eap jak i BEPSA-1
z tym "plusem" ze w Eap i BEPSA-1 można to ( zastawkę) naprawić. wystarczy po wjeździe pociągu podciągnąć WBL, następnie wcisnąć i znowu podciągnąć. po takim zabiegu blokada wraca do stanu zasadniczego ;p
I oczywiście są też blokady (PBL) w której roboczy może wyjechać na szlakowy zamknięty do km i z powrotem na semafor, zarówno wyjazd jak i wjazd. takie coś można zrobić na blokadzie z izolacją toru szlakowego lub kontrolą nie zajętości toru
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej