Autor Wątek: Dokumentacja  (Przeczytany 47343 razy)

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #45 dnia: 10 Października 2011, 21:23:48 »
Hmm skoro tak piszecie to pewnie tak jest. Ciekawe ile mnie jeszcze rzeczy na PLK zaskoczy ;)

Ciebie zapewne jeszcze wiele.

Reasumując. Zgodnie z przepisami, czy nie zgodnie z przepisami... wkleje, co byście nie musieli szukać :P
(ważniejsze wytłuszczam)

Ir-1
§83 - Powiadamianie dróżników przejazdowych o odjeździe pociągu i innych okolicznościach

1.    Na przejazdach, na których nie ma urządzeń sterowania ruchem uruchamianych samoczynnie przez pociąg oraz na przejściach, w razie potrzeby urządza się posterunek dróżnika przejazdowego, celem zapewnienia bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu drogi kołowej lub przejścia z torami kolejowymi na szlaku lub na posterunku ruchu.

2.    Posterunek dróżnika, przejazdu obsługiwanego, powinien być zaopatrzony w aparat telefoniczny włączony w łącze strażnicowe. Na zewnątrz pomieszczenia dróżnika przejazdowego należy zainstalować dodatkowy dzwonek głośno brzmiący.

3.    O odjeździe (przejeździe) na szlak każdego pociągu, posterunek zapowiadawczy powinien zawiadomić każdego dróżnika przejazdowego znajdującego się na szlaku, na który wyprawia się pociąg.

4.    O mającej nastąpić jeździe pociągu lub zamierzonych manewrach przez przejazdy znajdujące się w obrębie posterunku ruchu należy zawiadamiać pracowników obsługujących rogatki w sposób ustalony w regulaminie technicznym tego posterunku ruchu.

5.    Sygnały dzwonkowe i znaki wywoławcze w telefonicznej łączności ruchowej ustalone są w dodatku III.

6.    W razie stwierdzenia lub dowiedzenia się o powstaniu na szlaku wypadku kolejowego lub zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, osób lub mienia kolejowego dyżurny ruchu lub dróżnik przejazdowy powinien zawiadomić o tym wszystkie posterunki włączone do telefonicznego łącza strażnicowego, wzywając ich sygnałem dzwonkowym "Alarm".
 Na ten sygnał powinni zgłosić się natychmiast dyżurni ruchu sąsiednich posterunków zapowiadawczych i wszyscy dróżnicy przejazdowi.

7.    Zawiadomienie dróżników przejazdowych o odjeździe pociągu powinien nadawać dyżurny ruchu.

8.    Zawiadomienie o jeździe pociągu należy nadawać w takim czasie, aby dróżnicy przejazdowi mogli zamknąć na czas rogatki. Zawiadomienie to należy wykonać bezpośrednio przed odjazdem pociągu, a jeżeli przejazd znajduje się blisko posterunku nadającego zawiadomienie, należy je wykonać co najmniej na 3 minuty przed dojazdem pociągu do tego przejazdu.
 Zawiadomienia nie należy dawać przed otrzymaniem pozwolenia na wyprawienie pociągu, jeśli jest ono wymagane, ani przed stwierdzeniem zwolnienia toru szlakowego (odstępu) przez pociąg ostatnio wyprawiony po danym torze szlakowym.

[...]


Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 956
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #46 dnia: 10 Października 2011, 22:00:06 »
6.    W razie stwierdzenia lub dowiedzenia się o powstaniu na szlaku wypadku kolejowego lub zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, osób lub mienia kolejowego dyżurny ruchu lub dróżnik przejazdowy powinien zawiadomić o tym wszystkie posterunki włączone do telefonicznego łącza strażnicowego, wzywając ich sygnałem dzwonkowym "Alarm".

Jak ten sygnał ma wyglądać u dyżurnego ruchu, skoro łącze kończy się centralką? O ile dobrze pamiętam lampka łącza na centralce zapala się zgodnie z dzwonkami (nie odwzorowane w ISDR), ale bez sygnału akustycznego.

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 445
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #47 dnia: 10 Października 2011, 22:16:32 »
No właśnie najczęściej na centralce jak ktoś wzbudzi sygnał wywoławczy to dzwonić będzie cały czas, z resztą pamiętasz Paweł jak to zrobiłeś w ISDR. Ale potem uznałeś, że lepiej jest zrobić rzekome rozróżniacze sygnałów, które blokowałyby niechciany sygnał. Z tym, że w takim wypadku taki posterunek 17 musiałby mieć albo dwa aparaty (jeden na Ślemień i jeden na Testowo), albo jeden selektor na dwa łącza, bo szczerze wątpię, żeby centralka umiała rozróżnić, skąd po drucie idzie sygnał.
Ciebie zapewne jeszcze wiele.
Całe szczęście że są w śród nas tacy, co byli wszędzie, widzieli wszystko i chętnie oświecą masy.
Sz na Tm

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 956
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #48 dnia: 10 Października 2011, 22:35:50 »
No właśnie najczęściej na centralce jak ktoś wzbudzi sygnał wywoławczy to dzwonić będzie cały czas, z resztą pamiętasz Paweł jak to zrobiłeś w ISDR. Ale potem uznałeś, że lepiej jest zrobić rzekome rozróżniacze sygnałów, które blokowałyby niechciany sygnał. Z tym, że w takim wypadku taki posterunek 17 musiałby mieć albo dwa aparaty (jeden na Ślemień i jeden na Testowo), albo jeden selektor na dwa łącza, bo szczerze wątpię, żeby centralka umiała rozróżnić, skąd po drucie idzie sygnał.

Najczęściej - tzn. na prostych łączach od aparatu do aparatu - owszem tak jest. Ale jeżeli posterunków na łączu (strażnicowym, stacyjno-ruchowym) jest więcej, sytuacja jest inna: każdy posterunek ma sygnał wywoławczy (ustalany w regulaminie) i każdy może do każdego indywidualnie zadzwonić, używając tego sygnału. W przypadku prostych aparatów telefonicznych pracownik posterunku sam rozpoznaje sygnał, w przypadku centralki stosuje się wyróżniacze, które włączają dzwonienie tylko wtedy, gdy dyżurnego dany sygnał interesuje (zapewne reagują także na sygnały typu alarm - no i właśnie pytanie jak dyżurny ma rozpoznać, że wyróżniacz rozpoznał ten sygnał, a nie normalne wywołanie). Na łączach strażnicowych niekiedy dodatkowo stosuje się wzajemne powiadamianie dróżników o przejeździe pociągu przez kolejne posterunki (w tym wypadku chyba samymi dzwonkami, też ustalanymi regulaminem) - było by to bardzo uciążliwe gdyby za każdym razem włączały się centralki u dyżurnych. Sam zresztą nieraz widziałem, jak na centralce migała lampka łącza strażnicowego bez włączania dzwonienia.

Jeszcze na temat moich pytań:

Cytuj
Na szlakach (odstępach) krótkich oznajmienie odjazdu pociągu należy dawać odpowiednio wcześnie do 5 minut, co powinno być określone w regulaminie technicznym.

4.    O mającej nastąpić jeździe pociągu lub zamierzonych manewrach przez przejazdy znajdujące się w obrębie posterunku ruchu należy zawiadamiać pracowników obsługujących rogatki w sposób ustalony w regulaminie technicznym tego posterunku ruchu.

Wiem, że Ir-1 odsyła w takich sytuacjach do regulaminu technicznego - chodzi mi właśnie o to, jak w takich regulaminach jest to przykładowo określane. Dobrze by było gdybym mógł się na czymkolwiek wzorować, zamiast ustalać wszystko wedle własnego uznania.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #49 dnia: 11 Października 2011, 09:46:25 »
Panowie. Czy nie widzicie różnicy w łączu strażnicowym i zapowiadawczym? Zapowiadawcze, raz wzbudzone napiernicza aż ktoś odbierze.
Strażnicowe, jest jak telefon. Z tym jeszcze, że dzwonki wychodzą tak jak naciśnie się guzik. Czyli w przypadku strażnicowego łąca, kiedy dajemy alarm dróżnikowi, dajemy -... (długi i trzy krótkie) i tak to wychodzi u dróżnika.

Dlatego też rozróżnia się najczęściej spotykny system informowania dróżników 1, 2, 3 dzwonki. 1, nieparzystego kierunku, 2 parzystego, 3 z dwóch kierunków.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 956
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #50 dnia: 11 Października 2011, 12:49:44 »
Panowie. Czy nie widzicie różnicy w łączu strażnicowym i zapowiadawczym? Zapowiadawcze, raz wzbudzone napiernicza aż ktoś odbierze.
Strażnicowe, jest jak telefon. Z tym jeszcze, że dzwonki wychodzą tak jak naciśnie się guzik.

Właśnie to napisałem...

Czyli w przypadku strażnicowego łąca, kiedy dajemy alarm dróżnikowi, dajemy -... (długi i trzy krótkie) i tak to wychodzi u dróżnika.

To wiadomo, ale jak alarm dany przez dróżnika "wychodzi" u dyżurnego? Jest jakiś inny dźwięk dzwonienia centralki, niż przy normalnym wywołaniu dyżurnego (dwa/trzy krótkie)?

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #51 dnia: 11 Października 2011, 17:52:28 »
Nie ma. W drugą stronę dzwonek na centralce wychodzi jak każdy inny.
Może chodzi tutaj o słowne "ALARM"?

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 956
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #52 dnia: 11 Października 2011, 20:25:47 »
Chodzi o sygnał dzwonkowy:

Cytuj
6.    W razie stwierdzenia lub dowiedzenia się o powstaniu na szlaku wypadku kolejowego lub zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, osób lub mienia kolejowego dyżurny ruchu lub dróżnik przejazdowy powinien zawiadomić o tym wszystkie posterunki włączone do telefonicznego łącza strażnicowego, wzywając ich sygnałem dzwonkowym "Alarm".
 Na ten sygnał powinni zgłosić się natychmiast dyżurni ruchu sąsiednich posterunków zapowiadawczych i wszyscy dróżnicy przejazdowi.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #53 dnia: 12 Października 2011, 08:24:21 »
zdaje mi sie ze nie ma takiej mozliwosci. Bynajmniej nie bylo na laczu straznicowym na ktorym mialem przyjemnosc pracowac.

Offline Andrev

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #54 dnia: 14 Października 2011, 16:22:24 »
Mam pytanie odnośnie dokumentacji programu. Czy kolega planuje zrobić coś na wzór regulaminu technicznego do posterunku w symulatorze?

Z tego co pamiętam to ktoś  zrobił już tablicę zależności, czy karty przebiegów do Testowa, reszta części RTSu też by się jednak przydała.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 956
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #55 dnia: 14 Października 2011, 17:05:11 »
Dokumentacja składać się będzie z trzech części.

1. Ogólne informacje o programie
2. Informacje o posterunku ruchu w formie przypominającej nieco RTS, tzn.: położenie posterunku na linii, sposób prowadzenia ruchu na szlakach, wykaz posterunków technicznych, przejazdów, torów stacyjnych itp.
3. Instrukcja obsługi programu, zawierająca dodatkowo trochę informacji o zasadach prowadzenia ruchu i postępowania w różnych przypadkach (Ir-1, Ie-10).

W stosunku do obecnej wersji całość będzie bardziej obszerna i przejrzysta, poszczególne rozdziały i podpunkty ponumerowane, a wszystko powiązane ze sobą odnośnikami (np. opis obsługi blokad z opisem zapowiadania telefonicznego).