Autor Wątek: Stawność blokady  (Przeczytany 13134 razy)

Offline maria1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 52
    • Zobacz profil
  • Skąd: krakow
Stawność blokady
« dnia: 08 Luty 2018, 22:08:42 »
Czy ktoś może mi wytłumaczyć tak "po chłopsku" na czym polega stawność blokady? Tak abym sama umiała to później powtórzyć😊

Offline IZKR IZ

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 108
  • Mechanik! Bardziej czerwone nie będzie!
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ
Odp: Stawność blokady
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Luty 2018, 22:56:02 »
Ogólnie to jakie sygnały mogą być wyświetlane na tej sbl
2 stawna sygnały S1 i S2
3 stawna sygnały S1, S2 i S5
4 stawna S1, S2, S3, S5
Nie mówię o ostatnim sbl co pełni rolę tarczy ostrzegawczej, oraz przed tunelem srednicowym w Wwa jest jeszcze sygnał S1a ale to już warunki miejscowe
Koledzy i koleżanki... grając tylko  w ISDR nie macie odpowiedniej wiedzy to porad. Niektóre porady są wykorzystywanie przez nas w praktyce. Jeśli nie macie odpowiedniej wiedzy lub "wydaje sie mi" nie piszcie bzdur jak zachować sie w danej sytuacji ponieważ zagrazacie bezpieczeństwu naszym i innych.

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Stawność blokady
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Luty 2018, 05:59:31 »
Ogólnie to jakie sygnały mogą być wyświetlane na tej sbl
2 stawna sygnały S1 i S2
3 stawna sygnały S1, S2 i S5
4 stawna S1, S2, S3, S5
Nie mówię o ostatnim sbl co pełni rolę tarczy ostrzegawczej, oraz przed tunelem srednicowym w Wwa jest jeszcze sygnał S1a ale to już warunki miejscowe

Co za tym idzie,  jest to też związane po części z prędkością na szlaku, im niższa stawnosc tym niższa prędkość.
Dodatkowo,  kazda stawnosc ma określone odległości minimalne miedzy semaforami, i tu odwrotnie, im mniejsza stawnosc tym wieksza odległość, a co za tym idzie mniejsza ilość odstepow i mniejsza przepustowość szlaku.

S1a jest też podobno w Łodzi
« Ostatnia zmiana: 09 Luty 2018, 06:02:04 wysłana przez zolwik »
Trainz

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Stawność blokady
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Luty 2018, 07:21:17 »
4 stawna w założeniu miała mieć odstęp równy około połowy długości drogi hamowania....

Generalnie 3 stawna jest do 120 czy tam 130 km/h....
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Stawność blokady
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Luty 2018, 10:55:22 »
2stawna ma conajmniej 2x droga hamowania
3stawna ma conajmniej droga hamowania
4stawna ma conajmniej połowa drogi hamowania
Trainz

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Stawność blokady
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Luty 2018, 14:27:40 »
Tylko ta 2 stawna, to jest To + odstępowy, niby teraz traktowane jako "blokada wieloodstępowa", a działa jak odstępowy, ale sterowany samoczynnie.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Pako

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
  • Skąd: Katowice
Odp: Stawność blokady
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Luty 2018, 15:01:59 »
Jeśli ma być "po chłopsku"
Stawność blokady można opisać tak:
Blokada dwustawna a w zasadzie semafor na blokadzie dwustawnej  ma  dwa stany, stan zezwalający (S2) i stan zabraniający(S1);
Semafor na blokadzie trzystanej ma trzy stany,  stan zezwalający (S2), stan "ostrzeżenia" (S5) i stan zabraniający(S1) ;
Na czterostawnej stanów jest cztery  stan zezwalający (S2), stan "uprzedzający o ostrzeżeniu" (S3),  stan "ostrzeżenia" (S5) i stan zabraniający(S1)
Jak podane było powyżej o zastosowywaniu odpowiednio stawnej blokady decyduje prędkość co przekłada się zarazem na drogę hamowania.
 

Offline Kacper9

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
Odp: Stawność blokady
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Luty 2018, 15:11:34 »
O zastosowaniu blokady decyduję: miejsce (nie damy dwustawnej na szlaku o długości 2km i drodze hamowania 1km), potrzeba zwiększenia przepustowości (czasami 2 odstępy wystarczą, a szlak jest za długi), Koszt przebudowy USRK + koszt budowy samej infrastruktury blokady (taniej wstawić dwustawną z To na nie przystosowanych SRK i potrzebie zwiększenia przepustowości o dodatkowy odstęp niż budować trzystawną i wymieniać wyjazdowe lub budować grupowy i go podpinać pod SRK).

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Stawność blokady
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Luty 2018, 17:46:30 »
Koszt przebudowy USRK + koszt budowy samej infrastruktury blokady (taniej wstawić dwustawną z To na nie przystosowanych SRK i potrzebie zwiększenia przepustowości o dodatkowy odstęp niż budować trzystawną i wymieniać wyjazdowe lub budować grupowy i go podpinać pod SRK).

Jeżeli wystarczy podzielić szlak na 2 odstępy, to wiadomo, że nie ma sensu zabudowywać "klasycznej" SBL, jednak przy projektowaniu uwzględnia się przepustowość, a takiej samej nie uzyskamy, jak damy 2 stawną jedną za drugą........

Co do zasadności ekonomicznej, to na PLK różnie z tym bywa........
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.