Forum Główne > Urządzenia srk
Półsamoczynna blokada kodowa
(1/1)
pg747:
Witajcie! Czy posiada ktoś informacje na temat półsamoczynnej blokady kodowej? Pytałem wujka Google, ale niestety milczy. Blokada ta występowała między Lubiczem a Skępym na linii 27 (czy dalej to nie wiem).
https://drive.google.com/open?id=18LsuXGLkxXWXOO-AEvkXJUy7F2VG3v1K
Powyżej jest link do poglądowego zdjęcia ze zlikwidowanego posterunku Lubicz. (Nie mogłem dodać załącznika) :(
Pozdrawiam :)
Maszynista222:
Blokada ta istniała również na linii numer 30, jest to jedna z pierwszych blokad liniowych.
Paweł:
Półsamoczynna blokada kodowa (typ COB 64 - opracowana w latach 60) posiada przekaźnikowe odpowiedniki bloków Po/Poz/Ko których stan zmieniany jest kodami - seriami czterech impulsów o różnej biegunowości. Powiązanie z urządzeniami stacyjnymi realizowane jest elektrycznie, możliwa jest również współpraca z sygnalizacją kształtową poprzez zastosowanie sprzęgieł elektrycznych i zastawek pod dźwigniami.
Do obsługi służy oddzielny pulpit nastawczy (widoczny na zdjęciu z pierwszej wiadomości), do blokowania używane są przyciski Po/Poz/Ko naciskane jednocześnie z przyciskiem W. Stan bloków Po, Ko sygnalizowany jest parą lampek biała/czerwona, stan bloku Poz - parą lampek biała/czerwona w kształcie strzałek, do tego stosowane są podobne jak w zwykłej blokadzie przekaźnikowej przyciski/lampki Pwl, Ko, dPo, dKo, Ozl. Pozostałe lampki i przyciski to kontrola nadawania i odbierania kodów, stany awaryjne itp.
Blokada ta przeznaczona była zwłaszcza dla małych stacji z urządzeniami mechanicznymi, w tym kluczowymi, w których instalacja zwykłej blokady elektromechanicznej wymagałaby znacznej przebudowy urządzeń. Ponadto blokada do działania mogła wykorzystywać istniejące łącze teletechniczne łączności zapowiadawczej.
Szerszy opis blokady można znaleźć w książce A. Mikulskiego "Mechaniczne urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego".
Nawigacja
Idź do wersji pełnej