Autor Wątek: Aktualny stan rozwoju projektu  (Przeczytany 10314 razy)

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 781
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Aktualny stan rozwoju projektu
« dnia: 24 Stycznia 2019, 02:32:16 »
Projekt ISDR jest cały czas rozwijany, jednak od pewnego czasu prace prowadzone są w nieco innym kierunku, czego skutkiem jest brak aktualizacji dostępnej wersji. Efektem tych prac jest oficjalnie otwarte 22 stycznia 2019 r. Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego (LIRK) na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, z symulatorem ruchu kolejowego i urządzeń srk opartym na oprogramowaniu ISDR.

Pracownia obejmuje 12 stanowisk komputerowych odzwierciedlających stanowiska współpracujących ze sobą dyżurnych ruchu oraz stanowisko instruktora, który kontroluje i nadzoruje symulację, a także może wywoływać usterki urządzeń i inne zdarzenia nietypowe. Ruch kolejowy symulowany jest w zamkniętej sieci kolejowej z 9 zróżnicowanymi stacjami, 2 posterunkami odgałęźnymi i 1 posterunkiem odstępowym, o układzie zaprojektowanym specjalnie na potrzeby pracowni. Odwzorowane jest działanie urządzeń stacyjnych przekaźnikowych typu E oraz komputerowych z pulpitami typu EBIScreen 3, EBIScreen 300 oraz Command 900, różnego typu blokad liniowych na szlakach jedno- i dwutorowych, a także urządzeń przejazdowych. Pomiędzy stanowiskami funkcjonuje telefoniczna łączność zapowiadawcza, odwzorowany został również system SWDR z możliwością podglądu rozkładu jazdy dla posterunku lub trasy wybranego pociągu.


Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego - widok ogólny; stanowisko z urządzeniami typu E; stanowisko instruktora

Prace nad LIRK trwają od czterech lat przy współudziale dr inż. Jana Gertza, autora koncepcji pracowni i zarazem jej opiekuna, a także studentów kierunku Transport, którzy korzystają z symulatora na zajęciach dydaktycznych na specjalności Transport Kolejowy. W październiku 2018 pracownia została wyróżniona w III Konkursie Kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, organizowanym przez Urząd Transportu Kolejowego, jako inicjatywa która może podnieść bezpieczeństwo ruchu kolejowego poprzez szkolenia. W planach jest dalszy rozwój projektu.

materiały prasowe na temat LIRK:

"Wyjątkowa pracownia powstała na Politechnice Krakowskiej" - www.pk.edu.pl
"Nagrody dla tworzących bezpieczną kolej" - utk.gov.pl

Podobna pracownia uruchomiona została w 2017 r. w Zespole Szkół Kształcenia Ustawicznego (ZSKU) w Rzeszowie, gdzie wykorzystywana jest na kierunku Technik Transportu Kolejowego. Zostało w niej zastosowane takie samo oprogramowanie jak w LIRK, jednak w innej konfiguracji - z 6 stanowiskami uczniów, na których symulowane jest działanie 5 stacji i 1 posterunku odgałęźnego.


Sala symulatora w Zespole Szkół Kształcenia Ustawicznego w Rzeszowie - widok ogólny; stanowisko instruktora

materiały prasowe na temat symulatora w ZSKU:

"Zespół Szkół Kształcenia Ustawicznego w Rzeszowie. Na symulatorach sterują ruchem kolejowym" - nowiny24.pl

Oprogramowanie symulatora ISDR zostało na potrzeby projektu w dużym stopniu przebudowane i rozszerzone, co ułatwiło odwzorowanie różnych stacji z nowymi typami urządzeń srk oraz umożliwiło działanie symulatora w sieci, pod nadzorem aplikacji na stanowisku instruktora. Równolegle trwają prace nad wersją programu przeznaczoną do publicznego udostępnienia, która docelowo zastąpi dotychczasowo dostępną, nie rozwijaną już ze względu na istotne ograniczenia techniczne wersję symulatora ISDR. Funkcjonalność tej wersji początkowo będzie zbliżona do obecnej wersji symulatora, a w dalszych etapach zakładane jest odwzorowanie nowych, rzeczywistych stacji i nowych typów urządzeń.

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 37
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Stycznia 2019, 15:29:16 »
No i teraz wszystko jasne czemu od 3 lat nic się nie działo z symulatorem ;D Mam pytanie, czy będzie też dostępny w miare prosty w obsłudze edytor nowych stacji?
Edit: I czy w innych typach urządzeń będą również mechaniczne zcentralizowane?
I gratuluje sukcesów ;D
« Ostatnia zmiana: 24 Stycznia 2019, 15:47:41 wysłana przez Meril »

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 686
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Stycznia 2019, 20:38:08 »
O Rzeszowie to wyłapałem info już wcześniej.
Ale przy okazji oficjalnego art. mogę się zapytać. Jaka jest szansa na stworzenie wersji multi np dwu lub 3-ch stacji, bo tyle jest obecnie w ISDR dostępnym darmowo, z generowanym ruchem zewnętrznym przez AI, co pewnie w w/w projektach ma miejsce i udostępnionych na warunkach jak obecnie ISDR? Pewnie chętnych do takich rozgrywek znalazło by się kilku.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 781
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Stycznia 2019, 22:43:37 »
Mam pytanie, czy będzie też dostępny w miare prosty w obsłudze edytor nowych stacji?

W przygotowaniu jest zbiór narzędzi edycyjnych, jednak ze względu na dość skomplikowany proces tworzenia posterunku raczej nie będą one ogólnodostępne. Zakładam natomiast możliwość ich udostępnienia chętnym po uzgodnieniu pomysłu na posterunek (i materiałów źródłowych - wolę uniknąć powstawania do symulatora radosnych fantazji, jakie już mogliśmy oglądać na forum w wyniku udostępnienia edytora pulpitu), z weryfikacją przed opublikowaniem gotowego posterunku - czyli tworzenie nowych posterunków generalnie będzie miało charakter zamknięty.

I czy w innych typach urządzeń będą również mechaniczne zcentralizowane?

Jak widać na powyższych zdjęciach, projekt poszedł raczej w stronę nowszych urządzeń komputerowych, w planach są również inne urządzenia przekaźnikowe (PB, JZH-111) z racji tego, że dużą część funkcji mają wspólną z odwzorowanymi już urządzeniami typu E. Nie wykluczam w przyszłości odwzorowania także urządzeń mechanicznych czy suwakowych, ale te zapewne powstaną w ostatniej kolejności.

Jaka jest szansa na stworzenie wersji multi np dwu lub 3-ch stacji, bo tyle jest obecnie w ISDR dostępnym darmowo, z generowanym ruchem zewnętrznym przez AI, co pewnie w w/w projektach ma miejsce i udostępnionych na warunkach jak obecnie ISDR? Pewnie chętnych do takich rozgrywek znalazło by się kilku.

Nawet więcej niż kilku :) Wersja multi również jest w planach, ale raczej nie powstanie zbyt szybko, ponieważ wymaga rozwiązania innego niż oprogramowanie zastosowane w opisanych wyżej pracowniach. Tamto oprogramowanie działa w rozproszeniu (każde stanowisko symuluje swój kawałek), w sieci lokalnej pod nadzorem stanowiska instruktora i nie jest odporne na błędy połączenia ani nie przewiduje możliwości przekazania obsługi stacji innemu użytkownikowi, co powinno być możliwe przy symulacji przez internet (inaczej przypadkowe wyłączenie jednej stacji w trakcie sesji będzie paraliżować całą symulację). Za to gdyby było kilku chętnych z okolic Krakowa, można pomyśleć o spotkaniu na symulatorze Politechniki Krakowskiej.

Pomysłów i możliwości jest wiele, ale ich realizacja jest czasochłonna, a czasu niestety mam teraz mniej. Na razie chcę się skoncentrować na ukończeniu podstawowej wersji, działającej offline, z urządzeniami typu E.

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 686
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Stycznia 2019, 23:28:30 »
Zwiedzenie Politechniki Krakowskiej, czemu nie, ale to jak będzie trochę cieplej.

Offline ZielonyBurak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Stycznia 2019, 13:49:07 »
Widziałem temat na RMF i zrobiło na mnie wrażenie, więc poszukałem więcej i oto jestem. Przede wszystkim gratuluję, naprawdę świetnie to się prezentuje. Znałem ISDR już wcześniej, ale nie wiedziałem że istnieją także symulatory ebiscreen i command900. Tym większy szacunek, że zdają się być odwzorowane niemal idealnie - gdybym zobaczył same zdjęcia pulpitów to bym pomyślał, że to zdjęcia z jakiejś stacji :D Jak ci się udało tak świetnie odtworzyć szczegóły? Wzorowałeś się na jakiejś istniejącej stacji? No i ciekawi mnie jak działa cały "system zależnościowy", takie techniczne smaczki. Musiało to kosztować wiele pracy, podejrzewam że nie jednej osoby :P
Z chęcią bym zobaczył to w akcji - także jakby dało się załatwić jakieś wejścia na PK to ja się piszę. Czuwaj!

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 781
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Stycznia 2019, 00:02:55 »
Dzięki. Symulacja EBIScreen czy Command 900 jest nowością zastosowaną w oprogramowaniu dla pracowni. Wygląd i działanie tych systemów odwzorowane zostało głównie na podstawie materiałów i obserwacji z różnych "wycieczek" na nastawnie, m.in. organizowanych w ramach Dni Techniki Kolejowej czy przez Politechnikę Krakowską (czyli obserwujemy system i próbujemy go naśladować - tu jest nieco większy problem niż np. z urządzeniami typu E, dla których po prostu można podejrzeć rozwiązania schematowe z albumu czy innych źródeł). Na obecnym etapie odwzorowane są podstawowe funkcje, brakuje natomiast niektórych funkcji specyficznych dla tych systemów.

Odwzorowane w pracowni stacje w mniejszym lub większym zakresie zawierają elementy stacji rzeczywistych, ale generalnie zostały zaprojektowane od podstaw.

System zależnościowy w dużym skrócie opiera się na geograficznym schemacie obiektów, w którym automatycznie (choć z uwzględnieniem specyficznej konfiguracji niektórych obiektów, zwłaszcza dla ochron bocznych i dróg ochronnych) wyszukiwane i realizowane są poszczególne przebiegi. Obiekty systemu zależnościowego powiązane są z jednej strony z symulacją urządzeń zewnętrznych, a z drugiej z elementami i systemem pulpitu. Do tego dochodzą blokady liniowe, działające jako oddzielne obiekty po obu stronach szlaku z wymianą komunikatów stanu. Działa to bardzo podobnie dla każdego z typów symulowanych urządzeń stacyjnych, różnice polegają na innej konfiguracji - np. dla Command 900 włączone jest dzielenie przebiegu na sekcje według odcinków izolowanych, a pozostałe typy mają sekcje definiowane ręcznie.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1281
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Stycznia 2019, 09:57:55 »
W przygotowaniu jest zbiór narzędzi edycyjnych, jednak ze względu na dość skomplikowany proces tworzenia posterunku raczej nie będą one ogólnodostępne. Zakładam natomiast możliwość ich udostępnienia chętnym po uzgodnieniu pomysłu na posterunek (i materiałów źródłowych - wolę uniknąć powstawania do symulatora radosnych fantazji, jakie już mogliśmy oglądać na forum w wyniku udostępnienia edytora pulpitu), z weryfikacją przed opublikowaniem gotowego posterunku - czyli tworzenie nowych posterunków generalnie będzie miało charakter zamknięty.

Czyli jest szansa, że powrócę do zrobienia pewnego podg., który niedługo zniknie z gruntu.... Komplet materiałów leży w szufladzie :D
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline ZielonyBurak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #8 dnia: 28 Stycznia 2019, 08:59:01 »
Paweł, daj znać jakby udało się załatwić wejście dla zainteresowanej grupki mikoli na małą prezentację w jakiś weekend niezjazdowy czy zjazdowy, tak żeby oczywiście nie przeszkadzać na PK. Miałbym jeszcze kolegę zainteresowanego :) U nas na studiach nie było tak pięknych laborek  :'(

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
    • Trainz
  • GG: 9311740
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #9 dnia: 29 Stycznia 2019, 00:02:54 »
Ja zapytam z innej strony. Skoro wszystkie stanowiska są połączone w jeden ciąg trasy, to czy nasz może już jakiś edytor rozkładu jazdy, który układałby rozkład na kilku posterunkach?

Kiedyś o tym pisaliśmy i mówiłeś że masz w planach takie coś.
Trainz

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 781
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #10 dnia: 29 Stycznia 2019, 13:52:15 »
Tak, nowy format rozkładu jazdy oraz edytor opierają się na trasach złożonych z wielu punktów - oprócz ogólnych właściwości pociągu wprowadzane są godziny przyjazdu, odjazdu i inne właściwości dla różnych punktów trasy.

W rozkładzie przeznaczonym dla pojedynczego posterunku trasy muszą obejmować przynajmniej sąsiednie posterunki. Można też wprowadzać dłuższe fragmenty tras lub całe trasy, i wówczas plik rozkładu użyty może być przez różne posterunki leżące na zdefiniowanych trasach.

Jeżeli wprowadzona trasa sięga poza sąsiednie posterunki, w SWDR w zakładce trasy potwierdzane będą czasy przyjazdów i odjazdów kolejnych punktów według rozkładu jazdy i bieżącego opóźnienia, nie jest przy tym odwzorowane powstawanie wtórnych opóźnień np. wskutek oczekiwania na krzyżowanie (może zostanie to dodane w przyszłości).

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
    • Trainz
  • GG: 9311740
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #11 dnia: 29 Stycznia 2019, 18:42:42 »
Czyli godziny przyjazdu i odjazdu są ręcznie czy jednak jakoś z automatu?
Trainz

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 781
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #12 dnia: 29 Stycznia 2019, 19:14:44 »
Zasadniczo ręcznie, choć jest też przewidziana funkcja automatycznego uzupełnienia godzin wg podanych czasów jazdy i postoju dla poszczególnych punktów trasy. Dodatkowo jest możliwość graficznej edycji wprowadzonego rozkładu na wykresie ruchu.

Offline Wannabe

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Skąd: lk 353 km 74,4
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #13 dnia: 30 Stycznia 2019, 09:21:49 »
Cześć! Bardzo cieszy mnie sukces tego projektu, zwłaszcza że nie znam drugiego tak dobrego i darmowego symulatora USRK, który odzwierciedlałby polskie realia. Dobrze wiedzieć, że wszystko idzie do przodu. Nie ukrywam, że z niecierpliwością czekam na nowe stacje i posterunki, również te z mojej okolicy. Życzę powodzenia.

Offline silenthunter183

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Aktualny stan rozwoju projektu
« Odpowiedź #14 dnia: 12 Lutego 2019, 13:56:47 »
Tak jak kolega wyżej, nie ukrywam że również czekam na dalszy rozwój projektu. Żałuję że odkryłem go tak późno, ale cieszy mnie że mimo iż projekt powstał kilka lat temu to dalej będzie rozwijany i nie został zapomniany :)