Witam.
Chodzi za mną ten wątek już od dawna. Z uwagi że nie wprowadza się innych rozwiązań w symulatorze wahałem się zęby go napisać. Stwierdziłem, że jednak napisze by choć wywołać dyskusję.
Sprawa dotycz prób hamulca, które powinny być wykonane na stacjach, gdzie pociągi zaczynają bieg lub gdzie była ingerencja w główny przewód hamulcowy, (wykluczając użycie głównego zaworu maszynisty w kabinie), czyli np. zmiana lokomotywy lub zmiana czoła pociągu. Rozumiem, że wszystkiego symulować się nie da, lub dla uproszczenia niektórymi sprawami zajmuje się w symku dyżurny ruchu , lecz próby szczelności hamulca są kluczowe dla jazdy pociągu co mówi par. 14 instrukcji IR-1.
Zauważyłem, że pociągi towarowe przyjeżdżające planowo do st. Lisków, mają mało czasu na wykonanie uproszczonej próby hamulca. Dlaczego uproszczonej? Dlatego że skład stoi krócej niż 12h bez sprężonego powietrza (omijam kwestie czy próba szczegółowa była wykonana w ciągu 24h) . Nie chce się wdawać w szczegóły techniczne, ale wiem z doświadczenia że taka próba przy 42 węglarkach (próżnych czy nie) trwa ok 30min. po dopięciu się lokomotywy do składu (o ile rewident już czeka i od razu wykonuje próbę). Często sam "symuluje" taka akcje ale to sprawia że muszę pilnować czasu. Związane to jest z tym że rewident przy owej próbie musi "pedałować" na koniec składu i sprawdzić czy 2 ostatnie wagony hamują i odhamowują, a to oznacza że przy składach towarowych (bo na razie tylko takie mam na myśli) musi on przejść 500m, 600m a i 700m też może mu się zdarzyć. Tu pojawia się mały problem bo nie mamy danych o długości składów lub ilości wagonów. W Liskowie składy mają różne długości.
Więc mam pytanie:
1. Czy jest możliwość dodania do symka długości składów lub ilości wagonów?
2. Czy jest możliwość dodania automatycznego informowania dyżurnego ruchu w symulatorze o gotowości pociągu? Wymyśliłem że można by dodać po dociśnięciu i zapięciu składu informację o rozpoczęciu próby hamulca. Sprzężone by to było wraz z dł. składu lub ilością wagonów i dawało jakiś określony czas na wykonanie próby. Oczywiście należało by też uwzględnić czas do wykonania tych czynności w rozkładzie jazdy.
Po skończeniu dostawalibyśmy informacje że pociąg jest gotowy na radiu i w drogę.
Dodam tylko że w moich dokumentach znalazłem:
1. rewident w czasie próby szczegółowej ma ok. 2min na sprawdzenie jednego wagonu, przy 42 wagonach daje ok. 85 min (można zaokrąglić do 90min i tak realnie to zazwyczaj wychodzi).
2. przy próbie uproszczonej zależy to od czasu w jakim rewident znajdzie się na końcu składu zahamowania i odhamowania (przez maszynistę) i powrotu na czoło pociągu.
Pozdrawiam.