Autor Wątek: Nastawnia bramowa  (Przeczytany 5985 razy)

Offline suwak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Nastawnia bramowa
« dnia: 01 Luty 2020, 14:52:10 »
Cześć.
Od pewnego czasu pracuję przy urządzeniach elektromechanicznych suwakowych i zainteresowałem się tematem nastawni bramowych(w moim rejonie takich nie ma). Jak się dowiedziałem, były to nastawnie budowane z przeznaczeniem na suwaki. Z tego co widzę po zdjęciach to przekaźnikowania nie mieści się bezpośrednio pod nastawnicą(wyjątkiem wydaje się być nastawnia Bt w Bytomiu). Tak przynajmniej mi się wydaje. Co miała więc na celu taka a nie inna konstrukcja nastawni bramowych?

I drugie pytanie: Na takich nastawniach stosowano określony typ urządzeń(jednorzędowe?) czy też nie ma to znaczenia?

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1305
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Luty 2020, 15:12:43 »
Nastawnica sama w sobie jest dluga, a taka konstrukcja pozwala obserwować tory - szczególnie rozjazdy przy ich obracaniu, gdyż domyślnie izolacji nie ma. Jeżeli chodzi o przekaźniki to mieszczą się wszystkie w nastawnicy (na bt na półpiętrze są kable, tak jak na gla, glc).  Natomiast inne bajery wynikające z modernizacji, znajdują się na dole (tam gdzie kiedyś wchodziło napięcie - bo wszystko tam jest / było na prąd stały). Co do samego typu to tylko "poziome". Suwaki typu Pintsh (pionowe) wymagały nastawni 2 kondygnacyjnej bo zależności były piętro niżej. Realizowane pionowo a nie poziomo (np nieistniejącą już Bytom Karb)
« Ostatnia zmiana: 01 Luty 2020, 15:14:26 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline suwak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Luty 2020, 15:30:52 »
Hmm. Nie wiem jak to wyglądało oryginalnie, ale na jednorzędowych VES jest obecnie normalnie przekaźnikowania pod nastawnicą(połączona tylko przewodami, ale jednak ciężko mi uwierzyć żeby pierwotnie to wszystko mieściło się w nastawnicy, nawet odejmując wszelkie nowinki z ostatnich kilkudziesięciu lat). Natomiast w przypadku czterorzędowych VES zależności pionowe znajdują się pod nastawnicą w "regularnej" przekaźnikowni, więc dwa piętra są konieczne.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1305
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Luty 2020, 17:05:09 »
Przekaźniki wszystkie, jak doposazalem gla były w nastawnicy, natomiast elementy liczników osi i inne na dole w dobudowanej części do nastawni. Ta część "blaszana" pod podłogą dyżurnego jest na tyle niska, że się chodzi na kolanach, więc nic tam z zależności nie ma. Suwaków jest wiele odmian, a glc, bt, mają kuchenkę gazową ( gałki suwaków z przodu nastawnicy), co do jedno, dwu i cztero rzędowych takiej wiedzy dokładnie nie mam, gdyż fizycznie byłem tylko na Bytom Karb przed przebudową ..... A tam było pionowo więc nastawnica była nad "przekaznikownia"
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline suwak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Luty 2020, 17:21:21 »
Pod pojęciem "gałki" rozumiemy to:(?)

Offline suwak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Luty 2020, 17:27:44 »
Ogólnie widzę, że faktycznie duża jest różnorodność suwaków, bo u mnie nastawnica czterorzędowa to w zasadzie tylko zależności mechaniczne i przyciski, a cała reszta piętro niżej. Przy jednorzędowej(jak na zdjęciu) jest trochę przekaźników w nastawnicy, pomimo to sporo jest również w przekaźnikowni. Ale tak sobie pomyślałem, że w zasadzie nie są to raczej przekaźniki oryginalne(JRG, JRV, JRB to pewnie najwcześniej lata 60?). Tylko w czterorzędowej mam oryginalne przekaźniki w przekaźnikowni.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 806
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Luty 2020, 17:49:23 »
Wszystkie zasadnicze części nastawnicy jednorzędowej S&H (VES) znajdują się w jej obudowie, oddzielna przekaźnikownia mieści dodatkowe przekaźniki związane z sygnalizacją (początkowo nie stosowano świetlnej, a kształtową), nowszymi blokadami liniowymi itp., ale zwykle jest dość mała. Natomiast w nastawnicach czterorzędowych VES, czy też dwurzędowych Pintsch skrzynia zależności zajmuje dolną kondygnację i tam również umieszczane były oryginalne przekaźniki.

Offline suwak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Luty 2020, 18:33:12 »
To fakt. W zasadzie większość przekaźników odnosi się do sygnalizacji i odcinków torowych. Natomiast reszta to nowinki. Czyli w jednorzędówce pierwotnie nie było przekaźnikowni jako takiej. Dziękuję za rzeczowe odpowiedzi.

Czyli jak rozumiem na stacjach Gniezno(?) i Toruń Wschodni(elektromechaniczne z sygnalizacją kształtową) nastawnie będą najbardziej zbliżone do oryginału?

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1305
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Luty 2020, 18:43:22 »
Jrb jrg irv to koniec lat 50 tych nawet (choćby Częstochowa Towarowa rok 1957 - urządzenia typu E). Po drugie kiedyś nie było sygnalizacji migowej również.

A dwa - wszystko w suwakach było na prąd stały więc nawet uklady nastawcze były wsadzone w nastawnice.

Co do pojęcia "gałki" to tak to co pozwala pokazałeś na zdjeciu. I one się mieszczą w jednym poziomie .... dlatego np szafa blokady komputerowej dla szlaku Bytom - Bytom karb jest na dole nastawni Bt5 "luzem" i zestyki kart poleceń wychodzą przewodami przez stojaki do oryginalnej nastawnicy ....
« Ostatnia zmiana: 01 Luty 2020, 18:46:34 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 806
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #9 dnia: 01 Luty 2020, 18:57:09 »
Czyli jak rozumiem na stacjach Gniezno(?) i Toruń Wschodni(elektromechaniczne z sygnalizacją kształtową) nastawnie będą najbardziej zbliżone do oryginału?

Pewnie tak, choć Gniezno ma niektóre semafory wymienione na świetlne. Poza tym blokady liniowe, przekaźniki torowe - których też kiedyś mogło nie być - itd. Nie znam jednak dokładnie urządzeń na tych dwóch stacjach.

Offline suwak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #10 dnia: 01 Luty 2020, 19:02:14 »
Co do pojęcia "gałki" to tak to co pozwala pokazałeś na zdjeciu. I one się mieszczą w jednym poziomie .... dlatego np szafa blokady komputerowej dla szlaku Bytom - Bytom karb jest na dole nastawni Bt5 "luzem" i zestyki kart poleceń wychodzą przewodami przez stojaki do oryginalnej nastawnicy ....

Czyli to będą jednorzędowe VES(przy czym jak mówiłem, w moim przypadku dużo rzeczy przeniesiono do przekaźnikowni). Np. w obwodzie sygnałowym na początku mamy zestyki na dźwigni w nastawnicy, potem schodzimy przewodami do przekaźnikowni na zestyki przekaźników torowych czy blokadowych, potem wracamy na górę gdzie mamy zestyki kontrolne od zwrotnic, zastawki od dźwigni i na koniec znowu wracamy piętro niżej na cewkę przekaźnika sygnałowego.
Prawdę mówiąc to po elektromechanicznych, zwykłe urządzenia typu E wydają się lekko nudne  ;)

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1305
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #11 dnia: 02 Luty 2020, 08:10:52 »
No i tak to wygląda. Bo zasadniczo zostały przekaźniki uniemożliwiające ruch gałki - czyli wykluczenie na drodze elektrycznej, a izolacje itp można mieć 2 budynki obok nawet i wrócić potem do nastawnicy.

Co do nudności urządzeń fakt - suwaki są fajne w obsłudze, ale przy przebudowie już tak różowo nie jest. Znam z doświadczenia przypadek, gdzie montowaliśmy element na jednej nastawni w nastawnicy, a mieliśmy do dyspozycji z sąsiedniej po demontażu - niby te same urządzenia, ale coś było krzywo zrobione i już nie pasowało.

W "E" jest łatwiej dopóki nie rusza się pulpitu.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline suwak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #12 dnia: 02 Luty 2020, 10:05:49 »
To fakt. Przebudowa tak starych urządzeń zawsze będzie problematyczna, ale to też dużo lepszy sposób żeby się ich nauczyć niż przy samej obsłudze.

Offline Tomiexpress

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 17
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #13 dnia: 02 Luty 2020, 16:20:57 »
OT

https://chomikuj.pl/Tomiexpress/Galeria/kolej,3

Tak sobie przypomniałem o tym mikro zbiorze, nastawa ( 1 z 2ch w Polsce ) z iławy głównej przed modernizacją

EOT

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 806
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Nastawnia bramowa
« Odpowiedź #14 dnia: 02 Luty 2020, 16:58:58 »
Dzięki za linka, kawałek historii. O ile dobrze kojarzę, ta nastawnica przy modernizacji miała trochę szczęścia i trafiła do PSMK w Skierniewicach.

Było ich więcej niż dwie, wciąż działają na kilku stacjach - wspomniane Gniezno (GnB) i Toruń Wschodni, ponadto Kutno, Zbąszynek, Lubań Śląski, Chojnice, Zajączkowo Tczewskie, a może gdzieś jeszcze.
« Ostatnia zmiana: 02 Luty 2020, 17:08:47 wysłana przez Paweł »