Forum Główne > Ruch kolejowy

Posterunki odstępowe

(1/2) > >>

adks:
Witam, chciałem zapytać dlaczego semafor na posterunku odstępowym nie ma komory światłą białego? Czy w przypadku usterki blokady wyjazd może odbywać się tylko na rozkaz? I pytanie drugie bo spotkałem się ze sprzecznymi informacjami: w przypadku blokady typu C post. nie posiada bloku pozwolenia prawda?
Pozdrawiam

Paweł Piotr:
1. Zgodnie z paragrafem 4, ust. 7 instrukcji Ie-4(WTB-E10) w komorę sygnału zastępczego Sz mogą być wyposażone wszystkie semafory z wyjątkiem semaforów odstępowych (samoczynnych i obsługiwanych w tym APO).
2. Posterunek odstępowy jest posterunkiem następczym i jego zadaniem jest wyłącznie regulowanie następstwa pociągów w ten sposób, że przejazd jest możliwy, jeśli tor przyległego odstępu jest wolny. Posterunek ten obsługuje wyłacznie blok Po (początkowy) i Ko (końcowy). Blok pozwolenia, obecny w wewnętrznych urządzeniach srk posterunku odstępowego, nie jest obsługiwany przez ten posterunek, a jego stan jest ustalany automatycznie, zgodnie z porozumieniem sąsiednich stacji, wspólnie decydujących o kierunku jazdy pociągów po szlaku, na którym znajduje się posterunek odstępowy obsługiwany (instrukcja Ir-1, paragraf 3).
3. W przypadku posterunku odstępowego samoczynnego (sbl) procedurę jazdy pociągu, gdy semafor odstępowy samoczynny (słup semafora biały) wskazuje sygnał S1, określają przepisy - pociąg może pominąć taki semafor i wjechać na odstęp nim osłaniany z prędkością do 20 km/h, aż do semafora, wskazującego sygnał zezwalający. W przypadku semafora odstępowego obsługiwanego (słup semafora w pasy bało-czerwone), przejazd za semafor wskazujący sygnał S1 jest możliwy tylko na rozkaz pisemny S, wystawiony i dostarczony przez obsługę posterunku.

adks:
Dzięki bardzo za odpowiedź! Zastanawiam się tylko czym to jest podyktowane. Czy  nie byłoby szybciej gdyby po prostu wyposażyć posterunki odstępowe w sygnalizatory Sz?
I jeszcze ciekawi mnie czy posterunki odstępowe  są wyposażone w tarcze zaporowe dla ruchu po torze niewłaściwym(w przypadku blokady jednokierunkowej)?

Paweł Piotr:

--- Cytat: adks w 08 Kwiecień 2020, 21:21:13 ---Dzięki bardzo za odpowiedź! Zastanawiam się tylko czym to jest podyktowane. Czy  nie byłoby szybciej gdyby po prostu wyposażyć posterunki odstępowe w sygnalizatory Sz?
I jeszcze ciekawi mnie czy posterunki odstępowe  są wyposażone w tarcze zaporowe dla ruchu po torze niewłaściwym(w przypadku blokady jednokierunkowej)?

--- Koniec cytatu ---
Taki jest przepis, a z przepisem się nie dyskutuje. Nie ma w praktyce kolejowej pojęcia "szybciej", jest pojęcie -pierwsze bezpieczeństwo, potem punktualność.
Jeżeli szlak posiada banalizację torów, to po torach niewłaściwych też są semafory odstępowe obsługiwane dwukomorowe (zielone - czerwone). W obecnych przepisach nie ma tarcz zaporowych świetlnych, bo zapewne o takich myślałeś. W przypadku blokady jednokierunkowej po torze niewłaściwym nie instaluje się stałych sygnalizatorów - przypadki ruchu po torze niewłaściwym są tak sporadyczne, że wystarczy w zupełności jazda od stacji do stacji z pominięciem posterunku odstępowego, który w takim przypadku nie bierze udziału w ruchu. W uzasadnionych przypadkach (np. długotrwałe zamknięcia toru) jest sporządzany tymczasowy regulamin prowadzenia ruchu, który może przewidywać ustawienie przenośnych tymczasowych semaforów odstępowych po torze niewłaściwym. Obecnie, w dobie powszechnej banalizacji torów szlakowych jest zabudowywana samoczynna blokada liniowa dwukierunkowa, likwidowane są posterunki odstępowe obsługiwane.

adks:
A w takim przypadku nie stosuje się sygnału ręcznego?

--- Cytat: Paweł Piotr w 08 Kwiecień 2020, 21:34:25 --- W przypadku blokady jednokierunkowej po torze niewłaściwym nie instaluje się stałych sygnalizatorów - przypadki ruchu po torze niewłaściwym są tak sporadyczne, że wystarczy w zupełności jazda od stacji do stacji z pominięciem posterunku odstępowego, który w takim przypadku nie bierze udziału w ruchu.


--- Koniec cytatu ---

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej