Forum Główne > Ruch kolejowy
Posterunki odstępowe
Paweł Piotr:
Szczegółowy sposób prowadzenia ruchu pociągów i ich przejazdu przez posterunek odstępowy w przypadku zamknięcia jednego z torów szlakowych podają przepisy: paragraf 54, ust. 4, 6, 10 instrukcji Ir-1.
adks:
ok, dzięki przeczytałem o ruchu po torze lewym, ale tak z czystej ciekawości: nie wiesz czym spowodowane jest to że na w kierunku właściwym nie można wyświetlić Sz? Usprawniło by to na pewno ruch w przypadku gdy np zerwie się pędnia semafora lub przepali żarówka
Paweł Piotr:
Sygnały zastępcze pojawiły się tylko po to, by oszczędzić obsłudze posterunku ruchu (głównie stacji) dalekiego chodzenia z rozkazem szczególnym S, pojawiły się one zatem na semaforach wjazdowych, które były semaforami najdalej położonymi w stosunku do nastawni sterującej tym semaforami.
Na posterunku odstępowym obsługiwanym semafory odstępowe znajdowały się w bezpośredniej bliskości nastawni i nie było problemu z dalekim chodzeniem, zatem nie było potrzeby (i nadal nie ma z tych samych powodów) umieszczania komory światła białego dla sygnału Sz na semaforach odstępowych obsługiwanych.
Obecnie, gdy są urzadzenia łączności posterunków z maszynistami, rozkazy szczególne można podyktować przez radiotelefon - należy jednak pamiętać, że dyktowanie rozkazów S i N przed radiotelefon może się odbyć tylko wówczas, gdy pociąg został zatrzymany pod semaforem wskazującym sygnał S 1.
Takie zatrzymanie pociągu pod semaforem wjazdowym do stacji, gdyby semafor nie miał komory światła białego dla sygnału Sz i w przypadku dużego oddalenia od nastawni, może powodować zator ruchowy, tego zagrożenia nie ma w przypadku semaforów odstępowych obsługiwanych, więc ujęto to w określony przepis.
Rozważając kwestię usprawniania ruchu, należy brać pod uwagę i przestrzegać przepisu z instrukcji Ir-1 (R-1), paragraf 6, ust. 4 :
"Wszystkie obowiązki należy wykonywać sumiennie i sprawnie w sposób zapewniający bezpieczeństwo ruchu. W pierwszej kolejności należy zapewnić bezpieczeństwo ruchu kolejowego, a następnie punktualność. Zapewnienie bezpieczeństwa ruchu i punktualności ruchu jest nadrzędne w stosunku do innych powierzonych czynności."
Nawigacja
Idź do wersji pełnej